Nieuwe boeken voor de autofan 5/24. Vincent Arpons

Ook ditmaal heb ik een reeks interessante boeken verzameld om je autohart ‘op te warmen’. Autorijden is uiteraard leuk, maar ’s avonds gezellig in je zetel, met een glaasje wijn en aangepaste muziek boeiende autolectuur raadplegen is tevens een heerlijke belevenis! Dit zijn de titels die ik voor deze maand uitkoos.

 

The Beatles. Baby you can drive my car.

 

De ‘Fab Four’ waren kinderen van hun tijd en bijgevolg niet ongevoelig voor het plezier dat je aan een mooie vierwieler kan beleven.

Met hun stijgende roem en de daaraan verbonden financiële positie konden de vier zich dan ook een en ander veroorloven.

In dit boek krijg je een overzicht van de beginjaren van de Beatles en wat ze toen reden, maar ook wat ze zich daarna aanschaften…

Leuk is het om Ringo’s Ford Zephyr Zodiac MkII, zijn Mercedes-Benz 190 SL, zijn Facel Vega Facel II of zijn Mustang op foto te zien.

Van George Harrison is ook een en ander te vertellen: wat dacht je van een Ford Anglia, Mercedes-Benz 300 SEL, een Jaguar MK X of een E-Type 3,8Litre, een Ferrari 275 GTB, een Porsche 928 of een Aston Martin DB5?

Bij Mc Cartney komt eerst een populaire Ford Consul 315 in beeld, vervolgens een Lamborghini 400 GT, een Espada en zelfs een Lexus 600h.

Van Lennon is uiteraard de beroemde kleurrijke Rolls-Royce Phantom V, maar er was ook een doodgewone Triumph Herald, een Iso Fidia of een Mercedes-Benz 600 in Pullman uitvoering!

Een interessant boek, dat tevens een overzicht geeft van de fims van de Fab 4 en een tijdslijn van hun leven.

Kortom: All you need is… this book.

 

Auteur: S. Tesche. Taal: Duits.

ISBN: 978-3-613-04578-1. 18×23 cm. 240 blz.

Uitgever: Motorbuch Verlag Stuttgart (D). motorbuch.de

 

NSU RO 80. Die Geschichte des Wankelmotors.

In de jaren vijftig en zestig van vorige eeuw was er een bijna constante groei van de westerse economie, iets wat de Fransen zo mooi vertalen in ‘Les Trente Glorieuses’. In Duitsland duurde het naoorlogse ‘Wirtschaftswunder’ tot pakweg halfweg de jaren ’60 en voor een automerk als NSU was dat niet onbelangrijk. Pas eind jaren vijftig was NSU terug actief geworden in de vierwieler business, toen bleek dat de tweewielerboom niet zou aanhouden en de burger verlangde naar een comfortabelere manier van mobiliteit. De NSU Prinz was een heel populair aanbod maar algauw werd duidelijk dat de klant verder aspireerde naar een hoger niveau.

NSU ontwikkelde daarvoor twee alternatieven. Er was de K70 (snel overgenomen door VW, dat NSU opkocht), maar ook de revolutionaire Ro 80. Waar de K70 nog een conventionele zuigermotor had (K= Kolben), ging de Ro 80 een stap verder met zijn ‘Rotary Engine’. NSU had Felix Wankel’s licentie al in de jaren ’50 aangekocht en daarna met de NSU Spider uitgepakt. Nu was het moment gekomen van de definitieve lancering. Een gedurfd verhaal dat NSU uiteindelijk de kop zou kosten.

Auteur Dieter Korp schetst in zijn Ro 80-boek de hele ontwikkelingsgeschiedenis en het verdere verloop. Een boeiend relaas dat een leemte vult in de literatuur over de moedige stap van dit verdienstelijke, verdwenen merk.

Gut gemacht!

 

Auteur: D. Korp. Taal: Duits.

ISBN: 978-3-613-04648-1. 24×27 cm. 263 blz.

Uitgever: Motorbuch Verlag Stuttgart (D). motorbuch.de

 

Siegertypen bremsen nicht!

Auteur Halwart Schrader heeft reeds ontelbare titels op zijn naam staan, meestal wat de geschiedenis van automerken betreft.

Ditmaal heeft hij het over bepaalde mijlpalen in de autosport tussen 1894 en 1945. Het is een boeiend relaas geworden met vele historische foto’s en een interessante tekst. Achteraan is een namenregister voor personages maar ook een voor merken, plaatsen en thema’s. Iets wat het opzoeken heel makkelijk maakt.

 

Auteur:H. Schrader. Taal: Duits.

ISBN: 978-3-7582-0798-3. 24 x 27 cm. 239 blz.

Uitgever: Georg Olms Verlag Hildesheim (D). olms-presse.de

 

Ferrari. Meisterstücke für Rennstrecke und Straẞe.

Het gaat allemaal heel snel, niet zo lang geleden werd het nieuwe museum van de Loh-collectie in Duitsland voorgesteld en nu wordt er al een boek gepubliceerd.

Het gaat om een thematentoonstelling over Ferrari en behandelt heel wat speciale modellen van het merk, maar beschrijft ook de geschiedenis en de achtergronden. Tevens worden andere merken en types in het verhaal betrokken. Foto’s en presentatie in het boek zijn van een hoog niveau.

Een verrassend werk, dat aantoont dat we van het nieuwe museum en zijn organisatie nog heel wat kunnen verwachten.

 

Auteur: J. Walz. Taal: Duits.

ISBN: 978-3-613-04668-9. 22 x 29 cm. 205 blz.

Uitgever: Nationales Automuseum- The Loh collection/ Motorbuch Verlag Stuttgart (D).

 

Fiat 600 fuoriserie.

In deze rubriek kwamen al heel wat boeken van auteur Alessandro Sannia aan bod. De man is een echte Fiat specialist en brengt met deze uitgave de tweede editie van zijn werk over de Fiat 600.

De Fiat 600 zette Italië na de Tweede Wereldoorlog op wielen en uiteraard brachten alle carrozzieri, tuners en accessoire-specialisten hun visie en versie van de populaire 600 op de markt.

Dit boek is een ongelooflijk compleet en uitvoerig overzicht geworden, van Abarth tot ZM. Zelfs buitenlandse firma’s worden vermeld. (Spaanse, Amerikaanse, Duitse, Zwitserse, Nederlandse enz.)

Achteraan is een namenregister en een interessante bibliografie.

Hoed af voor deze Fiat 600 bijbel met zijn vele foto’s, een must voor de Italofiel!

 

Auteur: A. Sannia. Taal: Italiaans (Engels voor de fotocommentaren)

ISBN: 978-88-96796-79-5. 21×30 cm. 192 blz.

Uitgever: Il Cammello Torino (I). ilcammello.it

 

Fissore Savigliano. Una firma di prestigio.

Carrozzeria Fissore was een van de vele belangrijke koetswerkbouwers die Italië telt. Het bedrijf startte in de jaren ’20 van vorige eeuw en was actief tot in 1984.

De gebroeders Fissore (of beter gezegd de familie Fissore) ontwierpen tal van modellen op de meest diverse onderstellen. Zo werkten ze ondermeer voor De Tomaso, Monteverdi of DKW, om er maar enkele te noemen. Daarnaast produceerden ze ook heel wat reclamevoertuigen.

In 1991 publiceerde Paolo Fissore reeds het boek Carrozzeria Fissore bij uitgever Giorgio Nada, een boek dat nog enkel antiquarisch tegen hoge prijzen te vinden is. In 1996 realiseerde hij ook het interessante werk ‘Dal disegno al design’, dat de geschiedenis van de koetswerkbouw in Piemonte beschrijft.

Nu brengt Paolo Fissore een nieuw relaas over het familiebedrijf bij uitgeverij Fusta.

Het boek heeft een kleiner, minder luxueus formaat dan zijn eerste uitgave bij Nada, maar is een interessante vervollediging van het Fissore hoofdstuk.

 

Auteur: P. Fissore. Taal: Italiaans.

ISBN: 979-12-80749-37-6. 17×24 cm. 126 blz.

Uitgever: Fusta Editore, Saluzzo (I). fustaeditore.it

 

  1. Come si disegnò la leggenda.

Auteur Massimo Grandi is architect, designer en directeur van de Design Campus van de Universiteit van Firenze.

Van hem verschenen al heel wat boeken, onder andere ‘Quando le disegnava il vento’ en ‘Il paradigma Scaglione’ die we hier eerder in deze rubriek hebben belicht. Hij is ook een expert in de luchtweerstandstheorie en een kenner op gebied van styling en design, speciaal wat de Italiaanse autogeschiedenis aangaat.

Aan de hand van twee iconen uit dezelfde naoorlogse periode, de Ferrari 166 en Porsche 356, beschrijft hij de ontwikkeling van het design en de stijl met referenties naar de vooroorlogse stand van zaken.

Een boek met heel veel schetsen en toelichtingen waarin ook het werk van uitzonderlijke, invloedrijke personen zoals bijvoorbeeld Erwin Komenda, Wunibald Kamm of Paul Jaray aan bod komt.

Een prachtig boek voor de boekenkast, alleen spijtig dat er geen namenindex voorzien is.

 

Auteur: M. Grandi. Taal: Italiaans.

ISBN: 978-88-98344-87-1. 23×30 cm. 111 blz.

Uitgever: ASI Service Torino (I). asiservice.it

 

 

Op de antiquarische boekenplank:

 

Encyclopedia of American Automobiles.

De Britse auteur en historicus Nick Georgano (1932-2017) schreef meer dan 60 boeken over de auto en zijn geschiedenis van achter zijn bureau op het eiland Guernsey. Hij was de specialist van de Encyclopedia, zij het ‘The Beaulieu encyclopedia of the automobile coachbuilding’, ‘The Beaulieu encyclopedia of the automobile’ bijvoorbeeld, maar ook andere titels, vaak geproduceerd samen met andere auteurs (zoals ‘The American Automobile, a Centenary’ en ‘The world guide to automobile manufacturers’)

Het boek dat nu voor ons ligt werd in London uitgegeven in 1971, meer dan een halve eeuw geleden.

Hier vind je een A tot Z lijst van Amerikaanse constructeurs met de nodige info. Uiteraard een lange lijst als je bedenkt en vergelijkt dat een klein land als België alleen al meer dan 100 bekende autoconstructeurs telde van allerlei slag. Daar waar mogelijk zijn aan de tekst ook foto’s toegevoegd. Er is ook een verklarende index voor afkortingen, voor technische termen en een heel nuttig namenrepertorium. Het is een interessant naslagwerk dat zijn plaats vindt naast de ‘Encyclopedia of American Cars’ van de Editors of Consumer Guide of de monumentale ‘Standard Catalog of American Cars’ van B. R. Kimes en Clark.

 

Auteur: G.N. Georgano. Taal: Engels.

ISBN: 978-0-85223-013-3. 21×25 cm. 217 blz.

Uitgever: Ebury Press London SW1 (UK)

 

Tekst & foto’s: Vincent Arpons

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait