30 JAAR HONDA CR-V

Toen de Honda CR-V in 1995 zijn debuut maakte, veranderde hij het autolandschap ingrijpend en baande hij de weg voor een nieuw type gezinswagen. De CR-V combineerde het comfort, de verfijning, de praktische bruikbaarheid en efficiëntie van een klassieke berline met de robuuste, terreinwaardige capaciteiten van een 4×4. Daarmee ontketende het originele model een avontuurlijke geest die 30 jaar later nog altijd springlevend is.

Vandaag zijn compacte crossovers en SUV’s niet meer weg te denken uit het straatbeeld, maar bij de lancering van de CR-V creëerde Honda een geheel nieuw voertuigsegment. De combinatie van gezinsvriendelijke gebruikskosten en rijervaring met veelzijdige capaciteiten sloeg onmiddellijk aan bij het publiek, met als resultaat meer dan één miljoen verkochte exemplaren sinds de Europese introductie.

Bij zijn lancering was de CR-V de eerste volledig door Honda ontworpen en ontwikkelde SUV. Van meet af aan stond het model symbool voor innovatieve technologie en het gedurfde en doordachte ingenieurswerk van het merk – en dat steeds met het oog op het waarmaken van Honda’s belofte: het rijplezier voor iedereen toegankelijk maken.

De eerste generatie introduceerde slimme technologieën zoals het volledig automatische ‘on demand’ Real Time 4WD-systeem, en bood daarnaast iconische kenmerken zoals de verwijderbare koffervloer die ook dienst deed als picknicktafel.

De CR-V werd meteen een publiekslieveling en zette nieuwe standaarden in het SUV-segment, waarbij hij uitblonk in zowel rijgedrag als veelzijdigheid. Concurrenten volgden al snel het voorbeeld van Honda, waardoor het compacte SUV-segment snel groeide. Maar Honda liet zich niet uit het veld slaan en bleef de lat hoger leggen. Elke nieuwe generatie verstevigde de voorsprong dankzij continue innovatie en verfijning.

Zo was de CR-V een van de eerste modellen in zijn segment met een volledige hybride aandrijflijn: het geavanceerde i-MMD-systeem dat in 2018 werd geïntroduceerd. Ook op het vlak van veiligheid liep de CR-V voorop, met als hoogtepunt de nieuwste generatie die uitgerust is met het Honda SENSING 360-systeem – Honda’s geavanceerde, omnidirectionele veiligheids- en rijhulpsysteem. Al deze vooruitgangen werden gerealiseerd met steeds meer aandacht voor comfort en kwaliteit, in lijn met de groeiende vraag naar premium producten.

Vandaag, in zijn zesde generatie, blijft Honda’s populairste SUV toonaangevend in zijn segment. De CR-V koppelt dynamische en intuïtieve rijeigenschappen aan een indrukwekkende veelzijdigheid. De in 2023 gelanceerde generatie biedt alles voor het dagelijkse leven én voor weekenduitstappen, met een robuust en verfijnd design, verhoogde gebruikswaarde, verbeterde veiligheid en een geavanceerd hybridesysteem dat zowel sportieve prestaties als een opmerkelijke efficiëntie levert. Drie decennia later blijft de avontuurlijke geest van de CR-V onaangetast.


The Beast

De wildste CR-V ooit – ‘The Beast’ – is een SUV met een duidelijk verschil. Deze CR-V Hybrid Racer werd ontworpen en ontwikkeld door Honda Performance Development en fungeert als rijdend laboratorium voor elektrificatietechnologie en onderzoek naar duurzame brandstoffen.

Zijn opvallende, aerodynamisch geoptimaliseerde uiterlijk combineert het bovenste gedeelte van een standaard CR-V-productiemodel (inclusief panoramisch glazen dak) met een unieke onderbouw van koolstofcomposiet, voorzien van verbrede wielkasten en een prominente voorsplitter.

Net als het standaardmodel beschikt ‘The Beast’ over een geavanceerde hybride aandrijflijn – al is deze iets krachtiger. De aandrijving is gebaseerd op Honda’s kampioenschapswinnende INDYCAR-motor en draait op 100% duurzame Shell-racebrandstof. De 800 pk sterke 2.2-liter V6 met dubbele turbo wordt ondersteund door een Empel elektromotor-generatorunit, gevoed door een Skeleton-supercondensatorenergiesysteem.


Honda CR-V MK1 (1995)

  • CR-V staat voor ‘Compact Recreational Vehicle’

  • Unieke optie: een draagbare douche in de koffer

  • Innovatief Real Time 4WD-systeem schakelde automatisch tussen 2WD en 4WD

Met zijn baanbrekende mix van berlinecomfort en -verbruik, stationwagenpraktische bruikbaarheid en 4×4-capaciteiten zorgde de eerste generatie CR-V in 1995 voor een ware revolutie.

Het design werd gekenmerkt door robuuste SUV-elementen zoals kunststof bumpers, wielkasten en een verhoogde bodemvrijheid. De verticale achterlichten groeiden uit tot een stijlkenmerk van het model.

Binnenin bood de CR-V innovatieve functies zoals een koffervloer die uitklapbaar was tot picknicktafel. Daaronder bevond zich een kunststof opbergvak, ideaal voor natte of vuile spullen zoals wandelschoenen of wetsuits.


Honda CR-V MKII (2002)

  • Eerste CR-V met dieselmotor

  • Picknicktafel in de koffer keert terug

Op het succes van de eerste generatie bouwde Honda verder met een tweede generatie die in 2002 nieuwe maatstaven zette in het competitieve middenklasse SUV-segment.

Het model bleef trouw aan het innovatieve karakter van de CR-V, met onder andere de introductie van de geavanceerde en efficiënte 2.0-liter i-CDTi dieselmotor.

De achterbank kon verschoven en gekanteld worden (tot 45°) om het comfort te verbeteren. In combinatie met de volledig platklapbare voorzetels kon het interieur worden omgevormd tot rustruimte.


Honda CR-V MK3 (2006)

  • VTEC variabele kleptiming op de 2.0-liter benzinemotor

  • Lager zwaartepunt en 25% bredere spoorbreedte voor meer wendbaarheid

  • Slim inklapbare achterbank bood ruimte aan twee rechtopstaande mountainbikes

Met de derde generatie, gelanceerd in 2006, tilde Honda de CR-V naar een hoger niveau. Het model kreeg een sportiever design en betere rijeigenschappen, maar bleef uiterst praktisch.

Het opvallende ‘cab forward’ profiel en de coupé-achtige zijruiten benadrukten de dynamiek, terwijl het interieur luxueuzer werd afgewerkt – een knipoog naar de toenemende vraag naar premiumbeleving.

Een opvallend kenmerk was de ‘Double Deck’ kofferruimte, met een afneembare plank boven de vloer, zodat spullen onderin opgeborgen konden worden zonder andere bagage te moeten verplaatsen.


Honda CR-V MK4 (2012)

  • Real Time 4WD nu elektronisch aangestuurd

  • Facelift in 2015 introduceerde een 9-traps automatische versnellingsbak

  • Nieuwe 1.6 i-DTEC diesel haalde tot 4,5 l/100 km (62,7 mpg)

De vierde generatie CR-V leverde nog meer kwaliteit, comfort en efficiëntie. Het was de meest geavanceerde en veilige versie tot dan toe.

De gebruikte materialen waren afgestemd op Europese voorkeuren, met een afwerking op het dashboard geïnspireerd op het marmerpatroon van Japans Kobe-rundvlees.

Voor het eerst was de CR-V beschikbaar met zowel twee- als vierwielaandrijving. De CO₂-uitstoot daalde gemiddeld met 12% over het hele gamma.


Honda CR-V MK5 (2018)

  • Eerste Honda SUV in Europa met e:HEV hybride-aandrijving

  • Zevenzitsoptie breidde de veelzijdigheid verder uit

  • Nieuwe 1.5 VTEC TURBO, terwijl de dieseloptie verdween

Tegen de tijd dat de vijfde generatie werd gelanceerd in 2018, was de CR-V uitgegroeid tot de best verkochte SUV ter wereld. Toch bleef Honda innoveren.

Voor het eerst kreeg een Honda SUV in Europa de i-MMD hybride-aandrijflijn. En met Honda SENSING™ veiligheidstechnologie werd een nieuwe standaard gezet in lijn met Honda’s ‘Safety for Everyone’-filosofie.


Honda CR-V MK6 (2023)

  • Verkrijgbaar met e:HEV hybride of e:PHEV plug-in hybride aandrijving

  • Honda SENSING 360 vermijdt dode hoeken en draagt bij aan botsingspreventie

  • Eén van de grootste kofferruimtes in zijn klasse, met dubbele laadvloer op plug-in

Met zijn gedurfde design en uitzonderlijke praktische bruikbaarheid zet de nieuwste Honda CR-V nieuwe normen op het vlak van veiligheid, connectiviteit en comfort. Voor het eerst in Europa is er een plug-in hybride (e:PHEV), met een elektrisch rijbereik tot 79 km¹.

Daarnaast is ook een e:HEV hybrideversie beschikbaar, met een geavanceerd AWD-systeem. De plug-in hybride biedt FWD-aandrijving en verhoogt de efficiëntie zonder compromis op rijplezier.

Binnenin zorgen hoogwaardige materialen en een vloeiend ontwerp voor een premium sfeer. De CR-V biedt meer laadruimte en functionaliteit dan ooit, wat hem perfect maakt voor actieve levensstijlen.

¹ Volgens Euro 6eBis-norm

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait