Porsche stelt zichzelf hoge doelen voor het autosportseizoen 2024

  • De sterke fabrieksteams van Porsche Motorsport gaan wereldwijd op jacht naar titels
  • Vier Porsche 99X Electric pakken het Formule E-seizoen aan met een recordaantal van 17 races
  • Gereorganiseerd rijdersteam in het Porsche Coanda Esports Racing Team
  • Fabriekscoureur Thomas Preining op een missie om zijn DTM-titel in 2024 te verdedigen
  • Fransman Alessandro Ghiretti geselecteerd als de nieuwe Porsche Junior 2024
  • Nicolas Leutwiler wint Porsche Cup als meest succesvolle amateurcoureur
Porsche Motorsport gaat 2024 in met grote ambities. Volgend jaar is de sportwagenfabrikant uit Stuttgart vastbesloten om met zijn fabrieksteams titels te winnen in ’s werelds grootste endurance-kampioenschappen, op Le Mans en verschillende esports-series. Dit programma wordt aangevuld met een verscheidenheid aan raceactiviteiten voor klanten. Porsche maakte zijn plannen op zaterdag (2 december) bekend tijdens de jaarlijkse “Night of Champions”. In het kader van het gala in het ontwikkelingscentrum van Weissach werd Nicolas Leutwiler uit Zwitserland bekroond met de Porsche Cup als beste amateurcoureur van het seizoen 2023. De Fransman Alessandro Ghiretti nam deel aan de festiviteiten als de nieuwe Porsche Junior.

Stuttgart. Titels en overwinningen in ’s werelds grootste races: dit is de hoge maatstaf die Porsche Motorsport zichzelf heeft gesteld voor het seizoen 2024. Ter gelegenheid van de “Night of Champions” in de R&D-faciliteit in Weissach op zaterdagavond (2 december) presenteerde de sportwagenfabrikant zijn uitgebreide en ambitieuze programma voor het komende jaar. De kernelementen blijven dezelfde: de fabrieksbetrokkenheid met de Porsche 963 in het FIA World Endurance Championship WEC en het IMSA WeatherTech SportsCar Championship, de campagne met de Porsche 99X Electric in het ABB FIA Formula E World Championship en de ESL R1 simracecompetitie met het Porsche-fabrieksteam Coanda Esports Racing Team.

“Autosport is de kern van het merk Porsche. Voor ons zijn autosport en innovatie onlosmakelijk met elkaar verbonden. Nieuwe ontwikkelingen uit de autosport verbeteren onze straatauto’s”, legt Oliver Blume, voorzitter van de Raad van Bestuur van Porsche AG, uit. “In de autosport vertrouwen we op onze pioniersgeest, onze moed en onze sportiviteit. De liefde voor Porsche begint op het circuit. Er zit vaak niet veel tussen overwinning en nederlaag. Dat hebben we dit jaar aan den lijve ondervonden. Maar we zouden Porsche niet zijn als we niet zouden leren van tegenslagen. We zijn felle vechters met veel ambitie en doorzettingsvermogen. Dat heeft ons altijd onderscheidend gemaakt.”

“In 2024 zullen we ons volledig concentreren op ons huidige portfolio in fabrieks- en klantenraces”, aldus Michael Steiner. Het bestuurslid voor onderzoek en ontwikkeling bij Porsche AG voegt hieraan toe: “Met het FIA WEC, de IMSA-serie en de Formule E nemen we drie fantastische kampioenschappen op ons. We zijn hier sterk vertegenwoordigd met Andretti, JDC-Miller, Proton, Jota en onze fabrieksteams. Met meer fabrikanten die aan boord komen, zal het extreem spannend worden, vooral in het World Endurance Championship en op Le Mans. We streven ernaar om te vechten voor overwinningen en kampioenschappen. In de virtuele scene ben ik verheugd om te zien hoe de ESL R1-serie en ons succesvolle Porsche Coanda Esports Racing Team zich zullen blijven ontwikkelen.”

FIA WEC en IMSA: Campbell en Cameron wisselen van Porsche 963-cockpit Het fabrieksteam van Porsche Penske Motorsport zal in 2024 het FIA World Endurance Championship WEC en het IMSA WeatherTech SportsCar Championship aanpakken met een iets andere line-up van coureurs
. Voor het komende seizoen wisselen de Amerikaanse Deen Cameron en Matt Campbell uit Australië van cockpit. In het World Endurance Championship deelt Campbell de Porsche 963 met nummer 5 met Michael Christensen uit Denemarken en de Fransman Frédéric Makowiecki. Kévin Estre (Frankrijk), André Lotterer (Duitsland) en Laurens Vanthoor (België) blijven de zusterwagen delen.

In het Noord-Amerikaanse IMSA-kampioenschap zullen Mathieu Jaminet uit Frankrijk en Nick Tandy uit Groot-Brittannië opnieuw het nr. 6 hybride prototype bemannen. Het duo behaalde in april van dit jaar de eerste raceoverwinning voor de Porsche 963 op het stratencircuit van Long Beach. Tijdens de seizoensopener van de 24 Hours of Daytona in januari krijgen Jaminet en Tandy in de cockpit het gezelschap van Kévin Estre en Laurens Vanthoor. Felipe Nasr uit Brazilië en Dane Cameron uit de VS zullen de rijtaken delen als de vaste chauffeurs in het voertuig met nummer 7. Het duo krijgt op Daytona steun van Matt Campbell en de Amerikaanse IndyCar-ster Josef Newgarden.

“We hebben een logische verandering doorgevoerd in ons rijdersteam”, legt Thomas Laudenbach, vice-coureur, uit Voorzitter Porsche Motorsport. “Ons doel blijft om het totaalpakket te optimaliseren voor de deelname aan de twee grote kampioenschappen. Dit geldt zowel voor het voertuig en de teamprocessen als voor de cockpitbemanningen. Vorig seizoen hebben we tot de laatste race gestreden voor de titel in de IMSA-serie. Onze verwachtingen voor 2024 zijn hooggespannen: we willen voorop lopen in Noord-Amerika, Le Mans en het FIA WEC.”

Formule E: Vier Porsche 99X Electric mikken op de titel Porsche vierde zijn meest succesvolle Formule E-seizoen tot nu toe: in 2023 behaalde het TAG Heuer Porsche Formula E Team vier overwinningen in de innovatieve elektrische raceserie en was het tot de laatste ronde van het seizoen binnen handbereik om de titel
te behalen met de Porsche 99X Electric. “We hebben ons ontwikkeld tot een topteam en hebben ons aan de top gevestigd”, zegt Florian Modlinger, Director Factory Motorsport in de Formule E. “Met de Porsche 99X Electric Gen3 hebben we een auto ontwikkeld die in staat is om te winnen. Het was een sterke teamprestatie.”

In 2023 ondersteunde Porsche voor het eerst een klantenteam, Avalanche Andretti, in de Formule E. Het Amerikaanse team van de Amerikaanse autosportlegende Michael Andretti benutte het volledige potentieel van het pakket dat Porsche bood: in de Porsche 99X Electric reed Jake Dennis (VK) naar titelglorie in het wereldkampioenschap voor coureurs.

Porsche wil nu voortbouwen op deze successen in seizoen 10 van het ABB FIA Formula E World Championship. In 2024 staat er een recordaantal van 17 races op de indrukwekkende kalender, waaronder voor het eerst de fascinerende metropolen Tokio en Shanghai. Het seizoen opent met de Mexico City E-Prix op 13 januari. Het TAG Heuer Porsche Formula E Team, dat nu aan zijn vijfde Formule E-seizoen bezig is, zet opnieuw twee Porsche 99X Electric-racers in met coureurs Pascal Wehrlein (Duitsland) en António Félix da Costa (Portugal). Het klantenteam keert terug om deel te nemen aan de serie onder een nieuwe naam, Andretti Formula E, en brengt ook twee van de in Weissach ontwikkelde elektrische raceauto’s in actie. De regerend wereldkampioen Jake Dennis wordt in de cockpit vergezeld door een nieuwe teamgenoot: Norman Nato uit Frankrijk.

Esports: fabrieksteam neemt het op tegen topseries, virtuele Supercup fel bevochten
Het Porsche Coanda Esports Racing Team keert in 2024 terug om veel evenementen op virtuele circuits aan te pakken. Het fabrieksteam zal opnieuw deelnemen aan de ESL R1-serie op basis van de Rennsport-simulatiesoftware en de Le Mans Virtual Series. Met het hoofdkantoor in Gronau in het Duitse Noordrijn-Westfalen wordt het team vertegenwoordigd door onder meer fabriekscoureurs Joshua Rogers, Dayne Warren (beiden Australië) en Charlie Collins (Groot-Brittannië). Bovendien zal in 2024 ook de spectaculaire Porsche TAG Heuer Esports Supercup-run op het simraceplatform van iRacing worden betwist. Dertig deelnemers hebben zich gekwalificeerd voor het komende seizoen en zullen strijden om lucratief prijzengeld.

Klantenraces: partnerteams strijden om ’s werelds belangrijkste GT-serie
Met de introductie van de nieuwe klasse voor GT3-voertuigen in het FIA WEC verandert ook de competitie in de Le Mans-klassieker fundamenteel. Manthey zal in 2024 in het Porsche World Endurance Championship in de Porsche-kleuren vliegen. Het team zet twee 911 GT3 R in en neemt het op tegen GT-auto’s van acht andere fabrikanten. Onder andere de twee Oostenrijkers Richard Lietz en KlaWij Bachler zullen de cockpits besturen. Het team uit Meuspath in de Duitse Eifel zet ook zijn DTM-campagne voort. De regerend kampioenen vertrouwen opnieuw op de fabriekscoureur en DTM-coureurskampioen van 2023 Thomas Preining uit Oostenrijk in een van de twee auto’s van ca. 415 kW (565 pk).

Vier teams zullen in totaal vijf Porsche 911 GT3 R inzetten in de twee GT-klassen van het IMSA WeatherTech SportsCar Championship. AO Racing gaat door naar de GTD Pro-categorie. Kellymoss met Riley rijdt in beide GT-klassen met een voertuig. Wright Motorsports en MDK Motorsports nemen het op tegen de GTD-categorie, waar ze het opnemen tegen het nieuwe Porsche-klantenteam Andretti Motorsports. In de Intercontinental GT Challenge, de GT World Challenge, de European Le Mans Series en de Asian Le Mans Series krijgen klantenteams in 2024 dezelfde ondersteuning van Porsche als in het voorgaande jaar. Hetzelfde geldt voor de GT4-raceserie en -klassen met de succesvolle Porsche 718 Cayman GT4 RS Clubsport.

Twee van de belangrijkste race-hoogtepunten voor klanten zijn elk jaar de 24-uursraces op de Nürburgring en in Spa-Francorchamps. In 2024 zullen tal van Porsche-partnerteams blijven strijden om algemene en klasseoverwinningen op deze klassieke evenementen met raceauto’s uit Weissach. Doorgewinterde teams en sterke rijdersbezettingen zullen op 1/2 juni 2024 de Nürburgring-Nordschleife aanpakken. Specifieke inschrijvingen worden in de komende weken bekend gemaakt. Porsche Motorsport verwacht ook dat een groot aantal klantenteams met de 911 GT3 R naar de FIA GT World Cup in Macau zal afreizen.

Naast de Porsche Mobil 1 Supercup, die in 2024 opnieuw zal worden verreden als onderdeel van het Europese Formule 1-ondersteuningsprogramma, zal de Porsche 911 GT3 Cup op de grid staan van onder meer 35 nationale en regionale Porsche Carrera Cups. Tot op heden zijn er meer dan 1.000 GT3 Cup-auto’s van de 992-generatie gebouwd. Voor het seizoen 2024 zullen Porsche Motorsport en lokale partners de jonge serie verder ontwikkelen in onder meer Nieuw-Zeeland en Indonesië, evenals de Porsche Carrera Cup Middle East. Daarnaast slaan Porsche en Manthey opnieuw de handen ineen om deel te nemen aan de Porsche Endurance Trophy Nürburgring.

Alessandro Ghiretti betwist het seizoen 2024 als de nieuwe Porsche Junior Alessandro Ghiretti is de nieuwe Porsche Junior
. De 21-jarige Fransman versloeg elf concurrenten in een uitgebreid selectieproces in Portugal. De regerend rookie-kampioen van de Porsche Mobil 1 Supercup ontvangt een sponsorpakket van maximaal 225.000 euro voor zijn raceverplichtingen en uitgebreide training op alle gebieden die relevant zijn voor de autosport. De vice-kampioen van de Porsche Carrera Cup France heeft onder meer zijn zinnen gezet op het claimen van de Supercup-titel van 2024.

Porsche Cup: Nicolas Leutwiler geëerd als meest succesvolle privérijder Nicolas Leutwiler heeft de Porsche Cup 2023 gewonnen.
Aan het stuur van door klanten gerunde Porsches verdiende de 63-jarige gentleman-coureur uit Zwitserland 17.312 punten als beste amateurcoureur in zijn categorie. Hiermee degradeerde “Niki” Leutwiler de Duitser Robert Renauer (13.758 punten) en de Porsche Cup-winnaar van vorig jaar Ralf Bohn (Duitsland, 12.633 punten) naar de tweede en derde plaats.na Christus. De winnaar van de Porsche Cup 2023 vierde vorig seizoen tal van successen in de Asian Le Mans Series en de GT World Challenge met de 911 GT3 R en in de GT4 European Series met de Porsche 718 Cayman GT4 RS Clubsport. Als prijs ontvangt Leutwiler een straatlegale Porsche naar keuze ter waarde van maximaal 150.000 euro. Deze aloude  trofee is gebaseerd op het idee van Ferry Porsche en wordt sinds 1970 jaarlijks uitgereikt aan succesvolle amateurcoureurs.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait