Rolls-Royce presenteert Cullinan Series II: een gedurfde evolutie van ’s werelds meest vooraanstaande super-de-luxe SUV

  • Rolls-Royce presenteert Cullinan Series II: een gedurfde evolutie van ’s werelds meest vooraanstaande super-de-luxe SUV
  • Integreert geavanceerde digitale interface, SPIRIT en app voor privéleden, Whispers
  • Nieuwe vitrine van de klokkenkast integreert het beeldje Spirit of Ecstasy in het interieur van Cullinan
  • Het interieurpalet bevat nieuwe botanische materialen en moderne ambachtelijke technieken
  • Duality Twill-stoelen bevatten 2,2 miljoen steken en tot 11 mijl draad
  • Nieuw stoelpatroon met geplaatste perforatie, geïnspireerd op wolken boven de Home of Rolls-Royce, bestaat uit maximaal 107.000 individuele perforaties
  • Cullinan Series II speelt direct in op veranderende codes van luxe en gebruiksscenario’s van klanten
  • Cullinan blijft de meest gevraagde Rolls-Royce binnen het productportfolio van het merk
  • Black Badge Cullinan Series II beschikbaar bij lancering, op maat gemaakt voor diegenen die op zoek zijn naar een meer viscerale interpretatie van Rolls-Royce

“In 2018 heeft Cullinan het superluxe autorijden opnieuw vormgegeven, waardoor Rolls-Royce-klanten het kenmerkende vliegende tapijt van het merk kunnen ervaren, ongeacht het terrein en in elke uithoek van de wereld. In de zes jaar daarna heeft Cullinan geheel nieuwe groepen klanten naar Rolls-Royce getrokken en de perceptie van wat een Rolls-Royce-auto is en wat hij voor de eigenaar kan betekenen, ingrijpend veranderd. Cullinan Series II is gemaakt om voort te bouwen op dat succes. Door nieuwe technologieën, nieuwe materialen, zorgvuldig overwogen ontwerpupdates en innovatieve mogelijkheden voor zelfexpressie te integreren via Bespoke, behouden we alles wat onze klanten leuk vinden aan deze auto, waardoor de aantrekkingskracht behouden blijft.”
Chris Brownridge, Chief Executive Officer, Rolls-Royce Motor Cars

“Sinds de lancering van de eerste door Goodwood gebouwde Rolls-Royce hebben ontwerpers er alles aan gedaan om elk model zijn eigen onderscheidende esthetische universum te geven. Elk is gebaseerd op gedetailleerde inzichten die rechtstreeks van onze klanten zijn verzameld voordat de auto wordt bedacht en gedurende zijn hele levensduur. De Cullinan Series II is het resultaat van deze aanpak: energieker, gerichter en expressiever, in lijn met de prioriteiten van de hedendaagse superluxe consument. In zijn nieuwe gedaante blijft de Cullinan Series II overal moeiteloos  trouw aan de principes en met behoud van de kwaliteiten die deze auto zo succesvol hebben gemaakt. Tegelijkertijd vertegenwoordigt het echte vooruitgang en ontwikkeling, gebaseerd op een geëvolueerde waardering voor luxe die statement en bloei toevoegt aan de oorspronkelijke vorm van Cullinan.”
Anders Warming, Directeur Design, Rolls-Royce Motor Cars

De originele Cullinan, gelanceerd in 2018, was ’s werelds eerste superluxe SUV en voldeed aan een unieke en veeleisende opdracht. Vanuit het oogpunt van prestaties en techniek moest hij echte offroad-capaciteiten hebben die gelijk zijn aan de meest veeleisende en vijandige omgevingen op aarde. Tegelijkertijd moest het het ongeëvenaarde comfort en de kenmerkende ‘magic carpet ride’ van het merk bieden, ongeacht het terrein. Het moest niets minder zijn dan de ultieme super-de-luxe SUV – robuust en toch verfijnd, niet te stoppen en toch sereen: moeiteloos, overal. Het succes overtrof de meest ambitieuze verwachtingen van Rolls-Royce over de hele wereld, en vandaag de dag is Cullinan de meest gevraagde Rolls-Royce in het portfolio van het merk.

Gezien het buitengewone succes van de auto en de ongelooflijk positieve ontvangst door klanten in alle regio’s van de wereld, werd het vormgeven van een nieuwe uitdrukking van de ‘Rolls-Royce onder de SUV’s’ met nauwgezette zorg uitgevoerd. De ontwerpers, ingenieurs en ambachtslieden van het merk putten uit een half decennium aan gedetailleerde feedback van klanten, de eigen informatieverzameling van het merk – inclusief onze privékantoren over de hele wereld – en een reeks nieuwe technologieën om Cullinan vooruit te helpen. In zijn nieuwe gedaante, die de meest uitgebreide Series II-ontwikkeling in de geschiedenis van Rolls-Royce vertegenwoordigt, reageert hij op veranderende codes van luxe en evoluerende gebruikspatronen, terwijl hij trouw blijft aan de essentiële kwaliteiten die ten grondslag liggen aan de ongekende populariteit van Cullinan.

BEHEERSING VAN DE STEDELIJKE RUIMTE
Sinds de eerste leveringen aan klanten heeft de Cullinan zijn doel vervuld als een uiterst volleerde off-road auto, die in staat is om de eigenaar mee te nemen naar locaties die nog nooit eerder in een Rolls-Royce zijn verkend. De veelzijdigheid en de moeiteloze essentie van het model maakten de Cullinan echter ook tot een ‘daily driver’ voor veel eigenaren; Talloze klanten hebben Rolls-Royce zelfs verteld dat geen enkele andere SUV dezelfde moeiteloze prestaties biedt als de 6,75-liter V12-motor van Cullinan, uit wat vaak een substantiële en diverse collectie is. Dit waren allemaal belangrijke overwegingen bij het bedenken van de Cullinan Series II.

De inlichtingenspecialisten van het merk merkten op dat een toenemend aantal Rolls-Royce-klanten geconcentreerd was in stedelijke gebieden – van grote wereldmetropolen tot snelgroeiende steden in opkomende regio’s. Cullinan dient dan ook steeds meer als een super-de-luxe product waarin klanten gezien willen worden en hun karakter willen uitstralen – zij het met het vermogen om naar believen in de natuur te verdwijnen. Specialisten zagen ook een verschuiving naar eigenaren die zelf met hun auto rijden. Toen Cullinan voor het eerst werd gelanceerd, was minder dan 70% zelfrijdend: tegenwoordig wordt bijna elke Cullinan bestuurd door zijn eigenaar, waarbij minder dan 10% van de klanten de diensten van een chauffeur behoudt. Samen met de verjonging van het merk en het steeds groter wordende Bespoke-aanbod, droeg Cullinan bij aan een daling van de gemiddelde leeftijd van Rolls-Royce-klanten van 56 jaar in 2010 tot slechts 43 jaar nu.

CULLINAN SERIES II: EXTERIEUR
Een steeds meer stedelijke focus, een jeugdig kader van klanten en een beslissende verschuiving naar zelfrijdend rijden vormen de basis voor de oppervlaktebehandeling en details van het exterieur van de Cullinan Series II. Een belangrijk thema is verticaliteit, die een echo is van verlichte wolkenkrabbers in de megasteden waar Cullinan zich steeds meer thuis voelt. Dit komt het duidelijkst tot uiting in de nieuwe lampbehandeling, waarbij hoge dagrijlichtafbeeldingen ervoor zorgen dat de Cullinan Series II dag en nacht gemakkelijk te herkennen is.

De voorkant van de Cullinan Series II bestaat uit eenvoudige lijnen en scherpe randen, met de nadruk op strakke, monolithische oppervlakken die de royale proporties en aanwezigheid van de auto versterken. De bumperlijnen vormen een ondiepe ‘V’ vanaf het laagste punt van de dagrijverlichting tot het middelpunt van de auto en doen denken aan de scherpe boeglijnen van moderne sportjachten. Daaronder buigen nieuwe luchtinlaten assertief naar buiten, waardoor de auto visueel wordt verlaagd wanneer deze van voren wordt bekeken.

Het middelpunt is de verlichte pantheongrille. Het is de eerste keer dat de Cullinan is uitgerust met een verlichte grille, die verder is opgefrist met een lagere voorrand. Het bevat ook een nieuwe gepolijste horizontale ‘horizonlijn’ tussen de dagrijverlichting, die een duidelijke visuele link biedt met het topproduct van het merk, Phantom Series II.

In profiel onthult de Cullinan Series II verdere veranderingen in het oppervlak. Terwijl de voorvleugels hun steile, verticale lijnen behouden, voegden de ontwerpers van het merk een ingetogen maar precieze lijn toe die van het achterlicht naar voren naar het midden van de zwevende ‘RR’-naafdoppen op het achterwiel leidt. Dit zorgt voor een subtiele taps toelopende en indruk van beweging, die nog wordt versterkt door de bijgewerkte onderste volantvlakken, die aan de achterkant omhoog gaan. Ze worden gepresenteerd in een rijk hoogglans zwart, dat de weg eronder weerspiegelt en een gevoel van beweging creëert op deze vaste vormen.

Van achteren gezien is de uitlaatbehandeling van de Cullinan Series II een gedurfd statement van kracht – elke omlijsting wordt gepresenteerd in spiegelend roestvrij staal, netjes geïntegreerd en visueel gelijk met de carrosserie. Veranderingen aan de achterzijde worden afgesloten met een geborstelde roestvrijstalen beschermplaat die tussen de uitlaten loopt en onder de motorwagen doorstroomt.

Deze jongere en meer expressieve evolutie van de styling van Cullinan wordt opgelost door grotere 23-inch wielen – de eerste keer dat 23-inch wielen door het merk beschikbaar zijn gesteld voor Cullinan. Elk wiel is gefreesd uit een staaf aluminium en het driedimensionale en gefacetteerde zevenspaaks ontwerp is verkrijgbaar in een gedeeltelijk of volledig gepolijste afwerking.

Naast de geëvolueerde exterieurvorm ontwikkelden de kleurspecialisten van Rolls-Royce een nieuwe lakafwerking om de Cullinan Series II te presenteren. Geïnspireerd door een rijk geaderd bruin marmer, is Emperador Truffel een eigentijdse, minimalistische effen grijsbruin; in combinatie met de Bespoke ‘Crystal Over’-afwerking, een lak doordrenkt met glasdeeltjes, krijgt het een subtiele glans die doet denken aan verse sneeuw onder ochtendlicht.

CULLINAN SERIES II: INTERIEUR
Als gevolg van de wens van veel klanten naar gedurfdere vormen van zelfexpressie, zijn innovatieve decoratie en details toegevoegd aan het interieur van de Cullinan Series II. De meest substantiële verandering in de geometrie van de auto is het glazen dashboard van de ene tot de andere pijler in het bovenste gedeelte van het dashboard – een elegant en veelzijdig designelement dat zowel digitaal als fysiek vakmanschap uitstraalt.

Het paneel van het instrumentenpaneel voor de bestuurder en het nieuwe, permanent zichtbare centrale informatiedisplay in het midden van het dashboard zijn opnieuw ontworpen om een podium te vormen voor het geavanceerde SPIRIT-besturingssysteem. Deze digitale interface werd voor het eerst geïntroduceerd op de volledig elektrische Spectre; De Cullinan Series II markeert de eerste toepassing van SPIRIT in een Rolls-Royce met V12-motor. Het biedt ook mogelijkheden voor personalisatie op maat om zich uit te breiden van de fysieke naar de digitale wereld – klanten kunnen de kleur van de wijzerplaten aanpassen aan het interieurpalet of de exterieurafwerking van de auto.

SPIRIT ziet ook Whispers, de applicatie voor privéleden van Rolls-Royce, geïntegreerd in Cullinan. Klanten kunnen bestemmingen rechtstreeks naar hun auto sturen, de locatie van Cullinan op afstand bekijken en de vergrendeling van het voertuig beheren via de app.

De connectiviteit is in de hele auto verfijnd, vooral voor degenen achterin de Cullinan Series II. Klanten kunnen maximaal twee streaming-apparaten aansluiten op de achterschermen, die nu een op maat gemaakte interface bevatten voor het streamen van autobeheer en zitfuncties zoals massage, verwarming en koeling.

Door de installatie van internetconnectiviteit kunnen klanten genieten van een Wi-Fi-hotspotverbinding en onafhankelijke streaming voor elk scherm. Voor het eerst in Cullinan kunnen Bluetooth-hoofdtelefoons van elk type worden gekoppeld aan het infotainmentsysteem op de achterbank, of klanten kunnen genieten van het uitzonderlijke Bespoke Audio-systeem met 18 luidsprekers van het merk, dat profiteert van de nieuwste generatie 18-kanaals 1400 watt versterker. De Cullinan Series II behoudt de gevierde luidsprekerarchitectuur van het merk, waarbij holtes in de aluminium dorpelsecties van de auto worden gebruikt als resonantiekamers voor laagfrequente luidsprekers, waardoor de hele auto effectief in een subwoofer verandert.

Direct voor de passagier bevindt zich een verlicht dashboard – een opmerkelijke uitdrukking van modern vakmanschap dat debuteerde met Ghost voordat het in Spectre verscheen en nu voor het eerst beschikbaar is binnen de Cullinan-familie. In deze gedaante is het voorzien van een verlicht Cullinan-woordmerk en een unieke Cityscape-afbeelding geïnspireerd op de wolkenkrabbers van ’s werelds megasteden ’s nachts. Dit wordt gemaakt met behulp van een speciaal ontwikkelde techniek waarbij 7.000 stippen met een laser op de achterkant van het verduisterde en geharde veiligheidsglas worden geëtst, elk onder minutieus verschillende hoeken en afmetingen om de perceptie van diepte te creëren. Naast dit prêt-à-porter-ontwerp kunnen klanten ook hun eigen verlichte fascia-motief creëren in samenwerking met de Bespoke-ontwerpers van het merk.

Naast het centrale informatiedisplay aan de passagierszijde van het dashboard bevindt zich de nieuwe Spirit of Ecstasy klokkenkast. Deze unieke ingezette vitrine toont zowel een analoog uurwerk als een verlicht Spirit of Ecstasy-beeldje. Het beeldje is gemaakt van massief roestvrij staal en geplaatst op haar eigen podium met een matzwart achterpaneel en hoogglans zijpanelen om een reflectie-effect te creëren.

De integratie van de Spirit of Ecstasy in het interieur van de auto was het resultaat van vier jaar ontwikkeling en een unieke samenwerking tussen analoge en digitale ambachtslieden om een dramatische en zorgvuldig georkestreerde lichtstroom te creëren. Deze sequentie begint met het verlichten van het bestuurdersdisplay bij het betreden van de auto, gevolgd door het centrale informatiedisplay en vervolgens het verlichte dashboard, waar het licht naar binnen zwaait in de richting van de vitrine en het uurwerk verlicht. De Spirit of Ecstasy wordt aanvankelijk van onderaf verlicht, wat doet denken aan een schijnwerper op een debuutvoorstelling, voordat haar podiumverlichting tot een zachte gloed komt.

CULLINAN SERIES II: EEN GEËVOLUEERD MATERIALENPALET
Om het vermogen van Cullinan – en de wens van veel klanten – om naar believen de natuur in te ontsnappen te erkennen, bestaat het interieur uit een palet dat is geïnspireerd op plantaardige ingrediënten. Cullinan Series II introduceert Grey Stained Ash, een rijk generfd natuurlijk hout met open poriën en een delicate glans. Alle stammen van deze soort worden individueel geselecteerd, fineerbladeren worden vervolgens met de hand gekleurd en opgetild met toevoeging van microscopisch kleine metaaldeeltjes, wat het unieke effect creëert – een proces dat meer dan vier jaar ontwikkeling in beslag nam.

De Cullinan Series II zet ook Rolls-Royce’s verkenning van textiel voort met een nieuwe rayonstof gemaakt van bamboe, genaamd Duality Twill. Het gebruik van dit materiaal is geïnspireerd op het uitgestrekte bamboebos in Le Jardin des Méditerranées aan de Côte d’Azur, dat grenst aan het voormalige winterverblijf van Sir Henry Royce, Villa Mimosa. Leden van het ontwerpteam bezochten de tuinen tijdens een onderzoeksexcursie waar ze werden geïnspireerd om een materiaal te ontwikkelen dat is gemaakt met de plant, die al meer dan een eeuw op het terrein van de jardin groeit en door Sir Henry Royce zelf zou zijn waargenomen.

Het kepertextiel is geborduurd met een artistieke ‘Duality’ graphic. Gebaseerd op een abstracte interpretatie van de twee onderling verbonden letter R-initialen van de oprichters van het merk, weerspiegelt het ontwerp een duidelijke nautische invloed, die doet denken aan de met elkaar verweven touwlijnen die op zeiljachten te vinden zijn – nog een subtiele toespeling op de Franse Rivièra.

Dit ingewikkelde geborduurde textiel is meer dan een jaar ontwikkeld in samenwerking met een meesterwever die nu fulltime bij Rolls-Royce is komen werken om toezicht te houden op dit complexe proces, dat plaatsvindt in het Home of Rolls-Royce in Goodwood. Een volledig Duality Twill-interieur kan tot 2,2 miljoen steken en 11 mijl draad bevatten en is het product van 20 uur constructie. Om uniformiteit in het patroon te garanderen, wordt elk stuk afzonderlijk vervaardigd voordat het wordt gesneden met behulp van een speciaal ontwikkelde laser die de rand van het materiaal afdicht en voorkomt dat afzonderlijke draden losraken. Het basistextiel van keperstof is verkrijgbaar in drie kleuren – Lila, Chocolate en Black – en klanten kunnen kiezen uit 51 verschillende kleuren garen.

Cullinan Series II integreert een andere nieuwe hedendaagse ambachtelijke techniek die is ontwikkeld door de ambachtslieden van het merk; Geplaatste perforatie is de praktijk van het maken van kunstwerken door middel van kleine perforaties in het leer. Voor het eerst beschikbaar op een seriemodel, voor de Cullinan Series II, hebben ontwerpers een patroon gecreëerd dat is geïnspireerd op de voortdurend veranderende vormen en schaduwen van de wolken boven het huis van Rolls-Royce in Goodwood. Het omvat tot 107.000 perforaties van 0,8 en 1,2 millimeter. Een enkele vakman controleert elke individuele perforatie om absolute uniformiteit te garanderen.

CULLINAN SERIES II: EEN ERFENIS VERDER ONTWIKKELD
Cullinan bouwde een nieuwe erfenis op voor Rolls-Royce Motor Cars, gevormd in samenwerking met een gedurfde en compromisloze generatie superluxe consumenten. De Cullinan Series II evolueert en bouwt voort op de plaats van deze auto in het merk, wat eens te meer bewijst dat de toekomst van dit merk zal worden vormgegeven in samenwerking met zijn klanten en zal worden gekenmerkt door voortreffelijk hedendaags vakmanschap.

TECHNISCHE INFORMATIE

CO2 EMISSIES & VERBRUIK.
WLTP (gecombineerd) CO2 emissie: 380-363 g/km; Brandstofverbruik: 16,8-17,7 mpg / 16,8-16,0 l/100km.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait