Polestar 4 vanaf nu te koop in België

GÖTEBORG, ZWEDEN – 31 januari 2024. Polestar 4 is vanaf nu officieel te koop in Europa. Na de start van de productie en de eerste leveringen in China eind 2023, begint nu ook de online verkoop met een startprijs van EUR 64.800[1]. De start van de productie is gepland tegen midden 2024, met eerste leveringen verwacht vanaf augustus[2].

 

Polestar 4 combineert de aerodynamica van een coupé met de ruimte van een SUV, wat resulteert in een nieuwe generatie SUV-coupé. De designelementen die voor het eerst te zien waren in de conceptwagens, zijn nu geïntegreerd in de snelste productiewagen die Polestar ooit heeft gelanceerd. Polestar 4 bevindt zich qua grootte en prijs tussen Polestar 2 en Polestar 3 in.

 

“De lancering van Polestar 4 op al onze markten in 2024 is cruciaal voor ons succes. Met dit derde model versterken we onze line-up en betreden we de premium prestatieklasse van het D-SUV-segment. Met zijn innovatieve interpretatie van een SUV-coupé combineert Polestar 4 ruimte en een indrukwekkende uitstraling”, aldus Thomas Ingenlath, CEO van Polestar.

 

Design 

Als designgedreven merk zet Polestar de belangrijkste elementen van de Polestar Precept concept car voort in het design van Polestar 4. Dit omvat het verwijderen van de achterruit, waardoor een nieuwe ervaring voor de passagiers achterin wordt gecreëerd, en de scheiding van de dubbele koplampen met de unieke lichtsignatuur van Polestar, aangevuld met het Polestar-embleem met op de millimeter precieze verlichting van de onderkant.

 

De aerodynamische efficiëntie van Polestar 4 wordt nog versterkt door een lage neus, verzonken portiergrepen, vlakke beglazing met frameloze ramen, aero-blades achteraan en optimalisatie van de luchtstroom rond de achterlichtbalk.

 

Polestar 4 is ontwikkeld op basis van de hoogwaardige Sustainable Experience Architecture (SEA) van Geely Holding. Het is een D-segment SUV-coupé met een grote carrosserie en een lange wielbasis van 2,999 mm. De totale lengte van de wagen bedraagt 4,840 mm, de breedte 2,139 mm en de hoogte 1,534 mm. De royale interieurverhoudingen komen vooral tot uiting achterin, waar de inzittenden zich in een ruime en comfortabele omgeving bevinden, met elektrisch verstelbare stoelen. Dankzij de aanpasbare sfeerverlichting, geïnspireerd op het zonnestelsel, kunnen de de inzittenden een extra dimensie toevoegen aan het interieur en kunnen ze hun rijomgeving personaliseren.

 

Als gevolg van het wegvallen van de achterruit reikt het standaard glazen panoramadak over de volledige lengte, tot voorbij de hoofden van de inzittenden, wat een unieke sfeer creëert in het interieur. Verder bevindt zich een secundair media- en klimaatregelingsscherm tussen de voorstoelen dat de passagiers achterin kunnen bedienen, alsook de verlichting aanpassen.

 

In plaats van een traditionele achteruitkijkspiegel heeft Polestar 4 een high-definition scherm dat een real-time beeld weergeeft van een op het dak gemonteerde achteruitrijcamera. Dit zorgt voor een veel breder gezichtsveld dan in de meeste moderne wagens mogelijk is. De digitale beelden kunnen ook worden uitgeschakeld, zodat de bestuurder indien nodig ook de passagiers op de achterbank kan zien.

 

“Met Polestar Precept gaven we een voorproefje van een nieuwe passagierservaring door de achterruit te verwijderen en de achterklep, die een integrale veiligheidsfunctie vervult, verder naar achteren te duwen. Door deze aanpassingen kunnen de inzittenden op de achterbank nu genieten van een unieke beleving in onze SUV-coupé,” zegt Maximilian Missoni, Head of Design bij Polestar.

 

Het interieur en de bijbehorende materialen zijn ontworpen in het teken van ‘soft tech’, geïnspireerd door de mode- en sportswear-industrie. De kleur- en materiaalkeuzes voor Polestar 4 omvatten nieuwe uitvoeringen voor Polestar, waaronder de nieuwe lakkleuren ‘Storm’ en ‘Electron’ en een nieuwe unieke kleur voor het interieur, ‘Mist’.

Duurzaamheid 

Eind 2023 kondigde Polestar aan dat bij de lancering Polestar 4 de wagen met de laagste CO2-voetafdruk in haar hele line-up zal zijn. De productie van Polestar 4 vindt plaats in de SEA-fabriek van Geely Holdings in Hangzhou Bay, China, waar groene stroom met het I-REC waterkrachtcertificaat wordt gecombineerd met fotovoltaïsche stroom van het dak van de fabriek. Een groter gebruik van koolstofarm aluminium, afkomstig van smelterijen die elektriciteit uit waterkracht gebruiken, draagt verder bij aan het verminderen van de klimaatimpact. Bovendien worden voor het eerst gegevens over het aandeel gerecycleerd aluminium opgenomen in de beoordeling.

 

Polestar 4 met Long range Single motor heeft een ecologische voetafdruk van 19,9 tCO2e, terwijl die met Long range Dual motor 21,4 tCO2e bedraagt. Aluminium vormt 23-24% van de koolstofvoetafdruk, staal en ijzer nemen 20% voor hun rekening, en batterijmodules dragen met 36-40% het grootste aandeel bij aan de koolstofvoetafdruk van productie en raffinage van materialen.

 

De monomateriaalbenadering, die voor het eerst werd geïntroduceerd in het Polestar elektrische roadster-concept in 2022, wordt toegepast op interieurmaterialen. Hierbij worden alle lagen van bepaalde onderdelen vervaardigd uit hetzelfde basismateriaal, waardoor ze effectiever en efficiënter gerecycleerd kunnen worden. Dit elimineert de noodzaak om niet-compatibele materialen te scheiden voordat ze kunnen worden gerecycleerd.

 

De nieuwe interieurmaterialen omvatten een op maat gemaakt gebreid textiel, dat voor 100% uit gerecycleerd PET bestaat, bio-attributed MicroTech-vinyl en traceerbaar leer van Bridge of Weir. Het onbewerkte leer is een bijproduct van de voedingsindustrie en is afkomstig van Schotse boerderijen die door de Animal Protection Index onafhankelijk zijn beoordeeld als boerderijen met de hoogste wereldwijde standaard.

 

Het op maat gebreide textiel, dat voor het eerst werd gebruikt in de Precept concept car, is gemaakt van 100% gerecycleerd polyester en is een primeur voor de auto-industrie. Het materiaal en het ontwerp zijn gecreëerd door Polestar-designers in samenwerking met de Zweedse Textielschool (Borås Textilhögskolan) en verder ontwikkeld met leveranciers. Het textiel wordt op maat gemaakt, waardoor er minder snijresten overblijven en er minder afval wordt geproduceerd.

 

De interieurbekleding is gemaakt van gerecycleerd PET en de vloerbekleding is gemaakt van ECONYL, dat onder meer bestaat uit hergebruikte visnetten. Bepaalde deurpanelen zijn gemaakt van NFPP (polypropyleen van natuurlijke vezels), waardoor tot 50% minder nieuw plastic wordt gebruikt en tot 40% aan gewicht wordt bespaard. Tot slot wordt ook MicroTech, dat voor het eerst in Polestar 3 werd geïntroduceerd, gebruikt voor de interieurafwerking van Polestar 4. Dit is een vinyl met biologische eigenschappen dat bij de constructie ruwe olie vervangt door dennenolie en voorzien is van een gerecycleerde stoffen achterzijde.

Performance 

Polestar 4 is ook de snelste productiewagen die het merk tot op heden heeft ontwikkeld, met een indrukwekkende sprint van 0-100 km/u in slechts 3,8 seconden[3] en een maximumvermogen van 400 kW (544 pk) dankzij de synchroonmotoren met permanente magneet. De rijdynamiek van de wagen is van topklasse en de scherpe stuur- en besturingsreacties zorgen voor een opwindende en wendbare rijervaring voor alle inzittenden.

 

Er zijn verschillende versies van Polestar 4 beschikbaar, waarbij zowel enkelvoudige als dubbele motoren worden aangeboden. Ondanks het hoge vermogen en de sterke prestaties blijven controle en vertrouwen de belangrijkste factoren voor een veilige en verantwoorde EV-ervaring in het dagelijks leven. De enkelvoudige motorversies bieden achterwielaandrijving, terwijl de dubbele motorversies zijn uitgerust met een semi-actieve ophanging voor extra aanpassingsmogelijkheden tussen comfort en prestatiedynamiek. De wielen variëren in grootte van 20- tot 22-inch en de banden worden geleverd door gerenommeerde merken zoals Pirelli en Michelin, afhankelijk van de configuratie.

 

Beide versies met groot bereik zijn voorzien van een 100 kWh batterij. De Long range Dual- motor heeft een vermogen van 400 kW (544 pk), 686 Nm en een voorlopig actieradiusdoel van maximaal 580 km WLTP[4]. Bovendien kan de wagen door de ontkoppelde koppeling de elektrische motor vooraan uitschakelen wanneer die niet nodig is, om zo de actieradius en de efficiëntie van de wagen te maximaliseren.

 

De variant met Long range Single motor beschikt over een krachtige motor met 200 kW (272 pk) en 343 Nm achteraan, met een voorlopige actieradiusdoelstelling tot 610 km WLTP[4].

 

De laadklep van Polestar 4 is gemotoriseerd en laden tot 200 kW DC en 22 kW AC is inbegrepen bij beide versies. Daarnaast bevat Polestar 4 bi-directionele oplaadhardware, met V2L-mogelijkheid (Vehicle-to-Load) die op een later moment beschikbaar zal worden gesteld, waardoor externe apparaten stroom kunnen onttrekken aan de wagen. Een warmtepomp is standaard aanwezig, waarmee de omgevingswarmte kan worden benut om zowel de cabine als de batterij te koelen.

 

Bij de versie met Long range Dual motor kan de bestuurder gebruik maken van een nieuwe rijoptimalisatiefunctie. Hierbij kan worden gekozen tussen de rijmodi ‘range’ en ‘performance’. In de performance-modus wordt het reactievermogen van de aandrijflijn verhoogd en worden beide motoren altijd ingeschakeld om het volledige vermogen te leveren voor de beste prestaties. In de range-modus ligt de nadruk op efficiëntie en wordt de aandrijflijn rustiger aangepast, waarbij alleen de achterste motor wordt gebruikt.

 

Technologie

Polestar richt zich in al haar wagens op een meer entertainende, verbonden en autonome toekomst. Het infotainmentsysteem in Polestar 4 maakt gebruik van het Android Automotive OS en het Snapdragon Cockpit Platform met een groot 15,4-inch liggend scherm.

 

Dit systeem bevat Google, waaronder Google Assistant, Google Maps en Google Play, waardoor de wagen een naadloze geconnecteerde ervaring biedt. Polestar kan dankzij de nauwe samenwerking met Google de grenzen van het systeem blijven verleggen.

 

Bovendien kan er als optie een Harman Kardon-audiosysteem worden toegevoegd met 12 luidsprekers en een 1.400-Watt kanaal-hybride versterker. Met het optionele Nappa-pakket kunnen twee extra hoofdsteunluidsprekers per stoel voorin worden toegevoegd, waardoor het totaal op 16 komt. Uiteraard is draadloze Apple CarPlay standaard aanwezig.

 

Net als bij andere Polestar-modellen ontvangt Polestar 4 regelmatig over-the-air (OTA) updates om nieuwe functies en verbeteringen op afstand te ontvangen en installeren, zodat een bezoek aan de garage niet meer nodig is om te genieten van de nieuwste software.

 

Veiligheid 

Polestar hecht veel waarde aan veiligheid en heeft deze prioriteit dan ook hoog op de agenda staan. Dankzij de nauwe band met Volvo Cars zijn de veiligheidsgenen in het DNA van Polestar verankerd. Dit geldt ook voor Polestar 4, die zowel vanbinnen als vanbuiten is uitgerust met toonaangevende veiligheidstechnologieën. Alle technologieën zijn op dezelfde strenge normen getest als die van alle andere Polestar-modellen en er zijn maar liefst zeven airbags in de wagen geïntegreerd.

 

Daarnaast worden er nieuwe partnerships aangegaan om intelligente veiligheidstechnologieën te ontwikkelen, zoals het SuperVision Advanced Driver Assistance System van Mobileye. Om de veiligheid verder te waarborgen, is de wagen voorzien van twaalf camera’s, een radar en twaalf ultrasone sensoren. Een controlecamera, die niet filmt, maar uitsluitend gegevens doorgeeft, houdt de ogen en hoofdbewegingen van de bestuurder in de gaten om vermoeidheid of andere belemmeringen te signaleren en zo incidenten te voorkomen. Het controlesysteem werkt samen met de hands-on detectie in het stuurwiel om de bestuurder actief betrokken te houden tijdens het rijden.

 

Bovendien is er boven de stuurkolom een 10,2-inch display gemonteerd met informatie over snelheid, accu en actieradius, om de bestuurder goed te informeren tijdens het rijden. Bij het inschakelen van verschillende hulpsystemen kan er een virtuele omgeving worden getoond met informatie over andere weggebruikers, rijhulpfuncties en navigatie. Om de aandacht van de bestuurder niet teveel af te leiden, wordt belangrijke informatie via een head-up display (HUD) op de voorruit geprojecteerd. Deze HUD heeft een projectieoppervlak van 14,7-inch en schakelt bij gebruik van de ‘snow mode’ de tekstkleur om van wit naar geel om de zichtbaarheid in besneeuwde omgevingen te verbeteren.

 

Tot slot biedt het optionele Pilot-pakket een verbeterde Pilot Assist die de bestuurder helpt bij het veranderen van rijstrook wanneer de richtingaanwijzer in de gewenste richting wordt aangetikt.

 

Uitrustingspakketten en upgrades

Er zijn diverse pakketten beschikbaar om de standaarduitrusting van de wagen aan te vullen en het rijplezier te optimaliseren. Het Plus-pakket is een optie voor extra comfort en technologische voorzieningen, terwijl het Pro-pakket nog een stapje verder gaat met 21-inch wielen en andere subtiele designdetails. Als aanvulling op het Plus-pakket kan ook de Nappa-upgrade worden besteld, dat diervriendelijke nappalederen bekleding met ventilatie en massagemogelijkheden biedt, met extra hoofdsteunluidsprekers voor de zetels vooraan en comfortabele hoofdsteunen achterin.

 

Voor wie op zoek is naar extra veiligheids- en rijondersteuning, is er het Pilot-pakket met Pilot Assist en andere handige functies. Wie daarentegen vooral geïnteresseerd is in een performance-look van de wagen kan kiezen voor het Performance-pakket. Dit pakket is vooral gericht op de Long range Dual motorversie en biedt onder andere 22-inch wielen, 4-zuiger Brembo-remmen, Polestar Engineered performance chassis tuning en details in Swedish Gold voor de remmen, veiligheidsgordels en ventieldoppen.

 

Ontdek alle details in de wagenconfigurator van Polestar 4, die nu live is op polestar.com/polestar-4.

Polestar 4 Startprijzen incl. btw[1]
Long range Single motor (incl. handover) EUR 64,800
Long range Dual motor (incl. handover) EUR 72,800
Pilot-pakket EUR 1,500
Plus-pakket EUR 5,500
Pro-pakket EUR 2,000
Performance-pakket (uitsluitend dual-motor) EUR 4,500

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait