Sculptuur in felrood: de Mercedes-Benz 500 K Special Roadster

  • Een publiekslieveling in het Mercedes-Benz Museum
  • Talrijke details getuigen van elegantie en subliem vakmanschap
  • Krachtige supercharged motor en innovatieve ophanging
  • Debuut van de 500 K 90 jaar geleden, op het autosalon van Berlijn

“Close-up” – de naam van deze serie uit het Mercedes-Benz Museum zegt het al. Elke aflevering vertelt een verrassend, spannend of verhaal achter de schermen, waarbij details van een voertuig, een tentoonstelling of een architectonisch of designkenmerk in de schijnwerpers worden gezet. Deze keer in de schijnwerpers: de Mercedes-Benz 500 K Special Roadster (W 29) in Legend Room 3: Times of Change – Diesel and Supercharger, 1914 to 1945.

Mercedes-Benz Museum, Raum Mythos 3: Umbrüche – Diesel und Kompressor, 1914 bis 1945. Mercedes-Benz 500 K Spezial-Roadster (W 29). Frontansicht.
Mercedes-Benz Museum, Legend Room 3: Times of Change – Diesel and Supercharger, 1914 to 1945. Mercedes-Benz 500 K Special Roadster (W 29). Front view.

Nr. 2/2024: Mercedes-Benz 500 K Special Roadster (W 29)

Spotlight: De 500 K Special Roadster is een superster in het Mercedes-Benz Museum. Wat maakt het zo fascinerend? Het is een buitengewone autosculptuur, waarvan de elegantie moeiteloos straalt van de jaren 1930 tot nu. Hier komen de beste technologie, een zeer elegante vormgeving en een luxueus interieur samen. Iedereen die dit felrode voertuig nadert, is gebiologeerd door zijn grootsheid.

Zeer exclusief: De Mercedes-Benz 500 K maakte zijn debuut op de International Motor Show (IAMA) in Berlijn van 8 tot 18 maart 1934 – 90 jaar geleden. De luxe auto was te zien als een spectaculaire “autobahn courier”. De Special Roadster met verzonken radiator werd in oktober 1934 aan het modellengamma toegevoegd, als achtste en duurste carrosserievariant: de prijs bedroeg 28.000 reichsmark. Een exorbitant bedrag, waarvoor je destijds gemakkelijk een vrijstaand huis op een toplocatie kon kopen.

Illustere clientèle: Beroemdheden uit de wereld van cultuur, entertainment, zaken en politiek kochten de 500 K – en versterkten tegelijkertijd hun reputatie met deze auto. Presenteer je jezelf op de rode loper? Een van de favoriete bezigheden van de luxe auto.

Het beste van het beste: De grote inspanning die is gestoken in de bouw van de Special Roadster verbaast ons vandaag de dag nog steeds. Te beginnen met het ontwerp. De carrosserie met de grote, elegant gebogen spatborden en lange motorkap is ontworpen door stylist Friedrich Geiger. Vandaag de dag zou hij een ontwerper worden genoemd. Het gaf de auto de flair van de “Roaring Twenties”, die nog steeds bekend staan om hun uitbundigheid.

Verwend: Het interieur doet denken aan een elegante salon. Het leer op de fijn handgemaakte stoelbekleding en deurpanelen “streelt” de bestuurder en voorpassagier bijna. Alles is qua kleur op elkaar afgestemd. De handen van de bestuurder grijpen een ivoorkleurig stuurwiel vast. Het oog wordt getrokken door een dashboard met instrumenten die zo uit de werkplaats van een horlogemaker zouden kunnen komen.

Prestigieus adres: Veel klanten hadden individuele wensen, dus werden de voertuigen onder leiding van Hermann Ahrens als eenmalige exemplaren geproduceerd op de afdeling speciale voertuigbouw in de fabriek in Sindelfingen – de plek voor de beste carrosseriebouw van die tijd. Het “Sindelfingen koetswerk”-embleem op de zijkant van de Special Roadster is een bewijs van kwaliteit.

Toppresteerder: Ook onder de carrosserie werd maximale inspanning geleverd. De M 29 supercharged motor van de 500 K is legendarisch. Hij levert 74 kW (100 pk) en 118 kW (160 pk) met geactiveerde supercharger. De tweebladige Roots-blazer die zich stroomopwaarts van de carburateur bevindt, wordt geactiveerd door het gaspedaal verder te bewegen dan een drukpunt dat wordt bereikt in de volgasstand (kickdown-effect). Dit ontlokt het kenmerkende gebrul van de supercharger en de onmiddellijk merkbare prestatieverbetering.

Innovatie: De moderne ophanging van de 500 K, overgenomen van de Mercedes-Benz 380 (W 22), doet het motorvermogen volledig eer aan. Met zijn trapeziumvormige vooras en achterpendelas was het gepatenteerde ontwerp van Daimler-Benz destijds niet alleen uiterst vooruitstrevend, maar werd het al snel een veelvoorkomend kenmerk van de autotechniek dat vandaag de dag nog steeds geldig is en wereldwijd wordt gebruikt. Het ontwerp van de achteras maakte hoge snelheden mogelijk met een uitstekende rijveiligheid.

Extra ruimte: de 500 K nodigt u uit om van de details te genieten. Waarvoor kan de trede op het achterspatbord worden gebruikt? Verrassing – de Special Roadster is geen tweezitter. De klep achter het interieur opent een andere zitbank, algemeen bekend als de “schoonmoederstoel”. De stap maakt de instap gemakkelijker.

Zeldzaamheid: De 500 K was al zeldzaam in de jaren 1930. Van alle carrosserievarianten werden tussen 1934 en 1936 slechts 342 exemplaren geproduceerd. Hij werd onmiddellijk gevolgd door de 540 K, waarvan de motor een grotere cilinderinhoud had. Vandaag de dag zijn beide versies van de W 29-serie gegarandeerd topprijzen op veilingen.

Deskundig oordeel van de fabrikant: Vooral de Special Roadster was zo gewild dat schadeherstelbedrijven vanaf de jaren 1950 sedans of cabrio’s ombouwden tot “Special Roadsters” in de hoop hun waarde te verhogen. Maar natuurlijk vragen alleen originele voertuigen uit Sindelfingen de hoogste prijzen. De experts van Mercedes-Benz Classic kunnen de authenticiteit onomstotelijk vaststellen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait