Heritage Hub: de boeiende tentoonstelling ter ere van de eerste 75 jaar van Abarth

  • Ter gelegenheid van de verjaardag van de 75° Schorpioen heeft het Heritage-team van Stellantis een tijdelijke tentoonstelling samengesteld met enkele onschatbare Abarth-zeldzaamheden van privéverzamelaars en de permanente collectie van het bedrijf.
  • De tentoonstelling, die wordt gehouden in de Heritage Hub, biedt bezoekers een meeslepende ervaring in de constante evolutie van het Italiaanse merk met zijn 75 jaar design, technologie en sportieve prestaties.
  • Naast de modellen die bij de ingang van het museum te zien zijn, kunnen bezoekers tijdens de tentoonstelling verschillende andere belangrijke Abarth-voertuigen bewonderen, waarvan sommige meestal te vinden zijn in de belangrijkste themagebieden van het museum en andere modellen van onschatbare waarde die minder centraal gelegen zijn.
  • Het Heritage-team heeft een speciale verrassing voor bezoekers voorbereid die de ervaring nog spannender en onvergetelijker zal maken.
  • De tentoonstelling is vanaf 12 april ongeveer drie maanden open voor het publiekÞ, en een volledige rondleiding door de Hub is inbegrepen in het ticket. Meer informatie, boekingen en aankopen zijn beschikbaar op het volgende koppeling.

Over een paar dagen wordt Abarth 75 jaar: opnieuw een record van het merk dat vandaag de dag nog steeds meer dan ooit de dromen van fans over de hele wereld voedt. Voor de gelegenheid heeft de afdeling Erfgoed van Stellantis besloten om een tijdelijke tentoonstelling samen te stellen in haar Heritage Hub, waarbij gebruik wordt gemaakt van haar eigen onschatbare bedrijfscollectie en de klassieke auto’s van particuliere verzamelaars die ermee hebben ingestemd om hun voertuigen te laten zien.

De tentoonstelling, die zich bij de ingang van het museum in Turijn bevindt, toont 38 modellen uit privécollecties en Abarth-voertuigen van Stellantis: van de eerste 500 getuned door Carlo Abarth – degene waarmee hij in 1958 zes snelheids- en uithoudingsrecords vestigde op het circuit van Monza – tot de legendarische Abarth 1000 SP uit de jaren 1960 en de gloednieuwe Abarth 695 75 Anniversario die een eerbetoon is aan de geschiedenis van de Schorpioen en de beroemde 1.4 T-Jet-motor, waarvan de cilinderinhoud (1.368 cc) de inspiratie vormde voor de 1.368 modellen die voor zijn gelimiteerde oplage werden geproduceerd.°

De tentoonstelling gewijd aan het merk Scorpion wordt voortgezet in het interieur van de Heritage Hub, waar klassieke Abarth-auto’s worden bewaard. Deze gebieden worden vaak minder vaak bezocht omdat ze ver van de belangrijkste themagebieden van het museum liggen. De tentoonstelling is de perfecte gelegenheid om deze ware juweeltjes van de wereldmotorsport te bewonderen, aangezien deze boeiende show hun uniciteit op het gebied van design, technologische innovatie en sportieve prestaties benadrukt. En om dit jubileum nog spannender te maken, heeft het Heritage-team een kleine maar grote verrassing bedacht en voorbereid voor de bezoekers van de tentoonstelling.

De show gewijd aan Abarth zal vanaf 12 april ongeveer drie maanden open zijn voor het publiekÞ, met de aankoop van een ticket voor een rondleiding door de Heritage Hub. Meer informatie, boekingen en aankopen zijn beschikbaar via de volgende link.

«Het verhaal vertellen over de belangrijkste etappes van Abarth is een gelegenheid om de recordbrekende auto’s, de revolutionaire tuningkits en legendarische races te herontdekken die de technologische vooruitgang en autosportprestaties van het merk markeerden, – legt Roberto Giolito, hoofd van Stellantis Heritage, uit. “Dit alles behoort tot het verleden en het heden van Abarth, samen met de inzet en trots van de mensen die in de loop van de tijd in de fabrieken, kantoren en op de circuits hebben gewerkt, met een beetje extra. Het vieren van deze verjaardag betekent het herdenken van de mensen van onschatbare waarde, de sportieve prestaties en het technologische erfgoed van Abarth, evenals het consolideren van die onverbrekelijke band die verschillende generaties klanten verenigt onder de vlag van de missie van de oprichter van maximale prestaties, vakmanschap en constante technische verfijning. Dit alles is duidelijk te zien in de tentoonstelling die we in onze Hub hebben opgezet, met al zijn emoties en technologie, waarvan we zeker weten dat ze zullen worden gewaardeerd door zowel de meest doorgewinterde experts van het merk als jonge fans van de meest gedurfde sportprestaties».
De legende van
het merk met het Scorpion-embleem begon op 31 maart 1949 toen Carlo Abarth (1908-1979) samen met coureur Guido Scagliarini Abarth & C. oprichtte. Hun eerste auto was de 204 A afgeleid van de Fiat 1100. Hij trok de aandacht op 10 april 1950 toen Tazio Nuvolari ermee zijn laatste race, de Palermo-Monte Pellegrino, won. Sindsdien is de geschiedenis van Abarth vol race- en industriële records, altijd in de geest van de oprichter om maximale prestaties, vakmanschap en constante technische verfijning te combineren.
Een van de grootste ideeën van Carlo Abarth was om de raceactiviteiten aan te vullen met de productie van zijn beroemde tuningkits voor massaproductieauto’s om het vermogen, de snelheid en de acceleratie te verhogen. Opmerkelijke onderdelen van de kit waren de uitlaatpijpen, die in de loop der jaren een waar icoon van de “Abarth-stijl” werden. In een paar jaar tijd ging Abarth & C. de wereld over. In 1962 produceerde het 257.000 uitlaatpijpen, waarvan 65% bestemd was voor exportmarkten. Het toppunt van succes kwam aan het einde van de jaren 1950 en in de jaren 1960. Zo brak het merk met de Fiat Abarth 750 die Bertone in 1956 ontwierp het record op het gebied van uithoudingsvermogen en snelheid. Op 18 juni
Þ op het circuit van Monza brak hij het 24-uursrecord van 3.743 km met een gemiddelde snelheid van 155 km/u. Dan, vanaf 27 juniÞ naar 29Þ Op hetzelfde circuit behaalde hij een aantal records: de 5.000 en 10.000 km, de 5.000 mijl en ook de 48 en 72 uur. Hetzelfde voertuig werd door Zagato ontworpen in twee verschillende versies: de Fiat Abarth 750 Zagato (1956) en de Fiat Abarth 750 GT Zagato (1956). Het gebrul van de auto bereikte de oren van Franklin Delano Roosevelt Jr., zoon van de president van de VS, die zich naar Italië haastte om persoonlijk een exclusiviteitscontract voor de distributie van deze voertuigen met Abarth te ondertekenen.
In 1958 voltooide Abarth een waar kunstwerk met de nieuwe Fiat 500, waarbij de kleine bedrijfswagen volledig werd getransformeerd en het potentieel ervan maximaal werd benut. In hetzelfde jaar intensiveerde het merk zijn samenwerking met Fiat, aangezien Fiat zich ertoe verbond Abarth geldprijzen toe te kennen op basis van het aantal overwinningen en records dat het team behaalde. Dit evenement vormde de basis van de indrukwekkende zegereeks die zou komen: 10 wereldrecords, 133 internationale records, meer dan 10.000 overwinningen op de baan. De legende bleef meer en meer groeien en werd een begrip. De jaren 1960 waren het gouden decennium voor Abarth. “Abarth” werd synoniem voor snelheid, moed, prestaties en ontwikkeling. En de lijst van voertuigen die de naam Abarth in de geschiedenis van de autosport hebben gegraveerd, is lang: van de 850 TC, die zegevierde op alle internationale circuits, waaronder de Nürburgring, tot de Fiat Abarth 1000 Berlina en de 2300 S die ondanks de barre weersomstandigheden een buitengewone reeks records vestigde op het circuit van Monza. In 1971 werd Abarth volledig overgenomen door de Fiat-groep en de legende werd voortgezet met de Fiat 124 Abarth, winnaar van de Europese titel van 1972 en 1975, de 131 Abarth, wereldkampioen rally in 1977, 1978 en 1980, en de Ritmo Abarth. Helaas overleed Carlo Abarth op 24 oktober 1979 tijdens het Schorpioen-seizoen – zijn astrologische teken en de inspiratie voor de badge op zijn auto’s.

De wedergeboorte in 2008 en de nieuwste releases van de Scorpion Het glorieuze verleden werd opnieuw geactualiseerd in 2008 toen het merk opnieuw werd gelanceerd met een nieuwe line-up voor autosportliefhebbers, zoals de Abarth Grande Punto (2007) en de Abarth 500 (2008);
naast tuningkits voor elke auto waren er ook de raceversies van de Abarth Grande Punto Rally Super 2000 en de Abarth 500 Assetto Corse. Sindsdien zijn er in hoog tempo nieuwe modellen gelanceerd: de Abarth 695 Tributo Ferrari (2010), de Abarth 595 Yamaha Factory Racing (2015), de Abarth 695 Biposto Record (2015), de Abarth 695 Rivale (2017), de Abarth 124 spider (gelanceerd in 2016), de Abarth 124 GT, de nieuwe Abarth 595-reeks (beide geïntroduceerd in 2018) en de exclusieve Abarth 695 70th Anniversary uitgerust met de nieuwe Spoiler ad Assetto Variabile.

In 2020 werd de legende van de Scorpion voortgezet met de Abarth “70th Anniversary”-reeks op de Abarth 595 en Abarth 124, naast de nieuwe Abarth esseesse 595 en Abarth 124 Rally Tribute. Dit brengt ons naar het recente verleden met de debuten in 2022 van de speciale Abarth 695 Tributo 131 Rally-serie en de nieuwe Abarth 500e – volledig elektrisch, sneller en spannender in zowel de stad als op het platteland. Om de toenemende internationale aanwezigheid van het merk te benadrukken, zette Abarth in 2022 zijn wereldwijde expansie voort met de Braziliaanse lancering van de nieuwe Abarth Pulse, de eerste SUV van het historische merk. Abarth was er trots op dat het opnieuw de Europese en Aziatische grenzen overschreed met de introductie van de Abarth Fastback een jaar later. Ten slotte maakte de nieuwe 695 75° Anniversario eerder dit jaar zijn debuut – een gelimiteerde oplage van slechts 1.368 exemplaren om de 75Þ Jubileum en een eerbetoon aan de T-jetmotor, die te zien zal zijn op de Heritage Hun-tentoonstelling – en er werd een nieuwe samenwerking aangekondigd met Stellantis Motorsport voor de creatie van de krachtigste massaproductie Abarth ooit: de 240 pk sterke New Abarth 600e die zal worden geproduceerd in een beperkte oplage van 1.949 modellen in de Scorpionissima-lanceringsversie. Dit is het meest uitdagende en performante project dat het merk de afgelopen jaren heeft ontwikkeld. Eens te meer heeft Abarth het enige echte doel van zijn stichter bereikt: “Het gewone transformeren in het buitengewone“.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait