Evolutie van de 911 GT3 R: zware duurtest in Spa-Francorchamps

Terwijl de zeer succesvolle Porsche 911 GT3 R in het seizoen 2025 overwinningen over de hele wereld blijft najagen, draait zijn opvolger al in de coulissen. Komend weekend zet het ontwikkelingsprogramma voor het nieuwe klantenracemodel, gebaseerd op de huidige GT3-raceauto, zijn volgende stap onder competitieve omstandigheden. Het cruciale testuitje wordt gehouden in samenwerking met Herberth Motorsport op 19 en 20 april op het Belgische circuit van Spa-Francorchamps.

De Creventic 24h Series organiseert op zaterdag en zondag een endurancerace in split-format onder de noemer “Michelin 12H Spa-Francorchamps”. Na oefensessies, testen en kwalificatie begint het evenement op 19 april met vijf uur racen, voordat het de volgende dag wordt hervat met de resterende zeven uur. Achter het stuur van de testauto met startnummer 91 – de vernieuwde Porsche 911 GT3 R – zit voormalig Porsche Junior en regerend IMSA GTD Pro Champion Laurin Heinrich uit Duitsland, naast landgenoten Ralf Bohn en Alfred Renauer. Beide coureurs, samen met het team van Herberth Motorsport, staan bekend om hun schat aan ervaring in enduranceraces.

Porsche 911 GT3 R (2026), 2025, Porsche AG

“De Creventic-serie biedt de ideale omgeving voor zo’n belangrijke test. De competitie bestaat uit tal van privéteams die op hoog niveau racen, er is veel circuittijd en het circuit van Spa-Francorchamps vormt een formidabele uitdaging voor zowel de rijders als de machines”, zegt Sebastian Golz, Project Manager Porsche 911 GT3 R. “Als een oud Porsche-klantenteam kan Herberth Motorsport waardevolle feedback geven over het rijgedrag, het onderhoudsgemak, de ergonomie, en operationele functies. We zijn ook benieuwd naar de indrukken van de chauffeurs.”

De evolutie van de Porsche 911 GT3 R bouwt voort op het zeer succesvolle huidige model en zal in de zomer voor het publiek worden onthuld. Voor het raceseizoen 2026 hebben de ingenieurs van Porsche sterk de nadruk gelegd op het verbeteren van de rijeigenschappen. Aanpassingen aan aerodynamische componenten zijn bedoeld om de hellingsgevoeligheid te verminderen, waardoor het gedrag van de voorkant tijdens het remmen en accelereren wordt verbeterd. Er zijn ook belangrijke software-updates doorgevoerd en het stuursysteem is verfijnd door het engineeringteam in Weissach. Verdere technische details over de geëvolueerde Porsche 911 GT3 R zullen op een later tijdstip worden onthuld.

Porsche 911 GT3 R (2026), 2025, Porsche AG

Deze verder ontwikkelde GT3-deelnemer treedt in de voetsporen van een bewezen winnaar. Sinds de start van het seizoen 2023 heeft de huidige Porsche 911 GT3 R tal van belangrijke overwinningen gevierd – zoals de overwinning in de LMGT3-klasse tijdens de 24 uur van Le Mans, het winnen van de FIA Endurance Trophy in het FIA World Endurance Championship (WEC), clean sweeps in alle GTD Pro-titels in het Noord-Amerikaanse IMSA WeatherTech SportsCar Championship, Porsche’s allereerste DTM-titel, en de constructeurstitel voor Porsche in de Intercontinental GT Challenge.

Porsche 911 GT3 R, FIA Endurance Trophy, 2024, Porsche AG

Onlangs reed het klantenteam AO Racing met de tot 416 kW (565 pk) sterke machine naar de overwinning in de GTD Pro-categorie tijdens de 12 uur van Sebring in de VS.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait