2023 REVIEW: Coyote, een tool voor verkeersveiligheid die levens redt

Coyote, de toonaangevende provider van rijhulpsystemen, heeft vandaag de gedetailleerde resultaten bekendgemaakt van zijn inspanningen op 3 belangrijke gebieden:

  1. De strijd tegen spookvoertuigen
  2. Voorspellende veiligheid en gevaarlijke bochten
  3. Coyote-waarschuwingen

 

Vincent Hébert, Managing Director van Coyote Systems Benelux:

 

“De veiligheid van onze gebruikers en automobilisten in het algemeen is onze verantwoordelijkheid. Het is ons doel om onze wegen veiliger te maken.”

 

  1. Spookvoertuigen

 

In 2023 rapporteerde de Coyote-gemeenschap 118 spookvoertuigen, waarvan er 23 door de politie werden onderschept zonder dat er ook maar één ongeluk of dode te betreuren viel.

 

“Onze samenwerking met de Federale Wegpolitie is een echt succes en we zijn verheugd dat we in 2023 minstens twintig levens hebben kunnen redden”, zegt Vincent Hébert.

 

Deze waarschuwingen komen voornamelijk ’s nachts voor, op snelwegen met 2×2 rijstroken en op hoofdwegen. In tegenstelling tot andere Coyote-waarschuwingen, die door een aantal gebruikers moeten worden bevestigd voordat ze op Coyote-apparaten en smartphone-applicaties verschijnen, wordt de “spookvoertuig”-waarschuwing rechtstreeks doorgegeven aan gebruikers en de politie.

 

Coyote sensibiliseert zijn gebruikers meermaals per jaar over het vitale belang van een correct gebruik van deze melding, vooral met betrekking tot de gevolgen die deze signaleringen kunnen hebben, in het bijzonder voor de politie. De Federale Verkeerspolitie is ook betrokken bij deze signaleringen en legt uit hoe te reageren in geval van een spookvoertuig.

 

Koen Ricour, directeur van de Federale Wegpolitie:

 

“De Federale Wegpolitie wil alle weggebruikers eraan herinneren wat ze moeten doen als ze dit type bestuurder tegenkomen. Het gevaar dat spookrijders vormen hoeft niet meer bewezen te worden. Ze zijn verantwoordelijk voor ongevallen die 10 keer ernstiger zijn dan het gemiddelde. Vaak zij die ongevallen frontaal en met hoge snelheid. Als je een spookrijder tegenkomt, vertraag dan en houd zo ​ rechts mogelijk. Knipper indien nodig met je koplampen om te waarschuwen voor het gevaar en stop zo snel mogelijk op een veilige plek om het aan de politie te melden. Als je de sprookrijder bent, vertraag dan en zet je alarmlichten aan. Ga zonder andere weggebruikers in gevaar te brengen naar de vluchtstrook en houdt halt. Verwittig onmiddellijk de politie zodat ze je kunnen helpen om weer veilig in de juiste richting van het verkeer te komen.”

 

Ter herinnering: Coyote werkt al sinds 2016 samen met de Federale Wegpolitie. Coyote heeft de politie een interface ter beschikking gesteld die specifiek gericht is op spookvoertuigen die door Coyote-gebruikers worden gemeld.

 

“Zodra een van de leden van de Coyote-community een voertuig signaleert dat verkeerd rijdt, gaat er een knipperlicht/sirene af en lokaliseert de speciale interface het betreffende gebied in realtime. Op die manier kan de politie zo snel mogelijk reageren, want in dit soort gevallen telt elke seconde”, legt Vincent Hébert uit.

 

“Onze 1,6 miljoen gebruikers in België zijn zeer betrokken en het aantal gemelde en bevestigde waarschuwingen getuigt van de niet aflatende bijdrage van onze community”, zegt Vincent Hébert tevreden. Deze loyaliteit en betrokkenheid kan worden verklaard door het betaalmodel van Coyote. De gegevens van Coyote zijn anoniem en worden niet verkocht of gebruikt, in tegenstelling tot andere gratis modellen. Bovendien biedt Coyote unieke diensten zoals ‘Voorspellende Veiligheidstechnologie’, waarschuwingen voor spoorwegovergangen, een catalogus met gedetailleerde waarschuwingen en een permanente herinnering aan automobilisten om de gevaren van de weg te vermijden.

 

Details van signaleringen in 2023:

 

  • Ongeval: 55 944
  • Beschadigd wegdek:229
  • Obstakel op de weg:307
  • Snelwegpersoneel: 773
  • Vertraging:125.866
  • Wegversmallingen:031
  • Gladde weg:422
  • Voertuig gestopt op de vluchtstrook:030
  • Mist: 572

 

Vincent Hébert: “95% van de waarschuwingen die in real time door de Coyote-community worden verstuurd hebben betrekking op verkeershinder! Dankzij deze vroegtijdige waarschuwingen voor verkeershinder (tot 2 km op snelwegen, 1 km op hoofdwegen en 500 m in de stad) kunnen automobilisten de gevaren op de weg beter begrijpen en erop anticiperen, en zo onnodig remmen en een groot aantal ongevallen voorkomen.”

Vertraging bevestigd

 

De cijfers voor 2023 spreken voor zich. Deze technologie bewijst namelijk dat dit soort gevaarlijke bochten voorzichtiger kunnen worden benaderd. De voorspellende veiligheidstechnologie van Coyote moedigt automobilisten aan om waakzaam te zijn bij het naderen van gevaarlijke bochten. De snelheidscijfers zijn duidelijk lager sinds de ontwikkeling van deze nieuwe Coyote-service.

  1. Miljoenen storingsmeldingen

 

Coyote wijst hieronder op de herkomst van deze gegevens, maar benadrukt dat ze geanonimiseerd zijn in lijn met belofte aan Coyote gebruikers. Ze voldoen aan de vereisten van de GDPR. “Dit is een principe waarvan we nooit zullen afwijken”, benadrukt Vincent Hébert.

 

 

Voor 2024 wil Coyote de samenwerking met de overheid (gewesten, gouverneurs, Federale Politie, lokale politiezones, verenigingen, AWSR…) versterken en de preventieacties opvoeren om de verkeersveiligheid te verbeteren (uitdelen van blaastests, preventiebericht bij elk gebruik van Coyote, snelheidsmetingen voor de politie, verkeersgegevens).

 

Het Waalse parlementslid en voormalig federaal Minister van Mobiliteit François Bellot becommentarieert deze cijfers als volgt:

 

“Coyote houdt de weggebruikers in real time op de hoogte en helpt de verkeersveiligheid te verbeteren door obstakels, gevaren en gevaarlijk gedrag op te sporen. De meting van snelheidsverminderingen in 22.000 bochten sinds de publicatie van de aanbevolen snelheden voor deze bochten levert objectief bewijs dat ​ deze lokale preventieboodschappen een effect hebben. Dit alles komt de verkeersveiligheid ten goede.”

 

“Coyote is bereid om samen te werken met iedereen die de verkeersveiligheid echt wil verbeteren. Het in real time beheren en voorkomen van gevaren op de weg is essentieel als we het aantal doden op onze wegen willen terugdringen. Tot slot is het belangrijk te weten dat, in tegenstelling tot wat soms leest of hoort, de route niet bepaalt kan worden om alcoholcontroles te vermijden wanneer men in de auto stapt. Deze functionaliteit bestaat niet bij Coyote. Integendeel, we voeren regelmatig preventiecampagnes om mensen eraan te herinneren dat rijden onder invloed verboden is,” voegt Vincent Hébert toe.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait