Van de 62 teams die van start gingen in de 50ste editie van de TAC Rally in Tielt, was niemand opgewassen tegen Vincent Verschueren met zijn Citroën C3 Rally2. De Oost-Vlaming pakte zijn derde overwinning in Tielt, nadat hij van start tot finish de snelste was.
In de openingsronde sloeg Verschueren een kloof van 13 seconden op Niels Reynvoet, de winnaar van vorig jaar die voor een zachte rubbercompound had gekozen. Verschueren wist op de hardere compound het verschil te maken en vanaf de tweede ronde controleerde hij de wedstrijd om uiteindelijk met 19″2 voorsprong te winnen.
“Ik wist donderdag op de shakedown al dat we een uitstekende afstelling gevonden hadden. Ik voelde me goed en ik heb de wedstrijd vandaag kunnen controleren. Ik ben trots dat ik mijn thuisrally voor de derde keer kon winnen. Als tiener ging ik vroeger met mijn pa naar de TAC Rally kijken, dus ik heb heel mooie herinneringen aan deze wedstrijd,” lachte Vincent Verschueren, die zijn copiloot Mathieu Vynckier een onvergetelijke 49ste verjaardag bezorgde.
Niels Reynvoet eindigde met de Hyundai i20 N Rally2 op de tweede plaats. “In de eerste ronde verloor ik de aansluiting door een foute bandenkeuze en omdat ik even opgehouden werd door Fred Miclotte, die met een afgebroken wiel de finish van de eerste proef probeerde te bereiken. Maar, ik moet toegeven dat Vincent Verschueren vandaag gewoon een fractie sneller was. Daarom heb ik in de laatste ronde niet meer aangedrongen.”
Voor de derde podiumplaats werd in de slotronde nog erg hard aangevallen. Nicola Stampaert, die op de voorlaatste proef zijn eerste snelste tijd in het Belgisch kampioenschap reed, ging zelfs in de fout. “Ik probeerde nog een gooi te doen naar het podium. We hebben gespeeld en verloren. In een remzone ging ik een fractie te laat in de remmen en schoof ik rechtdoor tegen een boom. We stonden ook lek, wat ons nog eens twee minuten kostte… Ach, ik ben vooral tevreden over onze snelheid vandaag,” besloot Stampaert.
Omdat Cédric Cherain in de tweede lus een kleine schuiver maakte met de Jobfixers-Porsche, ging de derde plaats naar de 21-jarige Lander Depotter. Die was erg trots op zijn eerste podiumplaats in het Belgisch kampioenschap. “We kwamen om te leren en dan is deze derde plaats subliem. Dit was bovendien mijn eerste deelname aan de TAC Rally, een wedstrijd die berucht is om zijn glad asfalt,” aldus Depotter.
Cédric Cherain, in extremis als vervanger van de zieke PJM Cracco opgeroepen door het Jobfixers-team, stuurde de Porsche 991 GT3 naar een knappe vierde plaats. Onverhoopt na een minimale verkenning en met nota’s die voor de eerste keer in het Frans werden gelezen door Jasper Vermeulen.
Tim Van Parijs reed ook een beresterke wedstrijd met zijn Porsche 997 GT3, bekroond met een knappe vijfde plaats, voor Robin Maes, 6de na een regelmatige wedstrijd in zijn Skoda, en Thibaud Mazuin, die zijn eerste wedstrijd van het seizoen reed op een voor hem onbekend parcours. Gunther Monnens werd na een tijdrovende lekke band 9de in zijn Porsche.
De 10de plaats en de overwinning in Divisie 2 ging naar Benoit Verlinde en zijn copilote Juliette Tsjoen, die een sterke wedstrijd reden met hun Renault Clio Rally3. Verlinde kon in de slotronde profiteren van een foute bandenkeuze van Philip Lommers, die zelfs de zege in de M-Cup liet liggen ten voordele van Franky Boulat.
In Historic was Paul Lietaer oppermachtig. Sascha Oosterlinck behaalde zijn eerste overwinning in het Youngtimer BRC en Stefaan T’joens was de beste in de 2WD Trophy. De overwinning en premies in de BRC Trophy gingen naar Jeroen Catelin in zijn Renault Clio Rally5.
Benoit Verlinde showt het potentieel van de Renault Clio Rally3 in Divisie 2
50ste TAC Rally
De TAC Rally was de tweede manche van het Kroon-Oil Belgian Rally Championship Divisie 2. De strijd voor de algemene overwinning in D2 ging tussen de snelle BMW’s van de M-Cup en een viertal snelle Renault Clio’s Rally3. Philip Lommers begon met een minieme voorsprong aan de slotronde, maar de BMW-rijder moest de zege toch nog aan Benoit Verlinde laten, die aan zijn campagne van 2025 begon met een klinkende overwinning in Divisie 2 en klasse RC3.
Voor de gelegenheid werd Benoit Verlinde genavigeerd door Juliette Tsjoen, die als studente tijdens de paasvakantie even tijd vrij kon maken voor de TAC Rally. De rest van het seizoen zal Verlinde afwerken met Bert Feys. “We plannen inderdaad een volledig seizoen met deze Renault Clio Rally3, die we aangekocht hebben en die gerund wordt door RSE. Het ging meteen heel goed en we mikten op een plaats in de top 10. Uiteindelijk is het, na de sortie van Bert Coene en Nicola Stampaert op de laatste proef, zelfs nog een 9de plaats algemeen geworden,” aldus een tevreden Benoit Verlinde.
Philip Lommers was met zijn nieuwe BMW M3, in de vertrouwde zilvergrijze kleur met oranje strepen, goed op weg naar de zege, tot hij een foute bandenkeuze maakte. “We hebben voor de laatste ronde nieuwe banden van Hoosier gemonteerd, maar die bleken gewoon niet voldoende grip te bieden. Wat we ook deden, we verloren pakken tijd. We begonnen met 1″2 voorsprong aan de laatste ronde en we eindigen op 31″, terwijl we even hard hebben aangevallen als in de vorige lussen,” vertelde Peter Michiels, de co van Philip Lommers.
Het duo werd derde in Divisie 2, want Franky Boulat ging hen in de slotronde ook nog voorbij en pakte de winst in de MATS Performance M-Cup. “Ik begrijp wat bij Philip gebeurd is, want ik reed in de eerste ronde ook op die banden en toen kwam ik ook niet aan zijn tijden. We hebben in de laatste ronde nog hard aangevallen, want we hadden maar 9″1 achterstand. Twee op twee, dat betekent dat “de oude” het nog kan,” lachte Franky Boulat, vijfvoudig kampioen in de M-Cup. “Het niveau ligt dit jaar hoger dan ooit, maar we blijven meestrijden voor de titel!”
Na de opgave van Kurt Braeckevelt (aandrijfas stuk), ging de vierde plaats in Divisie 2 naar Jochen Claerhout, die een mooie comeback maakte met een Renault Clio Rally3. De vierde plaats ging naar Tobi Vandenberghe, die tevreden was met de verbeteringen die hij aangebracht had aan zijn BMW.
Stefaan Crombez werd zesde in zijn Renault Clio Rally3, voor merkgenoot Eddy Van de Vivere, die heel tevreden was over de kennismaking met de Clio. Chris Dobbelaere, winnaar in de Histo Cup in zijn thuisbasis Tielt, stuurde zijn Opel Kadett GT/E naar de 8ste plaats, voor Jeroen Catelin, die in zijn Renault Clio Rally5 ook de winst in de BRC Trophy pakte.
In de tussenstand van Divisie 2, deelt Benoit Verlinde de leidersplaats met Corentin Fiasse, winnaar van D2 in de Rallye des Ardennes.
Tim Van Parijs verrast zichzelf met een Top 5 “Masters”
TAC Rally
Frédéric Miclotte mocht als Master het parcours van de 50ste TAC Rally openen, maar lang kon hij daar niet van genieten. Na een paar kilometer liet de Skoda-rijder zich verrassen. “Ik dook een fractie te snel in een snelle rechtse, waarbij het voorwiel aan de rand van het asfalt haakte, waardoor de wagen rond ging. Daarbij raakte het andere voorwiel een duiker. Het wiel was afgebroken en een noodreparatie bleek niet voldoende sterk om nog drie proeven te rijden voor de volgende service,” aldus een ontgoochelde Fred Miclotte.
Tim Van Parijs ging uitstekend van start met een 3de tijd, voor regerend kampioen Cédric Cherain. Van Parijs zou wel moeten buigen voor Cherain, maar niet voor Patrick Snijers, die de openingsronde als tweede Master kon afsluiten, maar daarna zijn Porsche definitief aan de kant zette. “Het stuurhuis is stuk. We hebben al een paar proeven met speling op de voortrein afgewerkt, maar het is te gevaarlijk om verder te rijden,” vertelde 7-voudig Belgisch kampioen Patrick Snijers.
Vooraan bleef Tim Van Parijs toptijden rijden, met een vijfde plaats algemeen als onverhoopt resultaat. “Daar ben ik op mijn leeftijd heel blij mee. Het was maanden geleden dat ik nog met de Porsche gereden had, maar dat verleer je niet. Het gevoel zat meteen goed. Ik had me voorgenomen om twee proeven te kijken of we vooraan mee zouden kunnen. Was dat niet het geval, dan zou ik voor het spektakel rijden. Maar, dat bleek niet nodig, want we waren nog verrassend competitief. Dat had ik zelf niet verwacht,” lachte Tim Van Parijs tevreden.
Bert Coene leek tweede te worden, maar de Ford-rijder schoof op de laatste proef van de baan. Ook Philip Lommers liet de tweede plaats door de vingers glippen door een foute bandenkeuze in de slotronde. Zo ging de tweede plaats naar Franky Boulat, tevens winnaar in de MATS Performance M-Cup. “De oude kan het nog,” genoot Franky van de winst, na een wedstrijd die slecht begon. “In de eerst lus had ik zelf ook een foute bandenkeuze gemaakt. Met een te zachte compound, vond ik gewoon geen grip omdat het asfalt wat warmer was dan ik verwacht had.”
Paul Lietaer, overtuigend winnaar in Historic, werd een zoveelste demonstratie van zijn stuurmanskunst derde bij de Masters. “Ik heb me wel geamuseerd vandaag,” vertelde Paul Lietaer. “Ik had in Historic geen concurrentie, maar bij de BMW’s vond ik wel een paar speelkameraden. Maar, met 270 pk in mijn Escort kan ik natuurlijk ook niet toveren tegen de 400 pk van die M3’s.”
Jochen Claerhout werd mooi vierde bij de Masters, voor Henri Schmelcher, die eindelijk nog eens droog asfalt voor de wielen van zijn Porsche kreeg. Sascha Oosterlinck sloot de wedstrijd af als 6de Master, voor Chris Dobbelaere, winnaar in de Histo Cup, Patrick Van de Putte en Dany Claesen.
|
Stefaan T’joens laat geen steken vallen in 2WD
Stefaan T’joens begon niet in de beste omstandigheden aan de 50ste TAC Rally. Enkele gebroken ribben waren nog niet helemaal hersteld, maar de Clio-rijder verbeet de pijn en hield het hoofd koel toen Jony Van de Walle in de eerste ronde sneller bleek met zijn gekende Opel Astra GSi. De Tieltenaar moest echter na de eerste ronde opgeven met een gebroken aandrijfas.
Vanaf dat moment was het enkel nog overleven en uitrijden voor Stefaan T’joens, die opnieuw de maximale punten scoorde in de 2WD Trophy.
De tweede plaats ging naar Lieven Brulez in zijn originele en vooral budgetvriendelijke en betrouwbare Toyota Corolla. “Een wagen met meer dan 40,000 wedstrijdkilometers op de teller die ons nog nooit in de steek heeft gelaten,” vertelde Lieven Brulez. “Vandaag hebben we ons weer goed geamuseerd. Het was trouwens de eerste keer dat ik in het BRC genavigeerd werd door mijn dochter Florien. Ze heeft het prima gedaan!”
Demonstratie van Paul Lietaer, Mister TAC Rally
Het fenomeen Paul Lietaer, de “Polle” voor de vrienden, heeft opnieuw een demonstratie van zijn stuurmanskunst gegeven in de 50ste TAC Rally. In zijn TAC Rally, waar hij in 1979 voor de eerste keer won en recordhouder is, overklaste de piloot uit Heestert de Historic-categorie met zijn Ford Escort RS1800. Lietaer mengde zich tussen de BMW’s van de M-Cup en strandde op de 12de plaats algemeen.
“Het lag er droog bij, met veel grind op de baan, ideaal om te spelen met onze Escort,” vertelde Paul Lietaer na de finish. “Het was jammer dat er weinig concurrentie was in Historic, maar ik heb in de snelle BMW’s van de M-Cup wel wat speelkameraden gevonden. Ik heb me geamuseerd, al had ik veel liever met mijn Subaru Impreza WRC S5 gereden. De wagen is nog niet klaar omdat ik wacht op de kabelboom die in Engeland gemaakt moet worden. Helaas zijn de wachttijden voor onderdelen in de autosport veel te lang. Ik hoop de Subaru in Oostrozebeke te kunnen presenteren.”
Ondanks het verlies van de vijfde versnelling vanaf de eerste proef, reed Koen Verhaeghe, de titelverdediger, lange tijd op de tweede plaats in Historic, maar uiteindelijk moest hij opgeven met een kapotte motor. Hans Vancampenhoudt had zijn Escort ook al vroeg aan de kant gezet met technische problemen. Zo ging de tweede plaats naar die andere Escort Mk1 van Marijn en Nick Hoens.
“Het ging boven verwachting goed,” vertelde Marijn. “De voorbereiding was spannend, want we kregen de motor pas maandag geleverd. Gelukkig was de auto net op tijd klaar.”
Sascha Oosterlinck wint het Subaru-onderonsje in de Youngtimers
In het Youngtimer BRC toonde Sascha Oosterlinck dat hij de overstap van de Ford Escort naar de Subaru Impreza van XLT vlot verteerde heeft. Oosterlinck won met ruim drie minuten verschil de strijd in het Youngtimer BRC, nadat hij twee jaar geleden ook al een overwinning behaalde in het Historic BRC in de East Belgian Rally.
“De Subaru bevalt me uitstekend,” vertelde Sascha, die in de eerste lus een kleine minuut verloor door een lekke band. “Toch is het niet zo makkelijk. Ik heb de indruk dat ik harder moet werken aan het stuur van deze 4×4 dan met de Escort waarmee ik jaren reed.”
Bjorn Huygelier uit Aalter-Lotenhulle was heel blij met de tweede plaats in zijn thuisrally. “We rijden slechts één nationale wedstrijd per jaar, onze thuisrally in Tielt. Ik heb jaren als copiloot samen met Andy Heyrick gereden in een Subaru. Dit is mijn eerste keer in Tielt als piloot en ik vond het geweldig! Zeker met deze Subaru uit 1993, want een Impreza blijft mijn lievelingsauto.”
Sonny Spriet, die zijn Subaru ook bij XLT huurde, had zich ook goed geamuseerd. “We hebben in de eerst ronde meteen een aantal minuten verloren door een lekke band, waarbij we nog eens 40″ straftijd namen op de verbinding. Daardoor verloren we de aansluiting, maar we hebben enorm genoten.”
Dominiek Kindt, de snelste bij de voortrekkers, eindigde met zijn Peugeot 309 GTI op de vierde plaats, voor Joeri De Bouvere in zijn VW Golf GTI. Jozef Lapeire werd in zijn gekende Toyota Celica zesde. Stijn Naert moest zijn snelle Citroën Saxo met technische problemen vroegtijdig aan de kant zetten.