Offroad. Unlimited. Established 1979: de nieuwe Mercedes-Benz G-Klasse

  • Offroad-rijeigenschappen: nog betere prestaties dankzij elektrificatie
  • Het breedste modellengamma ooit en vrijwel onbeperkte individualiseringsmogelijkheden
  • Een 45-jarig succesverhaal: technologisch doorontwikkeld designicoon

De nieuwe G-Klasse is ontwikkeld met zo’n 45 jaar ervaring en expertise in het offroad-segment. De iconische terreinwagen is nog steeds gebaseerd op een beproefde ladderchassis-constructie, en heeft drie mechanische sperdifferentiëlen in combinatie met een onafhankelijke voorwielophanging met dubbele draagarmen en een starre achteras. De grote bodemvrijheid en de lange veerwegen vormen de basis voor de indrukwekkende offroad-eigenschappen. De volgende feiten spreken voor zich:

·      Klimvermogen tot 100% op geschikte ondergrond

·      Bodemvrijheid tussen de assen van minimaal 241 mm

·      Maximale waaddiepte van 70 cm in water en modder

·      Stabiel rijden bij schuine hoek tot 35°

·      Hellingshoek van 31° voor en 30° achter (zonder trekhaak)

·      In- en uitloophoek van 26°

Het onderstel van de nieuwe G-Klasse is standaard voorzien van een adaptief verstelbare demping, wat bij de vorige modellen alleen als optie leverbaar was. Dit zorgt voor nog meer soepelheid in het terrein. De dempers compenseren oneffenheden in de ondergrond nog beter en zijn bestand tegen aanzienlijk grotere dempingskrachten dan passieve dempers. Het systeem regelt met rol- en hellingstabilisatie continu de demperkarakteristieken afhankelijk van de rijsituatie en vermindert automatisch carrosseriebewegingen. Verschillende onderdelen van de adaptief verstelbare dempers zijn ontworpen om extreme belastingen te weerstaan, zoals opspattend water, waden, steenslag en vuil.

De beproefde elektromechanische tandheugelbesturing is eveneens standaard. Deze verbruikt minder energie dan een hydraulisch bekrachtigd systeem. Afhankelijk van het gekozen rijprogramma biedt het een comfortabel of sportief stuurgevoel tijdens het rijden op asfalt. Offroad biedt het nauwkeurige feedback met voldoende stuurassistentie. Een elektrische parkeerrem is standaard. De remschijven aan de voorzijde hebben een diameter van 354 millimeter en zijn 32 millimeter dik. Aan de achterzijde is de diameter 345 millimeter en de dikte 22 millimeter.

DYNAMIC SELECT met drie extra offroad-rijprogramma’s

Met DYNAMIC SELECT kunnen de rijeigenschappen van de nieuwe G-Klasse met een druk op de knop en in slechts enkele seconden worden aangepast. Het systeem wijzigt de rijeigenschappen van motor, transmissie, onderstel, ESP® en besturing. De rijprogramma’s ‘Comfort’, ‘Sport’, ‘ECO’ en ‘Individual’ zijn eenvoudig te selecteren met de DYNAMIC SELECT-schakelaar.

In de nieuwe G-Klasse zijn drie extra rijprogramma’s beschikbaar voor terreinrijden. ‘Trail’ zorgt voor geoptimaliseerde rijeigenschappen in licht terrein met een losse ondergrond, bijvoorbeeld op onverharde wegen of grind. Het rijprogramma ‘Rock’ is ontworpen voor het rijden in middelzwaar en moeilijk, oneffen terrein met harde, rotsachtige ondergrond. Onderstel en besturing zijn straf afgesteld. Als derde offroad-optie biedt ‘Sand’ verbeterde rijdynamiek door regelinterventies. Het ESP® is speciaal afgestemd op zanderige ondergrond en zorgt voor meer veiligheid tijdens dynamisch rijden, bijvoorbeeld bij het remmen. Bestuurders kunnen de offroad-rijprogramma’s eveneens instellen met de DYNAMIC SELECT-schakelaar.

Alles in het zicht: de nieuwe OFFROAD-COCKPIT
De vernieuwde offroad-regeleenheid biedt bestuurders rechtstreeks toegang tot de nieuwe OFFROAD-COCKPIT. Deze biedt een overzicht van de belangrijke, relevante gegevens voor terreinrijden op zowel het bestuurdersdisplay als het mediadisplay. Deze biedt ook functies ter ondersteuning van terreinrijden. De inhoud wordt weergegeven met verschillende tegels, die kunnen worden gewijzigd met de richtingspijlen of door te swipen. Er zijn ook knoppen voor snelle toegang tot bepaalde voertuigfuncties die relevant zijn voor offroad-rijden. De weergegeven gegevens omvatten een kunstmatige horizon, positiegegevens, kompas, rijhoogte, stuurhoek van de vooras, koppel, vermogen, bandenspanning en bandentemperatuur plus status van de sperdifferentiëlen.

Voor een nog comfortabelere offroad-rijervaring: de ‘transparante motorkap’.
De functie ‘transparante motorkap’ kan worden opgeroepen via het offroad-menu in het centrale display. In combinatie met de 360°-camera maakt deze functie een virtueel zicht onder de voorkant van het voertuig mogelijk. Voor de cameraweergave van de ‘transparante motorkap’ in het mediadisplay combineert het voertuig de beelden van de frontcamera en de twee buitenspiegelcamera’s. Daarnaast helpt een visualisatie van de rijstrook bij het kiezen van de optimale rijweg. Dit stelt bestuurders van de nieuwe G-Klasse in staat om snel te reageren als dat nodig is – bijvoorbeeld bij het tegenkomen van obstakels zoals puin of rotsblokken. De functie helpt ook om heuveltoppen, taluds en afdalingen optimaal te beoordelen als ze niet meer zichtbaar zijn door de voorruit omdat de hoek te steil is.

Mercedes-AMG G63, Exterieur: MANUFAKTUR hyperblau magno, Interieur: MANUFAKTUR platinweiß / schwarz [Energieverbrauch kombiniert: 15,7-14,7 l/100 km | CO₂-Emissionen kombiniert: 358-335 g/km | CO2-Klasse: G];Energieverbrauch kombiniert: 15,7-14,7 l/100 km | CO₂-Emissionen kombiniert: 358-335 g/km | CO2-Klasse: G
Mercedes-AMG G63, Exterior: MANUFAKTUR hyper blue magno, Interior: MANUFAKTUR platinum white / black (combined energy consumption: 15.7–14.7 l/100 km | combined CO₂ emissions: 358–335 g/km | CO2 class: G);combined energy consumption: 15.7–14.7 l/100 km | combined CO₂ emissions: 358–335 g/km | CO2 class: G
Mercedes-AMG G63, Exterieur: MANUFAKTUR hyperblau magno, Interieur: MANUFAKTUR platinweiß / schwarz [Energieverbrauch kombiniert: 15,7-14,7 l/100 km | CO₂-Emissionen kombiniert: 358-335 g/km | CO2-Klasse: G];Energieverbrauch kombiniert: 15,7-14,7 l/100 km | CO₂-Emissionen kombiniert: 358-335 g/km | CO2-Klasse: G
Mercedes-AMG G63, Exterior: MANUFAKTUR hyper blue magno, Interior: MANUFAKTUR platinum white / black (combined energy consumption: 15.7–14.7 l/100 km | combined CO₂ emissions: 358–335 g/km | CO2 class: G);combined energy consumption: 15.7–14.7 l/100 km | combined CO₂ emissions: 358–335 g/km | CO2 class: G
 

Meest diverse modellengamma aller tijden: motoren en transmissies

·      Mild hybrids met 48V-technologie

·      Nieuwe zes-in-lijn benzinemotor in de G 500

·      Verbeterde respons, meer onroad-comfort en lager verbruik

Het motorenaanbod voor de nieuwe G-Klasse is volledig geëlektrificeerd. Als mild hybrid met geïntegreerde startdynamo (ISG) en 48V-boordsysteem bieden ze betere prestaties bij een lager verbruik. Dankzij de elektrificatie bieden de nieuwe modellen ook een betere respons en meer comfort. Naast de nieuwe Mercedes-AMG G 63 (energieverbruik gecombineerd: 15,7-14,7 l/100 km | CO₂-emissie gecombineerd: 358-335 g/km | CO2-klasse: G)5 bestaat het gamma ook uit de nieuwe Mercedes-Benz G 500 (energieverbruik gecombineerd: 12,3-10,9 l/100 km | CO₂-emissie gecombineerd: 281-248 g/km; CO2-klasse: G)5 en de nieuwe Mercedes-Benz G 450 d (energieverbruik gecombineerd: 10,0-8,7 l/100 km | CO₂-emissie gecombineerd: 261-227 g/km | CO2-klasse: G)[1] .

De nieuwe Mercedes-Benz G 500 wordt aangedreven door een 3,0 liter zescilinder lijnmotor met dubbele turbolading via een uitlaatgasturbo en een elektrische extra compressor. De benzinemotor levert een vermogen van 330 kW (449 pk) en een maximumkoppel van 560 Nm. De ISG levert kortstondig 15 kW (20 pk) extra vermogen en 200 Nm extra koppel. Het systeem voedt ook het 48V-boordnet. Het motorenaanbod wordt gecompleteerd door de zescilinder dieselmotor in de nieuwe Mercedes-Benz G 450 d. Deze levert een vermogen van 270 kW (+15 kW) (367 pk + 20 pk). Het koppel bedraagt 750 (+200) Nm.

Beproefde automatische transmissie
De krachtoverbrenging wordt verzorgd door de 9G-TRONIC automatische transmissie met koppelomvormer, die speciaal is aangepast aan de eisen die het offroad-icoon stelt. De brede spreiding van de overbrengingen maakt het rijden comfortabel en stil, vooral bij lage toerentallen. Tegelijkertijd helpt de transmissie het brandstofverbruik te verlagen. De mechanica en de hydraulische regeleenheid zorgen voor snel, soepel en comfortabel schakelen. Ze maken ook snelle tussensprints mogelijk. Drie snelheidssensoren maken het mogelijk om – afhankelijk van de rijsituatie – meerdere versnellingen over te slaan in situaties waarin dit handig is. Het schakelgedrag is afhankelijk van het geselecteerde rijprogramma. Zoals gebruikelijk bij automatische transmissies van Mercedes-Benz, kunnen bestuurders ook handmatig schakelen met de DIRECT SELECT-stuurschakelpaddles.

In het rijprogramma ‘ECO’ helpt de ECO start-stopfunctie bijvoorbeeld om zuinig te rijden door de motor uit te schakelen wanneer het voertuig stilstaat. Ook de ‘zeil’functie helpt brandstof te besparen. De koppeling van de transmissie gaat open zodra de bestuurder de voet van het gaspedaal haalt. Hierdoor daalt het motortoerental tot stationair toerental en neemt de rijweerstand af door de compressie- en wrijvingskrachten te verlagen. De nieuwe G-Klasse ‘zeilt’ dan en gebruikt kortstondig zijn eigen kinetische energie voor de aandrijving. De tractie wordt hersteld zodra het gas- of rempedaal weer wordt ingetrapt.

Tussenbak met terreinreductie
De tussenbak is zo geconfigureerd dat 40 procent van het aandrijfkoppel wordt overgebracht naar de vooras en 60 procent naar de achteras. De permanente vierwielaandrijving zorgt voor een uitstekende tractie. De terreinreductie verhoogt het koppel op de aangedreven wielen aanzienlijk wanneer offroad wordt gereden. Tegelijkertijd wordt de maximumsnelheid verlaagd en de trekkracht vergroot. Hierdoor kan de nieuwe G-Klasse zelfs zeer uitdagend terrein aan. De terreinreductie kan in de transmissiemodus ‘N’ via de LOW RANGE-schakelaar worden geactiveerd tot een snelheid van 40 km/h. De overbrengingsverhouding van de tussenbak verandert dan van 1,00 in de stand HIGH RANGE voor weggebruik in 2,93. Het is mogelijk om van LOW RANGE over te schakelen naar HIGH RANGE tot een snelheid van 70 km/h.

De intelligente meervoudige lamellenkoppeling verbetert het manoeuvreren. Deze koppeling werkt als een automatisch geregeld sperdifferentieel en regelt het gedrag van het voertuig tijdens het rijden. De koppeling schakelt over naar vast sperdifferentieel met 100% vergrendeling wanneer de schakelaar in het middendifferentieel wordt bediend.

De vergrendelingen op de voor- en achterdifferentiëlen zijn ontworpen als normale sperdifferentiëlen met 100% vergrendeling. Ze werken volledig elektromechanisch en zijn volledig met elkaar verbonden. Alle vergrendelingen kunnen afzonderlijk worden ingeschakeld tijdens het rijden in zowel LOW als HIGH RANGE. Het voertuig schakelt automatisch over naar het offroad-rijprogramma ‘Rock’ wanneer de vergrendelingen worden ingeschakeld. Met de schakelaars voor de drie sperdifferentiëlen kan de bestuurder op elk moment zien welk sperdifferentieel is ingeschakeld. De status wordt ook weergegeven op het mediadisplay.

Mercedes-AMG G63, Exterieur: MANUFAKTUR hyperblau magno, Interieur: MANUFAKTUR platinweiß / schwarz [Energieverbrauch kombiniert: 15,7-14,7 l/100 km | CO₂-Emissionen kombiniert: 358-335 g/km | CO2-Klasse: G];Energieverbrauch kombiniert: 15,7-14,7 l/100 km | CO₂-Emissionen kombiniert: 358-335 g/km | CO2-Klasse: G
Mercedes-AMG G63, Exterior: MANUFAKTUR hyper blue magno, Interior: MANUFAKTUR platinum white / black (combined energy consumption: 15.7–14.7 l/100 km | combined CO₂ emissions: 358–335 g/km | CO2 class: G);combined energy consumption: 15.7–14.7 l/100 km | combined CO₂ emissions: 358–335 g/km | CO2 class: G

Hoog veiligheidsniveau: extra en doorontwikkelde rijassistentiesystemen

·      Voor het eerst leverbaar in de G-Klasse: actieve stuurassistentde actieve noodstopassistent en routegebaseerde snelheidsaanpassing

·      Techniekpakket bundelt alle leverbare assistentiesystemen

De nieuwe G-Klasse is, dankzij extra en doorontwikkelde assistentie- en veiligheidssystemen van de nieuwste generatie[2], een de veiligste voertuigen in zijn segment. De actieve remassistent ondersteunt de bestuurder en behoort tot de standaarduitrusting. Het systeem maakt gebruik van de aanwezige sensoren om botsingsgevaar met voorliggers, kruisend of tegemoetkomend verkeer waar te kunnen nemen. Bij een dreigende aanrijding kan het systeem de bestuurder visueel en akoestisch waarschuwen. Als de remkracht te laag is, kan het systeem ook helpen door de remkracht te verhogen tot het juiste niveau. En als er geen reactie volgt, kan het systeem een autonome noodstop starten. De actieve spoorassistent is eveneens standaard. Het systeem kan de bestuurder helpen om het voertuig op de rijstrook te houden. PRE-SAFE®, het preventieve inzittenden beschermingssysteem, is ook standaard aan boord. Dit systeem kan kritieke rijsituaties in een vroeg stadium herkennen, waarschuwen en preventief beschermingsmaatregelen nemen. Hiertoe behoren bijvoorbeeld reversibele gordelspanners of het automatisch sluiten van geopende zijruiten of het glazen schuifdak om inzittenden te beschermen tegen binnendringende voorwerpen. Ook de actieve parkeerassistent met PARKTRONIC is standaard. Het systeem kan actief assisteren bij het achteruit inparkeren en geschikte parkeerplaatsen herkennen bij een snelheid tot 35 km/h.

Het optionele techniekpakket bundelt alle beschikbare assistentiesystemen voor maximale veiligheid en ontspannen rijden. De actieve afstandsassistent DISTRONIC helpt bestuurders onder andere om een veilige afstand tot andere voertuigen te bewaren. Het pakket ondersteunt bestuurders ook in stadsverkeer. Zo kan de uitstapwaarschuwing bestuurders waarschuwen voor naderende fietsers. De dodehoekassistent kan door middel van zicht- en hoorbare waarschuwingen helpen om ongevallen te voorkomen bij het wisselen van rijstrook en bij het achteruitrijden. De verkeersbordenassistent houdt de geldende snelheidsregels in de gaten en herinnert de bestuurder eraan. Ondertussen assisteert het parkeerpakket met 360°-camera bij het parkeren en manoeuvreren. Het zicht rondom en de parkeerassistent maken manoeuvreren gemakkelijker – het centrale display geeft de onmiddellijke omgeving van het voertuig duidelijk weer. De beelden worden gemaakt door vier camera’s (voor, achter en aan beide zijden van het voertuig). Deze worden gecombineerd tot een virtueel 360°-zicht vanuit vogelperspectief. Daarnaast toont het mediadisplay specifiek verschillende kijkhoeken. In combinatie met de zicht- en hoorbare aanwijzingen van het standaard PARKTRONIC hebben bestuurders zelfs in onoverzichtelijke situaties een goed overzicht.

De nieuwe Mercedes-Benz G-Klasse is leverbaar met de volgende systemen:

Actieve stuurassistent
De actieve stuurassistent ondersteunt bestuurders bij snelheden tot 160 km/h met een gematigde stuurinterventie wanneer ze in het midden van een rijstrook rijden. Dit zorgt voor een hoge mate van ondersteuning, vooral op monotone wegen. In combinatie met de 360°-camera beschikt het systeem ook over rijstrookdetectie.

Actieve noodstopassistent
De actieve noodstopassistent remt het voertuig in de eigen rijstrook tot stilstand af als het systeem herkent dat de bestuurder zich niet meer met de rijsituatie bezighoudt. Bovendien behoren gordelspanners en een korte remingreep, als laatste waarschuwing voordat het remsysteem wordt ingeschakeld, tot de omvang.

Routegebaseerde snelheidsaanpassing
Dit systeem helpt bestuurders om hun snelheid aan te passen aan de route. Voor bochten, kruispunten, rotondes, tolstations en afslagen verlaagt het voertuig in combinatie met de actieve afstandsassistent DISTRONIC automatisch de snelheid en accelereert vervolgens weer.

Mercedes-Benz G500, Exterieur: sodalithblau, Interieur: MANUFAKTUR catalanabeige / schwarz [Energieverbrauch kombiniert: 12,3-10,9 l/100 km | CO₂-Emissionen kombiniert: 281-248 g/km | CO2-Klasse: G];Energieverbrauch kombiniert: 12,3-10,9 l/100 km | CO₂-Emissionen kombiniert: 281-248 g/km | CO2-Klasse: G
Mercedes-Benz G500, Exterior: sodalith blue, Interior: MANUFAKTUR catalana beige / black (combined energy consumption: 12.3-10.9 l/100 km | combined CO₂ emissions: 281-248 g/km | CO2 class: G);combined energy consumption: 12.3-10.9 l/100 km | combined CO₂ emissions: 281-248 g/km | CO2 class: G

De nieuwe Mercedes-AMG G 63: geëlektrificeerde aandrijving, nieuw onderstel, exclusieve designelementen

·      4,0 liter AMG-V8-biturbomotor met betere prestaties en lager verbruik

·      Actieve, hydraulische rolstabilisatie: het optionele AMG ACTIVE RIDE CONTROL-onderstel

·      In- en exterieur: karakteristieke en performance-georiënteerde details voor onderscheidende look

De nieuwe Mercedes-AMG G 63 (energieverbruik gecombineerd: 15,7-14,7 l/100 km | CO₂-emissie gecombineerd: 358-335 g/km | CO2-klasse: G)[3] versterkt zijn unieke positie onder de performance-terreinwagens met zijn krachtige aandrijving, het nieuwe AMG ACTIVE RIDE CONTROL-onderstel en onderscheidende designelementen. Dit model biedt bovendien een nog grotere spreiding tussen dynamische onroad-prestaties en uitstekende offroad-eigenschappen. De nieuwe Mercedes-AMG G 63 profiteert ook van de algemene modelwijzigingen. Een voorbeeld daarvan is de upgrade van het infotainmentsysteem MBUX, waarmee de G-Klasse voor het eerst is uitgerust.

“De G-Klasse is een automotive icoon en de Mercedes-AMG G 63 is al vele jaren het meest gewilde model. Dat is zowel een verplichting als een stimulans voor ons. Ons doel was dan ook om de verbeterde prestaties nog tastbaarder te maken – zowel on- als offroad. Dit hebben we onder andere bereikt door verbeteringen door te voeren aan de V8-motor en ons nieuwe AMG-onderstel, dat wendbaarheid, rijdynamiek en comfort combineert. Zo kunnen we nog beter inspelen op de wensen van onze klanten. De nieuwe G 63 is meer AMG dan ooit.”

Michael Schiebe, voorzitter van de raad van bestuur van Mercedes-AMG GmbH en
Hoofd divisies Mercedes-Benz G-Klasse & Mercedes-Maybach

Geëlektrificeerd: de 4,0 liter AMG-V8-biturbomotor

De nieuwe Mercedes-AMG G 63 wordt aangedreven door de beproefde 4,0 liter AMG-V8-biturbomotor. Deze levert 430 kW (585 pk) en een maximumkoppel van 850 Nm. Nieuw is de combinatie met 48V-technologie en een geïntegreerde startdynamo (ISG). Deze elektrificatie zorgt kortstondig voor een extra boost van 15 kW (20 pk) vermogen en 200 Nm koppel. Vanuit stilstand heeft de nieuwe Mercedes-AMG G 63 slechts 4,4 seconden nodig om naar 100 km/h te accelereren. Deze dynamische aandrijving gaat door tot een topsnelheid van 220 km/h. Het optioneel leverbare AMG Performance-pakket zorgt voor een topsnelheid van 240 km/h en een acceleratie van 0 naar 100 km/h in 4,3 seconden.

Met actieve, hydraulische rolstabilisatie: het AMG ACTIVE RIDE CONTROL-onderstel

De nieuwe Mercedes-AMG G 63 overtuigt met een wendbaar rijgevoel en verhoogd comfort. Het AMG ACTIVE RIDE CONTROL-onderstel met actieve, hydraulische rolstabilisatie en adaptief verstelbare demping levert een belangrijke bijdrage. Dit onderstel is leverbaar als afzonderlijke optie of als onderdeel van het AMG-offroadpakket PRO en het AMG Performance-pakket. Actieve hydraulische elementen vervangen de conventionele mechanische dwarsstabilisatoren met torsiestang. De adaptieve schokdempers zijn uitgerust met twee hydraulische verbindingen – één voor de ingaande en één voor de uitgaande demper. De demperkamers op alle vier de wielen zijn via hydraulische leidingen met elkaar verbonden.

Door de verbinding van de vier veerpoten en de drukregeling via een pomp en schakelkleppen is een zeer grote spreiding van de veerconstante mogelijk met minder rolbewegingen. Tijdens dynamisch bochtenwerk vermindert de hydrauliek de rolhoek en daarmee het camberverlies. Dankzij de hieruit resulterende hoge mate van camberstijfheid en verminderde carrosseriebewegingen reageert de nieuwe Mercedes-AMG G 63 zeer nauwkeurig op stuurbewegingen. Tegelijkertijd verhoogt het systeem het rijcomfort bij het rijden over oneffenheden. Het systeem compenseert oneffenheden die anders tot overhellen van de carrosserie zouden leiden. Dit heeft een positief effect op zowel het rijcomfort als de wegligging. Bovendien zorgt het AMG ACTIVE RIDE CONTROL-onderstel voor optimale instuur- en lastwisseleigenschappen en geeft zo vorm aan de typische AMG-rijeigenschappen op het gebied van dynamiek, precisie en feedback.

Gekoppeld aan de rijprogramma’s en de rijomstandigheden verbetert het AMG ACTIVE RIDE CONTROL-onderstel ook de mogelijkheid om de assen te vergrendelen. Zo houden de wielen ook bij grote wieluitslagen nog contact met de grond. Dit leidt niet alleen tot een aanzienlijke verbetering van de tractie, het klimvermogen en het comfort in het terrein, maar ook een verminderde belasting van zowel het voertuig als de bestuurder.

Als wordt gekozen voor het AMG-offroadpakket PRO, zijn twee extra offroad-rijprogramma’s beschikbaar. ‘AMG Traction PRO’ zorgt voor een maximale tractie in de rijprogramma’s ‘Rock’ en ‘Sand’ door middel van een wielselectieve regeling van het remkoppel, afhankelijk van het wegdek. Bovendien kan de mate van blokkering van het elektronisch geregelde sperdifferentieel trapsgewijs worden aangepast aan de situatie. Om AMG Traction PRO te activeren, moet de bestuurder eerst de terreinreductie LOW RANGE inschakelen en het handmatige schakelen activeren.

‘AMG Active Balance Control’, het tweede extra offroad-rijprogramma, vult de functies van het AMG ACTIVE RIDE CONTROL-onderstel in alle drie de offroad-rijprogramma’s aan. Hiermee kan de rolstijfheid van het voertuig afhankelijk van het wegdek en de rijsituatie worden aangepast van laag naar stug. Bestuurders kunnen kiezen uit drie verschillende instellingen: terwijl ‘LOW’ zich kenmerkt door een comfortabele afstemming van het onderstel, is deze aanzienlijk stijver in de stand ‘MID’ en zeer stijf in ‘HIGH’. Dit verbetert de carrosseriecontrole en het grondcontact van het voertuig aanzienlijk, en dat geldt ook voor de tractie in het terrein.

Het AMG RIDE CONTROL-onderstel met adaptief verstelbare demping maakt deel uit van de standaarduitrusting. Dit volautomatische, elektronisch geregelde systeem past de demping aan elk wiel continu aan de behoefte aan. Dit verbetert zowel de rijveiligheid als het afrolcomfort. De demping wordt voor elk wiel afzonderlijk ingesteld via twee kleppen (afzonderlijk voor de ingaande en uitgaande slag) en is afhankelijk van de rijstijl, het wegdek en de geselecteerde demping (‘Comfort’, ‘Sport’ of ‘Sport+’). Dit betekent dat het optimale werkpunt altijd kan worden geselecteerd op basis van een breed scala aan informatie, zoals de acceleratie en de rijsnelheid.

Mercedes-Benz G500, Exterieur: sodalithblau, Interieur: MANUFAKTUR catalanabeige / schwarz [Energieverbrauch kombiniert: 12,3-10,9 l/100 km | CO₂-Emissionen kombiniert: 281-248 g/km | CO2-Klasse: G];Energieverbrauch kombiniert: 12,3-10,9 l/100 km | CO₂-Emissionen kombiniert: 281-248 g/km | CO2-Klasse: G
Mercedes-Benz G500, Exterior: sodalith blue, Interior: MANUFAKTUR catalana beige / black (combined energy consumption: 12.3-10.9 l/100 km | combined CO₂ emissions: 281-248 g/km | CO2 class: G);combined energy consumption: 12.3-10.9 l/100 km | combined CO₂ emissions: 281-248 g/km | CO2 class: G
Korte schakeltijden: de AMG SPEEDSHIFT TCT 9G-transmissie

De standaard AMG SPEEDSHIFT TCT 9G-transmissie zal in de smaak vallen bij bestuurders die sportiviteit hoog in het vaandel hebben staan, met dynamische schakeleigenschappen en de emotionele tussengasfunctie (dubbele ontkoppeling). Afhankelijk van het gekozen rijprogramma maakt deze transmissie sportief-snel of comfortabel en nauwelijks merkbaar schakelen mogelijk. Dankzij de negen beschikbare versnellingen bevindt de motor zich vaak in het optimale toerenbereik. Bovendien combineert de AMG SPEEDSHIFT TCT 9G-transmissie efficiëntie en dynamiek. Indien nodig schakelt de transmissie met koppelomvormer in zeer korte tijd terug naar een lage versnelling met behulp van meervoudig terugschakelen om het volledige vermogen van de motor te benutten. De algemene eigenschappen van de transmissie kunnen worden beïnvloed via AMG DYNAMIC SELECT: er is keuze uit verschillende rijprogramma’s met specifieke rijinstellingen.

AMG DYNAMIC SELECT: vijf onroad-rijprogramma’s en drie offroad-rijprogramma’s

Met de vijf DYNAMIC SELECT-onroad-rijprogramma’s ‘Slippery’, ‘Comfort’, ‘Sport’, ‘Sport+’ en ‘Individual’ varieert de differentiatie van efficiënt en comfortabel tot zeer sportief. Belangrijke parameters zoals motorrespons, transmissie, onderstel en besturing worden aangepast. De drie standen van de adaptief verstelbare demping – ‘Comfort’, ‘Sport’ en ‘Sport+’ – kunnen desgewenst afzonderlijk worden geselecteerd. De drie offroad-rijprogramma’s ‘Sand’, ‘Trail’ en ‘Rock’ zijn beschikbaar voor het rijden in het terrein.

Karakteristieke details voor onderscheidende look: interieur- en exterieurdesign
Zowel vanbinnen als vanbuiten geven karakteristieke designelementen de nieuwe Mercedes-AMG G 63 een unieke uitstraling. De MANUFAKTUR lak hyperblauw magno is exclusief leverbaar voor het topmodel. Het front wordt gekenmerkt door een nieuwe AMG-specifieke bumper met drie verticale lamellen voor de luchtinlaten. De bumper is bovendien voorzien van rvs accenten. Adaptieve MULTIBEAM LED-koplampen zijn standaard. Dankzij intelligente verlichtingsfuncties verlichten ze de weg afhankelijk van de situatie en reageren ze op de actuele verkeerssituatie met behulp van 84 individueel regelbare high-performance leds. Ook de achterlichten zijn voorzien van led-technologie.

Andere merkkenmerken zijn (voor het eerst) het AMG-logo op de motorkap en in de buitenspiegelprojectie, en de AMG-tankdop in zilverchroom met designelementen in zwart. Zilvergrijze remklauwen, geperforeerde remschijven en nieuwe 50,8 cm (20”) vijf-dubbelspaaks lichtmetalen AMG-velgen ronden het exterieurdesign af. In totaal is er keuze uit zes velgdesigns in de maten 50,8 tot 55,9 cm (20 tot 22”), leverbaar in drie kleurvarianten.

Het optionele AMG-carbonpakket exterieur benadrukt het prestatievermogen van de nieuwe Mercedes-AMG G 63. De reservewielafdekking, de accenten in de bumper en de optische onderrijbeveiliging voor en achter zijn uitgevoerd in carbon. Dit pakket omvat ook een grille in donkerchroom alsmede spiegelkappen en accenten in de stootlijsten in carbondesign. Een reservewielring in zwart magno/metallic en donkere richtingaanwijzer- en koplampbehuizingen voor en achter ronden het pakket af.

Ook het interieur van de nieuwe Mercedes-AMG G 63 is voorzien van specifieke details die het sportieve design benadrukken. Het standaard, aan de onderzijde afgevlakte AMG Performance-stuurwiel in nappaleder met drie dubbele spaken en naadloos geïntegreerde touch control-buttons vindt zijn oorsprong in de autosport en benadrukt de sportiviteit van de cockpit. De ronde AMG-stuurwieltoetsen met briljante displays en intuïtieve bedieningslogica dienen voor de bediening van AMG-specifieke rijfuncties en alle rijprogramma’s. AMG-logo’s in de spaken van het stuurwiel, in het centrale display, in de instaplijsten en op de vloermatten en rugleuningen van de voorstoelen zijn eveneens standaard. De sierdelen zijn uitgevoerd in zwarte pianolak.

Optioneel kan het interieur van de nieuwe Mercedes-AMG G 63 worden omgetoverd tot een luxueuze lounge met de SUPERIOR Line interieur. Dit pakket omvat onder andere nappalederen bekleding, elementen in ruitdesign en actieve multicontourstoelen, inclusief ENERGIZING-pakket plus met massagefunctie en stoelventilatie/-verwarming.

Sportief karakter met de modus ‘Supersport’

In het bestuurdersdisplay is een extra weergavestijl beschikbaar: de ‘Supersport’-modus met een centrale, ronde toerenteller en horizontale displays links en rechts daarvan in perspectief creëren een ruimtelijke indruk van diepte. Het centrale display benadrukt ook de dynamische oriëntatie met individuele AMG-weergaven zoals de visualisatie van de rijprogramma’s of telemetriegegevens.

Mercedes-Benz G500, Exterieur: sodalithblau, Interieur: MANUFAKTUR catalanabeige / schwarz [Energieverbrauch kombiniert: 12,3-10,9 l/100 km | CO₂-Emissionen kombiniert: 281-248 g/km | CO2-Klasse: G];Energieverbrauch kombiniert: 12,3-10,9 l/100 km | CO₂-Emissionen kombiniert: 281-248 g/km | CO2-Klasse: G
Mercedes-Benz G500, Exterior: sodalith blue, Interior: MANUFAKTUR catalana beige / black (combined energy consumption: 12.3-10.9 l/100 km | combined CO₂ emissions: 281-248 g/km | CO2 class: G);combined energy consumption: 12.3-10.9 l/100 km | combined CO₂ emissions: 281-248 g/km | CO2 class: G

Technische gegevens

Mercedes-Benz G 450 d

Motor
Cilinderaantal/-opstelling 6/ijn
Cilinderinhoud cm3 2.989
Max. vermogen kW/pk 270 (+15) / 367 (+20)
bij t/min 4.000
Max.koppel Nm 750 (+200)
bij t/min 1.350-2.800
Compressieverhouding 15.,0 : 1
Mengselvorming common rail directe injectie
Krachtoverbrenging
Aandrijving permanente vierwielaandrijving
Koppelverdeling voor/achter (%/%) 40/60
Transmissie 9G-TRONIC
Overbrengingsverhoudingen
1e /2e/3e/4e/5e/6e/7e versnelling 5,354/3,243/2,252/1,636/1,211/1,000/0,865/0,717/0,601
Achteruitversnelling 4,798
Onderstel
Vooras dubbele wieldraagarmen met onafhankelijke wielophanging
Achteras starre as
Remsysteem hydraulisch tweekrings remsysteem
Besturing elektromechanisch
Velgen 7,5J18ET43
Banden 265/60R18
Maten en gewichten
Wielbasis mm 2.890
Spoorbreedte voor/achter mm 1.638/1.638
Lengte/breedte/hoogte mm 4.825/1.931[4] /2.042[5]
Draaicirkel m 13.6
Bagageruimtevolume liter 640[6]
Dakbelasting kg max. 150
Gewicht rijklaar volgens EC kg 2.555
Laadvermogen kg 645
Max. toegestaan totaalgewicht kg 3.200
Max. aanhangwagenbelasting (geremd/ongeremd) kg 3.500/750
Tankinhoud/waarvan reserve l 100/12
AdBlue®-tankinhoud l 31,6
Prestaties; brandstofverbruik; emissie
Acceleratie 0-100 km/h sec. 5,8
Topsnelheid km/h 210
Verbruik gecombineerd[7] l/100 km 10,0-8,7
CO2-emissie gecombineerd11 g/km 261-227
CO2-klasse G
Emissieklasse Euro 6e

Mercedes-Benz G 500

Motor
Cilinderaantal/-opstelling 6/lijn
Cilinderinhoud cm3 2.999
Max. vermogen kW/pk 330 (+15) / 449 (+20)
bij t/min 6.100
Max.koppel Nm 560 (+200)
bij t/min 1.950-5.500
Compressieverhouding 10.50 : 1
Mengselvorming directie benzine-injectie
Krachtoverbrenging
Aandrijving permanente vierwielaandrijving
Koppelverdeling voor/achter (%/%) 40/60
Transmissie 9G-TRONIC
Overbrengingsverhoudingen
1e /2e/3e/4e/5e/6e/7e versnelling 5,354/3,243/2,252/1,636/1,211/1,000/0,865/0,717/0,601
Achteruitversnelling 4,798
Onderstel
Vooras dubbele wieldraagarmen met onafhankelijke wielophanging
Achteras starre as
Remsysteem hydraulisch tweekrings remsysteem
Besturing elektromechanisch
Velgen 7,5J18ET43
Banden 265/60R18
Maten en gewichten
Wielbasis mm 2.890
Spoorbreedte voor/achter mm 1.638/1.638
Lengte/breedte/hoogte mm 4.825/1.931[8] /2.042[9]
Draaicirkel m 13,6
Bagageruimtevolume liter 640[10]
Dakbelasting kg max. 150
Gewicht rijklaar volgens EC kg 2.485
Laadvermogen kg 715
Max. toegestaan totaalgewicht kg 3.200
Max. aanhangwagenbelasting (geremd/ongeremd) kg 3.500/750
Tankinhoud/waarvan reserve l 100/12
Prestaties; brandstofverbruik; emissies
Acceleratie 0-100 km/h sec. 5,4
Topsnelheid km/h 210
Verbruik gecombineerd[11] l/100 km 12,3-10,9
CO2-emissie gecombineerd15 g/km 281-248
CO2-klasse G
Emissieklasse Euro 6e

 

Mercedes-AMG G 63

Motor
Cilinderaantal/-opstelling 8/V; 4 kleppen per cilinder
Cilinderinhoud cm3 3.982
Max. vermogen kW/pk 430 (+15) / 585 (+20)
bij t/min 6.000
Max.koppel Nm 850 (+200)
bij t/min 2.500-3.500
Compressieverhouding 8,60 : 1
Mengselvorming directie benzine-injectie
Krachtoverbrenging
Aandrijving permanente vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC
Koppelverdeling voor/achter op alle wielen (%/%) 40/60
Transmissie AMG SPEEDSHIFT TCT 9G-transmissie
Overbrengingsverhoudingen
1e /2e/3e/4e/5e/6e/7e versnelling 5,354/3,243/2,252/1,636/1,211/1,000/0,865/0,717/0,601
Achteruitversnelling 4,798
Onderstel
Vooras dubbele wieldraagarmen met onafhankelijke wielophanging
Achteras starre as
Remsysteem hydraulisch tweekrings remsysteem
Besturing elektromechanisch
Velgen 9,5J20ET35
Banden 275/50R20
Afmetingen en gewichten
Wielbasis mm 2.890
Spoorbreedte voor/achter mm 1.650/1.654
Lengte/breedte/hoogte mm 4.873/1.984[12] /1.971[13]
Draaicirkel m 13,43
Bagageruimtevolume liter 640[14]
Dakbelasting kg max. 150
Gewicht rijklaar volgens EC kg 2.640
Laadvermogen kg 560
Max. toegestaan totaalgewicht kg 3.200
Max. aanhangwagenbelasting (geremd/ongeremd) kg 3.500/750
Tankinhoud/waarvan reserve l 100/12
Prestaties; brandstofverbruik; emissies
Acceleratie 0-100 km/h sec. 4,3[15]
Topsnelheid km/h 220[16]
Verbruik gecombineerd[17] l/100 km 15,7-14,7
CO2-emissie gecombineerd15 g/km 358-335
CO2-klasse G
Emissieklasse Euro 6e

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait