Sterk in design, comfort en technologie: de Audi Q7 facelift

  • Onmiskenbaar design met nieuwe details zorgt voor indrukwekkende présence in straatbeeld
  • Koplampen en achterlichten voor het eerst personaliseerbaar dankzij digitale verlichtingstechnologie
  • Variabel interieurconcept biedt ideale basis voor gezin, werk en vrije tijd

Audi heeft zijn meest prestigieuze gezins-SUV andermaal opgewaardeerd met een helder design en nog betere technologie. Het frisse exterieurdesign met een nieuwe voor- en achterpartij benadrukt het krachtige karakter van de SUV, die eersteklas veelzijdigheid biedt en een zee van ruimte voor maximaal zeven inzittenden. Voor het eerst in een Q7 zijn de HD-ledmatrixkoplampen met laserlicht als extra grootlichtfunctie voorzien van digitale dagrijlichten met selecteerbare lichtsignaturen. Digitale oledachterlichten met vier selecteerbare achterlichtdesigns maken het verlichtingsaanbod compleet. Nieuwe velgen, kleuren, sierelementen en stoelen met contrasterende stiksels bieden de meest veelzijdige SUV van de Q-familie nog meer personalisatiemogelijkheden. De nieuwe Audi Q7 begint aan 71.590 euro.

Van studie tot succesvol productiemodel

De succesvolle reis van de Audi Q7 begon in 2003 als een conceptcar, de Audi Pikes Peak quattro genaamd, op de North American International Motor Show. De huidige Q7, die werd ontworpen als een voertuig dat geschikt is voor alle wegen en gematigd offroadgebruik, en al 18 jaar wereldwijd klanten in vervoering brengt, blijft trouw aan zijn troeven op het vlak van design, technologie en functionaliteit. De eerste SUV van het merk met de vier ringen werd in 2005 onthuld op het autosalon van Frankfurt (IAA), net op tijd voor de 25ste verjaardag van de permanente vierwielaandrijving quattro met Torsen-middendifferentieel (met 40/60-koppelverdeling voor/achter). Het nieuwe “summum” in het SUV-segment, zoals Audi het verwoordde bij de lancering van de Q7, combineert onverstoorbaarheid, sportiviteit en veelzijdigheid. Sinds zijn lancering wordt de Audi Q7 beschouwd als een allrounder die een hoog prestige verzoent met een breed toepassingsgebied.

Zijn formaat is imposant, zijn voorkomen vorstelijk: met een lengte van meer dan vijf meter, een wielbasis van ongeveer drie meter, zitruimte voor zeven personen en een koffervolume tot 2.035 liter werd de eerste generatie van de Q7 meteen het vlaggenschip in het SUV-segment. Van 2008 tot 2012 palmde de Q7 V12 TDI de positie van topmodel in: met zijn 500 pk en 1.000 Nm koppel overtrof hij alle concurrenten in het hele SUV-segment. De Q7 V12 TDI, gebouwd in de fabriek in Bratislava, was ook de eerste Audi die van de band rolde met standaard een keramisch remsysteem.

De aangeboden benzinemotoren varieerden van 272 tot 350 pk, terwijl de diesels vermogens ontwikkelden tot 500 pk. Vanaf de productiestart in 2006 tot het einde van de productie van de eerste generatie in 2015 kozen meer dan 550.000 klanten voor een Q7 van de eerste generatie.

Krachtig, ruim, elegant: exterieur

Na de lancering van de tweede generatie met vierwielbesturing in 2015 en een eerste productupgrade in 2019 toont de nieuwe Q7 op indrukwekkende wijze zijn robuuste en elegante design met een tweede ingrijpende upgrade in 2023. De grootste en meest veelzijdige SUV in het gamma van het merk met de vier ringen pakt uit met Audi’s moderne designtaal. Met zijn minimalistische vormgeving, strakke oppervlakken en uitzonderlijk grote volume staat de Q7 voor variabiliteit in elke situatie.

De overhangen en wielbasis onderstrepen krachtige en zelfverzekerde proporties die verder worden benadrukt door opvallende koetswerkkleuren en velgen. Het onmiskenbaar krachtige en rechtopstaande Audi Singleframe met een achthoekig design maakt nu indruk met verticale sierelementen. Ze zijn druppelvormig op het basismodel en L-vormig met het S line-exterieurpack en op de SQ7 TFSI. Dat maakt van bij de eerste oogopslag duidelijk dat het om een Audi-topmodel gaat en onderscheidt het voertuig duidelijk van de A-modellen. Daarnaast zorgt het nieuwe samenspel tussen de contouren van de grille en de nu hoger geplaatste koplampen voor een compleet nieuwe frontarchitectuur die de krachtige en meer aanwezige look van de nieuwe Q7 duidelijk benadrukt. Het zelfverzekerde voorkomen van de Q7 wordt onderstreept door de nieuwe uitgesproken, met kleur omlijste luchtinlaten, die duidelijk geïntegreerd zijn in de basisarchitectuur van het voertuig.

Audi heeft de sierelementen systematisch beperkt om het voertuig een nog meer uitgesproken en puristische look te verlenen. Om de basisversie en het S line-exterieurpack in één oogopslag van elkaar te onderscheiden zijn delen van de voorbumper, deurbekleding en diffusor in het basismodel uitgevoerd in contrastkleuren die de robuuste offroadlook benadrukken. Alle Audi Q7-modellen hebben een uitlaatsysteem met functionele, visueel aantrekkelijke uitlaatpijpen. Het S line-exterieurpack, dat nu nog beter aanleunt bij de SQ7 TFSI, valt op door zijn sterk geaccentueerde zijdelingse luchtinlaten in de voorbumper, wat het voertuig een nog sportievere uitstraling verleent.

Het Singleframe maakt zeker indruk met zijn onafhankelijke kleurenschema. De optioneel beschikbare visuele packs Black en Black Plus plaatsen opvallende accenten in het exterieur rond het Audi Singleframe, de sierlijsten rond de zijruiten en de voor- en achterbumper. De nieuw ontworpen koplampen met HD-ledmatrixtechnologie en laserlicht als extra grootlichtfunctie en de digitale dagrijlichten aan de bovenste horizontale rand verlenen de Q7 een nog krachtigere expressie. In combinatie met de digitale oledachterlichten, die voor het eerst beschikbaar zijn op de Q7, wordt het premiumkarakter van het model nog duidelijker.

Personaliseerbaarheid op zijn best: koplampen en achterlichten

Standaard verlichten ledkoplampen met hoge intensiteit de weg in de Q7, terwijl ledmatrixkoplampen beschikbaar zijn als optie. HD-ledmatrixkoplampen met het Audi-laserlicht zijn ook leverbaar. Ze werken elk met 24 leds en een krachtige laserdiode, en zijn onmiddellijk herkenbaar aan het blauwe omgevingslicht dat in de koplampen is geïntegreerd en de precisie van lasertechnologie symboliseert. Het laserlicht wordt actief boven 70 km/u en vergroot het grootlichtbereik aanzienlijk. Nieuw voor de topklassekoplampen zijn de digitale dagrijlichtsignaturen. Ze verlenen de Q7 zijn karakteristieke en onmiskenbare uitstraling doordat de gebruiker via het MMI een van de vier verschillende lichtsignaturen kan selecteren. Niet alleen het uitgebreide aantal functies van de koplampen is nieuw, ook het design is vernieuwd. De hogere positie van de dagrijlichten doet de Q7 breder ogen en verleent hem meer expressiviteit. Voor het eerst beschikt de Q7 als optie ook over grotendeels gedigitaliseerde oledachterlichten (organic light emitting diode), die eveneens worden gekenmerkt door vier digitale lichtsignaturen.

Bovendien omvatten de digitale oledachterlichten – net zoals bij de Audi A8, Q8 en Q5 – een nabijheidsindicatiefunctie die samenwerkt met de rijhulpsystemen. Wanneer andere weggebruikers de stilstaande Q7 van achteren tot op twee meter naderen, activeren de besturingseenheden automatisch alle digitale oledsegmenten. Bijkomende functies zijn onder andere dynamische richtingaanwijzers en verschillende coming home– en leaving home-sequenties die aansluiten bij elke digitale lichtsignatuur.

Nieuwe sierelementen, kleuren en velgen breiden het uitrustingsgamma uit

Met de jongste productupgrade heeft Audi het uitrustingsgamma voor de Q7 opnieuw verfijnd. De stiksels van de stoelbekleding in het basismodel zijn nu standaard uitgevoerd in een contrasterende grijze kleur. Er is ook keuze uit negen decoratieve inzetstukken. Nieuw in het uitrustingsgamma: Natural Elm Burl Silver voor het basismodel, Carbon Twill Matt en Brushed Aluminum Matt met lineair reliëf in zilver voor de Q7 met het S line-sportpack en voor de SQ7 TFSI.

Er zijn drie nieuwe koetswerkkleuren beschikbaar waarmee klanten de Q7 verder kunnen personaliseren. Voor een bijzonder sportieve uitstraling omvat het gamma nu ook de metallic kleuren Sakhir Gold, Ascari Blue en Chili Red. Maar klanten kunnen zich nog verheugen op andere nieuwe afwerkingen dan deze koetswerkkleuren. Zo biedt het velgengamma keuze uit vijf nieuwe velgdesigns, met maten variërend van 20 tot 22 duim. Black Metallic, Gray Silk Matt met glanzend zwarte inzetstukken of diamantgeslepen Black Metallic zijn beschikbaar voor velgen van 21 duim en groter.

Als onderdeel van de modelupdate breidt Audi ook het appaanbod uit. Voor het eerst kunnen passagiers rechtstreeks gebruikmaken van populaire apps van derde partijen (zoals Spotify of Amazon Music). Regelmatige software-updates en een voortdurend uitbreidend appaanbod maken een nog grotere personalisatie van het infotainmentsysteem mogelijk. Een appstore met een marktspecifiek aanbod breidt het modulaire infotainmentsysteem van de derde generatie (MIB 3) uit.

Wat de rijhulpsystemen betreft, krijgt vooral het omgevingsdisplay een upgrade. De Audi virtual cockpit geeft onder andere waarschuwingen voor het wisselen van rijstrook, afstandswaarschuwingen voor andere weggebruikers (vrachtwagens, auto’s en motorfietsen), kruispuntassistentie en verkeerslichtinformatie in verbluffende full HD-kwaliteit. Behalve de appstore en het nieuwe omgevingsdisplay breidt de productupgrade ook de standaarduitrusting van de Q7 uit. Standaard voor de versies met V6-verbrandingsmotoren zijn nu onder meer lichtmetalen 19-duimsvelgen, het glanspack met aluminium dakrails, een achteruitrijcamera met Park Assist Plus en een grootlichtassistent. Andere voorzieningen zijn de comfortabele middenarmsteun, een smartphone-interface met geïntegreerde appstore en de Audi phone box.

Veilig op elk oppervlak: ophanging met Audi’s DNA

Alleen een Audi rijdt als een Audi: zo vat het merk met de vier ringen het DNA van de rijeigenschappen van elke Audi samen, en dat geldt niet minder voor de Q7. Vijf kenmerken bepalen het rijgedrag van de Q7: evenwichtig, degelijk, gecontroleerd, precies en moeiteloos. De ophanging, stuurinrichting en aandrijving spelen ​ net als de rem- en rijhulpsystemen stuk voor stuk een belangrijke rol bij het creëren van een betrouwbare, veilige en comfortabele rijervaring die vertrouwen inboezemt. Zelfs de standaarduitrusting, met zijn evenwichtige ophanging met stalen veren, staat garant voor een consistente rijervaring in de Q7. De Q7 is ook betrouwbaar en veilig als trekvoertuig en kan tot 3,5 ton slepen.

Elektronisch gestuurde luchtvering met een continu adaptief dempingssysteem – adaptive air suspension of adaptive air suspension sport (standaarduitrusting op de SQ7 TFSI) – is beschikbaar als optionele uitrusting. Afhankelijk van de voorkeuren van de bestuurder en de rijomstandigheden past de ophanging de rijhoogte met maximaal 90 millimeter aan, terwijl ze ook niveauregeling biedt. Op de snelweg zakt de ophanging automatisch met maximaal 30 millimeter, afhankelijk van de momentane snelheid, en met 15 millimeter met adaptive air suspension sport. Bij het offroadrijden kan de Lift-functie in Audi drive select worden gebruikt om de bodemvrijheid bij lage snelheden met maximaal 60 millimeter te vergroten. Daarnaast staat de optionele vierwielbesturing (standaarduitrusting op de SQ7 TFSI) garant voor een hoger niveau van veiligheid en comfort. Bij lage snelheden draaien de achterwielen tot vijf graden in tegengestelde richting van de voorwielen. Dat verkleint de draaicirkel met maximaal één meter en verhoogt de wendbaarheid. Tegelijkertijd geniet de bestuurder meer comfort en stabiliteit bij hogere snelheden, omdat de achterwielen dan in dezelfde richting meesturen met de voorwielen. Het geavanceerde ophangingspack, met elektromechanische actieve rolstabilisatie en vierwielbesturing, is als optie beschikbaar voor de V6 TFSI en TDI. Om het rijgedrag van de Q7 te verbeteren in alledaagse situaties, zoals manoeuvreren op parkeerterreinen, in parkeergarages en in de garage thuis, werd het stuursysteem geoptimaliseerd voor meer gebruiksgemak.

Een andere handige functie is Remote Park Assist Plus: die gebruikt de camera in combinatie met de radar- en ultrasone sensoren om de Audi Q7 gemakkelijk in krappe parkeerplaatsen te manoeuvreren. Klanten kunnen het parkeermanoeuvre sturen met behulp van de myAudi-app op hun smartphone. Wanneer ze klaar zijn om de parkeerplaats te verlaten, kunnen klanten de motor starten in de myAudi-app, waarna het voertuig uitparkeert, zodat ze comfortabel kunnen instappen.

Efficiënt en krachtig: aandrijfsystemen

Het gamma begint met de 45 TDI quattro (gecombineerd brandstofverbruik in l/100 km: 8,4-7,8; gecombineerde CO2-uitstoot in g/km: 220-204), een drie liter grote dieselmotor met een vermogen van 170 kW (231 pk) en een indrukwekkend koppel van 500 Nm, dat zich uitstrekt over een bereik van 1.500 tot 3.000 t/min. Vanuit stilstand accelereert de Audi Q7 45 TDI in 7,1 seconden naar 100 km/u. Hij heeft een topsnelheid van 226 km/u. Deze motorversie wordt gevolgd door de 50 TDI quattro (gecombineerd brandstofverbruik in l/100 km: 8,4-7,8; gecombineerde CO2-uitstoot in g/km: 220-204), een krachtigere versie met 210 kW (286 pk) en 600 Nm koppel. Die motorvariant van de grote SUV accelereert in 6,1 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 241 km/u.

Alle V6-motoren in de Audi Q7 hebben een sleepvermogen tot 3,5 ton. Dat is meer dan genoeg om caravans, paardentrailers en dergelijke te trekken. Alle motoren werken samen met een tiptronic-achttrapsautomaat, een permanente quattro-vierwielaandrijving en het mildhybride systeem, dat de klant een brandstofbesparing tot 0,5 liter per 100 kilometer kan opleveren. Zijn belangrijkste componenten zijn een lithium-ionbatterij en een riemaangedreven starter-generator (BAS) die het elektrische 48V-hoofdsysteem van de SUV van stroom voorziet. Tussen 55 en 160 km/u kan de Q7 tot 40 seconden lang ‘freewheelen’ met uitgeschakelde motor wanneer de bestuurder zijn voet van het gaspedaal haalt. Na het remmen herstart de BAS de zescilinder snel en moeiteloos. De stop-startfunctie begint al onder de 22 km/u.

Dominant in elke situatie: Audi SQ7 met V8 TFSI-benzinemotor

Sportiviteit zit diep geworteld in de genen van de nieuwe SQ7 TFSI. Hij maakt indruk met een hertekende spoiler vooraan en een expressieve diffusor achteraan. Het Singleframe valt op door de verticale L-vormige sierelementen in een sportief kleurenschema. De grotere luchtinlaten zijn over hun hele oppervlak voorzien van honingraatroosters. Kenmerkend is dat Audi kiest voor een sportieve aluminium look voor de buitenspiegelkappen, de sierelementen in het Singleframe en de randen van de zijdelingse luchtinlaten. Hetzelfde kleurenschema wordt ook gebruikt voor het inzetstuk in de zijskirt. De visuele packs Black en Black Plus kunnen ook worden besteld voor de SQ7 TFSI.

Als onderdeel van de productupgrade wordt de SQ7 TFSI (gecombineerd brandstofverbruik in l/100 km: 12,7-12,0; gecombineerde CO2-uitstoot in g/km: 290-272) nu aangedreven door de beproefde 4.0 TFSI met 373 kW (507 pk) en 770 Nm koppel in combinatie met de snel schakelende tiptronic-achttrapsautomaat en de permanente quattro-vierwielaandrijving. Met deze motor accelereert de SQ7 TFSI in slechts 4,1 seconden van 0 naar 100 km/u, met een elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/u. Met zijn ontstekingsvolgorde 1-3-7-2-6-5-4-8 produceert de 4.0 TFSI een karakteristiek sportief en diep klinkend motorgeluid.

Bij lage tot gemiddelde belastingen – van 160 tot 250 Nm – en motortoerentallen tussen 950 en 2.500 t/min met een maximaal benodigd koppel van 145 Nm deactiveert het cylinder on demand-systeem de cilinders 2, 3, 5 en 8 in de hoogste versnellingen door de inspuiting en ontsteking uit te schakelen en de inlaat- en uitlaatkleppen te sluiten. Het omschakelingsproces duurt slechts milliseconden en wordt nagenoeg niet opgemerkt door de bestuurder. In de viercilindermodus verschuiven de werkpunten in de actieve cilinders naar een hogere belasting, wat de thermische efficiëntie verhoogt, terwijl de uitgeschakelde cilinders meedraaien zoals gasveren, in wezen zonder verliezen. Wanneer de bestuurder het gaspedaal intrapt, worden de uitgeschakelde cilinders onmiddellijk opnieuw geactiveerd. Om het sportieve motorgeluid tot stand te brengen, zit er een uitlaatklep in elk van de twee buitenste eindpijpen, die het geluid aanpast afhankelijk van de belasting en het toerental.

Voor een optimale rijervaring heeft een voertuig niet alleen eersteklas motoren nodig, maar ook uitstekende ophangingscomponenten. Met het optionele geavanceerde ophangingspack kunnen klanten ook rekenen op het sportdifferentieel. Bij hoge bochtsnelheden maakt het gebruik van twee meerschijvenkoppelingen om het koppel tussen de achterwielen te verplaatsen, waarbij het wiel aan de buitenkant van de bocht, dat de meeste grip heeft, het grootste aandeel krijgt. Dat staat bekend als torque vectoring en maakt het rijgedrag nog moeitelozer en preciezer. Bij het insturen of accelereren in een bocht wordt de grote SUV-coupé letterlijk in de bocht gedrukt, waardoor de neiging tot onderstuur tot een minimum wordt beperkt. De tweede component in het pack is elektromechanische actieve rolstabilisatie (eAWS). Hier zijn beide assen uitgerust met een compacte elektromotor gekoppeld aan een transmissie. Die splitst de stabilisatorstang in twee helften. Bij rechtuit rijden kunnen ze daardoor grotendeels onafhankelijk van elkaar werken, wat de koetswerkbewegingen op oneffen wegen beperkt. Bij een sportieve rijstijl zorgt de elektromotor er echter voor dat de twee helften in tegengestelde richting draaien en zo als één geheel werken. Daardoor helt de auto aanzienlijk minder over in de bochten en wordt de stuurrespons nauwkeuriger.

De eAWS wordt aangedreven door een supercondensator van 48 volt. De compacte, lichtgewicht energieopslagunit, die in zeer korte tijd veel stroom kan opnemen en afgeven, voorziet de twee elektromotoren van een maximaal vermogen van 1,5 kW elk.

De Audi SQ7 TFSI rolt standaard van de band met 20-duimsvelgen en 285/45-banden. Als alternatief zijn ook 21- en 22-duimsvelgen beschikbaar. De remschijven op de voortrein hebben een diameter van 400 millimeter, terwijl die op de achteras 350 millimeter groot zijn. De zwarte remklauwen, optioneel ook verkrijgbaar in rood, zijn op de voortrein voorzien van het voor Audi typische S-logo.

Veelzijdig en ruim: interieur

Zowel de vijf- als de zevenzitsversies van de Audi Q7 en SQ7 TFSI combineren een hoog prestige met alledaags gebruiksgemak. Met hun royale lengte en hoofd- en elleboogruimte voor- en achterin bieden beide voertuigen een eersteklas, luchtige en ruime interieursfeer. Afhankelijk van de positie van de rugleuningen achterin heeft het bagagecompartiment in de vijfzitsversie een volume van 780 liter (rugleuningen rechtop) en 1.908 liter (rugleuningen neergeklapt). De achterklep is standaard elektrisch bedienbaar en kan optioneel met een voetbeweging worden geactiveerd. Audi biedt ook de optionele achterbank plus. Die biedt niet alleen de mogelijkheid om de lengte en rughoek van de drie zitplaatsen apart te verstellen, maar ook altijd voldoende ruimte voor drie kinderzitjes en een derde zitrij met twee elektrisch neerklapbare stoelen.

De beste Q7 aller tijden, verkrijgbaar vanaf 71.590 euro

De marktintroductie van de Audi Q7 – met zijn herziene design, innovatieve verlichtingstechnologie en uitgebreidere uitrusting – vindt plaats in het eerste kwartaal van 2024. De prijzen voor de 45 TDI quattro beginnen bij 71.590 euro, terwijl de 50 TDI quattro 74.570 euro kost. De sportieve SQ7 TFSI begint bij 112.090 euro.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait