15 jaar Porsche Museum

  • Bijna zes miljoen bezoekers sinds opening
  • Vooruitblik op de activiteiten in 2024
  • Feiten en cijfers over 15 jaar
Al 15 jaar als middelpunt van het merk: Sinds de opening op 31 januari 2009 heeft het Porsche Museum bijna zes miljoen bezoekers van over de hele wereld verwelkomd. Het museum ondersteunt de geschiedenis van Porsche niet alleen met een indrukwekkende collectie en uitgebreide kennis uit het bedrijfsarchief. Het is al een belangrijk onderdeel van de geschiedenis van Porsche, die nog steeds wordt geschreven.

Stuttgart. Vijftien jaar geleden opende het Porsche Museum voor het eerst zijn deuren voor bezoekers van over de hele wereld. Sinds 31 januari 2009 heeft het 5.824.325 mensen meegenomen op een fascinerende reis door de geschiedenis en ontwikkeling van het merk Porsche. Dit cijfer omvat beroemde bezoekers zoals Paris Hilton, de Backstreet Boys, Vladimir Klitschko, Arnold Schwarzenegger, Mario Barth, Patrick Dempsey, AC/DC, Peter Maffay, Udo Lindenberg en Georg Hackl. In 2023 brak het Porsche Museum het record van 2009 voor het aantal bezoekers. In het openingsjaar verwelkomde het museum 511.513 gasten, terwijl er in 2023 535.613 gasten waren. “We willen alle fans en liefhebbers bedanken die het afgelopen jaar zo speciaal voor ons hebben gemaakt”, zegt Achim Stejskal, hoofd van Porsche Heritage and Museum. “Vanwege ons ’75 jaar Porsche Sports Cars’-jubileum was het aantal bezoekers aan Zuffenhausen 54 procent hoger dan in het voorgaande jaar. De vele interactieve tentoonstellingselementen en de state-of-the-art presentatietechnieken maken een bezoek aan het museum tot een spannende ervaring voor gasten van alle leeftijden”, voegt Stejskal toe.

Samen met zijn team brengt hij de passie van het merk voor prestaties en design over, zowel terugkijkend als naar de toekomst. Het Porsche Museum is niet alleen een plek waar historische auto’s worden tentoongesteld en hun geschiedenis wordt gedocumenteerd, maar ook een leefruimte die hulde brengt aan de culturele betekenis en het erfgoed van het merk door middel van regelmatig wisselende tentoonstellingen en speciale tentoonstellingen. “Het 15-jarig jubileum van ons Porsche Museum is ook een eerbetoon aan de geschiedenis, innovatie en passie die het merk hebben gevormd”, zegt Stejskal. De afdeling Porsche Heritage and Museum is uiteraard betrokken bij toekomstgerichte projecten binnen het bedrijf. “Het Porsche Museum vertegenwoordigt niet alleen het verleden door de waarden en de geest van het merk te bewaren voor toekomstige generaties. Het is nu al een belangrijk onderdeel van de geschiedenis van Porsche dat in de toekomst zal worden geschreven”, besluit Stejskal.

Felicitaties van Walter Röhrl, tweevoudig wereldkampioen rally en merkambassadeur van Porsche:

“Ik wil het Porsche Museum feliciteren met zijn 15e verjaardag. Ik kom er graag. Het biedt altijd de juiste setting om niet alleen trouwe fans te ontmoeten, maar ook veel metgezellen en voormalige collega-coureurs – en om in de tentoonstelling herenigd te worden met veel van de raceauto’s waarin ik succes heb geproefd. De drie supersportwagens 959, Carrera GT en 918, waar ik bij betrokken was, zijn natuurlijk ook regelmatig te zien. Wat echt bijzonder is, is dat ik vandaag de dag nog steeds de kans krijg om met deze auto’s voor Porsche te rijden op verschillende evenementen. Het team van Porsche Heritage and Museum is erin geslaagd om de geschiedenis van Porsche niet alleen op een zeer levendige manier te bewaren, maar ook naar de toekomst te brengen.”

Ook voor 2024 staat divers programma op de planning

2024 staat in het teken van het 50-jarig jubileum van de 911 Turbo. Een halve eeuw geleden presenteerde de sportwagenfabrikant uit Stuttgart de eerste 911 Turbo met racetechnologie. Deze auto luidde het tijdperk van de high-performance sportwagen in. Op 30 juli opent het museum een speciale tentoonstelling ter gelegenheid van “50 jaar Turbo” en ondersteunt het verdere Turbo-tentoonstellingen in verschillende musea over de hele wereld. Van 25 tot 28 april 2024 presenteert het Porsche Heritage and Museum een speciale selectie van Turbo-exposities op “Retro Classics”. Deze beurs brengt oldtimerfans en sportwagenliefhebbers van over de hele wereld samen in Stuttgart. Tijdens “Solitude Revival” op 22 en 23 juni 2024 worden bezoekers meegenomen op een gemotoriseerde reis door de tijd met een selectie historische modellen uit de collectie van het bedrijf. Daarnaast stuurt het Tradition-team een selectie auto’s uit de collectie naar evenementen zoals het Festival of Speed in Goodwood en de Monterey Car Week in Californië. Ook dit jaar worden in Zuffenhausen verschillende workshops en activiteiten voor kinderen en jongeren aangeboden, waaronder “Social Media Ready” of de nieuwe spannende en leerzame smartphone- en tabletrally’s waarin puzzels worden opgelost in het Porsche Museum.

Felicitaties van Marcus Breitschwerdt, hoofd van Mercedes-Benz Classic:

“Hartelijke groeten aan Zuffenhausen. Mercedes-Benz feliciteert het Porsche Museum met 15 succesvolle jaren. We hebben het geluk dat we in Stuttgart twee van de beroemdste automusea ter wereld hebben. Het Porsche Museum en het Mercedes-Benz Museum zijn vlaggenschepen met internationale allure die bezoekers uit alle continenten trekken. De twee merken hebben keer op keer raakvlakken. Van 1923 tot 1928 was Ferdinand Porsche technisch directeur van het merk met de wereldberoemde ster. In 1948 startte Porsche met de productie van eigen sportwagens in Stuttgart en er volgden samenwerkingen tussen de twee bedrijven. Zo werd de legendarische Mercedes-Benz 500 E gebouwd in samenwerking met Porsche.”

Felicitaties van Bettina Haussmann, hoofd van het Mercedes-Benz Museum:

“Het Porsche Museum en het Mercedes-Benz Museum in dezelfde stad – een onweerstaanbare aantrekkingskracht voor bezoekers. En de twee instellingen onderhouden een gezonde, succesvolle samenwerking die het delen van autotentoonstellingen omvat. Sinds 2016 hebben we het combiticket dat de houder een gereduceerde toegangsprijs biedt voor het andere museum. In 2023 stond onze merkoverschrijdende ‘Classics & Coffee’-bijeenkomst voor klassieke auto’s een dag in het teken van ’75 jaar Porsche’. En Tina Turbo en Tom Targa, de kleine mascottes van het Porsche Museum, zijn altijd welkom als ze ons bezoeken.”

Twee bijzondere tentoonstellingen per jaar en samenwerkingen over de hele wereld

Sinds de opening in 2009 organiseert het Porsche Museum gewoonlijk twee speciale tentoonstellingen per jaar ter gelegenheid van auto- en bedrijfsgerelateerde evenementen en jubilea. “Afhankelijk van het onderwerp richten we ons op het verleden, het heden en de toekomst, en op fascinerende mensen en baanbrekende technologieën”, zegt curator Iris Haker. “Voor het jubileum ’75 jaar Porsche Sports Cars’ vorig jaar hebben we de hele tentoonstelling geherstructureerd en een verscheidenheid aan themadisplays gecreëerd. Ons concept is levendig en we passen het flexibel aan de speciale tentoonstellingen aan.” Het Porsche Museum werkt ook samen met andere musea over de hele wereld, waaronder het Petersen Automotive Museum in Los Angeles en het Großglockner Hochalpenstrasse Museum, de hoogstgelegen autotentoonstelling op een van de mooiste panoramische wegen ter wereld.

Felicitaties van Timo Bernhard, Le Mans-winnaar en merkambassadeur van Porsche:

“Voor mij is het Porsche Museum een bijzondere, bijna sacrale plek waar niet alleen de traditie, passie en geest van Porsche voelbaar zijn, maar ook de ondernemersgeest van het bedrijf. Ik was aanwezig bij de opening en heb sindsdien alle activiteiten van het museum met veel interesse gevolgd. Ik ben verheugd dat ik in mijn rol als merkambassadeur al enkele jaren een actieve rol kan spelen bij het verspreiden van de erfgoedboodschap over de hele wereld en kan deelnemen aan de evenementen. Ik vind het ook geweldig om het museum te bezoeken omdat ik veel van de raceauto’s uit mijn carrière op de tentoonstelling kan bekijken. Onlangs hadden mijn Team75 Bernhard en ik de eer om de eerste DTM-winnende auto door te geven aan het museumteam. Ik wens het museum en zijn team het allerbeste en nog vele mooie jaren.”

Bezoekersprogramma’s op maat van kinderen en volwassenen

“In de afgelopen 15 jaar heeft het team van het Porsche Museum regelmatig nieuwe programma’s gelanceerd en bestaande programma’s ontwikkeld”, legt Reimund Heinisch, hoofd van de bezoekersdienst en tentoonstellingen, uit. Volwassenen kunnen bijvoorbeeld deelnemen aan fotoworkshops in de Porsche 4Experts-ruimte en ervaren wat er achter de schermen gebeurt tijdens rondleidingen. Porsche 4Kids en Porsche 4School bieden een breed scala aan activiteiten voor kinderen en jongeren, waaronder rondleidingen door musea en fabrieken voor kinderen, Discovery Stations in de permanente tentoonstelling, Teamspirits buiten het klaslokaal en vakantieprogramma’s die de verveling tegengaan. “Social Media Ready” is een nieuwe toevoeging aan het programma waarin jongeren en jongvolwassenen tussen 15 en 19 jaar worden uitgenodigd om van de foto’s en video’s op hun smartphone iets bijzonders te maken en deze om te toveren tot professionele showreels. “Dit jaar willen we onze samenwerking met het Porsche-opleidingscentrum versterken”, kondigt Heinisch aan. Het doel is om ook de volgende generatie te inspireren met de geschiedenis van de sportwagenfabrikant.

Het bedrijfsarchief – de ruggengraat van Porsche

Het Porsche-archief is het geheugen van het bedrijf, maar ook een opslagplaats voor alle informatie met een economische, technische, sociale of culturele band met Porsche. Het is een hulpmiddel om de kennis over het merk uit te breiden met het oog op historische public relations en om een dialoog te onderhouden met Porsche-fans over de hele wereld. De medewerkers van het Porsche-archief en het hoofd van het archief Frank Jung verwerken gemiddeld meer dan 6.000 aanvragen per jaar. Deze vragen zijn afkomstig van interne afdelingen, journalisten, wetenschappers, influencers en de auteurs van boeken over ontwikkeling, motorsport en de geschiedenis van het bedrijf. In de afgelopen 15 jaar zijn er meer dan 90.000 vragen ingediend bij het team. “We zien onszelf niet alleen als bewaarders en beheerders van waardevolle kennis en innovaties uit het verleden. We hebben ook één oog op de toekomst, want de innovatie van vandaag is de traditie van morgen”, benadrukt Jung. Hij en zijn team bewaren een uitgebreid overzicht van de geschiedenis van het bedrijf voor toekomstige generaties en ondersteunen hun collega’s in het museum met speciale tentoonstellingen of de inhoud van de permanente tentoonstelling, en degenen die met de autocollectie werken aan externe presentaties. De juridische afdeling helpt ook bij het verifiëren van historische feiten op basis van de kennis en documenten in het archief.

Felicitaties van Hans-Joachim Stuck, voormalig autocoureur:

“Gefeliciteerd, mijn beste Porsche Museum! Elk bezoek brengt niet alleen mooie herinneringen voor me terug. Ik krijg ook elke keer kippenvel als ik bezoekers en fans kennis zie maken met het succesverhaal van Porsche. Ik ben verheugd dat ik aan veel evenementen kan deelnemen, zoals de legendarische Sound Night, of dat ik achter het stuur kan zitten wanneer het team zijn klassieke auto’s naar rally’s en evenementen over de hele wereld stuurt.”

De autocollectie: museumstukken als merkambassadeurs

In de loop van tientallen jaren heeft het Porsche Museum zijn autocollectie opgebouwd en uitgebreid die de geschiedenis van alle modellen van 1898 tot heden omvat. In de afgelopen 15 jaar zijn een aantal van de ongeveer 800 voertuigen in de collectie als merkambassadeurs en pronkstukken vanuit Zuffenhausen naar plaatsen over de hele wereld gereisd. Porsche Heritage and Museum heeft met deze tentoonstellingen meer dan 3.300 evenementen en beurzen ondersteund. De wereld is hun thuis geweest en historische public relations hun missie. “De auto’s in onze collectie zijn hedendaagse getuigen die het verhaal van het bedrijf vertellen. We zien ze als cultuurgoederen die beschermd moeten worden, en de conservering is ook een cultuurgoed”, zegt Alexander E. Klein, hoofd van de autocollectie en erfgoedconcepten. Naast beroemde auto’s zoals de Porsche 911 (901) No. 57, die door het team werd ontdekt in het tv-programma “Der Trödeltrupp”, bevat de collectie ook actuele modelversies die het plaatje voor de toekomst compleet maken.

Het merendeel van de museumstukken beantwoordt aan het doel waarvoor ze oorspronkelijk zijn gebouwd: ze rijden. En ze brengen het historische werk proactief de wereld in. Dit is ook het geval met het nieuwe evenementenconcept Heritage Experience, dat al is geïmplementeerd in China, Hawaï en Duitsland. “Bij ons draait alles om de creativiteit van mensen. De focus ligt op het communiceren over erfgoedbehoud – oog in oog. Journalisten ontmoeten zo de mensen die hun kennis en de tradities die ze hebben geleerd en geleefd, van generatie op generatie hebben doorgegeven.”

Felicitaties van Angelique Kerber, Wimbledon-winnares en merkambassadeur van Porsche:

“Ik associeer het Porsche Museum met veel emotionele ervaringen. Ik zal nooit mijn eerste persconferentie in Duitsland als Wimbledon-winnaar vergeten, die in het museum werd gehouden. Ik heb ook een aantal foto- en filmshoots gehad tussen deze unieke klassieke auto’s, en heb de fascinatie van Porsche en zijn geschiedenis van dichtbij mogen meemaken – een echt opwindend gevoel! Ik had het geluk om me niet alleen te vergapen aan deze klassiekers uit de autocollectie van het museum. Ik had zelfs het voorrecht om er zelf een paar te besturen, zoals onlangs tijdens de viering van 75 jaar Porsche-sportwagens in 2023. Voor mij was dit letterlijk “Driven by Dreams”. Gefeliciteerd met je 15e verjaardag, beste Porsche Museum! Ik kijk uit naar mijn volgende bezoek.”

Het Porsche Museum als evenementenlocatie

Voor degenen die de geschiedenis van de sportwagenfabrikant exclusief willen ervaren, kan het Porsche Museum worden afgeboekt voor evenementen. “Het museum is een heel bijzondere evenementenlocatie, niet in de laatste plaats vanwege de indrukwekkende architectuur. Een evenement dat in onze zalen wordt georganiseerd, geeft gasten de ongefilterde Porsche-ervaring – iets wat ze niet snel zullen vergeten”, zegt Philipp Schumm, hoofd communicatie en evenementen van het Porsche Museum. Het team organiseert ook een reeks eigen evenementen, waaronder de Porsche Sound Night, Porsche 4Kids-bioscoopevenementen met ‘Checker Tobi’ of de live-uitzending van de 24 uur van Le Mans.

Historie die je mee naar huis kunt nemen vanuit de museumwinkel

De winkel van het Porsche Museum nodigt bezoekers uit om rond te snuffelen en te ontdekken. Of u nu op zoek bent naar een souvenir voor een kind of volwassene, kleding en items uit de Porsche Lifestyle-collecties of speciale limited edition-producten voor verzamelaars, de museumwinkel biedt klanten en fans een breed scala aan producten. U vindt er ook veel publicaties over de geschiedenis van het merk Porsche. De titels in de serie “Edition Porsche Museum” vormen een centraal onderdeel van de literatuur in de museumshop, aangezien ook de eigen uitgeverij van het Porsche Museum dit jaar haar 15-jarig jubileum viert. “Naast de museumwinkel zorgen we ook voor de fabriekswinkels in Zuffenhausen en Weissach, evenals voor onze business-to-business-klanten”, voegt Alexander Keck, hoofd Resource Management and Shops, toe.

Het Porsche Museum in enkele cijfers

  • 5.824.325 miljoen bezoekers en 2.000 evenementen sinds de opening in 2009.
  • Het bedrijfsarchief omvat 25.000 kleine tentoonstellingen, vijf miljoen foto’s, 1.700 uur filmmateriaal en ongeveer drie kilometer aan documenten.
  • Het archief heeft de afgelopen 15 jaar meer dan 90.000 vragen ontvangen.
  • Meer dan een miljoen mensen volgen het Porsche Museum op sociale media (Instagram/Facebook/Weibo).
  • 314.219 vrouwen, mannen en kinderen hebben een rondleiding door de fabriek gevolgd.
  • Tot op de dag van vandaag zijn er 28.301 rondleidingen door het museum geweest.
  • Team Porsche Heritage and Museum heeft meer dan 3.300 evenementen over de hele wereld ondersteund met auto’s uit de collectie.
  • Meer dan 3.000 voertuigen werden in de museumwerkplaats technisch onderhouden en klaargemaakt voor hun missie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait