Alfa Romeo JUNIOR (voorheen Milano) nu te zien op Milan Design Week 2024

  • Vanavond, maandag 16 april, luidt Alfa Romeo JUNIOR de Milan Design Week in, die voor het eerst aan het publiek wordt getoond in de LARUSMIANI-boetiek, een historisch modemerk uit Milaan.
  • Geheel onverwacht is de naam van de compacte sportwagen Alfa Romeo veranderd. ‘Milano’ heeft plaatsgemaakt voor ‘Alfa Romeo JUNIOR’.
  • Er is zeker geen verandering in de innovatieve, coole en ontwrichtende geest van een Alfa Romeo-debuut voor zijn fans.

Dit is de week waarin Milaan design viert. Alfa Romeo JUNIOR is het onverwachte onderwerp van een unieke naamsverandering na de onthulling – meer eenmalig dan zeldzaam in de autowereld – en begint zijn publieksdebuut met al zijn ontwrichtende sportieve aantrekkingskracht.

Het exclusieve evenement waarop JUNIOR zijn debuut maakte, is opnieuw de volledig Italiaanse samenwerking met LARUSMIANI, een historisch merk en al meer dan een eeuw een grote naam in Milanese elegantie en de “Made in Italy”-kwaliteit van het MonteNapoleone-district.

Alfa Romeo en LARUSMIANI zijn ook twee ambassadeurs voor Made in Italy over de hele wereld, onder meer verenigd door hun sterke band met Milaan, de geboortestad van hen beiden. De twee merken zijn erin geslaagd om producten tot stand te brengen die deel zijn gaan uitmaken van het collectieve onbewuste, als iconen van stijl, kwaliteit, elegantie en vakmanschap.

Alfa Romeo: Milano Naam is niet OK? “Alfa Romeo Junior” dus!

 

  • Tijdens een van de belangrijkste weken voor de toekomst van Alfa Romeo verklaarde een Italiaanse regeringsfunctionaris dat het gebruik van de naam “Milano” – door het merk gekozen voor zijn onlangs onthulde nieuwe compacte sportwagen – bij wet verboden is.
  • De naam ‘Milano’, een publieksfavoriet, werd gekozen om hulde te brengen aan de stad waar onze geschiedenis in 1910 begon. Dit was niet de eerste keer dat Alfa Romeo de mening van het publiek vroeg bij het kiezen van de naam van een auto. Het werd eerder gedaan in 1966 met de Spider 1600 toen de door het publiek gekozen naam Duetto was.
  • Ondanks dat Alfa Romeo van mening was dat de naam aan alle wettelijke vereisten voldeed en dat er zaken zijn die veel belangrijker zijn dan de naam van een nieuwe auto, heeft Alfa Romeo besloten om deze te veranderen van “Milano” in “Alfa Romeo Junior” in de geest van het bevorderen van wederzijds begrip.
  • Het Alfa Romeo-team wil het publiek bedanken voor de positieve feedback, het Italiaanse dealernetwerk voor hun steun, journalisten voor de enorme media-aandacht voor de nieuwe auto en de regering voor de gratis publiciteit die dit debat met zich meebrengt.
  • Met een uniek verhaal en een eindeloze lijst met namen om uit te kiezen, was de naamsverandering geen probleem. Het was inderdaad een genoegen om de lijst met namen door te nemen die als favorieten waren geselecteerd uit de suggesties van het publiek, waaronder ‘Alfa Romeo Junior’.

 

Jean-Philippe Imparato – CEO Alfa Romeo
“We zijn ons er terdege van bewust dat dit moment in de geschiedenis van het merk gegrift zal blijven. Het is een grote verantwoordelijkheid, maar tegelijkertijd is het een spannend moment. De keuze voor de naam Alfa Romeo Junior is volkomen natuurlijk, omdat deze sterk verbonden is met de geschiedenis van het merk en sinds het begin tot onze favorieten en tot de favorieten van het publiek behoort. Als team kiezen we er opnieuw voor om onze passie voor het merk te delen en het product en onze klanten centraal te stellen. We hebben besloten de naam te veranderen, ook al weten we dat we dat niet hoeven te doen, omdat we de positieve emotie die onze producten altijd hebben gegenereerd willen behouden en elke vorm van controverse willen vermijden. De aandacht voor onze nieuwe sportcompact die we de afgelopen dagen hebben gekregen, is best spannend, want we hebben een ongekend aantal bezoeken aan de online configurator gehad, waardoor de website een paar uur heeft gecrasht.”

 

Stefano Odorici – Voorzitter van de Italiaanse Alfa Romeo Dealers Association
“Alfa Romeo is een inclusief merk, dat passie en positieve emoties verwelkomt en genereert. Je kunt het duidelijk zien als ik in de ogen van onze klanten kijk als ze Alfa Romeo-auto’s komen bekijken, testen, kopen en ophalen bij onze dealers. Om deze reden verwelkomen we de beslissing van het bedrijf om de naam van de auto te veranderen van Milano in Alfa Romeo Junior in het licht van het laatste nieuws, wat van invloed zou kunnen zijn op het enthousiasme en de enorme aandacht die de nieuwe auto de laatste tijd van onze klanten krijgt. Alfa Romeo Junior zijn, net als Milano, beide mooie namen die hun wortels hebben in de geschiedenis van het merk. Het is geen toeval dat ze meteen tot de publiekslievelingen behoorden.”

 

Oorsprong van de naam “Alfa Romeo Junior”
Na het succes van de Giulia en zijn Giulia Sprint GT coupéversie, ontworpen door Giugiaro voor Bertone, is het doel van Alfa Romeo om een jonger, nieuwer publiek aan te trekken dat staat te popelen voor een briljante, exclusieve auto zonder buitensporige aankoop- en gebruikskosten.
Op 26 september 1966 werd de GT 1300 Junior onthuld in Balocco en ondanks het ontbreken van de naam “Giulia” was hij de leider van een nieuwe Alfa Romeo-generatie. Vergelijkbare versies van het Spider-assortiment zullen inderdaad ook worden geïdentificeerd met de Junior.
De belangrijkste mechanische variant is de toepassing van de 1290 cc motor met dubbele nokkenas, die – dankzij de enkele voeding en de nieuwe timing – 89 pk levert voor een topsnelheid van meer dan 170 km/u, slechts iets minder dan die van de 1600, evenals het feit dat hij prestaties en rijplezier op hoog niveau kan leveren. De carrosserie is ook geüpdatet met een speciale en jeugdigere bekleding.
Met een verkoop van meer dan 92.000 exemplaren werd de GT 1300 Junior al snel de algemene bestseller in de line-up en een echt statussymbool van zijn tijd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait