ROLLS-ROYCE ‘MODELLEN VAN HET MERK’: DE JAREN 1900 – DE ROYCE 10 PK & ROLLS-ROYCE 10 PK

In 2024 is het 120 jaar geleden dat Henry Royce en Charles Stewart Rolls in 1904 elkaar ontmoetten. De eerste in een serie ter ere van een historisch model uit elk decennium van de geschiedenis van het merk richt zich op niet één, maar twee auto’s; de Royce 10 H.P., de eerste auto gebouwd door Henry Royce, en de Rolls-Royce 10 H.P., het eerste model voor het nieuw opgerichte merk.

  • Een korte geschiedenis van de Royce 10 HP, de eerste auto gebouwd door Henry Royce, en de Rolls-Royce 10 HP, het inaugurele model voor Het nieuw opgerichte merk
  • Eerste in een serie ter ere van een mijlpaalmodel uit elk decennium van De geschiedenis van het merk, vanaf de oprichtingsjaren in de jaren 1900 tot het hedendaagse Goodwood-tijdperk
  • Een jaar lang retrospectief markeert de 120e verjaardag van de eerste ontmoeting tussen Henry Royce en The Hon. Charles Stewart Rolls in 1904
  • Elke auto vertegenwoordigt belangrijke ontwikkelingen in het ontwerp, bouw, techniek en technologie die van invloed blijven zijn op De producten van het merk vandaag


“We beginnen deze retrospectieve serie met niet één, maar twee auto’s gebouwd door Henry Royce in het begin van de 20e eeuw. De Royce 10 HP, volledig opnieuw ontworpen van een bestaande, goed aangeschreven machine, was de katalysator voor de samenwerking tussen onze oprichters; de Rolls-Royce 10 HP was de eerste auto die werd gebouwd en verkocht onder de naam Rolls-Royce, het bepalen van een sjabloon voor het bedrijf en zijn producten die tot op de dag van vandaag standhouden. Deze modellen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden hun oorsprong en het verhaal van de oprichting van het bedrijf. Individueel en samen hebben ze een unieke plaats in onze geschiedenis en verdienen daarom gelijke erkenning in het pantheon van de vroege Rolls-Royce auto’s.”
Andrew Ball, Hoofd Corporate Relations en Erfgoed, Rolls-Royce Motor Cars

In 1903 reed elektrotechnisch ingenieur Henry Royce zijn eigen productiebedrijf in Manchester. Hoewel succesvol, Er waren problemen aan het broeien voor Royce en andere Britse bedrijven, in de vorm van van een groeiende stroom van goedkopere, geïmporteerde elektrische goederen. Ooit de perfectionistisch, Royce weigerde zijn normen te verlagen om te concurreren, en in plaats daarvan probeerde hij te diversifiëren naar nieuwe gebieden. Het was een beslissing die zou de geschiedenis veranderen.

In september 1902 had Royce een kleine Franse auto gekocht, een 10 H.P. Decauville. Het was een hoog aangeschreven model van een gerespecteerd merk, en een van de allerbeste die op dat moment beschikbaar waren. Kenmerkend is echter dat Royce snel tal van gebreken identificeerde en zwakke punten in het ontwerp, de engineering en de constructie.

Eerder dat jaar had hij een pas gepubliceerd boek gelezen, The Auto: de bouw en het beheer ervan. Dit overtuigde hem om de Decauville te gebruiken als basis voor een betere eigen auto. Hij begon met het zorgvuldig te ontmantelen, gedetailleerde aantekeningen te maken en tekeningen van elk onderdeel. Zijn nieuwe ontwerp behield verstandig een deel van de kenmerken, maar introduceerde ook een overvloed aan innovatieve verbeteringen aan de lagers, radiateur, carburatie en transmissie.

Hij was ook geobsedeerd door het verminderen van de totale levensduur van de auto gewicht, dat hij bereikte door nauwgezette engineering en metallurgie, samen met eenvoudigere maatregelen zoals het afschaffen van de De gegoten bronzen waarschuwingsbel van Decauville die alleen al ongeveer 20 kg woog (meer dan 40 pond). Misschien wel het belangrijkste is dat Royce zijn eigen tweecilindermotor, de eerste in de lange rij van legendarische krachtcentrales voor zowel auto’s als vliegtuigen die hij zou maken tijdens zijn indrukwekkende carrière.

Op 1 april 1904 werd zijn eerste complete auto – de Royce 10 H.P. – ging voor het eerst de weg op. Voor Royce, en de wereld, Niets zou ooit meer hetzelfde zijn.

Ondertussen, in Londen, een aristocratische auto- en luchtvaart pionier had in 1902 een van de eerste autodealers van Groot-Brittannië geopend. Hij Charles Stewart Rolls en de zaken gingen goed, maar Rolls was gefrustreerd dat al zijn voorraad was ontworpen en geproduceerd overzees; Geen enkele in eigen land geproduceerde auto voldeed aan de behoeften van zijn klanten, of aan zijn eigen normen als een in Cambridge opgeleide ingenieur en succesvol Competitieve bestuurder.

Een vriend, Henry Edmunds, had een van de eerste productie-exemplaren van Royce’s nieuwe 10 pk auto. Het was, hij enthousiast, precies waar Rolls naar op zoek was. Op 4 mei 1904 werd op de in opdracht van zijn vriend EdmRolls reisde naar Manchester om een ontmoeting te hebben met Royce en probeer de auto uit. Hoewel totaal verschillend in achtergrond en temperament, kregen de twee mannen onmiddellijk een band, en Rolls was verliefd op de auto. Daar en toen verklaarde hij dat hij dat zou doen elke auto verkopen die Royce zou kunnen maken, via een nieuw bedrijf en onder een nieuwe naam: Rolls-Royce.

In hetzelfde jaar werd hun eerste auto, de Rolls-Royce, gelanceerd 10 PK, was een soortgelijk tweecilindermodel dat was afgeleid van de eerdere Royce-auto’s, maar met veel verdere ontwerp- en mechanische verbeteringen. Door middel van deze kleine maar baanbrekende auto, het jonge merk verwierf snel de reputatie van technische uitmuntendheid, comfort, prestaties en betrouwbaarheid die het 120 jaar later nog steeds behoudt.

In 1905 had Rolls-Royce drie-, vier- en zescilinders toegevoegd modellen, waarvan de successen in zowel de proeven als de verkoop waren gebaseerd op de tweecilinder 10 pk model fundamenten. Allemaal perfect belichaamd Royce’s beroemdste principes, die het merk vandaag de dag nog steeds inspireren: “Neem het beste dat er is en maak het beter”, en “Als dat niet het geval is bestaan, ontwerp het.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait