Lamborghini SC63 finisht thuisrace: betrouwbaarheid en prestaties blijven groeien tijdens de 6 uur van Imola

Verbeterd racetempo en eerste wereldkampioenschapspunt voor constructeurs de beloning in Italië

Sant’Agata Bolognese/Imola, 21 april 2024 – Lamborghini Iron Lynx produceerde zijn meest veelbelovende raceprestatie voor de Lamborghini SC63 tot nu toe, want Mirko Bortolotti, Daniil Kvyat en Edoardo Mortara eindigden als 12Þ in de 6 uur van Imola, de tweede ronde van het FIA World Endurance Championship 2024.

Na twee morele prestaties in Qatar en Sebring benaderde het team zijn thuis-WEC-ronde met optimisme na een breuk in de Balance of Performance (BOP), die een lichtere auto bood met meer vermogen en stintlengte van de hybride eenheid. De twee Lamborghini Huracán GT3 EVO2’s, die uitkomen in de LMGT3-categorie, profiteerden ook van de toegenomen downforce die, in combinatie met de koelere omgevingstemperaturen, geschikt was voor de #60- en #85-auto’s tijdens de vrije training en kwalificatie.

Het resultaat voor de #63 betekent in ieder geval ook dat hij de eerste constructeurspunten voor Lamborghini in het FIA World Endurance Championship scoorde; de #83 Ferrari en #38 Porsche komen niet in aanmerking om te scoren in het wereldkampioenschap voor constructeurs als privé-inschrijvingen, waardoor de SC63 op 10 kwamÞ, met een punt voor de punten.

Vrije training en kwalificatie

Het weekend begon op vrijdagochtend met de eerste van drie oefensessies waarin de Lamborghini Iron Lynx de hele tijd een veelbelovend tempo liet zien. Bortolotti zette een vroege flyer neer, met zijn beste tijd van 1m32.015 goed genoeg om de #63 vierde snelste van de Hypercars aan het einde van de 90 minuten durende sessie achter zich te laten. Omdat het baanoppervlak en de karakteristieken enorm verschilden van de openingsronde in Qatar, meldden de coureurs enkele problemen met het rijgedrag van de auto, ondanks algemene prestatieverbeteringen. Tijdens de tweede sessie van de middag had de auto een paar problemen, namelijk een kleine rembrand die werd veroorzaakt door oververhitting na een sensorstoring, terwijl een klein stuurprobleem het rijden naar het einde toe beperkte.

Zaterdagochtend was de laatste kans om de auto te finetunen voor de kwalificatie, waarbij de #63 als 16 eindigdeÞ snelste na een korte herhaling van de stuurgremlin van de vorige dag. Desondanks kwalificeerde Bortolotti de auto op dezelfde positie voor de race en versloeg hij het paar Alpines met een tijd van 1m31.862, 1.666s verwijderd van het ultieme tempo.

Ras

Bortolotti startte de race en bleef cruciaal uit de problemen tijdens een chaotische openingsronde, aangezien meerdere auto’s betrokken waren bij een incident in Tamburello na de rollende start. De #63 sprong daarom naar 12Þ die toen 11 werdÞ na een prachtige inhaalactie aan de buitenkant van de Proton Porsche in Piratella. Bortolotti voltooide een drievoudige stint na de vroege safety car-interventie om het effect van de problemen met het opwarmen van de banden in Qatar te minimaliseren. Mortara nam na twee uur het stuur over en behield de positie van de #63 op de baan en begon zelfs een marge van vijf seconden op de Jota Porsche voor hem terug te brengen tot iets minder dan een seconde voordat hij weer de pits binnenkwam. Hoewel de race onder een heldere hemel begon, kwamen er regenwolken binnen en voegden ze een extra laag onvoorspelbaarheid toe, omdat iedereen uiteindelijk gedwongen werd om de pits in te gaan voor regenbanden. Kvyat kreeg de taak om de race in de laatste twee uur te finishen en had misschien wel de meest veeleisende omstandigheden toen er een droge lijn begon te verschijnen bij het ingaan van de slotfase. Twee slecht getimede Full Course Yellow-periodes deukten de hoop van de #63 om de punten te halen, maar Kvyat hield het schoon, nadat hij was teruggeschakeld naar slicks, om de Porsche van Jenson Button te achtervolgen en kwam net te kort op de streep.

Belangrijker voor het team en de Lamborghini Squadra Corse was de probleemloze run voor de SC63, die zijn derde langeafstandsrace voltooide – na de 10-uurs WEC-opener in Qatar en de 12 uur van Sebring – op rij en de positieve start van het FIA WEC-seizoen voortzette.

LMGT3

Vrije training en kwalificatie

De #85 Iron Dames-bemanning van Sarah Bovy, Michelle Gatting en Doriane Pin ging het weekend positief in, en de op één na snelste tijd in de kwalificatie wees op een positiever weekend dan in Qatar. Bovy zette een beste tijd neer van 1m43.743 en eindigde daarmee op iets meer dan een tiende van de leidende Porsche, waarmee ze zich verzekerde van een plaats in de top 10 van de Hyperpole shootout. In de sessie van 10 minuten plaatste Bovy de Dames als vijfde op de grid. Ondertussen, na het vinden van hun draai in de vrije training, stelde de #60 van Claudio Schiavoni, Franck Perera en Matteo Cressoni zich op 16Þ in het LMGT3-veld voor de 6 uur.

Ras

Helaas voor de #85 Iron Dames werd de race al voor de start van de 6 uur zuur toen er een elektrisch probleem werd ontdekt tijdens de formatieronde dat de koppelsensor aan de achterkant van de auto beïnvloedde. Bovy, die aan de start van de race stond, werd vervolgens geraakt door de #91 Porsche, waardoor ze vier posities verloor. Het sensorprobleem betekende dat het team de auto naar de pits moest brengen om reparaties uit te voeren en de #85 viel meer dan 20 ronden voordat hij terugkeerde naar de baan. Het ging uiteindelijk met pensioen met een beschadigde vloer. In de #60-machine voltooide Schiavoni zonder problemen zijn verplichte rijtijd voordat hij na twee uur het stokje overdroeg aan Cressoni. De auto bleef aan de vooravond van de top 10-posities, maar de oorzaak kreeg een klap na het ontvangen van een drivethrough-penalty voor het niet naleven van blauwe vlaggen. Cressoni wisselde met Perera voor de laatste stints en de auto eindigde als 13Þ aan het einde.

De volgende ronde van het FIA World Endurance Championship vindt plaats op Spa-Francorchamps in het weekend van 9-11 mei, wat de laatste grote hindernis zal zijn voor de SC63 in raceomstandigheden voor de 24 uur van Le Mans in juni.

Aanhalingstekens

Mirko Bortolotti: “Het was een heel speciale race, het is altijd geweldig om in Imola te racen in de thuisrace voor zowel Lamborghini als mij, dus het was echt geweldig om alle fans te zien [en] ook om van de sfeer te genieten. Ik ben erg blij met de prestaties; Ik had een geweldige start vanaf P16 in de eerste paar ronden en na de herstart kwam ik tot P11. Het was een geweldige eerste stint, ik heb echt genoten van mijn eerste dubbel en ik denk dat we heel blij kunnen zijn om de auto weer mee naar huis te nemen, wat de betrouwbaarheid bewijst. We weten zeker waar we aan moeten werken, maar het was een solide race voor het hele team. Iedereen heeft geweldig werk geleverd en daar kunnen we in de toekomst op voortbouwen.”

Daniil Kvyat: “Het was een goede race, ik denk dat het team geweldig werk heeft geleverd om de hele race in de mix te zitten. Natuurlijk zijn er veel dingen om aan te werken, maar we zijn op de goede weg, dat is zeker. Nu moeten we zo goed mogelijk communiceren om te proberen de auto te blijven verbeteren, we moeten ook verstandig zijn over hoe we de auto verbeteren, maar ik denk dat we de goede kant op gaan. Maar eerlijk gezegd moeten we genieten van dit resultaat, 12Þ is ons beste resultaat [in het WEC] en in deze omstandigheden was het erg zwaar, en ik moest ze echt uitwerken; Ik had een paar enge momenten, maar ik heb genoten van de omstandigheden.”

Edoardo Mortara: “Uiteindelijk is het een positief resultaat voor ons; Het is de tweede race die we zonder problemen hebben gefinisht, wat best ongelooflijk is als je bedenkt dat het een gloednieuwe auto is. We ontgrendelen ook meer prestaties in de auto, en dit is iets wat we week na week zien. We waren zeker competitiever dan in Qatar en hopelijk zullen we in de volgende wedstrijden nog beter zijn, maar het is een behoorlijk succesvol weekend voor ons geweest in Imola en we staan te popelen om meer.”

Rouven Mohr, Chief Technical Officer van Lamborghini: “Ik ben super enthousiast over dit resultaat, dit is onze thuisrace en Imola is altijd iets speciaals en emotioneels, en de prestaties gaan de goede kant op. Het tempo wordt steeds beter en we leren echt veel over de auto, dus ik ben hier super blij mee.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait