Story 70 jaar Alpine – Episode 2 – Het Alpine-design

De reeks “Alpine 70 jaar”, die in maart van start ging om de oprichting van het merk in 1955 te vieren, wijdt zijn tweede aflevering nu aan design. Laurens van den Acker, Chief Design Officer van Renault Group, en Antony Villain, VP Design voor Alpine, bespreken de stilistische inspiratiebronnen voor de wedergeboorte van het merk en blikken vooruit op de toekomstige modellen die de Dream Garage zal voortbrengen.

op 18 April 2025

Beide heren ontvingen ons in de Studio Alpine in Guyancourt, om te praten over de commandogeest die de wedergeboorte van het merk heeft vormgegeven, met respect voor de stijl die Jean Rédélé heeft geïnitieerd. Ze leggen ook uit hoe de elektrische technologie interessante mogelijkheden biedt op het gebied van design en hoe de concept-car Alpenglow de stilistische intenties van toekomstige modellen belichaamt.

 

“Ik heb dit merk niet met nostalgie benaderd. Ik heb het benaderd als een ‘enthusiast’.  Ik zei tegen mezelf, dit is een fantastisch merk en er is van alles mee te doen.”   Antony Villain, VP Design voor Alpine

 

Sinds de beginjaren van het merk onder leiding van Jean Rédélé is één element altijd onveranderd gebleven: het logo.  De A-pijl die Philippe Charles in de jaren zestig ontwierp, en waarvan hier het allereerste ontwerp wordt getoond, wordt beschouwd als een niet te overtreffen symbool van beweging en snelheid en wordt vandaag de dag nog steeds gebruikt. Die lange levensduur weerspiegelt het vermogen van Alpine om zichzelf opnieuw uit te vinden zonder zijn identiteit of zijn waarden van sportiviteit, innovatie en Franse knowhow te verloochenen.

 

 “Een merk creëren is ongetwijfeld het spannendste avontuur in de carrière van een ontwerper. Vandaag zijn we aan de volgende fase begonnen, want we breiden het gamma uit van één naar zes of zeven modellen. Het is dus onze taak om het merk leven en vorm geven. Het is als een boom die groeit en zijn takken spreidt. We moeten ervoor zorgen dat elk model betekenis heeft en bijdraagt aan het verhaal van het merk.” Laurens van den Acker, Chief Design Officer van Renault Group

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait