Porsche met twee hybride prototypes op het erepodium in Imola

  • Tweede en derde voor de 963 van het Porsche Penske Motorsports-werkteam
  • Wisselvallige baanomstandigheden in het laatste derde deel van de zes uur durende race
  • Manthey PureRxcing pakt tweede LMGT3-podium na seizoensopeningszege
Porsche Penske Motorsport sloot de tweede ronde van het FIA World Endurance Championship WEC af met beide Porsche 963-racers opnieuw op het podium. Op het Autodromo di Imola kwamen Laurens Vanthoor, André Lotterer en Kévin Estre tegen het einde van de zes uur durende race als tweede over de finish in moeilijke weersomstandigheden. Hun teamgenoten Frédéric Makowiecki, Michael Christensen en Matt Campbell claimden de derde podiumtrede na een geïnspireerde achtervolgingspoging. De beste klant Porsche 963 pakte de vlag op de elfde positie. In de LMGT3-categorie volgde Manthey PureRxcing hun klasseoverwinning bij de seizoensopener op met een nieuw podiumresultaat.

Stuttgart. De zes uur durende race ging om 13.00 uur lokale tijd van start in zomerse maar koele omstandigheden. Al in de eerste ronde kwamen verschillende hypercars met elkaar in botsing tijdens het remmen voor de Tamburello-bocht, waardoor de safety car moest worden ingezet. De twee fabrieksauto’s van Porsche 963 bleken al vroeg in de race de zwaarste rivalen te zijn voor de lokale favoriet Ferrari. Laurens Vanthoor uit België katapulteerde het hybride prototype met startnummer 6 prompt van de vierde plaats op de grid naar de tweede plaats. In de zusterauto hield de Fransman Frédéric Makowiecki zich staande in de top vijf. Halverwege de tweede race van het seizoen behoorden beide Porsche Penske Motorsport-auto’s tot de koplopers en onderhielden ze met succes contact met de leiders. Op dat moment zat de Duitser André Lotterer aan het roer van de No. 6 cockpit met Michael Christensen uit Denemarken in de No. 5 Porsche.

Rond 17.00 uur, na vier uur racen, veranderde alles. Kort nadat Kévin Estre uit Frankrijk en Matt Campbell bij het eerste licht plaatsnamen in de twee 963’s, werd het heviger. Estre was de eerste die overstapte op regenbanden, kort daarna volgde de Australiër. De twee leidende Ferrari’s wachtten langer met het wisselen naar wets en verloren daardoor kostbare tijd op de gladde baan. Ze vielen ver terug in het veld naar posities zes en zeven achter Campbell, die zich vervolgens concentreerde op het dichten van het gat naar de nr. 20 BMW en de nr. 8 Toyota. Ondertussen was Estre weer opgeklommen naar de tweede plaats, nu achter de nummer 7 Toyota.

Met nog een uur op de klok werd de laatste pitstop van cruciaal belang. Hoewel de baan op sommige plaatsen nat bleef, schakelden bijna alle hypercar-teams terug naar slicks voor droge omstandigheden, wat resulteerde in meer uitstapjes buiten de baan. Tijdens deze kritieke fase kenden de twee fabrieks-Porsche een relatief vlotte run. Campbell stelde zijn tankstop langer uit en schoof op naar de derde plaats, die hij tot aan de finish verdedigde. Estre, nog steeds tweede, zette de achtervolging in op de leidende Toyota. Ondanks dat hij brandstof moest besparen, haalde de Fransman de auto van Kamui Kobayashi in met nog 16 minuten te gaan. Omdat er toch een straf van vijf seconden voor het inhalen achter de safety car aan zijn rijtijd werd toegevoegd, bleef de eindaanval uiteindelijk uit. Na hun overwinning bij de seizoensopener in Qatar hebben Estre, Vanthoor en Lotterer hun voorsprong in het rijdersklassement verder uitgebouwd met een tweede plaats.

“Ondanks het feit dat we de tweede ronde van het WEC-seizoen in Imola niet wonnen, was het een spannende race!”, verklaart Thomas Laudenbach, Vice President Porsche Motorsport. “We misten een beetje tempo op het droge. Toen kwam de regen en we reageerden perfect. Onze coureurs hebben het vlekkeloos gedaan, terwijl vele anderen van de baan gleden. Uiteindelijk kunnen we tevreden zijn met een flinke hoeveelheid punten. Dank aan alle betrokkenen voor de snelle pitstops en de briljante strategie. Felicitaties ook aan ons klantenteam Manthey PureRxcing: na hun klasseoverwinning in Qatar namen ze de derde plaats mee naar huis in de LMGT3-klasse.”

“Een dubbel podium in zeer moeilijke omstandigheden is fantastisch. Felicitaties aan het hele team hier, in Weissach en ook in Mannheim”, zegt Urs Kuratle. De Director Factory Motorsport LMDh voegt toe: “We wisten gisteren al dat ons in de race gemengde weersomstandigheden te wachten stonden. Vandaag hebben we nog maar eens bewezen dat we altijd bijzonder sterk zijn in dergelijke omstandigheden. Naast de goede resuIn de IMSA-serie kunnen we blij zijn met het geweldige weekend voor Porsche Penske Motorsport. Onze stijgende lijn bewijst dat we uitstekend samenwerken en dat de puzzelstukjes steeds beter in elkaar vallen.”

De beste klant Porsche 963 kwam als elfde over de finish. Hertz Team Jota’s nr. 38 inzending bestuurd door de ex-Formule 1-wereldkampioen Jenson Button uit Groot-Brittannië, zijn landgenoot Phil Hanson en de Deen Oliver Rasmussen pakten de race aan vanaf P11 op de grid. De zusterauto van de Fransman Norman Nato en de twee Britten Callum Ilott en Will Stevens eindigde als 14e. Proton Racing stopte een uur voor het einde van de race met zijn hybride racewagen met nummer 99.

LMGT3-klasse: Porsche 911 GT3 R van Manthey
De Porsche 911 GT3 R van het Manthey PureRxcing-klantenteam beleefde een perfecte start van de race in Imola: Alex Malykhin behield zijn leidende positie en verdedigde deze gemakkelijk aan het stuur van zijn tot. 416 kW (565 pk) racewagen. Toen het vier uur later begon te regenen, hadden de Britse coureur en zijn teamgenoten Joel Sturm uit Duitsland en Klaus Bachler uit Oostenrijk een duidelijke voorsprong. De beslissing van het team om tijdelijk op regenbanden te blijven, bleek achteraf ongelukkig. De tijd die verloren ging voor de extra pitstop duwde de nummer 92 winnaar van de seizoensopener in Qatar terug naar de derde plaats.

De zusterauto van Manthey EMA moest een pauze van 30 minuten nemen voor reparaties na een aanrijding in de beginfase. De Australiër Yasser Shahin, de Nederlander Morris Schuring en de Oostenrijkse Porsche-fabriekscoureur Richard Lietz kwamen als 16e over de finish.

Het Circuit de Spa-Francorchamps in België is dit jaar op 11 mei gastheer van de derde ronde van het World Endurance Championship. De race van zaterdag in de zogenaamde achtbaan van de Ardennen duurt meer dan zes uur en wordt beschouwd als een belangrijke test voor het hoogtepunt van het seizoen, de 24 uur van Le Mans half juni.


Kévin Estre (Porsche 963 #6): 
“Tweede en derde plaats – wat een geweldig weekend voor het team. We hadden niet verwacht dat dit resultaat in de race zou komen. We wonnen bijna zelfs. De race zelf was gekkenwerk: met natte banden op een opdrogende baan en de eerste ronde terug op slicks, dat was verschrikkelijk. Ik had iets meer brandstof dan de Toyota en kon daardoor het gat dichten, maar inhalen was op dat moment niet mogelijk. Het team heeft hard gewerkt om een competitieve auto voor ons op de baan te zetten en alles te maximaliseren. Op droog wegdek misten we het tempo in vergelijking met Ferrari en Toyota. Maar met de juiste strategie en een slimme bandenkeuze hebben we het beter gedaan dan de meeste anderen. We staan er in ieder geval veel beter voor dan vorig jaar!”

Matt Campbell (Porsche 963 #5): “Gezien de wisselende weersomstandigheden was mijn stint in deze race erg moeilijk. Soms had ik moeite om de auto op de baan te houden. Het vinden van het juiste moment om banden te wisselen was net zo moeilijk. Maar de start van het seizoen gaat verder met goede podiumresultaten voor het team.”

Jenson Button (Porsche 963 #38): “Het was vanaf het begin een moeilijke dag. Toen het begon te regenen, werkte de ruitenwisser niet, ondanks alles geprobeerd. Ik kon nauwelijks iets zien in de regen en met de vuile voorruit. Het verbeterde na mijn tankstop, maar toen lagen we al ver achter. Toch heb ik genoten van mijn tijd in de auto en heb ik geprobeerd de limiet van de Porsche op te zoeken.”

Joel Sturm (Porsche 911 GT3 R #92): “Mijn stint in de regen op slicks was behoorlijk lastig. Toch was mijn tempo sterk en slaagde ik erin om de auto veilig de pits in te brengen voor de volgende stop. Klaus Bachler keerde vervolgens op regenbanden terug op de baan. Korte tijd later droogde de baan echter weer op, dus moesten we terugschakelen naar slicks – wat niet optimaal bleek. Dat gezegd hebbende, de derde plaats is een heel goed resultaat en we nemen cruciale punten mee naar huis.”

Raceresultaat
Hypercar-klasse:

1. Conway/Kobayashi/de Vries (UK/JPN/NL), Toyota GR010-Hybrid, 205 ronden
2. Estre/Lotterer/Vanthoor (F/D/B), Porsche 963 #6, 205 ronden
3. Campbell/Christensen/Makowiecki (AUS/DK/F), Porsche 963 #5, 205 ronden
11. Button/Hanson/Rasmussen (UK/UK/DK), Porsche 963 #38, 203 ronden
14. Stevens/Ilott/Nato (UK/UK/F), Porsche 963 #12, 200 ronden
DNC Andlauer/Jani/Tincknell (F/CH/UK), Porsche 963 #99, 167 ronden

LMGT3-klasse:
1. Leung/Gelael/Farfus (UK/IDN/BR), BMW M4 LMGT3 #31, 187 ronden
2. Rossi/Al Harthy/Martin (I/OMN/B), BMW M4 LMGT3 #46, 187 ronden
3. Malykhin/Sturm/Bachler (UK/D/A), Porsche 911 GT3 R #92, 186 ronden
16. Shahin/Schuring/Lietz (AUS/NL/A), Porsche 911 GT3 R #91, 171 ronden

Klassement
FIA World Endurance Championship, fabrikanten

1. Porsche, 57 punten
2. Toyota, 48 punten
3. Ferrari, 31 punten

FIA World Endurance Championship, Coureurs
1. Lotterer/Estre/Vanthoor, 56 punten
2. Kobayashi/ Conway/ De Vries, 40 punten
3. Makowiecki /Campbell/Christensen, 39 punten

FIA World Endurance Trophy, Teams
1. Manthey PureRxcing, 54 punten
2. Team WRT, 37 punten
3. Heart of Racing Team, 37 punten

FIA World Endurance Trophy, Coureurs
1. Malykhin/Sturm/Bachler, 54 punten
2. Farfus/Leung/Gelael, 37 punten
3. Ribeiras/Mancinelli/James, 37 punten

Volledige resultaten op fiawec.alkamelsystems.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait