Maserati MCXtrema: het ‘beest’ wordt losgelaten op het circuit voorafgaand aan de eerste levering

Het MCXlusiva maatwerkprogramma en de op maat gemaakte MCXperience maken het aanbod compleet.

Modena, 26 maart 2024 – Maserati MCXtrema, het compromisloze ‘beest’ van 730 pk van de Trident, is teruggekeerd om te worden losgelaten in zijn natuurlijke omgeving: het circuit. Het zal tot eind april een reeks tests ondergaan, met als doel de levering van het eerste model, gepland voor de late zomer van 2024.

MCXtrema, een niet-gehomologeerde raceauto geproduceerd in 62 exemplaren, werd gemaakt om de mal te doorbreken en nieuwe paradigma’s uit te vinden. MCXtrema, de belichaming van Maserati-DNA en van de buitengewone prestaties die kenmerkend zijn voor alles wat het 100% Italiaanse merk produceert, levert het bewijs van zijn ontwrichtende houding ten opzichte van racen tussen de stoepranden van het circuit, waar het in actie te zien was in een reeks fundamentele tests om de gegevens te verzamelen die nodig zijn voor de laatste afstellingen. De exclusieve creatie van de Trident is een van de meest gedurfde auto’s van het merk op het gebied van ontwikkeling en is een evolutie van de Maserati MC20 supersportwagen, zijn inspiratie en basis.

In februari beleefde het zijn eerste officiële optreden op het Autodromo Varano de’ Melegari (Parma), waar MCXtrema naar het circuit werd gebracht door Maserati-hoofdtestrijder Andrea Bertolini, een van de meest succesvolle coureurs in de GT-klasse met vier wereldtitels aan boord van de glorieuze MC12, die al sinds het begin aan de ontwikkeling ervan in de dynamische simulator werkt.

De shakedown in februari en de daaropvolgende mijlpalen om de prestaties te verfijnen, waren de ideale setting om het volledige vermogen van de 730 pk (540 kW) sterke 3,0-liter twin-turbo V6-motor te ontketenen, gebaseerd op de Maserati Nettuno en naar een hoger niveau getild.

MCXtrema heeft geprofiteerd van de nieuwste en meest geavanceerde apparatuur ter wereld waartoe Maserati toegang heeft. Fundamentele bijdragen zijn geleverd door het Virtual Analysis-team, dat gebruik maakt van de geavanceerde technologie in de dynamische simulator van Maserati, en door het Powertrain Calibration-team, dat verantwoordelijk is voor het beheer van het enorme vermogen dat door de Nettuno-motor wordt geleverd. De ervaring die is opgedaan tijdens de ontwikkeling van de Maserati MC20, de diepgaande karakterisering van elk onderdeel en de strenge testbanken van de motor hebben de grootste nauwkeurigheid in de simulatie gegarandeerd, waardoor een uiterst zinvolle auto de testfasen op het circuit zou bereiken met cijfers die vergelijkbaar zijn met de validaties in de simulator, die puur nodig zijn voor de fijnafstelling in de echte wereld.

Het virtuele werk gedaan met MCXtrema – ongeveer 200 uur in de Maserati dynamische simulator en 1000 uur virtuele analyse voor verschillende soorten simulaties, evenals vergelijking met feedback van het circuit, gecombineerd met de voorgaande vier jaar van ontwikkeling op de MC20 en de daaropvolgende motor

betrouwbaarheidscontroles – hebben het mogelijk gemaakt om een auto te creëren die nu het summum van geavanceerde techniek en innovatie vertegenwoordigt, waarbij het perfecte ontwerp van de Maserati Centro Stile samenvalt met de technische vereisten van efficiënte aerodynamica voor elke circuitconfiguratie.

In de woorden van Andrea Bertolini, Maserati’s Chief Test Driver: “Een nieuwe auto meenemen naar het circuit resulteert altijd in een speciaal, uniek gevoel, zoals het geval is bij de MCXtrema. Een prachtige creatie gemaakt om het asfalt te verslinden en door de bochten te trippen, een waar juweeltje van mechanica en aerodynamica, perfect voor balans en handling. Maandenlang werkten we samen met een team van zeer bekwame en gepassioneerde mensen, wachtend op het moment dat we het voltooide object naar zijn natuurlijke habitat konden brengen, nadat we het virtueel op de proef hadden gesteld in geavanceerde simulaties. Wat deze auto geweldig maakt, is uitstekend teamwork, wat resulteert in een sportwagen van de toekomst. Met MCXtrema hebben we de lat voor de ontwikkeling nog hoger gelegd, door te werken met het circuit in zicht en altijd rekening te houden met de behoeften van de Maserati-klant, die de focus van ons werk blijft en aan wie deze auto is opgedragen. Het interieur is ontworpen rond de bestuurder; we ontwikkelden een cockpit als kruising tussen een fighter en een Formule 1 eenzitter. MCXtrema is een evolutie van de MC20 zonder typegoedkeuring voor de weg: voor de supersportwagen bij uitstek van de Trident hadden we al obsessief gewerkt aan het rijgedrag en de algehele architectuur, om deze ultieme, extreme en opwindende versie te bereiken. MCXtrema is een sensatie om in te rijden, in tegenstelling tot elke andere auto”.

MCXlusiva Maatwerk Programma
MCXtrema-klanten maken zich klaar om iets ongelooflijk unieks te ontvangen.

Vanaf de vroegste stadia van de bouw van de auto heeft Maserati elke MCXtrema-klant meegenomen op een persoonlijke reis om meer te weten te komen over de creatie van de auto, gezamenlijk onderzoek te doen en voor elk detail te zorgen, in de beste op maat gemaakte ervaring die een auto kan bieden.

Het Maserati-aanpassingsprogramma, MCXlusiva genaamd, is voorbehouden aan de 62 klanten van het ‘beest’, toegewijd en ontworpen om hen een ongekende ervaring te bieden.

Maserati heeft alles tot in het kleinste detail overwogen om ervoor te zorgen dat toekomstige eigenaren van de krachtigste circuitauto van het merk uit Modena zich in alle opzichten deel kunnen voelen van iets echt exclusiefs.

Naast de elegante kleurstelling, in de Blue Xtrema-kleur die speciaal voor dit vierwielige meesterwerk is gecreëerd, biedt het MCXlusiva-programma de mogelijkheid om uw auto aan te passen in een van de drie varianten, elk met zijn eigen identiteit en racegeest, gecreëerd door de Maserati Centro Stile: Tech Beast, Corse, Speed Beast.

De personalisering van de auto gaat verder met een keuze uit twee opties voor de kleur van de velgen, matzwart of Grigio Corsa Bright, en drie versies voor de stoelen: blauw, zwart of ijs.

Als alternatief is de BEASTspoke-variant bedoeld voor de meer creatieve klanten, die hun eigen nummer kunnen kiezen om aan de kleurstelling toe te voegen en de kleur van de handgrepen op het stuurwiel kunnen selecteren.

Een ander detail op maat is de “One of 62”-plaat in het passagierscompartiment, die kan worden gegraveerd met de naam van de MCXtrema-klant of een andere inspiratie die ze mee willen nemen naar het circuit.

Exclusieve MCXperience-diensten
Maserati heeft besloten om het universum van MCXtrema-eigenaars nog meer onderscheidend te maken met MCXperience, een klantervaring die is ontworpen om een reeks diensten aan te bieden die zijn voorbehouden aan de klanten van het ‘beest’: een exclusieve club voor hen om zich volledig onder te dompelen in de Maserati-racewereld, samen met professionele coureurs en de technici van Maserati Corse Services.

MCXperience biedt ook de Concierge-service voor toegang tot ervaringen op het circuit, evenals de MCXtrema-kit, ontworpen voor coureurs samen met de Maserati Centro Stile, zodat ze zich echte racers voelen in de MCXtrema.

Giovanni Sgro, hoofd van Maserati Corse“MCXtrema is het vlaggenschip van de raceproductie van Maserati Corse, zoveel meer dan alleen een auto die is bedacht en ontworpen voor het circuit. Draaiend rond deze racewagen die synoniem staat voor onberispelijk vermogen, het hoogste niveau van exclusiviteit en ongekende kwaliteit, hebben we een heel universum gebouwd, gewijd aan 62 fans van het merk en de meest aantrekkelijke manier van rijden: tussen de stoepranden van een racecircuit. MCXtrema is een sensationele auto, een gedurfd voertuig dat daarbij niet schroom kent, gemaakt om vorm en kracht te geven aan een ongeëvenaard verlangen. Een waar wonder van racen”.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait