2024 PEUGEOT 9X8 onthult zijn nieuwe silhouet, geaccentueerd door een uitzonderlijke kleurstelling

  • Na duizenden testkilometers te hebben afgelegd, is Team Peugeot TotalEnergies verheugd om de 2024 PEUGEOT 9X8 te onthullen, die zijn competitieve debuut zal maken tijdens de 6 uur van Imola (21 april), de tweede ronde van het FIA World Endurance Championship 2024.

 

  • Om optimaal gebruik te maken van de wijzigingen in de reglementen die teams in staat stellen een effectievere bandenafstelling in te zetten met verschillende breedtes voor (29 cm) en achter (34 cm), heeft het Peugeot Sport-team de aerodynamica van de PEUGEOT 9X8 aangepast en 90% van de carrosserie gewijzigd, die nu een achtervleugel heeft.

 

  • Voor het derde jaar op rij hebben Peugeot Design en Peugeot Sport samengewerkt om een heel speciale kleurstelling te ontwikkelen, exclusief ontworpen door de eigen teams van PEUGEOT. De emblematische leeuw van het merk – een symbool van snelheid, flexibiliteit en kracht – vormt het hart van het ontwerp.

 

 

Na een eerste volledig seizoen in het FIA World Endurance Championship, met onder meer een bemoedigend optreden op Le Mans en een eerste podium (3Rd) in Monza, en na een groot deel van de openingsrace van het seizoen 2024 vooraan in Losail te hebben doorgebracht, is de PEUGEOT 9X8 uitgerust met verschillende substantiële upgrades, aangezien hij dit jaar een leidende rol lijkt te spelen in wat een ongelooflijk competitieve Hypercar-klasse zal worden met negen fabrikanten en negentien prototypes.

 

In de oorspronkelijke versie werd de PEUGEOT 9X8 ontworpen aan de hand van een reeks specificaties die voldeden aan de technische voorschriften die in 2020/2021 waren opgesteld. Tussen de ontwerpfase van de auto en zijn competitieve boog in de zomer van 2022 veranderden de reglementen echter, waardoor de mogelijkheid ontstond om de prestaties op bepaalde gebieden te verbeteren. Sommige ontwerpinstellingen werden daarom herzien om hun potentieel te maximaliseren en te voldoen aan de ambitieuze doelstellingen van Team Peugeot TotalEnergies.

 

We hebben keuzes gemaakt die nu niet meer de juiste zijn en dit verschil in prestaties werd niet voldoende gecompenseerd door de BOP (Balance of Performance) in 2023“, legt Olivier Jansonnie, technisch directeur van Peugeot Sport, uit. “Het idee was daarom om terug te gaan naar een auto-ontwerp dat vergelijkbaar is met dat van het auto-ontwerp van onze rivalen, zodat het dan een gelijkwaardige behandeling zou krijgen door de BOP. Daarom hebben we besloten om het gebruik van identieke bandbreedtes van 31/31 cm op alle wielen te laten vallen en ervoor te kiezen om banden van 29 cm voor en 34 cm banden achter te monteren. Strikt genomen is het geen nieuwe auto, want hij heeft hetzelfde chassis, maar er zijn veel upgrades. Om de banden goed te laten werken, moesten we het zwaartepunt van de PEUGEOT 9X8 veranderen, wat betekende dat we bepaalde onderdelen moesten verplaatsen en andere lichter moesten maken. En om een betere aerodynamische balans te hebben, moesten we ook kijken naar het herverdelen van de aerodynamische belastingen, wat resulteerde in het herontwerpen van ongeveer 90% van de carrosseriecomponenten, met name het toevoegen van de achtervleugel. Naast dit alles hebben we besloten om deze nieuwe homologatie te gebruiken om enkele betrouwbaarheids- en prestatie-upgrades toe te voegen om ons de beste kansen in het kampioenschap te geven.”

 

 

In maart 2023 werd besloten om voor het seizoen 2024 enkele radicale upgrades aan de auto door te voeren. Iedereen bij Peugeot Sport werkte onvermoeibaar aan het herontwerpen van de auto en nam tegelijkertijd deel aan de WEC-campagne van 2023. “Het was een project binnen een project, wat de werklast van het team aanzienlijk verhoogde“, vervolgt Olivier Jansonnie. “Maar we konden rekenen op de niet-aflatende inzet van Team Peugeot TotalEnergies en we kijken er nu echt naar uit om het resultaat van hun harde werk te laten zien. Het doel is duidelijk om terug te keren naar de koplopers, regelmatig te vechten voor podiumplaatsen en zelfs uit te dagen voor raceoverwinningen.”

 

Deze upgrades boden ook de gelegenheid om de vier jaar geleden begonnen werkrelatie met Peugeot Sport voort te zetten: “Na een elegant, ingetogen ontwerp ter gelegenheid van de terugkeer van PEUGEOT in de endurance-racerij in 2022, en vervolgens de 2023-kleurstelling geproduceerd door de beeldend kunstenaar Demsky, ter ere van zowel de honderdste verjaardag van de 24 uur van Le Mans als de 30e verjaardag van PEUGEOTt’s een-twee-drie op Le Mans, deze keer hebben we een ontwerp bedacht dat de ‘leeuwenkop’ op verschillende schalen inzet”, aldus Matthias Hossann, PEUGEOT Brand Design Director“Dit grafische ontwerp, dat een ‘roedel leeuwen’ symboliseert, brengt het gevoel van collectief over dat de waarden van Endurance racen perfect weerspiegelt.

We wilden deze teamgeest en de rijkdom aan talent in het team benadrukken. Het ontwerp is verkrijgbaar in verschillende maten en verschillende kleuren uit de kleurenkaart van de Peugeot Sport, waaronder zwart, grijs, wit en kryptoniet. Dit thema wordt ook toegepast op de lifestyle-merchandisingproducten die zijn ontwikkeld door het grafische ontwerpteam van PEUGEOT.”

 

Na zijn laatste optreden op de 1812 km van Qatar, de openingsronde van het FIA World Endurance Championship 2024 – die de vooruitgang van Team Peugeot TotalEnergies bevestigde – zal de 2023-versie van de PEUGEOT 9X8 nu plaatsmaken voor de 2024-versie tijdens de 6 uur van Imola, de tweede ronde van het FIA WEC-seizoen, op 21 april. Het was natuurlijk op het Autodromo Enzo e Dino Ferrari in Imola dat PEUGEOT in 2011 een verbluffende één-twee finish scoorde…

 

 

Wat ze zeiden

 

Linda Jackson, Brand Chief Executive Officer van PEUGEOT

“2023, het eerste volledige jaar van Team Peugeot TotalEnergies dat deelnam aan het FIA World Endurance Championship, was een lonende ervaring voor alle betrokkenen toen het team vorm kreeg en zijn vastberadenheid en passie toonde, ook al waren er moeilijke tijden. Voor 2024 is het doel nog steeds hetzelfde, om races te winnen! We weten dat de concurrentie dit jaar nog zwaarder zal zijn, maar ons team heeft heel hard gewerkt om een 2024-versie van de PEUGEOT 9X8 te ontwikkelen die de waarden van het merk perfect weerspiegelt. De energie en de inzet van Team Peugeot TotalEnergies zijn van onschatbare waarde geweest. We zijn er trots op deel uit te maken van dit nieuwe tijdperk in Endurance racen en we willen onze stempel drukken op de sport.”

 

Jean-Marc Finot, Stellantis Motorsport Senior VP

 “Eerst en vooral wil ik het hele Peugeot Sport-team feliciteren en bedanken voor zijn uitstekende werk. Het is echt geen sinecure om een deel van de auto in recordtijd opnieuw te kunnen ontwerpen en tegelijkertijd deel te nemen aan het seizoen 2023. De PEUGEOT 9X8 werd oorspronkelijk ontworpen om te voldoen aan de reglementen van 2020/2021, toen de LMH’s voor en achter moesten worden uitgerust met banden van gelijke grootte. De reglementen zijn sindsdien geëvolueerd, waardoor sommige van onze rivalen grotere banden aan de achterkant kunnen monteren. We hadden gedacht dat de BoP voldoende zou zijn om onze structurele ontwerphandicap te compenseren, maar dit is niet het geval geweest. Het was daarom noodzakelijk om een deel van de auto opnieuw te ontwerpen om deze aan te passen aan de nieuwe bandenafmetingen. We moesten het zwaartepunt van de auto verleggen, de verdeling van de aerodynamische belastingen veranderen, een achtervleugel toevoegen, lichtere onderdelen produceren, enzovoort. Onze simulaties en eerste testsessies op het circuit hebben aangetoond dat de auto meer prestaties levert. We hopen dan ook bij de koplopers te blijven zonder echter in de buurt van de BoP-limiet te komen, met een minimaal gewicht en een maximaal vermogen.”

 

Olivier Jansonnie legt je alles uit evolutie op de PEUGEOT 9X8 2024 : https://youtu.be/5vUDar8WDQI

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait