Nieuwe Toyota Yaris

  • Dubbele hybride line-up, die klanten meer aandrijflijnopties biedt
  • Nieuwe ‘Hybrid 130’ met hybride technologie van de vijfde generatie van Toyota, standaard verkrijgbaar met de uitvoeringen Premiere Edition en GR SPORT
  • Meer vermogen, snellere acceleratie en een boeiender rijgedrag zonder dat dit ten koste gaat van het brandstof- en emissierendement
  • Nieuwe en uitgebreide Toyota T-Mate geavanceerde veiligheids- en rijhulpfuncties
  • Nieuwste digitale gebruikerservaring en Smart Digital Key op basis van smartphone-app
  • Topspecificatie Premiere Edition met exclusieve, opvallende tweekleurige Neptune Blue
  • Nieuwe Yaris hatchback-reeks nu te koop in Europa

In de wereld van Toyota kan en zal het altijd beter kunnen. Dit principe – kaizen – wordt geïllustreerd in de innovaties en verbeteringen die in de nieuwe Yaris zijn geïntroduceerd. De nieuwste generatie van Toyota’s hybride elektrische hatchback heeft sinds de lancering in 2020 veel succes gekend; Nu wordt het nog beter.

Het nieuwe assortiment bouwt voort op de eerdere prestaties van Yaris, versterkt de aantrekkingskracht op belangrijke gebieden en omarmt nieuwe technologieën om het een nog aantrekkelijker voorstel te maken. Prestaties, veiligheid en styling zijn allemaal onder de loep genomen om ervoor te zorgen dat het model een toonaangevende speler blijft in het zeer competitieve B-segment in Europa.

De belangrijkste updates omvatten een extra, krachtigere nieuwe hybride elektrische aandrijflijn; belangrijke nieuwe en verbeterde veiligheids- en rijhulpsystemen; en een geheel nieuw instrumenten- en multimediasysteem voor de bestuurder dat het potentieel van digitale technologie benut.

Deze worden geïntroduceerd zonder afbreuk te doen aan de kwaliteiten die de Yaris blijvend populair hebben gemaakt: een auto met duurzame kwaliteit die gemakkelijk is om mee te leven, leuk om in te rijden en uitzonderlijk efficiënt.

De nieuwe Yaris, die in Europa wordt gebouwd voor Europese klanten, versterkt de bekroonde reputatie van het model op het gebied van innovatie en uitmuntendheid op het gebied van ontwerp en engineering van kleine auto’s.

MEER VERMOGEN, PLEZIER EN KEUZE MET DE NIEUWE “HYBRID 130”

De nieuwe Yaris biedt klanten de optie van een nieuwe, krachtigere volledig hybride elektrische aandrijflijn, de ‘Hybrid 130’. De nieuwe ‘Hybrid 130’ voegt zich bij de gevestigde ‘Hybrid 115’-aandrijflijn in de line-up en plukt de vruchten van de hybride technologie van Toyota van de vijfde generatie om een scherpere acceleratie te bieden, in combinatie met het fundamenteel wendbare karakter van de auto.

Het is het soort prestatieprofiel dat steeds meer een prioriteit wordt voor klanten in het B-segment, met name voor klanten die hun voertuigkeuze willen verkleinen. En met een nieuwe ‘dual hybrid’-productstrategie vergroot Toyota de aantrekkingskracht van Yaris op een cruciaal gebied: hybride is de belangrijkste aankoopoverweging voor de meeste kopers.

Het 1,5-liter volledig hybride elektrische systeem heeft sinds zijn lancering een geweldige staat van dienst, gebaseerd op toonaangevende brandstof- en emissie-efficiëntie en zijn vermogen om verder en langer te gaan in volledig elektrische EV-modus. Deze kwaliteiten worden behouden en opnieuw ontworpen voor een hogere output.

De belangrijkste verandering is de introductie van een nieuwe hybride transaxle met een krachtigere elektromotor-generator (vermogen van 59 kW naar 62 kW), samen met aanpassingen aan de software en hardware in de power control unit (PCU). Het resultaat is een stijging van het totale systeemvermogen met 12%, van 116 DIN-pk/85 kW naar 130 DIN-pk/96 kW. Het gaat niet alleen om het hoofdvermogen, er is ook meer spierkracht, met een maximumkoppel van de MG2-elektromotor dat met 30% is verhoogd, van 141 Nm naar 185 Nm, beschikbaar over het hele toerenbereik.

Dit vertaalt zich in een snellere acceleratie, een halve seconde sneller om de benchmark van 0-100 km/u terug te brengen tot 9,2 seconden. Ook bij inhaalsnelheden zijn de prestaties sneller: 80-120 km/u wordt in 7,5 seconden bereikt.

Toyota’s jarenlange ervaring met hybridetechnologie zorgt ervoor dat deCO2-uitstoot met 87-98 g/km de beste in zijn klasse blijft, terwijl het brandstofverbruik robuust blijft met 3,9-4,3 l/100 km (WLTP-gegevens voor gecombineerde cycli).

Het brandstofverbruik wordt verder verbeterd met functies zoals de Predictive State of Charge Control voor bergafwaartse en congestie-rijomstandigheden door gebruik te maken van een combinatie van gegevens van het navigatiesysteem om ervoor te zorgen dat het laadniveau van de batterij het EV-rijden maximaliseert om de brandstofefficiëntie te verbeteren, afhankelijk van de route, het verkeer en de helling.

De nieuwe “Hybrid 130” is standaard leverbaar in de nieuwe Yaris Premiere Edition en GR Sport modellen. In sommige Europese markten is het ook verkrijgbaar in de High grade.

 

EEN NIEUWE DIGITALE GEBRUIKERSERVARING

Toyota transformeert ook de gebruikerservaring van de nieuwe Yaris met digitale technologie, van bestuurdersinformatie tot entertainment en connectiviteit aan boord en zelfs toegang tot het voertuig.

AANPASBARE INSTRUMENTENDISPLAYS

Afhankelijk van het model is een 7- of 12,3-inch digitaal instrumentendisplay voor de bestuurder gemonteerd. Beide hebben scherp gedefinieerde full colour graphics die gemakkelijk te lezen zijn in alle lichtomstandigheden.

De 12,3-inch versie (uitvoeringen High, Premiere Edition en GR SPORT) kan worden aangepast aan de voorkeur van de bestuurder voor informatie, inhoud en presentatiestijl. Er zijn 12 opties voor weergavepatronen, met multi-informatiedisplays aan de linker-, midden- en rechterkant.

Het centrale multi-informatiedisplay is bedoeld voor de meest gebruikte informatie, zoals de status van het geavanceerde veiligheidssysteem, instellingen en waarschuwingen voor de bestuurder. De linker- en rechterdisplays bevatten details zoals reisinformatie, brandstofverbruik, audio en navigatiedetails. Widgets kunnen ook worden toegevoegd aan het linker- en rechterdisplay om toegang te krijgen tot meer informatie, met behulp van de schakelaars op het stuurwiel. Er kunnen maximaal drie verschillende lay-outcombinaties worden opgeslagen voor gebruik op verschillende soorten ritten.

Verdere aanpassing is mogelijk met een keuze uit vier displaythema’s – Casual, Smart, Tough en Sporty – en één, twee of geen wijzerplaten. Het 7-inch display (middenklasse) biedt negen patronen, drie stijlen en een keuze uit drie functiedisplays: toerenteller, hybride systeemindicator en een analoge snelheidsmeter.

 

TOYOTA SMART CONNECT MULTIMEDIA

De nieuwe Yaris wordt geïntroduceerd met het nieuwste Toyota Smart Connect-multimediapakket, ontworpen voor een eenvoudigere, intuïtievere bediening met een snel reagerende interface. Het omvat toegang tot een cloudgebaseerd navigatiesysteem dat zorgt voor een tijdbesparende reisplanning met actuele informatie over routes, verkeersgebeurtenissen en vertragingen.

Het systeem is toegankelijk via een 10,5-inch touchscreen of via gesproken commando’s. Spraakherkenning is naar een ander niveau getild, waarbij de “Hey Toyota”-spraakagent in staat is om op verzoeken te reageren met behulp van meer natuurlijke, gemoedelijke vormen van spraak. Zeg bijvoorbeeld “Hé Toyota, ik heb het koud” en het systeem verhoogt automatisch de temperatuur van de klimaatregeling. De spraakassistent kan naar verzoeken luisteren zonder het afspelen van audio te hoeven verlagen of uit te schakelen.

 

NAADLOZE CONNECTIVITEIT EN UPDATES

De klanten van vandaag willen een gemakkelijke, naadloze smartphoneverbinding wanneer ze hun auto gebruiken en in de nieuwe Yaris kan het niet eenvoudiger zijn met draadloze integratie voor zowel Apple CarPlay- als Android Auto-systemen.

Toyota maakt het leven ook gemakkelijker en eenvoudiger door software-updates voor de multimediafuncties en de geavanceerde veiligheidsvoorzieningen over-the-air te leveren met behulp van de datacommunicatiemodule van de auto. Deze kunnen vervolgens worden gedownload en geïnstalleerd wanneer het de eigenaar uitkomt, zonder dat de auto naar het servicecentrum hoeft te worden gebracht.

 

DIGITALE SLEUTEL TOT SUCCES

De digitale make-over van de Yaris omvat de nieuwe Smart Digital Key-functie, die standaard wordt geleverd op de Premiere Edition en als optie voor GR SPORT- en Mid-modellen wordt geleverd.

Gekoppeld aan Toyota’s MyT-app, kunnen maximaal vijf gebruikers toegang krijgen tot het voertuig met hun smartphone. Het is ontworpen voor volledig gemak: u kunt het voertuig vergrendelen, ontgrendelen of starten zonder dat u uw telefoon uit uw tas of zak hoeft te halen.

Het is compatibel met zowel Apple- als Android-apparaten en een jaarverbinding is inbegrepen in de aankoopprijs van de auto.

De MyT-app biedt ook handige functies zoals het op afstand vergrendelen en ontgrendelen van voertuigen, klimaatregeling om het interieur voorafgaand aan een rit te verwarmen of te koelen en alarmlichtactivering om de auto op een drukke parkeerplaats te herkennen.

 

VEILIGER EN GEMAKKELIJKER RIJDEN MET VERBETERDE TOYOTA T-MATE-FUNCTIES

De huidige generatie Toyota Yaris is vanaf het begin ontworpen met als doel een marktleider te zijn op het gebied van veiligheid, uitgerust met een schat aan actieve en passieve veiligheidsuitrusting.

De nieuwe Yaris gaat nog een stapje verder, met extra en verbeterde functies die zijn allround leiderschap op het gebied van veiligheid zullen versterken en Toyota zullen helpen vooruitgang te boeken in de richting van zijn uiteindelijke doel: het elimineren van alle verkeersongevallen.

 

TOYOTA T-MATE EN TOYOTA SAFETY SENSE

Toyota T-Mate omarmt alle geavanceerde functies die de nieuwe Yaris veiliger en gemakkelijker maken om te rijden en te parkeren, functies die effectiever dan ooit zijn gemaakt met nieuwe en verbeterde functies. Deze omvatten de nieuwste generatie Toyota Safety Sense-rijhulpsystemen.

De nieuwe Yaris is uitgerust met een nieuwe camera en radar die verder vooruit en breder kunnen scannen dan voorheen, waardoor de mogelijkheden voor het detecteren van ongevalsrisico’s aanzienlijk worden vergroot. Dit betekent bijvoorbeeld dat het Pre-Collision System (PCS) nu ook een mogelijke frontale botsing en een breder scala aan objecten op het pad van de auto kan herkennen, waaronder voetgangers, fietsers en, voor het eerst, motorfietsen.

Acceleration Suppression is een nieuwe Toyota Safety Sense-functie die ingrijpt om een plotselinge acceleratie van de auto te vertragen wanneer er een risico bestaat op een aanrijding met een voorligger.

Proactive Driving Assist (PDA) is ook nieuw, ontworpen om bekende ongevalsrisico’s bij het rijden met lage snelheden te helpen voorkomen. Het zorgt voor een soepele vertraging wanneer de bestuurder het gaspedaal loslaat om te vertragen bij het opkomen achter een langzamer voertuig of bij het ingaan van een bocht. PDA biedt ook Steering Assist: wanneer de auto een bocht nadert, past deze de stuurkracht aan om de bestuurder te helpen een soepele en stabiele bocht te maken.

Het nieuwe Emergency Driving Stop System (EDSS) kan de bestuurder ondersteunen als deze ziek of arbeidsongeschikt wordt. Deze is actief wanneer de Lane Trace Assist is ingeschakeld en detecteert of de bestuurder gedurende een bepaalde tijd niet heeft gestuurd, geremd of geaccelereerd. In eerste instantie ontvangt de bestuurder audio- en visuele waarschuwingen, en als er nog steeds geen reactie van de bestuurder komt, wordt de auto zachtjes tot stilstand gebracht, worden de alarmlichten geactiveerd en worden de portieren ontgrendeld.

Safe Exit Assist (SEA), als optie verkrijgbaar, geeft visuele en auditieve waarschuwingen om te voorkomen dat een autodeur per ongeluk wordt geopend in het pad van voertuigen en fietsers die de achterkant naderen. Het Rear Seat Reminder System (RSRS) is een andere innovatie die de bestuurder eraan herinnert met waarschuwingen en audiowaarschuwingen als hij een kind of huisdier op de achterbank heeft achtergelaten, waardoor het risico op “hete auto”-incidenten wordt voorkomen.

Naast deze extra functies profiteert de nieuwe Yaris van upgrades van de beproefde Toyota Safety Sense-functies. De Adaptive Cruise Control (ACC) is herzien voor een snellere respons en om natuurlijker en geruststellender te werken. Wanneer bijvoorbeeld een ander voertuig de rijstrook van de Yaris oprijdt, gaat de vertraging geleidelijker. De bestuurder kan ook kiezen voor een langere afstand tussen de voertuigen en de snelheidsreductiefunctie van het systeem wordt eerder geactiveerd, waardoor de snelheid soepeler kan worden geregeld.

Er zijn nieuwe systemen toegevoegd aan de ACC, ontworpen om inhalen veiliger te maken. Ondersteuning bij het inhalen voorkomt dat een voertuig onbedoeld aan de verkeerde kant van een voertuig wordt gepasseerd (‘onderneming’) en de Preliminary Deceleration/Turn Signal-Linked Control helpt de bestuurder om na het inhalen veilig weer op de rijstrook te komen, met een gepaste snelheid en afstand tot andere voertuigen.

De Lane Departure Alert is zodanig herzien dat het herkent wanneer de bestuurder een rijstrook verlaat wanneer hij een obstakel (voetganger of andere weggebruikers) probeert te ontwijken en de Lane Departure Warning tijdelijk annuleert.

De rijstrookcentreringsfunctie van de Lane Trace Assist (LTA) is opnieuw gekalibreerd om natuurlijker aan te voelen en nu is slechts een aanpassing van de snelheidsbegrenzer met één druk op de knop voldoende om overeen te komen met verkeersbordinformatie die wordt doorgegeven door de Road Sign Assist.

 

PREMIERE EDITION LEIDT VERNIEUWDE MODELLENREEKS

Het Yaris-gamma heeft een nieuw topmodel in de vorm van de Premiere Edition, een versie die qua uitrustingsspecificaties tot het uiterste gaat en uitsluitend wordt aangedreven door de nieuwe “Hybrid 130”-aandrijflijn.

Hij valt op in het straatbeeld met een tweekleurige lakafwerking die een exclusief nieuw Neptune Blue combineert met contrasterend glanzend zwart dak en stijlen en nieuw ontworpen 17-inch zwart bewerkte legeringen. Blauw is ook de accentkleur in het interieur, terug te vinden in de stiksels van de stoelbekleding en de decoratieve lijnen die het instrumenten- en deurpaneel accentueren.

Er is ook de keuze uit Platinum Pearl of Silver Metallic bi-tone lakwerk voor de Premiere Edition, evenals een nieuwe Juniper Blue voor andere modelkwaliteiten.

Elders in het assortiment is er een nieuw vijfspaaks lichtmetalen velgontwerp – zilver voor Mid-klasse en met een machinaal bewerkte afwerking voor het Mid+-model. De cabine heeft ook een opgefriste look met een nieuw stoelbekledingspatroon.

 

GR SPORT HEEFT EEN STREEPJE VOOR

Voor klanten die op zoek zijn naar een sportievere styling, biedt de GR SPORT-uitvoering stylingdetails die de geest van Toyota’s zeer succesvolle, meervoudig wereldkampioenschapswinnende motorsportoutfit, TOYOTA GAZOO Racing, weerspiegelen.

De GR SPORT is voorzien van exclusieve 18-inch machinaal bewerkte allaoys met accentuerende rode decolijnen, sportstoelen voorin met rode bekleding en sierstiksels, sportpedalen, geperforeerde lederen stuurwielbekleding en GR-badges op de stoelen, startknop en stuurwiel.

De exterieurkleur Dynamic Grey is ook exclusief voor de uitvoering met GR SPORT-badges op de voor- en achterkant van de auto, evenals het G-vormige grille-motief voor een opvallende look.

 

EXTERIEUR SPIEREN, INTERIEUR RUIMTELIJKHEID

De Yaris behoudt de gespierde, wendbare lijnen die hem onderscheiden van zijn rivalen in het segment, met een sportief profiel dat energie en dynamiek uitstraalt. De styling is trouw aan het wendbare, evenwichtige rijgedrag en het responsieve chassis, ondersteund door de kwaliteit van het GA-B-platform als onderdeel van de Toyota New Global Architecture. Hoewel de hoogte en lengte compact zijn, heeft de auto een relatief lange wielbasis en een brede voorkant en rupsbanden. Dit zorgt voor een ruime cabine en een solide weghouding. De verhoudingen zijn ideaal voor stadsstraten en krappe parkeerplaatsen, met korte overhangen en een compacte draaicirkel van 5,2 m (modellen met 16-inch wielen).

Het interieur straalt kwaliteit en een ruimtelijk gevoel uit, ontworpen met een “less is more”-benadering. De focus ligt op zintuiglijke aantrekkingskracht met harmonieuze lijnen en zacht aanvoelende elementen zoals een gewatteerd dashboard en vilten inzetstukken voor deurpanelen. De lay-out onderscheidt zich door een laag geplaatste motorkap voor het instrumentenpaneel van de bestuurder, een brede middenconsole en een sportief stuurwiel met een kleine diameter.

YARIS: EEN GESCHIEDENIS VAN HOGE PRESTATIES

De Yaris is een van de meest succesvolle modellen in de geschiedenis van Toyota, met een wereldwijde verkoop van meer dan 10 miljoen exemplaren in 2023. Deze prestatie toont aan dat deze kleine auto zijn oorspronkelijke belofte heeft waargemaakt om “groot-klein” denken naar het B-segment te brengen als een auto die compact en doelgericht is en toch een ruim interieur biedt.

Het model van de eerste generatie was meteen een succes en claimde rond de millenniumwisseling de Auto van het Jaar-titels in zowel Europa als Japan. Opeenvolgende modellen hebben consequent maatstaven gezet voor prestaties en technologie. Dit omvat met name de derde generatie Yaris, de eerste auto in zijn klasse die wordt aangeboden met volledig hybride elektrisch vermogen.

Constante verbetering en een diepgaand begrip van veranderende voorkeuren en prioriteiten van de klant hebben ervoor gezorgd dat de Yaris aan de top van zijn spel staat. Zijn constant sterke aantrekkingskracht en toonaangevende kwaliteiten zorgden ervoor dat het huidige, vierde generatie model in 2021 werd bekroond met de Auto van het Jaar-prijs, een tweede voor de Yaris. De jury prees de hybridetechnologie van de Yaris om zijn soepele rijgedrag, lage emissies en toegankelijke prijs, wat illustreert waarom meer dan 80% van de Yaris-kopers voor de hybride aandrijflijn kiest. De Yaris werd ook erkend voor zijn design, dynamische prestaties en toonaangevende veiligheid.

De Yaris was het model bij uitstek toen Toyota in 2017 terugkeerde naar het Wereldkampioenschap Rally onder de autosporttak van het merk, TOYOTA GAZOO Racing, met onmiddellijke successen die culmineerden in vier constructeurskampioenschappen (drie op rij) en vijf coureurskampioenschappen (vier op rij).

Geïnspireerd door de succesvolle Yaris World Rally Car introduceerde Toyota in 2020 de eerste pure performance GAZOO Racing-sportwagen, de GR Yaris. De sportwagen behield de rol van het typeplaatje als wegbereider voor innovatieve technologieën en kreeg ongekende bijval van media en autoliefhebbers, waardoor hij meteen een moderne klassieker werd.

In 2021 breidde de Yaris-familie zich uit met de introductie van de Yaris Cross, waarbij Toyota’s rijke ervaring en knowhow op het gebied van kleine auto’s werden samengebracht met zijn erfgoed van innovatief SUV-ontwerp en -techniek om een geheel nieuw model te creëren, perfect geschikt voor dagelijks gebruik, maar met avontuur en een rijplezier. Kort na de lancering bevestigde de Yaris Cross zijn stamboom in de meermaals bekroonde Yaris-familie toen hij door de organisatoren van de World Car Awards werd uitgeroepen tot de World Urban Car 2022.

Terwijl de nieuwe Yaris zijn debuut maakt, blijven de verkoopprestaties van de Yaris sterk in Europa als eeuwige bestseller, met zo’n 170.000 eenheden in 2023.

De nieuwe Yaris hatchback-serie is nu verkrijgbaar in Europa.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait