De BMW Z4 Pure Impulse-editie.

Fans van puur rijplezier in een open BMW M model kunnen uitkijken naar een nieuwe, perfect op hun voorkeuren toegesneden versie: de Pure Impulse-editie van de BMW Z4 M40i (brandstofverbruik gecombineerd: 8,7 l/100 km; CO2-uitstoot gecombineerd: 197 – 195 g/km volgens de WLTP-cyclus). Met de roadster van modeljaar 2024 is er voor het eerst ook een handgeschakelde zesversnellingsbak beschikbaar op de topversie van het gamma. De nieuwe combinatie van motor en transmissie vormt het kernelement van een aanlokkelijk uitrustingspakket dat meer dan ooit de nadruk legt op de onwrikbare focus van de tweezitter om een opwindende open rijervaring af te leveren. De Pure Impulse-editie onderscheidt zich door een opnieuw afgesteld chassis en M lichtmetalen velgen van 19″ vooraan en 20″ achteraan. Exclusieve designkenmerken voor zowel het koetswerk als het interieur zijn eveneens inbegrepen. De BMW Z4 Pure Impulse-editie zal te koop zijn in Duitsland, andere Europese markten en de VS. Nieuwe toevoegingen aan het gamma koetswerkkleuren geven ook de andere BMW Z4 modellen een opfrisbeurt.

Gespierde roadsterproporties met M specifieke designkenmerken; twee zitplaatsen en een klassieke softtop; een hoogtoerige zescilinder-in-lijn met M TwinPower Turbo-technologie die zijn vermogen via de achterwielen overbrengt op de weg: met deze formule heeft de BMW Z4 M40i zich geprofileerd als de sportwagen voor de archetypische purist. En nu zit er nog een ander belangrijk ingrediënt in deze uitermate meeslepende rijervaring, in de vorm van een handgeschakelde versnellingsbak die de 250 kW/340 pk van die zescilinder-in-lijnmotor in de verf zet.

Een nieuwe impuls voor de wereldwijde marktleider in het segment van de premium roadsters.

Dit nieuwe aanbod aan de top van het modelgamma geeft de krachtigste versie van de roadster de ideale instrumenten om zijn populariteit verder te verhogen. Tot dusver koos bijna de helft van alle Duitse klanten voor de topversie van de BMW Z4. Zijn zescilinder-in-lijn is een unieke verkooptroef in een felbevochten segment dat enkel door Duitse premium merken wordt bezet. Het BMW M model was de laatste tijd goed voor meer dan 30 procent van het wereldwijde verkoopvolume van de roadster.

De vraag naar de BMW Z4 is verder verdeeld over twee modelvarianten die worden aangedreven door uitzonderlijk efficiënte viercilindermotoren met BMW TwinPower Turbo-technologie. De motor onder de kap van de BMW Z4 sDrive20i (brandstofverbruik gecombineerd: 7,4 – 7,1 l/100 km; CO2-uitstoot gecombineerd: 167 – 159 g/km volgens de WLTP-cyclus) genereert een maximumvermogen van 145 kW/197 pk en is standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. Het basismodel is optioneel verkrijgbaar met een achttraps sportversnellingsbak Steptronic die standaard wordt gemonteerd op de 190 kW/258 pk sterke BMW Z4 sDrive30i (brandstofverbruik gecombineerd: 7,4 – 7,0 l/100 km; CO2-uitstoot gecombineerd: 167 – 159 g/km volgens de WLTP-cyclus) en ook standaard blijft op de BMW Z4 M40i die niet over de Pure Impulse-specificaties beschikt (brandstofverbruik gecombineerd: 8,0 – 7,8 l/100 km; CO2-uitstoot gecombineerd: 181 – 175 g/km volgens de WLTP-cyclus).

De huidige, derde generatie van de BMW Z4 is sinds zijn lancering met dit modelgamma de leider in het segment van de premium roadsters en heeft zijn marktaandeel voortdurend zien groeien. De belangrijkste verkoopregio voor de open tweezitter is Duitsland, gevolgd door de VS, China, het Verenigd Koninkrijk en Japan. De BMW Z4 M40i Pure Impulse-editie komt vanaf maart 2024 op de markt met een geleidelijke start van de productie. De roadster wordt nog steeds gebouwd bij de productiepartner van de BMW Group, Magna Steyr Fahrzeugtechnik, in de Oostenrijkse stad Graz.

De BMW roadster geeft een moderne draai aan een succesvolle traditie.

De geschiedenis van BMW roadsters is nauw verweven met een passie voor sportief rijplezier en veel succes op het circuit. Ze gaat helemaal terug tot de begindagen van het bedrijf als autoconstructeur en leeft voort in de moderne gedaante van de BMW Z4.

Een zescilinder-in-lijnmotor, handgeschakelde versnellingsbak en achterwielaandrijving definieerden ook de rijervaring in de BMW 328, die zijn publieksdebuut in 1936 bekroonde met een overwinning in de Eifelrennen-race op de Nürburgring. Meer recent verschenen er regelmatig ook bijgewerkte versies van dezelfde krachtbron in de roadsters van het merk. Dat geldt zowel voor de BMW Z1, die in 1987 werd onthuld nadat hij werd ontwikkeld als innovatietestbank van BMW Technik, als voor de BMW Z3 die in 1995 werd voorgesteld. En ook de eerste twee modelgeneraties van de BMW Z4 omarmden hetzelfde recept voor opwindend rijplezier onder de blote hemel.

Exclusieve combinatie: zes cilinders en een handgeschakelde zesversnellingsbak.

Door de combinatie van een zescilinder-in-lijnmotor met een handgeschakelde zesversnellingsbak vertegenwoordigt de nieuwe editie van de BMW Z4 M40i een uniek aanbod in dit segment – en ook een uiterst exclusieve set-up binnen het BMW productgamma. In feite zijn de enige modellen in het huidige gamma die met deze aandrijfconfiguratie verkrijgbaar zijn prestatiegerichte sportwagens van BMW M GmbH. Maar nu komt er een BMW M Performance model bij met de komst van de BMW Z4 M40i Pure Impulse-editie.

De 3,0-liter-motor in de BMW Z4 M40i dankt zijn vertrouwde hoogtoerige prestaties, ogenblikkelijke vermogensontplooiing en zijdezachte soepelheid aan de nieuwste M TwinPower Turbo-technologie. Als bijzondere eigenschappen heeft de motor onder meer een gesmede krukas, zuigers met een geoptimaliseerd gewicht en een watergekoeld uitlaatspruitstuk in de cilinderkop. Een TwinScroll-turbo voorziet de zes verbrandingskamers van perslucht, waarvan de temperatuur wordt geregeld door middel van een indirecte intercooler. Het pakket aandrijftechnologieën omvat ook High Precision Injection bij een druk tot 350 bar, een variabele kleppentiming VALVETRONIC en een volledig variabele nokkenassturing dubbele VANOS.

Met zijn maximumkoppel van 500 Nm tussen 1.600 en 4.500 t/min genereert de motor een meeslepende trekkracht. Zijn maximumvermogen van 250 kW/340 pk is beschikbaar vanaf 5.000 tot 6.500 t/min.

In deze speciale editie wordt het vermogen overgebracht op de weg dankzij een handgeschakelde zesversnellingsbak die exclusief voor de BMW Z4 M40i werd ontwikkeld. Het gaat om een modulaire BMW versnellingsbak met M specifieke onderdelen voor de tandwielset en assen die werd aangepast aan het vermogen van de zescilinder-in-lijnmotor. Het buitenste schakelmechanisme, bestaande uit de versnellingspook, de geleiding en de verbinding met de transmissie, werd eveneens op maat gemaakt voor de Pure Impulse-editie van de BMW Z4 M40i – en biedt het ongeëvenaarde schakelgevoel waarvoor de BMW modellen bekendstaan. De directe vermogensstroom tussen motor en transmissie in combinatie met de nauwe betrokkenheid van de bestuurder bij het schakelen versterkt de emotionele band tussen bestuurder en wagen. De precieze schakelacties maken het mogelijk om snel en intuïtief van versnelling te veranderen.

Wanneer het vermogen via de handgeschakelde zesversnellingsbak wordt overgebracht, stuwt de zescilinder-in-lijn de BMW Z4 M40i in 4,6 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u. Op modellen met de achttraps sportversnellingsbak Steptronic duurt de sprint van 0 naar 100 km/u 4,5 seconden. Hoewel de sportversnellingsbak Steptronic standaard automatisch de versnellingen selecteert, laat hij de bestuurder desgewenst ook manueel schakelen. De schakelpaddles aan het stuur zijn ontworpen om een spontane interactie met het aandrijfsysteem mogelijk te maken.

Geraffineerde chassisafstelling, velgen met combinatie van verschillende bandentypes voor het eerst op de BMW Z4.

Compacte proporties, een geminimaliseerd gewicht, een laag zwaartepunt en een nagenoeg perfecte 50:50-gewichtsverdeling zijn de bepalende elementen van een BMW Z4 voertuigconcept dat nauwkeurig werd geperfectioneerd om wendbaarheid en dynamische prestaties te leveren. De extreem stijve koetswerk- en chassisstructuur en de uitstekende aerodynamische eigenschappen dragen ook bij tot het sportwagenkarakter van de Z4. Het chassisontwerp van de roadster, dat een vooras met dubbele veerpoten combineert met een achteras met vijf wielarmen, creëert een meeslepende en harmonieuze mix van dynamiek en rijcomfort.

De standaarduitrusting van de BMW Z4 M40i omvat Variable Sport Steering, M sportremmen en een M sportdifferentieel op de achteras, samen met een adaptieve M sportophanging met elektronisch gestuurde schokdempers, waarvan de software voor de Pure Impulse-editie extra werd verfijnd. De exclusieve chassistechnologie aan boord van de speciale editie is voorzien van speciale hulpveren op de voor- en achteras. Vooraan werd ook een speciaal versterkte stabilisatorstangklem gemonteerd, terwijl zowel de mapping voor de elektronische sturing van de schokdempers achteraan als de software voor de Variable Sport Steering werden aangepast. Om tot een scherper weggedrag te komen dat door rijpuristen zal worden gewaardeerd, heeft het ontwikkelingsteam ook de tractiecontrole en het M sportdifferentieel uitgerust met een modelspecifieke besturingslogica.

Een ander nieuw kenmerk van het chassis heeft betrekking op de velgmaten: op de BMW Z4 M40i van modeljaar 2024 worden voor het eerst velgen van verschillende afmetingen gemonteerd. De nieuwe BMW M lichtmetalen velgen, dubbelspaak met afwerking in Schwarz hochglänzend hebben een diameter van 19″ op de vooras en 20″ op de achteras. Deze combinatie, die eerder was voorbehouden aan prestatiegerichte modellen van BMW M GmbH, maakt een optimale overdracht van de aandrijfkracht op de weg mogelijk – vooral in combinatie met achterwielaandrijving – samen met een zeer doeltreffende overbrenging van de zijwaartse krachten in scherpe bochten.

Pure Impulse-editie met individuele exterieurkenmerken.

Naast de handgeschakelde zesversnellingsbak, de geraffineerde chassisafstelling en de combinatie van BMW M lichtmetalen velgen van 19″ en 20″ voegt de Pure Impulse-editie ook individuele designkenmerken toe aan het exterieur van de BMW Z4 M40i. Die geven de roadster een strakkere look die zijn meer afgeronde sportwagenkarakter onderstreept, maar vullen ook de bekende M exterieurkenmerken aan om de luchtstroom en de aerodynamische balans te optimaliseren. Het gaat onder meer om de M Shadow Line hochglänzend met bijkomende elementen, die ook de exclusieve modellogo’s op de zijpanelen vooraan en de achterzijde van de wagen omvat, evenals de in Schwarz hochglänzend gelakte buitenspiegelbehuizingen, speciaal ontworpen flappen om de luchtstroom rond de achterwielkasten te stroomlijnen en rode remklauwen voor de M sportremmen.

Ook nieuwe koetswerkkleuren maken deel uit van de specificaties van de Pure Impulse-editie. Voorbeelden voor de Europese markten zijn de metaalkleur Frozen Deep Green, terwijl modellen voor de VS de metaalkleur Sanremo Green krijgen. Andere koetswerkkleuren uit het vertrouwde kleurenpalet voor de BMW Z4 kunnen als alternatief voor de nieuwe versies worden gekozen.

Exclusieve interieuraccenten voor de Pure Impulse-editie.

Het interieur van de BMW Z4 werd ontworpen om van ongebreideld rijplezier te genieten in een ruimte met een modern en verfijnd sportwagengevoel. Het op de bestuurder gerichte cockpitdesign en de modelspecifieke sportzetels met geïntegreerde hoofdsteunen helpen dit doel te bereiken. Het interieur combineert zuivere lijnen die naar voren lijken te vloeien met oppervlakken die in slechts enkele zones geconcentreerd zijn.

De Pure Impulse-editie omvat M specifieke designkenmerken voor het interieur, aangevuld met een aantal exclusieve details. Zo is er een M versnellingspook met modelspecifieke hoes op de middenconsole die gebruikt wordt om de handgeschakelde zesversnellingsbak van de speciale editie te bedienen. De lederen bekleding Vernasca in Cognac met zwarte M biezen – eveneens exclusief voor de BMW Z4 M40i Pure Impulse – straalt een mix van weelderige elegantie en sportieve flair uit. Ze wordt aangevuld met decoratieve lijsten in Schwarz hochglänzend.

Ook nieuwe koetswerkkleuren voor de viercilindermodellen.

Naast de Pure Impulse-editie zijn de nieuwe, aan de reeks koetswerkkleuren toegevoegde tinten ook beschikbaar voor andere modellen van de BMW Z4 van modeljaar 2024. De metaalkleur Frozen Deep Green is echter voorbehouden aan de topversies van de roadster. De metaalkleur Sanremo Green is ook verkrijgbaar voor de BMW Z4 sDrive20i en BMW Z4 sDrive30i.

Het duo viercilindermodellen beschikt standaard over de exterieurkenmerken van het M Sportpakket, met name driedelige luchtinlaten in de voorschort, de contouren van de zijschorten in een aparte stijl en de achterschort met zeer opvallende zijranden. BMW M 18″ lichtmetalen velgen, dubbelspaak maken eveneens deel uit van de standaarduitrusting. Ze hebben een tweekleurige afwerking en zijn voorzien van een combinatie van verschillende bandentypes. De BMW Z4 sDrive30i is bovendien standaard uitgerust met een M sportophanging en Variable Sport Steering. Het M sportdifferentieel kan ook als optie worden besteld voor deze specifieke variant van de roadster.

De softtop van de BMW Z4 is ook verkrijgbaar in een afwerking in Anthrazit met zilvereffect als alternatief voor de standaard zwarte kleur voor alle modelversies. Hij wordt elektrisch bediend en kan met een druk op de knop in tien seconden worden geopend of gesloten, zelfs bij snelheden tot 50 km/u. Een windscherm en automatische airconditioning met twee zones maken ook deel uit van de standaarduitrusting op alle versies van de roadster. Het standaardopbergpakket en de doorlaadoperning verbeteren dan weer de functionaliteit, zowel tijdens dagelijkse ritten als langere ritten.

Puristisch rijplezier gaat hand in hand met een intuïtieve bediening en geavanceerde rijhulpsystemen.

De vertrouwde focus op de bestuurder van BMW modellen en het ergonomisch verbeterde interieurdesign voor een meeslepende rijervaring worden ook gecombineerd met het weergave- en bedieningssysteem BMW iDrive in de BMW Z4. Dit systeem werkt samen met de BMW Live Cockpit Navigation Professional die standaard wordt gemonteerd op alle BMW Z4 modelversies om een intuïtieve bediening en intelligente connectiviteit te garanderen. Het omvat een volledig digitale instrumentencombi met aanpasbare grafische weergave en een Control Display met aanraakbediening – beide met een schermdiagonaal van 10,25″ – evenals de Controller op de middenconsole en de BMW Intelligent Personal Assistant. Ook het navigatiesysteem BMW Maps, een multimediasysteem met harde schijf en smartphone-integratie maken deel uit van het pakket BMW Live Cockpit Navigation Professional. Het HiFi-luidsprekersysteem, een handsfree-systeem met USB-interface en een alarmsysteem zijn eveneens standaard, terwijl het Harman Kardon Surround Sound System met 12 luidsprekers als optie kan worden toegevoegd.

Verder biedt de nieuwe BMW Z4 klanten een reeks rijhulpsystemen die hen optimaal laten genieten van puur rijplezier. De botswaarschuwing vooraan met remfunctie, Lane Departure Warning met actief tegensturen en Speed Limit Info met No Passing Info zijn allemaal standaard. Op de optielijst staan onder meer de Cruise Control met Stop&Go functie, Lane Change Warning, preventie van kop-staartbotsingen en Crossing Traffic Warning, samen met Parking Assistant Pack, achteruitrijcamera en Reversing Assistant. Het BMW Head-Up Display, dat ook als optie verkrijgbaar is, projecteert rijgegevens op de voorruit van de roadster.

CO₂-UITSTOOT & VERBRUIK.

BMW Z4 M40i Pure Impulse-editie: Brandstofverbruik, gecombineerd volgens de WLTP-cyclus: 8,7 l/100 km. Brandstofverbruik, gecombineerd volgens de NEDC-cyclus: – .
CO2-uitstoot, gecombineerd volgens de WLTP-cyclus: 197 – 195 g/km. CO2-uitstoot, gecombineerd volgens de NEDC-cyclus: – .

BMW Z4 M40i: Brandstofverbruik, gecombineerd volgens de WLTP-cyclus: 8,0 – 7,8 l/100 km. Brandstofverbruik, gecombineerd volgens de NEDC-cyclus: – .
CO2-uitstoot, gecombineerd volgens de WLTP-cyclus: 181 – 175 g/km. CO2-uitstoot, gecombineerd volgens de NEDC-cyclus: – .

BMW Z4 sDrive30i: Brandstofverbruik, gecombineerd volgens de WLTP-cyclus: 7,4 – 7,0 l/100 km. Brandstofverbruik, gecombineerd volgens de NEDC-cyclus: – .
CO2-uitstoot, gecombineerd volgens de WLTP-cyclus: 167 – 159 g/km. CO2-uitstoot, gecombineerd volgens de NEDC-cyclus: – .

BMW Z4 sDrive20i: Brandstofverbruik, gecombineerd volgens de WLTP-cyclus: 7,4 – 7,1 l/100 km [7,3 – 6,9 l/100 km]. Brandstofverbruik, gecombineerd volgens de NEDC-cyclus: – [ – ].
CO2-uitstoot, gecombineerd volgens de WLTP-cyclus: 167 – 159 g/km [164 – 157 g/km]. CO2-uitstoot, gecombineerd volgens de NEDC-cyclus: – [ – ].

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait