Qatar 1812km: een wreed einde voor Team Peugeot TotalEnergies

  • Dankzij een sterke teamprestatie reed de nr. 93 PEUGEOT 9X8 in de voorlaatste ronde op de tweede plaats. Helaas eindigde het de volgende ronde – en de race – met een eventuele diskwalificatie die werd aangekondigd in het officiële klassement, terwijl de nr. 94 PEUGEOT 9X8 als zestiende eindigde.

 

  • Nico Müller startte als zesde op de grid en leidde de race gedurende 37 ronden in wat dit weekend een onmiskenbaar competitieve Peugeot 9X8 was.

 

  • De 1812 km van Qatar was de laatste race voor de 2023 PEUGEOT 9X8, terwijl de 2024-versie zijn debuut zou maken tijdens de 6 uur van Imola.

 

94 DUVAL Loïc (fra), DI RESTA Paul (gbr), VANDOORNE Stoffel, Peugeot TotalEnergies, Peugeot 9×8 #94, Hypercar, action during the Qatar Airways Qatar 1812 KM, 1st round of the 2024 FIA World Endurance Championship, from February 29 to March 02, 2024 on the Losail International Circuit in Lusail, Qatar – Photo Frédéric Le Floc’h / DPPI

Het lot deelde Team Peugeot TotalEnergies een wrede klap uit in de slotfase van de race van vandaag op het Losail International Circuit in Qatar. De nr. 93 PEUGEOT 9X8 bestuurd door Jensen/Müller/Vergne had 334 van de 335 ronden in de top drie doorgebracht om bij het ingaan van de voorlaatste ronde zonder brandstof te komen te zitten, waardoor de race op de zevende plaats eindigde. Ondertussen pakte de auto met nummer 94, bestuurd door Di Resta/Duval/Vandoorne, de zwart-wit geblokte vlag op de zeventiende positie.

 

De PEUGEOT 9X8’s kenden een radicaal andere start van de race. Na een zesde plaats op de startgrid was Nico Müller (nr. 93 PEUGEOT 9X8) aan het einde van de openingsronde opgeklommen naar de derde plaats, terwijl zijn teamgenoot Paul di Resta (nr. 94 PEUGEOT 9X8) in de eerste bocht door een andere deelnemer in een spin werd gestuurd.

 

Na twee meesterlijke inhaalacties nam Nico Müller in de zestiende ronde de leiding van de 1812 km van Qatar. Er volgde een ongelooflijk intense strijd tussen de nr. 93 PEUGEOT 9X8 en de nr. 6 Porsche. Bijna een half uur lang zat er zelden meer dan een seconde tussen de twee Hypercars.

 

Mikkel Jensen, Jean-Eric Vergne en Nico Müller namen om beurten een dubbele stintstrategie achter het stuur om de nr. 93 PEUGEOT 9X8 op de tweede plaats te houden tot de voorlaatste ronde, toen “JEV” plotseling langzamer ging rijden op de baan. De nr. 93 bleef onder elektrische stroom over de finish komen wat het veroorzaakt zijn diskwalificatie, net toen Team Peugeot TotalEnergies op het punt stond zijn beste prestatie in het FIA World Endurance Championship neer te zetten na een zeer solide prestatie gedurende het weekend.

 

In de PEUGEOT 9X8 met startnr. 94 reed Paul di Resta 82 ronden om terug te keren in de top tien. “Ik kreeg een langzame lekke band nadat ik bij de start in botsing kwam met een andere auto. Het is teleurstellend, want we hadden een heel goed tempo.” Helaas moest de auto met nummer 93 halverwege de race 30 minuten in de pits stoppen om de batterij te vervangen. Dit weerhield het bedrijf er niet van om de race op de zeventiende plaats te eindigen en daarbij een aantal zeer nuttige gegevens voor de toekomst te verzamelen.

 

Na het voltooien van een competitieve afstand van 30.970 km en ongelooflijk werk van het hele team, zal de 2023-versie van de PEUGEOT 9X8 nu worden overgedragen aan de 2024-versie, te beginnen bij de 6 uur van Imola (21 april), vastbesloten om voort te bouwen op het duidelijke potentieel van de auto.

 

 

 

Wat ze zeiden

 

 

 

 

Jean-Marc Finot, Stellantis Motorsport Senior VP

 Iedereen bij Team Peugeot TotalEnergies had een zeer goede race voor het laatste optreden van de PEUGEOT 9X8 in zijn 2023-versie. We hebben het potentieel van de auto laten zien en het team heeft echt een geweldige prestatie geleverd. We zaten midden in de mix. Helaas was er een tankprobleem bij de laatste pitstop, iets wat we nog moeten onderzoeken, maar het betekende dat Jean-Eric de race met de elektromotor moest uitrijden. We nemen de positieve punten van deze race mee en richten ons op de volgende ronde. We kijken uit naar Imola en bouwen voort op de prestaties van vandaag in de 2024-versie van de PEUGEOT 9X8.”

 

 

 

Nico Müller – PEUGEOT 9X8 #93 : “Het is gewoon ongelooflijk om in de laatste ronde zonder brandstof te komen te zitten, ongetwijfeld door een probleem tijdens de laatste tankstop. We moeten analyseren wat er is gebeurd. Het is een moeilijke om te nemen, want we verdienden het echt om vandaag als tweede te eindigen. We wilden een goed eindresultaat behalen voor de 2023 PEUGEOT 9X8.”

VANDOORNE Stoffel, Peugeot TotalEnergies, Peugeot 9×8, portrait during the Prologue of the 2024 FIA World Endurance Championship, from February 24 to 26, 2024 on the Losail International Circuit in Lusail, Qatar – Photo Joao Filipe / DPPI

 

Stoffel Vandoorne – PEUGEOT 9X8 #94 : “Wat een dag! We werden gehinderd door een spin in de eerste bocht. We kwamen toen terug in de top tien, maar slechts een paar ronden later hadden we een probleem met de batterij en moesten we deze vervangen. Toen we weer op de baan kwamen, waren we de laatste van de Hypercars, dus we profiteerden van onze baanpositie om te proberen de auto met nummer 93 te helpen. Ik ben erg teleurgesteld voor mijn teamgenoten en iedereen in het team, want we hebben allemaal zoveel moeite gedaan de afgelopen tien dagen.”

 

 

Peugeot Sport nieuws

Vind al het laatste nieuws over Peugeot Sport op de nieuwe website (www.peugeot-sport.com) en op de volgende platformen:

Twitter: @peugeotsport

Facebook: @peugeot.sport

Instagram: @peugeotsportofficial

YouTube:  Peugeot Sport Official

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait