Een modern icoon dat trouw is aan zijn roots: de gloednieuwe Toyota Land Cruiser

 

 

  • De nieuwe Land Cruiser 250 biedt de traditionele sterke punten van het model: kwaliteit, duurzaamheid en betrouwbaarheid
  • Ontworpen om de zwaarste omstandigheden aan te kunnen – het voertuig dat u overal en altijd brengt en u veilig en wel terugbrengt
  • Sterk, doelgericht ontwerp dat is gebaseerd op de klassieke styling van de Land Cruiser
  • Het nieuwe body-on-frame Toyota New Global Architecture GA-F-platform vormt de basis voor aanzienlijk meer stijfheid en uitstekende respons, rijgedrag en wegligging – op de weg en off-road
  • Eerste Land Cruiser met elektrische stuurbekrachtiging en een nieuw ontkoppelbaar stabilisatorstangsysteem
  • Vernieuwde 2,8-liter turbodieselmotor met nieuwe achttraps automatische transmissie
  • 48 V mild hybride elektrisch model wordt in 2025 aan het assortiment toegevoegd

De geheel nieuwe Land Cruiser 250 is de nieuwste generatie van een model dat in meer dan 70 jaar een ongeëvenaarde reputatie heeft opgebouwd op het gebied van kracht, betrouwbaarheid en het vermogen om de zwaarste omstandigheden aan te kunnen, in alle delen van de wereld.

Vandaag de dag is de Land Cruiser meer dan ooit ontworpen als een voertuig waarop u kunt vertrouwen om u overal en altijd mee naartoe te nemen en u veilig en wel terug te brengen.

De Land Cruiser-familie is in de loop der jaren geëvolueerd naar drie parallelle series:

– De Station Wagon: vertegenwoordigd door de huidige 300-serie, die beschikbaar is in wereldregio’s zoals Afrika, het Midden-Oosten, Azië en de Stille Oceaan.

– De Heavy Duty: de wereldberoemde 70-serie die zijn 40everjaardag viert, verkrijgbaar in Afrika, het Midden-Oosten en de Stille Oceaan.

– De Light Duty: het gamma dat de geheel nieuwe 250-serie omvat, het belangrijkste model voor Europa.

Het eerste Light Duty-model (in sommige regio’s ook bekend als de “Prado”) werd in 1985 toegevoegd aan het wereldwijde Land Cruiser-assortiment. Sinds die tijd heeft zijn evolutie ervoor gezorgd dat hij qua karakter dichter bij de luxere en grotere Land Cruiser 300 is gekomen. Bij de ontwikkeling van het model uit de 250-serie uit 2024 is er bewust voor gekozen om de Land Cruiser terug te brengen naar zijn oorsprong, waarbij de nadruk ligt op zijn fundamentele kwaliteit als een praktisch en betaalbaar voertuig.

Hoofdingenieur Keita Moritsu legt uit: “We hebben onze perceptie veranderd en zijn van mening dat dit Land Cruiser-model moet worden aangeboden als een praktische en betaalbare offroader. We besloten dat teruggaan naar onze roots de kern zou zijn van het merk Land Cruiser in de toekomst.”

Het resultaat is een geheel nieuw model dat sterke, authentieke offroad-prestaties biedt, ondersteund door het nieuwe GA-F-platform en frame; uitstekende functionaliteit voor het vervoeren van passagiers en vracht; beter zicht voor de bestuurder; en eenvoud, met onderdelen die zo zijn ontworpen dat ze gemakkelijk te repareren of te vervangen zijn door op maat gemaakte artikelen.

De ‘back to origins’-kwaliteit komt ook tot uiting in het ontwerp van de auto, dat het erfgoed van de Land Cruiser combineert met moderniteit. De robuuste vormgeving straalt betrouwbaarheid, een tijdloze uitstraling en het soort functionele solide kwaliteit uit dat wordt geassocieerd met de beste professionele gereedschappen.

“Dit is niet zomaar een eerbetoon”, zegt hoofdontwerper Yoshito Watanabe. “Het interpreteert deze elementen in een modern ontwerp dat de essentie van Land Cruiser oproept.”

HET ERFGOED VAN DE LANDCRUISER

De Land Cruiser werd 72 jaar geleden geboren als de “Toyota BJ”, op 1 augustus 1951. Kort daarna demonstreerde het zijn kracht en capaciteiten door het eerste voertuig te worden dat met succes naar het zesde station op de hellingen van de berg Fuji klom.

Sindsdien is het Toyota’s missie voor Land Cruiser om mensen te voorzien van een voertuig dat hen veilig naar hun bestemming brengt, zelfs in de zwaarste omstandigheden. De verschillende ervaringen van klanten over de hele wereld zijn van onschatbare waarde gebleken bij het ontwikkelen van de essentiële sterke punten van de Land Cruiser: betrouwbaarheid, duurzaamheid en het vermogen om ruwe wegomstandigheden aan te kunnen.

Het is misschien geen verrassing dat zijn blijvende wereldwijde reputatie hem tot een van Toyota’s best verkochte modellen heeft gemaakt, met 11,3 miljoen verkopen tot nu toe*, in meer dan 170 landen en regio’s.
*Vanaf juni 2023 omvatten de cumulatieve en jaarlijkse verkoopvolumes de Lexus LX- en Lexus GX-modellen.

 

DESIGN: TRADITIE VERMENGD MET MODERNITEIT

  • Design drukt authentieke offroader-prestaties uit in een samensmelting van erfgoed en moderniteit
  • Silhouet en proporties verwijzen naar het designerfgoed van de Land Cruiser
  • Maatregelen om een uitstekend zicht voor de bestuurder te garanderen, waaronder een motorkap met opstaande hoeken en een verlaagd middengedeelte
  • Krachtig frontaal design met klassiek TOYOTA-embleem
  • Lichaam gevormd om schade in zware omstandigheden te helpen voorkomen; Onderdelen die zijn ontworpen om gemakkelijk te worden vervangen
  • Het interieur heeft een functioneel en toch hoogwaardig design met een aanpasbaar digitaal instrumentendisplay en het nieuwste Toyota-multimediapakket
  • Zitplaatsen voor maximaal zeven personen aan boord, met royale laadruimte

Buitenkant

Het design van de nieuwe Land Cruiser is een duidelijke uitdrukking van de status van de auto als een volwaardige offroader die inherent sterk en stabiel is.

De essentiële betrouwbaarheid wordt weerspiegeld in de vorm en samenstelling van onderdelen die zijn ontworpen om zware omstandigheden aan te kunnen en gemakkelijk te vervangen zijn als er schade optreedt. Er is ook een tijdloosheid in de eenvoud van het ontwerp die kwaliteit uitdrukt en er niet verouderd uitziet, en een gevoel van professionaliteit in het vorm-volgt-functie-ontwerp van het soort dat te vinden is in professionele gereedschappen van topkwaliteit.

Samen creëren deze elementen een samensmelting van erfgoed en moderniteit: dit is een Land Cruiser die geworteld is in zijn oorsprong, maar toch voldoet aan de hoogste hedendaagse normen.

Het klassieke Land Cruiser-silhouet verwijst naar de definitieve lijnen van de vroege Land Cruiser-modellen (de 40- en 70-serie Land Cruisers zijn duidelijke invloeden) met een sterke horizontale as, een lange motorkap, een rechtopstaande voorruit, een korte overhang aan de voorkant en kenmerkende trapeziumvormige wielkasten. De proporties zijn ook trouw aan het designerfgoed van de Land Cruiser, met een strakke, doosvormige cabine achter de verticale as van de auto om zowel binnenruimte als comfort te winnen. De totale lengte van de auto is 4.925 mm, de breedte 1.980 mm en de hoogte 1.935 mm; De wielbasis bedraagt 2.850 mm.

De configuratie en proporties van de frontale elementen zorgen voor een klassieke Land Cruiser-look. Functionele onderdelen zijn naar het midden toe gegroepeerd met hoog geplaatste koplampen om schade in zware rijomstandigheden te voorkomen. Het gevoel van doelgerichtheid wordt verder benadrukt door de restauratie van het klassieke TOYOTA-logo vooraan in het midden en aan de achterkant boven de kentekenplaatversiering. Praktisch is ontworpen met bumperhoeken die gemakkelijk te vervangen zijn als ze beschadigd zijn.

De standaard koplampopties zijn een slanke langwerpige opstelling met drie ogen van LED’s of een klassieke bi-LED projector met ronde ogen naast verticaal geplaatste richtingaanwijzers en dagrijverlichting. Nogmaals, om schade te voorkomen, zijn de mistlampen voor diep verzonken in de bumperhoeken; de voor- en achterhoeken zijn afgeschuind (wat ook de manoeuvreerbaarheid ten goede komt); en de onderste deurdelen hebben een geschraapt, concaaf oppervlak.

Het was een prioriteit van het ontwerp om de bestuurder het beste zicht naar voren en opzij te geven. Dit resulteerde in een motorkapvorm met opstaande zijkanten die het gemakkelijker maken om de hoeken van het voertuig te lokaliseren, en een verlaagd middengedeelte dat het zicht naar voren verbetert, waardoor de dode hoek direct voor het voertuig wordt verkleind. Om het zicht naar de zijkant te verbeteren, is de A-stijl in een meer rechtopstaande hoek geplaatst, zijn de spiegels aan de deuren bevestigd en is de gordellijn – een verwijzing naar de klassieke Toyota BJ70 – met ongeveer 30 mm verlaagd ten opzichte van het huidige model.

De carrosserie vertoont contrasterende scherpe harde en glanzend gebogen oppervlakken voor een eenvoudige, moderne look met een gevoel van spanning en hoge precisie. Het algehele effect is dat de Land Cruiser is gesneden uit een enkele klomp puur metaal. De brede houding van de auto, de uitlopende voor- en achtervleugels en de strakke carrosserievorm benadrukken samen stabiele prestaties.

Aan de achterzijde zijn de lichten weer strak gegroepeerd in verticaal gestapelde combi-units.

Afhankelijk van de modelklasse zal de nieuwe Land Cruiser beschikken over 18 of 20-inch lichtmetalen velgen met nieuwe ontwerpen. De talrijke kleuropties omvatten klassieke Smoky Blue- en Sand-tinten in combinatie met een lichtgrijs dak. Een breed scala aan carrosserieaccessoires geeft klanten de kans om hun voertuig aan te passen aan hun behoeften, waaronder dakrails, treeplanken en een achterklep die open kan.

Aerodynamische detaillering

Het opvallende exterieurdesign bevat een reeks details om de aerodynamische prestaties van het voertuig te verbeteren.

Functies om de luchtweerstand te helpen verminderen, zijn onder meer een klep in de bovenste grille die bij hoge snelheden sluit om de luchtstroom naar de motorruimte te remmen, waardoor de luchtweerstand en hefkracht worden verminderd. Voor de voorwielen zijn spats gemonteerd, waardoor de luchtstroom die de banden raakt wordt verminderd en de lucht wordt geleid om de remschijven te helpen koelen. De slobkousen zijn vervormbaar, dus bestand tegen ruw rijden op de weg.

Andere maatregelen zijn onder meer een verkleining van het verschil tussen het niveau van de voorstijlen en de regengoten en een nauwkeurige berekening van de hoek van de buitenspiegel, de hoek van de achterklap en het behuizingsprofiel om turbulentie te onderdrukken. Er zijn zijdeurlijsten toegevoegd om de luchtstroom langs de zijkant van het voertuig te corrigeren en een achterspoiler helpt de luchtstroom weg te houden van de achterkant van het voertuig en de liftkracht te verminderen.

Interieur

Het interieurontwerp drukt een veilige, functionele look uit die geschikt is voor off-road rijden met de nadruk op duurzaamheid, hoge kwaliteit en maatregelen om vermoeidheid te verminderen.

Het instrumentenpaneel en de bovenste portierlijsten hebben sterke horizontale lijnen die het gemakkelijk maken om de oriëntatie van het voertuig in uitdagende omstandigheden te begrijpen en zorgen voor een open cabineomgeving met uitstekend zicht naar buiten voor iedereen aan boord. De doorsnede van het paneel wordt voor de voorpassagier verlaagd, waardoor het open gevoel wordt versterkt.

Informatiebronnen – de instrumentencombimeter en het multimediadisplay van de bestuurder zijn hoog geplaatst voor een goede afleesbaarheid en er is een breed consolegebied – een Land Cruiser-kenmerk – dat de bedieningselementen binnen handbereik houdt voor een snelle en intuïtieve bediening. Het digitale instrumentendisplay (9 of 12,3 inch, afhankelijk van de uitrustingsklasse) geeft meters en gegevens weer met scherpe grafieken die onder alle lichtomstandigheden duidelijk af te lezen zijn. Het multimediasysteem is toegankelijk via een high-definition touchscreen (acht of 12,3 inch). Het pakket omvat cloudgebaseerde navigatie die profiteert van actuele verkeersinformatie en de “Hey Toyota”-assistent voor spraakbesturing van meerdere functies en systemen.

De fysieke vorm van de schakelaars en hun bedieningsmethoden zijn uniform gemaakt – eenvoudige tuimel- of drukbediening – zodat de bestuurder ze gemakkelijk kan bedienen zonder van het stuur weg te hoeven kijken of van houding te veranderen. Professionele rallyrijders werden geraadpleegd over het ontwerp van de combinatie van keuzeknop en drukschakelaar die wordt gebruikt voor voertuigsysteemfuncties zoals de Multi-Terrain Select.

Kniebeschermers en gewatteerde deurschouders bieden bescherming als het moeilijk wordt en de bovenkant van het deurpaneel heeft een geschept profiel, zodat de bestuurder ruimte heeft voor vrije elleboogbewegingen. Het nieuwe ontwerp van het stuurwiel weerspiegelt de solide, stabiele styling van het exterieur, met brede spaakopeningen om te voorkomen dat vingers gewond raken bij een terugslag van het stuur. Het middenpad is voorzien van het klassieke TOYOTA-logo, met functieschakelaars die rationeel zijn georganiseerd op het linker- en rechterdeel van de middelste spaken.

Een gevoel voor precisie en kwaliteit komt tot uiting in het gecoördineerde ontwerp van bedieningsschakelaars en details zoals de gekartelde patronen rond de ventilatieopeningen en de moduskeuzeschakelaar, het op elkaar afstemmen van dikke bekledingsmaterialen met touwachtige leidingen en sierdelen die eruitzien als machinaal bewerkt metaal.

Het interieur heeft overal een uniforme uitstraling, met een consistente materiaalkwaliteit, gevoel en uitstraling, die een sterk karakter uitstralen. Functionele gebieden zijn vlak en hard; Aanraakpunten zijn zacht en dik bedekt met een gevoel van volume. Er werden digitale ontwerptechnieken gebruikt om verschillende onderdelen in één eenheid te combineren, bijvoorbeeld door de combimeter en het middendisplay in het grote instrumentenpaneel op te nemen, zodat er minder segmentatie is.

Een nieuwe, vereenvoudigde vorm van de hemelbekleding vergroot het gevoel van ruimte, met opties voor een schuifdak dat open kan of een groot, vast panoramadak dat uitsteekt boven de stoelen op de tweede rij.

   

Zitmeubelen en bekledingen

De nieuwe Land Cruiser-reeks biedt zowel vijf- als zevenzitsinterieurs. De voorstoelen hebben een nieuw ontwerp om sterke ondersteuning te bieden bij het off-road rijden en zijn verkrijgbaar met elektrische verstelling. De achtvoudig elektrisch verstelbare bestuurdersstoel is verkrijgbaar met een (handmatig) uitschuifbaar kussen dat 50 mm extra dijbeensteun biedt. Het ontwerp vermijdt het openen van een groef tussen het verlengstuk en het hoofdkussen voor naadloze ondersteuning.

De nieuwe voorstoelen hebben dunnere rugleuningen, waardoor de been- en knieruimte voor de passagiers op de achterbank wordt verbeterd, en zijn verkrijgbaar met geïntegreerde verwarming en ventilatie. Dikkere urethaankussens verdelen de druk over een groter deel van het lichaam van de bewoner en zijn gevormd om de optimale bekkenhoek te bevorderen, waardoor de belasting van de taille en spieren wordt verminderd. Het kussen ligt op een harde onderlaag, een constructie die helpt voorkomen dat de houding van de inzittende instort bij het afslaan of wisselen van rijstrook. De zijwangen steken verder uit en helpen de carrosserie op zijn plaats te houden wanneer horizontale krachten worden ervaren, zoals bij het rijden over ruwe oppervlakken.

De stoelen op de tweede rij worden aangeboden in een bankopstelling die 60:40 verdeelt, en op het model met zeven zitplaatsen bestaat de derde zitrij uit twee stoelen die handmatig of met elektrische bediening kunnen worden neergeklapt.

De bekledingskeuzes omvatten echt en synthetisch leer en het eerste gebruik van SUMITEX, een nieuwe, slijtvaste stof gemaakt met een sterk garen dat wordt geproduceerd uit gerecycled PET-plastic van Toyota-fabrieken in Japan.

Laadruimte

In de nieuwe Land Cruiser met vijf zitplaatsen is de laadruimte met vlakke vloer langer en breder dan in het huidige model; In de versie met zeven zitplaatsen is de breedte groter, maar de lengte blijft ongewijzigd wanneer de stoelen op de derde rij in gebruik zijn.

In de zevenzitter is er achter de stoelen op de derde rij ruimte voor twee koffers van 55 cm. Met de derde rij ingeklapt is er ruimte genoeg voor drie koffers van 86 cm plus een koffer van 81 cm en een van 69 cm. In het model met vijf zitplaatsen is de ruimte iets groter en biedt plaats aan een koffer van 75 cm in plaats van de tas van 69 cm.

De nieuwe Land Cruiser krijgt ook standaard een aan de bovenkant hangende achterdeur, waardoor de toegang wordt verbeterd met de beschikbaarheid van elektrisch bedienbare achterdeuren en een onafhankelijk te openen glazen luik.

 

RESPONS, CONTROLE EN EFFICIËNTIE VAN DE AANDRIJFLIJN

  • 2,8-liter turbodieselmotor met 204 DIN-pk / 150 kW, opnieuw ontworpen voor rijeigenschappen en efficiëntie
  • Nieuwe achttraps automatische transmissie
  • 48V mild hybride elektrisch model wordt in 2025 toegevoegd aan de Land Cruiser 250-reeks
  • Permanente vierwielaandrijving

Vooruitgang in motorrespons en rijeigenschappen

In West-Europa wordt de nieuwe Land Cruiser geïntroduceerd met een 2,8-liter turbodieselmotor die opnieuw is ontworpen voor verbeterde rijeigenschappen en een betere balans tussen brandstofefficiëntie en prestaties.

De 2.755 cc viercilinder-in-lijn DOHC-multikleppenmotor met directe injectie produceert maximaal 204 DIN-pk/150 kW bij 3.000 tpm en is gekoppeld aan een nieuwe achttraps Direct Shift-automaat. Met een maximumkoppel van 500 Nm tussen 1.600 en 2.800 tpm heeft hij de kracht om lasten tot 3.500 kg te trekken.

Bij de ontwikkeling van de nieuwe unit werd acceleratiecontrole een prioriteit, met prestaties die trouw zijn aan de bedoelingen van de bestuurder, of het nu op de weg is of offroad, in de stad of op de openbare snelweg. Het was de bedoeling dat het rijgevoel direct zou zijn, zoals dat wordt ervaren met een handgeschakelde versnellingsbak. Om hun werk te kunnen concentreren, heeft het technische team kennis verzameld van de ontwikkeling van de Land Cruiser 300 en informatie over kwaliteit, duurzaamheid en betrouwbaarheid van de huidige Land Cruiser Prado. Ook de feedback van klanten over het dagelijks gebruik van het voertuig werd geanalyseerd.

Dit droeg bij aan de vooruitgang op het gebied van acceleratieprestaties en rijeigenschappen; verbeteringen in geluids- en trillingsniveaus; en verbeterde handling in zware omstandigheden. De aandrijflijn is ontworpen om lineaire acceleratie te bieden met een sterke initiële respons, terwijl de lock-up-functie in de achttraps automatische transmissie pieken in het motortoerental onderdrukt.

Een opnieuw ontworpen en efficiëntere turbocompressor is de sleutel tot de verbeterde koppelrespons, met de introductie van een waaier met compacte schoepen en een verkleining van de diameter van de unit, een nieuwe riemlay-out maakt ruimte voor het nieuwe elektrische stuurbekrachtigingssysteem (zie hieronder) en de toepassing van een dynamo met een hoger vermogen (200 A) om de hulpstroombehoeften van de klant adequaat te ondersteunen.

Maatregelen om de milieuprestaties aan te pakken, zijn onder meer een verhoging van de efficiëntie van de SCR-katalysator en een grotere ureumtank van 17 liter.

Nieuwe achttraps automatische transmissie

De aandrijflijn is voorzien van een nieuwe achttraps automatische transmissie die is ontworpen om de rijprestaties en het brandstofverbruik te verbeteren en stille prestaties te bieden. Met kortere overbrengingsverhoudingen, een nieuwe, compacte koppelomvormer en geoptimaliseerde componenten zorgt de transmissie voor nauwkeurige lock-up controle, ritmisch schakelen en een soepel acceleratiegevoel.

De koppelomvormer is voorzien van een meervoudige lamellenvergrendelbare koppeling met een groter bereik, wat bijdraagt aan het gevoel van directe aandrijving en het algehele brandstofverbruik. Lock-up control kan worden geïmplementeerd vanaf lage snelheden, wat bijdraagt aan de kwaliteit van het rijgevoel.

De unit profiteert ook van een nieuwe dynamische demperstructuur om koppelschommelingen naar de aandrijfas te helpen verminderen. Zowel de koppelomvormer als de demperstructuur zijn herzien om de afmetingen te verkleinen en gewicht te besparen.

De compacte en lichtgewicht tandwieloverbrenging biedt zowel efficiëntie als duurzaamheid. Nauwe overbrengingsverhoudingen worden gebruikt bij hogere voertuigsnelheden met consistente, kleine veranderingen in het motortoerental bij het schakelen in het hoge bereik om een ritmisch gevoel te produceren. De eerste overbrengingsverhouding is verlaagd om de acceleratie bij het wegrijden en de offroad-prestaties te verbeteren, terwijl de achtste versnelling een grotere overbrengingsverhouding heeft voor stiller cruisen op hoge snelheid bij lagere motortoerentallen, met een lager brandstofverbruik.

De schakelrespons wordt met 25% verbeterd door de toepassing van een nieuwe lineaire solenoïde die 29% lichter is dan de vorige unit, vergeleken met de huidige zestraps automaat. Stillere prestaties en brandstofbesparing worden ondersteund door een oliepomp met een kleinere diameter.

Toekomstig 48V mild hybride elektrisch systeem

Toyota zal in 2025 een mild hybride elektrische versie van de Land Cruiser in Europa introduceren, waarbij de 2,8-liter dieselmotor wordt gecombineerd met een 48V elektromotor-generator, een compacte 48V lithium-ionbatterij en een stop-startsysteem. Dit verbetert de rijeigenschappen, waardoor soepelere en stillere, maar responsievere prestaties worden geleverd, terwijl het bestand tegen zware rijomstandigheden behouden blijft.

Permanente vierwielaandrijving

De aandrijflijn voor de permanente vierwielaandrijving van de Land Cruiser is voorzien van een herziene schroefasstructuur die is ontworpen voor duurzaamheid en stillere prestaties. Er zijn ook wijzigingen aangebracht in de differentiëlen: de middeneenheid is herzien voor verbeterde prestaties en brandstofefficiëntie; Het achterdifferentieel is versterkt voor extra betrouwbaarheid. Beide zijn gedraaid om de beste balans tussen offroad-tractie en stabiliteit op de weg te bereiken.

Het differentieelvergrendelingssysteem is veranderd van een motor- naar een solenoïdetype, waardoor het voertuig 85% sneller reageert (ongeveer 0,15 sec) als het voertuig vastloopt.

De transfereenheid is ook geüpdatet voor verbeterde duurzaamheid, een toename van het koppel van de actuatormotor en anticorrosieve prestaties. Een nieuwe tuimelschakelaar voor het selecteren van de H4- of L4-reeksen en nieuwe differentieelvergrendelingsschakelaars bevinden zich op de middenconsole, naast de schakelhendel.

STABILITEIT, CONTROLE EN VERTROUWEN OP DE WEG EN OFF-ROAD

  • Rijeigenschappen die zijn ontworpen om de hoogste niveaus van offroad-prestaties te garanderen
  • Beheerst, comfortabel en gemakkelijk te manoeuvreren op de weg
  • Nieuwe GA-F body-on-frame biedt essentiële sterkte en stijfheid
  • Eerste Land Cruiser met elektrische stuurbekrachtiging
  • ’s Werelds eerste stabilisatorontkoppelingsmechanisme om de stabilisatorstang aan de voorkant te ontgrendelen en een grotere wielarticulatie te krijgen
  • Multi-Terrain Select en Multi-Terrain Monitor helpen de bestuurder bij het overwinnen van uitdagende omstandigheden

De essentiële kwaliteit van de Land Cruiser als een voertuig dat “u overal en altijd kan brengen en u veilig en wel terug kan brengen”, omvat het vermogen om uitdagende offroad-omstandigheden aan te pakken. Door het model terug te brengen naar zijn oorsprong, heeft Toyota ervoor gezorgd dat het voertuig de fundamentele, ingebouwde kracht heeft om deze belofte waar te maken, in plaats van te vertrouwen op geavanceerde technologieën.

Tegelijkertijd was gemakkelijke wendbaarheid een belangrijke overweging: naast zijn offroad-sterke punten is dit een voertuig dat eenvoudig van concept is en beheerst en comfortabel te besturen voor iedereen in het dagelijks gebruik. Het zicht is goed, de schakelapparatuur is eenvoudig te begrijpen en intuïtief in gebruik en de reacties van het voertuig zijn snel en trouw aan de bedoelingen van de bestuurder.

Extreem testen

Het ontwikkelingsprogramma testte het nieuwe model tot het uiterste van zijn uithoudingsvermogen. Toyota heeft een nieuwe offroad-testbaan aangelegd – de intimiderende Course F op de Shibetsu-testbaan in Japan – die een reeks van de meest uitdagende rijomstandigheden van over de hele wereld getrouw nabootst.

Het ontwerp van de baan omvat hellingen, modderige paden, rotsachtige wegen en buckellandschappen, die elk verschillende eisen stellen aan het voertuig. Het gebruik van deze faciliteit hielp niet alleen om de offroad-prestaties van de nieuwe Land Cruiser te bevestigen en te verbeteren, “een stap hoger” dan het huidige model, het hielp ook om de geschiktheid voor dagelijks gebruik en de functionaliteit ervan te verfijnen.

Ook in het Midden-Oosten en Australië zijn uitgebreid getest.

Mogelijkheden gebaseerd op nieuw GA-F-platform en frame

Het authentieke offroad-karakter van de Land Cruiser wordt weerspiegeld in het behoud van een body-on-frame-constructie, maar zijn capaciteiten gaan een stap verder dan het huidige model. De basis voor zijn prestaties is het nieuwe GA-F-platform en frame, zoals ook te zien is in de nieuwe Land Cruiser 300.

Dit geeft de voertuigstructuur aanzienlijk meer sterkte en stijfheid, bereikt door een combinatie van gerichte constructietechnieken. Het nieuwe model heeft 84 extra laspunten met korte steek rond de zijdeuren en de onderste tuimelranden en maakt voor het eerst gebruik van structurele lijm (in totaal 11,9 m) om de stijfheid te verbeteren waar plaatwerkdelen elkaar raken. In de zijgeleidingen en dwarsbalken zijn op maat gelaste blanks aangebracht in plaats van versterkingen, waardoor de stijfheid behouden blijft en tegelijkertijd gewicht wordt bespaard. Dik plaatstaal en materialen met een hoge treksterkte worden op strategische plaatsen in het frame gebruikt om een robuuste sterkte te garanderen.

Over het geheel genomen is de torsiestijfheid van het frame met 50% toegenomen, terwijl die van het frame en de carrosserie samen met 30% is gestegen. Het resultaat is een voertuig dat reageert en beweegt zoals de bestuurder het bedoeld heeft.

Eerste Land Cruiser met elektrische stuurbekrachtiging

De nieuwe Land Cruiser is het eerste Land Cruiser-model dat is uitgerust met een elektrische stuurbekrachtiging (EPS).

In vergelijking met een hydraulisch systeem vermindert dit de hoeveelheid terugslag die kan optreden bij het rijden over ruwe oppervlakken en zorgt het voor een soepelere, directere besturing en gemakkelijkere manoeuvreerbaarheid bij alle snelheden. Door gebruik te maken van EPS kan de nieuwe Land Cruiser ook beschikken over Lane Tracing Assist als onderdeel van het Toyota Safety Sense actieve veiligheids- en rijhulppakket.

Het tandheugelsysteem bespaart ook energie, waarbij de elektrische stroom alleen wordt gebruikt wanneer dat nodig is – d.w.z. niet bij stationair draaien of bij rechtuit rijden.

Om een goede feedback aan de bestuurder over te brengen, is de stijfheid van de stuurkolom verbeterd en zijn de stuuras en buis vergroot.

Nieuw remsysteem

Het nieuwe elektronisch geregelde remsysteem is ontworpen voor een beter gevoel en betere prestaties die passen bij de bedoelingen van de bestuurder. Controle, prestaties en stijfheid zijn geoptimaliseerd om een natuurlijk en lineair remgevoel te produceren.

Een on-demand druksysteem dat wordt geleverd door een VSC-unit voor algemeen gebruik, werkt naast een conventioneel druksysteem, waardoor het remgevoel wordt verbeterd. Coöperatieve remcontrole combineert de hydraulische remkracht met regeneratieve remkracht van de motor; Het maximaliseren van het gebruik van regeneratieve remkracht draagt bij aan het brandstofverbruik.

Er worden schijfremmen gebruikt: 340 mm diameter aan de voorzijde; 335 mm aan de achterzijde. Een elektronische parkeerrem werkt op de achterwielen.

Downhill Assist Control (DAC) kan worden gebruikt om automatisch stabiel te remmen zonder wielblokkering, terwijl de snelheid van het voertuig laag blijft bij steile afdalingen. Het systeem is zo ontwikkeld dat het kan worden gebruikt als cruise control-functie bij snelheden tussen 4 en 30 km/h in het H4- en L4-bereik van het voertuig.

Crawl controle

De Crawl Control van de Land Cruiser kan worden gebruikt om een lage snelheid aan te houden bij off-road/bergafwaarts rijden. Het regelt het motorkoppel en de remdruk, voorkomt wielspin en wielblokkering en stelt de bestuurder in staat zich te concentreren op het sturen.

Crawl Control werkt in de L4-overdrachtsmodus. De bestuurder kan de juiste snelheid selecteren met behulp van de draaiknop op de console. Er zijn vijf verschillende snelheidsinstellingen die geschikt zijn voor een breed scala aan verschillende rijoppervlakken en hellingen.

Suspensie

De voorwielophanging is voorzien van een nieuw onafhankelijk systeem met dubbele draagarmen met verlengde slag voor een hoge wegligging en offroad-capaciteiten. Het is gemaakt van zeer sterke, lichtgewicht componenten voor duurzame, betrouwbare prestaties.

Een stabiele aandrijving wordt ondersteund door een grotere zwenkwielnaloop, terwijl de stabiliteit tijdens het remmen wordt verbeterd door een verkleining van de offsethoek van de kingpin en een toename van de anti-duikhoek.

Aan de achterzijde profiteert de starre as met vier schakels van gedetailleerde revisies om soepelere, meer lineaire prestaties te bereiken en tegelijkertijd gewicht te besparen en de betrouwbaarheid te verbeteren. De stabilisatorstang is gemaakt van een nieuw materiaal dat zowel lichter als stijver is, terwijl nog meer gewicht wordt bespaard door een dunnere asdoorsnede en een geoptimaliseerde wanddikte van de beugel – een ontwerp dat ook de betrouwbaarheid versterkt. Een vergroting van de anti-hefhoek helpt het optillen van het achterwiel te voorkomen. De hele geometrie is geoptimaliseerd, zodat de beweging van elke schakel soepel en lineair is, wat bijdraagt aan een comfortabele rit.

Stabilisator ontkoppelingsmechanisme

De nieuwe Land Cruiser is de eerste Toyota die gebruik maakt van een Stabilizer Disconnect Mechanism (SDM), dat de dubbele voordelen heeft van betere offroad-prestaties en een comfortabeler rijgedrag op standaardwegen.

Met een schakelaar op de middenconsole kan de bestuurder de stabilisator vooraan ontgrendelen, waardoor de veerweg wordt verlengd. Bij lage snelheden op ruwe, rotsachtige oppervlakken helpt de verlengde wielknik om alle vier de wielen in contact te houden met de grond, waardoor het voertuig gemakkelijker te manoeuvreren is. In standaardvorm heeft de nieuwe Land Cruiser 10% meer wielarticulatie in vergelijking met het huidige model; wanneer de SDM is ingeschakeld, neemt dit toe met nog eens 10%.

Omdat de vering vrij kan worden uitgerekt en samengetrokken, wordt de rolstijfheid verminderd en worden lichaamsbewegingen in alle richtingen onderdrukt, wat zorgt voor een comfortabelere rit voor alle passagiers op zeer ruw terrein. Wanneer de rijsnelheid toeneemt, wordt de stabilisatorstang automatisch weer vergrendeld.

Selecteren op meerdere terreinen

De Multi-Terrain Select (MTS) past de besturing, de aandrijfkracht en de hydraulische rembediening van het voertuig aan om te voldoen aan de eisen van verschillende offroad-rijscenario’s. Het systeem biedt nu een extra Auto-modus, zodat de bestuurder de instelling niet hoeft te wijzigen als de omstandigheden veranderen, en het kan ook worden gebruikt wanneer de auto zowel in de hoge als in de lage overdrachtsmodus staat.

MTS is eenvoudig in te schakelen met behulp van de bedieningsschakelaar van de aandrijflijn en de multifunctionele keuzeknop op de middenconsole. In de lage overdrachtsmodus zijn de opties Modder, Zand, Rots en Auto; in de hoge modus is de keuze Modder, Zand, Vuil, Diepe sneeuw en Auto.

Panoramische View-monitor/Multi-Terrain Monitor

De Panoramic View Monitor (PVM) van de Land Cruiser biedt een volledig beeld van het gebied direct rondom en, met behulp van een Multi-Terrain Monitor (MTM)-functie, onder het voertuig om te helpen bij nauwkeurig manoeuvreren op uitdagend terrein. De bestuurder kan schakelen tussen vier camera’s om dode hoeken te controleren; De camerafeeds kunnen ook worden gecombineerd om een samengesteld beeld te creëren. De terreinweergave onder het voertuig toont de positie van de achterwielen en het rijoppervlak. Nieuwe MTM-opties zijn onder meer een onderaanzicht aan de achterkant met richtlijnen die de positie van het voertuig en de banden weergeven. De beelden op het scherm kunnen worden uitgebreid met behulp van aanraakbedieningen om een nog gedetailleerder beeld te krijgen.

De PVM kan worden gebruikt bij snelheden tot 12 km/u en kan, voor het eerst in een Land Cruiser, worden geactiveerd met spraakopdrachten en een consoleschakelaar. Er is een achteruitrijcamerasproeier beschikbaar om een helder beeld te behouden.

 

RUST, COMFORT EN VEILIGHEID

  • Uitgebreide geluids- en trillingsmaatregelen door het voertuig
  • Focus op comfort met pitch control, nieuw ontwerp van de motorsteun en kussenbevestigingen tussen de carrosserie en het frame
  • Uitgebreide veiligheids- en rijhulpfuncties van Toyota Teammate, waaronder de nieuwste generatie Toyota Safety Sense

De nieuwe Land Cruiser mag dan ontworpen zijn om extreme omstandigheden aan te kunnen, maar dat betekent niet dat de rust en het comfort aan boord zijn opgeofferd. Er zijn uitgebreide maatregelen genomen om geluid en trillingen te voorkomen en tegen te gaan.

Bij de ontwikkeling van het voertuig werd het aantal punten waar geluid de cabine kan binnendringen tot een minimum beperkt en werd een carrosserie-op-frame-ontwerp geproduceerd dat minder gevoelig is voor het genereren van geluid. Ook geluidsbronnen werden geïdentificeerd en verminderd.

Tegenmaatregelen zijn onder meer een verbeterde afdichting van de carrosserie, bijvoorbeeld aan de basis van de voorste en middelste stijlen, en spleetafdichting rond de deuropeningen. Aan het luchtinlaatsysteem is geluidsabsorberend materiaal toegevoegd en de wielkastbekledingen en zelfs de loopvlakpatronen van de banden zijn berekend om de geluidsproductie te verminderen.

In vergelijking met het huidige model is er een dikkere dashboarddemper met een tussenlaag, die een groter gebied bestrijkt. Ook aan de vloer van het voertuig is dempingsmateriaal toegevoegd. De hogere stijfheid van de nieuwe GA-F carrosserie en het frame is ook effectief in het verspreiden van de resonantie van elk onderdeel, waardoor trillingen worden gedempt.

Verdere maatregelen dragen bij aan een comfortabele rit, waaronder de toename van de stijfheid in het nieuwe GA-F-platform en frame. Verdere winst is geboekt met het gebruik van een pitch control-systeem om een soepele rit te behouden; een nieuw ontwerp van de motorsteun; kussenbevestigingen tussen het lichaam en het frame; en directe verbinding van de stoelframes met de carrosserie van het voertuig, in plaats van met een tussenbeugel.

Uitgebreide veiligheidsvoorzieningen

De robuuste constructie van de nieuwe Land Cruiser 250 biedt in wezen sterke bescherming bij een botsing. Maar naast zijn basiskracht profiteert hij van uitgebreide Toyota Teammate-voorzieningen om ongelukken te voorkomen en bescherming te bieden aan iedereen aan boord als een botsing onvermijdelijk is.

Het pakket omvat de nieuwste generatie Toyota Safety Sense, met verbeterde hardware die de reikwijdte van de detectie van ongevalsrisico’s vergroot. Elementen die nieuw zijn voor Land Cruiser zijn onder meer de uitbreiding van het Pre-Collision System met Intersection Collision Avoidance Support; Acceleratie-onderdrukking, die reageert op plotseling gebruik van het gaspedaal bij rijden met lage snelheid; en Emergency Steering Assist. Proactive Driving Assist biedt verdere ondersteuning bij lage snelheden, detecteert gevaren zoals geparkeerde voertuigen en voetgangers op de rijbaan en ondersteunt soepel sturen en vertragen bij het naderen van een voorligger of het nemen van een bocht.

Andere nieuwe functies zijn onder meer een Emergency Driving Stop-systeem. Wanneer de Lane Tracing Assist is ingeschakeld, detecteert deze wanneer de bestuurder gedurende een bepaalde tijd is gestopt met sturen, remmen en gas geven en geeft een waarschuwing. Als er nog steeds geen reactie komt, brengt het de auto soepel tot stilstand en worden de alarmlichten geactiveerd. Safe Exit Assist waarschuwt als er een risico bestaat dat een portier wordt geopend in het pad van een voertuig of fiets die van achteren nadert.

De Toyota Safety Sense-systemen kunnen up-to-date worden gehouden met software-upgrades die over-the-air worden geleverd, zodat het voertuig niet naar een servicecentrum hoeft te worden gebracht.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait