Coyote, de toonaangevende provider van rijhulpsystemen, heeft vandaag de gedetailleerde resultaten bekendgemaakt van zijn inspanningen op 3 belangrijke gebieden:
- De strijd tegen spookvoertuigen
- Voorspellende veiligheid en gevaarlijke bochten
- Coyote-waarschuwingen
Vincent Hébert, Managing Director van Coyote Systems Benelux:
|
- Spookvoertuigen
In 2023 rapporteerde de Coyote-gemeenschap 118 spookvoertuigen, waarvan er 23 door de politie werden onderschept zonder dat er ook maar één ongeluk of dode te betreuren viel.
|
Deze waarschuwingen komen voornamelijk ’s nachts voor, op snelwegen met 2×2 rijstroken en op hoofdwegen. In tegenstelling tot andere Coyote-waarschuwingen, die door een aantal gebruikers moeten worden bevestigd voordat ze op Coyote-apparaten en smartphone-applicaties verschijnen, wordt de “spookvoertuig”-waarschuwing rechtstreeks doorgegeven aan gebruikers en de politie.
Coyote sensibiliseert zijn gebruikers meermaals per jaar over het vitale belang van een correct gebruik van deze melding, vooral met betrekking tot de gevolgen die deze signaleringen kunnen hebben, in het bijzonder voor de politie. De Federale Verkeerspolitie is ook betrokken bij deze signaleringen en legt uit hoe te reageren in geval van een spookvoertuig.
Koen Ricour, directeur van de Federale Wegpolitie:
|
Ter herinnering: Coyote werkt al sinds 2016 samen met de Federale Wegpolitie. Coyote heeft de politie een interface ter beschikking gesteld die specifiek gericht is op spookvoertuigen die door Coyote-gebruikers worden gemeld.
|
“Onze 1,6 miljoen gebruikers in België zijn zeer betrokken en het aantal gemelde en bevestigde waarschuwingen getuigt van de niet aflatende bijdrage van onze community”, zegt Vincent Hébert tevreden. Deze loyaliteit en betrokkenheid kan worden verklaard door het betaalmodel van Coyote. De gegevens van Coyote zijn anoniem en worden niet verkocht of gebruikt, in tegenstelling tot andere gratis modellen. Bovendien biedt Coyote unieke diensten zoals ‘Voorspellende Veiligheidstechnologie’, waarschuwingen voor spoorwegovergangen, een catalogus met gedetailleerde waarschuwingen en een permanente herinnering aan automobilisten om de gevaren van de weg te vermijden.
Details van signaleringen in 2023:
- Ongeval: 55 944
- Beschadigd wegdek:229
- Obstakel op de weg:307
- Snelwegpersoneel: 773
- Vertraging:125.866
- Wegversmallingen:031
- Gladde weg:422
- Voertuig gestopt op de vluchtstrook:030
- Mist: 572
|
Vertraging bevestigd
De cijfers voor 2023 spreken voor zich. Deze technologie bewijst namelijk dat dit soort gevaarlijke bochten voorzichtiger kunnen worden benaderd. De voorspellende veiligheidstechnologie van Coyote moedigt automobilisten aan om waakzaam te zijn bij het naderen van gevaarlijke bochten. De snelheidscijfers zijn duidelijk lager sinds de ontwikkeling van deze nieuwe Coyote-service.
- Miljoenen storingsmeldingen
Coyote wijst hieronder op de herkomst van deze gegevens, maar benadrukt dat ze geanonimiseerd zijn in lijn met belofte aan Coyote gebruikers. Ze voldoen aan de vereisten van de GDPR. “Dit is een principe waarvan we nooit zullen afwijken”, benadrukt Vincent Hébert.
Voor 2024 wil Coyote de samenwerking met de overheid (gewesten, gouverneurs, Federale Politie, lokale politiezones, verenigingen, AWSR…) versterken en de preventieacties opvoeren om de verkeersveiligheid te verbeteren (uitdelen van blaastests, preventiebericht bij elk gebruik van Coyote, snelheidsmetingen voor de politie, verkeersgegevens).
Het Waalse parlementslid en voormalig federaal Minister van Mobiliteit François Bellot becommentarieert deze cijfers als volgt:
|
|