Maserati zet legendarische bochten in vuur en vlam: voor het eerst in de geschiedenis paradeert de Drietand door de straten van Monte Carlo

Op zaterdag 3 en zondag 4 mei in het Prinsdom Monaco, voordat Maserati de startopstelling betrad voor ronden 6 en 7 in seizoen 11 van het ABB FIA Formula E World Championship, begon Maserati op spectaculaire wijze met de vieringen in de aanloop naar de herdenking van zijn eerste 100 jaar in de autosport volgend jaar.

In 1926 nam de Maserati Tipo 26 – de eerste auto in de geschiedenis met het drietandlogo op de motorkap – deel aan en won (in zijn klasse) de Targa Florio met Alfieri Maserati aan het stuur.
Een belangrijke mijlpaal die de eerste van de vele racesuccessen van het in Modena gevestigde bedrijf markeert, in een honderdjarige geschiedenis van het overbrengen van technologie van het circuit naar de weg.

Om het aftellen naar een eeuw in de racerij te beginnen, was Maserati te zien in een spectaculaire parade van de meest iconische modellen uit het raceverleden en -heden tijdens het Monaco E-Prix-weekend, waar voor het eerst in de geschiedenis van het Formule E-kampioenschap een double-header werd georganiseerd.

De Rascasse, het Casinoplein, de haarspeldbocht van het Grand Hotel: dit zijn enkele van de bochten die de legendes van de autosport oproepen en die tijdens de Maserati Parade werden ingenomen door de historische Maserati 250 F, een Formule 1-eenzitter die hier in Monte Carlo in 1956 zegevierde met Stirling Moss en met Juan Manuel Fangio in 1957, samen met de glorieuze MC12 die tussen 2004 en 2010 22 overwinningen behaalde (waaronder 3 algemene successen tijdens de 24 uur van Spa) en 14 titels in de FIA GT tussen constructeursbekers en zowel rijders- als teamkampioenschappen.

De Maserati MC20 wegcoupé was ook te zien in de parade, als een symbool van de terugkeer van het merk naar het racen in de moderne tijd, een auto aangedreven door de krachtige gepatenteerde Twin Turbo 3.0 L Nettuno V6-motor en gebaseerd op de pre-chamber-technologie die is toegepast op Formule 1-motoren; zijn opvolger in de racerij, de Maserati GT2, die de Drietand terug naar de overwinning heeft gebracht in de kampioenschappen met overdekte wielen en ongekend succes boekt in de GT2 European Series, en zijn straatlegale versie, de GT2 Stradale.

Om de parade af te sluiten waren de absolute meesterwerken van de prestaties van de Trident: MCXtrema, het “beest” op het circuit, de ultieme uitdrukking van prestaties met zijn 740 pk sterke 3,0-liter twin-turbo V6-motor afgeleid van de Nettuno en het vlaggenschip Tipo Folgore eenzitter, vergezeld van de Maserati GranCabrio Folgore, de belichaming van de geest van de “Italiaanse grand tourer” in de open lucht, met een 100% elektrisch aandrijfsysteem op basis van 800V-technologie en ontwikkeld met geavanceerde technische oplossingen afgeleid van de Formule E.

Maria Conti, hoofd van Maserati Corse, merkte op: “Het circuit is ons thuis. Het begon allemaal voor ons in de racerij en in iets minder dan een jaar zullen we de belangrijke mijlpaal van een eeuw racegeschiedenis bereiken. Het is buitengewoon om de competitieve geest van ons DNA vandaag de dag te doen herleven op de wegen van het meest iconische en beroemde stratencircuit ter wereld. Het is dan ook een unieke emotie om onze auto’s te zien paraderen in Monaco! Deze bochten hebben autosportgeschiedenis geschreven en we hebben hier drie keer gezegevierd in de Formule 1. Nino Farina in 1948, Sir Stirling Moss in 1956 en Juan Manuel Fangio in 1957: we hopen binnenkort meer successen toe te voegen aan deze speciale trofee-oogst”.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait