Renault 4 E-Tech electric: de veelzijdige elektrische compacte wagen getest

Een compacte, ruime en veelzijdige auto die zich overal thuis voelt en overal goed in is, een auto om in te leven, die met zijn tijd meegaat, een ‘bluejeans-auto’ die even robuust als cool is: wat in 1961 gold voor de originele Renault 4, geldt in 2025 meer dan ooit voor Renault 4 E-Tech electric. Hij put uit het DNA van een wagen die door de decennia heen een cultstatus heeft verworven en die ruim dertig jaar lang iedereen wist aan te spreken, van de man en vrouw in de straat tot de Post, de brandweer en de gendarmerie. De jongste telg in het elektrische gamma van Renault is ontworpen als aanvulling op Renault 5, Mégane en Scénic E-Tech electric en in afwachting van Twingo, die in 2026 op de markt komt. De ambitie van Renault 4 E-Tech electric wordt duidelijk in de filosofie die ten grondslag lag aan het ontwerp: een antwoord bieden op de meest uiteenlopende gebruikssituaties van klanten.

Renault 4 image bank media Test-Drive, on April 28th 2025 at Lisbonne, Portugal – Photo Clément Choulot / DPPI

Omdat hij dit zo goed deed, werd de originele Renault 4 een echt succesverhaal in Frankrijk en de rest van de wereld. Hij brak alle records tijdens zijn carrière en vond tussen 1961 en 1992 maar liefst 8.135.424 klanten, verspreid over meer dan honderd landen op vijf continenten. Daarmee is hij nog steeds het meest verkochte Renault-model ter wereld. De Renault 4 werd geproduceerd in Europa (België, Spanje, enz.), Zuid-Amerika (Argentinië, Colombia, Peru, enz.), Afrika (Algerije, Marokko, Zuid-Afrika, enz.) en zelfs Oceanië. Het is de op drie na meest verkochte auto aller tijden. Geen wonder dat hij is uitgegroeid tot een internationaal cultureel icoon. Toch laat Renault 4 E-Tech electric zich niet afschrikken door dat succes. Bovendien legt hij zichzelf een extra uitdaging op: meewerken aan de democratisering van de elektrische auto op Europese schaal. En terwijl Renault 5 E-Tech electric zich eerder op een stadscliënteel richt, ziet Renault 4 E-Tech electric het breder en wil hij alle doelgroepen, ook jonge gezinnen, aanspreken.

 

Om dat te realiseren, vertrouwt hij op hetzelfde sleutelwoord als zijn voorvader: veelzijdigheid. Dat is wat hem zo aantrekkelijk maakt voor gebruikers, of u nu dagelijks naar het werk pendelt, een weekendje weg gaat of een vrijetijdsuitstapje maakt en ongeacht of u alleen of met het hele gezin onderweg bent, in de stad, op het platteland, in de bergen of op de snelweg.

Als bewijs van die veelzijdigheid mikt Renault 4 E-Tech electric in de eerste plaats op een mix van interieurruimte, moduleerbaarheid en koffervolume die zijn gelijke niet kent in dit segment: een ‘kubusvormig’ volume van 420 liter, een maximaal verlaagde laaddrempel, handige opbergvakken, een neerklapbare achterbank, en zelfs een passagierszetel die zich laat omvormen tot een tafeltje – een primeur voor een elektrische wagen van Renault! Hij kan ook modderige of hobbelige wegen aan dankzij zijn grotere bodemvrijheid en het geavanceerde tractiecontrolesysteem Extended Grip. En hij vereenvoudigt dagelijkse ritten met de ‘One Pedal’-functie, die de energierecuperatie tijdens het remmen maximaliseert en de wagen volledig tot stilstand brengt.

 

Dat, en nog veel meer, heeft hij te danken aan zijn speciale AmpR Small-platform, een unicum in Europa. Dankzij dit platform, dat hij deelt met Renault 5 E-Tech electric, behoudt hij zijn wendbare en dynamische karakter (dankzij het lage zwaartepunt en de multi-linkachteras!) met een extra dosis comfort. Zo kan hij prat gaan op tal van gebruiksmogelijkheden, tot en met het slepen van een aanhangwagen of kleine caravan tot 750 kilogram. Het platform is ook geschikt voor rijhulpsystemen uit het hogere segment, zoals Active Driver Assist voor autonoom rijden op niveau 2, en voor de meest geavanceerde geconnecteerde diensten. Deze omvatten in de eerste plaats de diensten van het openR link-multimediasysteem met Google-integratie, evenals de officiële avatar Reno, een nieuwe dagelijkse metgezel met de kunstmatige intelligentie van ChatGPT.

Renault 4 image bank media Test-Drive, on April 28th 2025 at Lisbonne, Portugal – Photo Clément Choulot / DPPI
Renault 4 image bank media Test-Drive, on April 28th 2025 at Lisbonne, Portugal – Photo Clément Choulot / DPPI

Dat vertaalt zich in een unieke rijervaring, versterkt door het rijgemak van een elektrische wagen, waardoor hij voor iedereen toegankelijk is. Elke Renault 4 E-Tech electric heeft een wisselstroomlader van 11 kW voor dagelijks gebruik en een gelijkstroomlader van 80 of 100 kW voor langere ritten. Bovendien is de AC-lader van 11 kW van het bidirectionele type, zodat u kunt profiteren van de functies V2L (vehicle-to-load) en V2G (vehicle-to-grid)*. Zo kan de wagen als energiebron fungeren en speelt hij zelfs een rol in het energie-ecosysteem door koolstofvrije elektriciteit opnieuw in het net te injecteren dankzij de diensten van Mobilize. Tal van diensten vergemakkelijken ook het dagelijkse leven met een elektrisch auto: intelligent opladen met Mobilize Smart Charge, toegang tot meer dan 800.000 laadpunten in 25 Europese landen met Mobilize Charge Pass en automatisch opladen zonder dat u een badge of creditkaart hoeft te gebruiken met de functie ‘Plug & Charge’. Het plaatje is compleet, u dient hem alleen nog in gebruik te nemen.

* functie alleen beschikbaar in Frankrijk bij de lancering van Renault 4 E-Tech electric

 

Met Renault 4 E-Tech electric zet Renault een nieuwe stap om elektrische voertuigen te democratiseren in Europa. Dit model vult het reeds gevarieerde gamma aan, dat ook Megane, Scenic en nieuwe Renault 5 E-Tech electric omvat. Alleen een compacte auto met volume ontbrak nog in dat gamma. Dat hiaat is nu opgevuld met een veelzijdig, praktisch en modulair model met een grote, gemakkelijk te beladen koffer. Een wagen die maximaal beantwoordt aan de behoeften van het dagelijkse leven. Een populaire elektrische auto die met zijn tijd meegaat, met een maximum aan nuttige technologieën en comfort.” Fabrice Cambolive, CEO van het merk Renault

 

100% elektrisch, 100% made in Europe

Renault Group heeft de geëngageerde keuze gemaakt om Renault 4 E-Tech electric in Europa te produceren, binnen Ampere ElectriCity. De wagen wordt geassembleerd in de fabriek in Maubeuge, de motor in Cléon, het batterijpakket in Ruitz en de batterij zelf loopt van de band in de Gigafactory van Douai. 75% van de leveranciers bevindt zich in een straal van 300 kilometer rond de pool ElectriCity. Dat korte circuit is een echte verbintenis van Renault Group, die niet alleen een lokale en competitieve productie bevordert, maar ook banen veiligstelt en de ecologische voetafdruk verkleint.

De groep wist ook voort te bouwen op de investeringen die in 2021 bij de Manufacture in Maubeuge werden gedaan voor Renault Kangoo. Daardoor konden de ontwikkelingskosten voor de productielijn van Renault 4 E-Tech electric worden beperkt tot de toevoeging van specifieke elementen die eigen zijn aan zijn behoeften. We denken daarbij aan de installatie van het stoffen open dak en de robot die gewijd is aan het lakproces ‘Jetprint Paint’ voor de tweekleurige afwerkingen.

Renault 4 E-Tech electric blijft trouw aan de engagementen van de groep op het vlak van circulaire economie en bereikt bovendien een recycleerbaarheidsgraad van 88,6%(1). Dankzij de expertise van The Future is NEUTRAL, een dochteronderneming van Renault Group die gespecialiseerd is in circulaire economie, gebruikt Renault 4 E-Tech electric ook 26,4% materialen uit de circulaire economie(2), waaronder metaal, glas en 41 kilogram gerecycleerde polymeren, die men onder meer vindt in de deuren, in de hemelbekleding en in de interieur- en koffertapijten. Tot slot bevat de stoffen zetelbekleding van de afwerkingsniveaus Techno en Iconic tot 100% gerecycleerde vezels uit plastic flessen(3).

  1. volgens Richtlijn 2005/64/EG
  2. met inbegrip van materiaal gerecycleerd volgens ISO 14021 plus productieafval en -overschotten die opnieuw worden gebruikt voor productieprocessen in een industriële vestiging.
  3. Alle gegevens zijn voorlopig en zullen worden bevestigd na homologatie van de wagen.
Renault 4 image bank media Test-Drive, on April 28th 2025 at Lisbonne, Portugal – Photo Clément Choulot / DPPI

 

Charismatisch design voor de veelzijdige avonturier

Renault 4 E-Tech electric is in de eerste plaats een auto met een charismatisch design. Een compacte avonturier die helemaal met deze tijd mee is, perfect geproportioneerd en imposant dankzij zijn verhoogde bodemvrijheid en bredere wielen. Behalve de algemene vormgeving zijn ook verscheidene details van het icoon uit de jaren zestig terug te vinden in het nieuwe model: het radiatorrooster, de motorkap, de bumpers, de achterzijruitjes, de deurbekleding, de lichten in capsulevorm, enz.Het geraffineerde en moderne interieur getuigt van een niet te versmaden aantrekkingskracht.

 

Een retrofuturistisch en avontuurlijk design

De Renault 4 is terug, met als doel de legendarische ‘4L’ van weleer opnieuw uit te vinden en hem een trendy, avontuurlijke look te geven. Renault 4 E-Tech electric toont zich echt modern, door enkele van de meest essentiële kenmerken van de originele Renault 4 te updaten volgens de designprincipes van het retro-futurisme.

 

Met veel passie en emotie hebben we besloten om Renault 4 nieuw leven in te blazen met een functionele en ultramoderne, zuiver elektrische, veelzijdige stadswagen. Hij bevat alle ingrediënten die de chemie van het originele recept hebben gemaakt, net als het onmiddellijk herkenbare silhouet. En tegelijk ontdekken we tal van gesofisticeerde en hoogtechnologische details die hem tot een even verfijnde als gedurfde moderne stadswagen maken.” Gilles Vidal, Directeur Design bij Renault & Ampere

 

Proporties op maat van een veelzijdig gebruik

Het silhouet van Renault 4 E-Tech electric heeft ideale proporties voor zijn positionering in het B-segment. Hij profileert zich als de ideale compacte en veelzijdige elektrische wagen.

  • Met zijn lengte van 4,14 meter is hij lang maar toch compact en situeert hij zich tussen Clio (9 cm kleiner) en Captur (9 cm groter) in.
  • Hij heeft een wielbasis van 2,62 meter om de interieurruimte te vergroten.
  • De breedte blijft beperkt tot 1,80 meter. Zo rijdt hij moeiteloos door de stad.
  • Zijn hoogte van 1,57 m zit op hetzelfde niveau als die van Captur. Maar het verschil tussen beide schuilt vooral in de bodemvrijheid. Die van Renault 4 E-Tech electric bedraagt 18,1 centimeter, hetzij 1,2 centimeter hoger dan bij Captur.
Renault 4 image bank media Test-Drive, on April 28th 2025 at Lisbonne, Portugal – Photo Clément Choulot / DPPI

Overal 18 duim

Alle versies van Renault 4 E-Tech electric zijn uitgerust met 18″-velgen die bijdragen tot de avontuurlijke uitstraling van dit model.

  • Op het instapmodel Evolution dragen de aerodynamische sierwieldoppen de naam ‘Jogging’.
  • De Techno-afwerking krijgt de gediamanteerde lichtmetalen velgen ‘Sixties’, die zich onderscheiden door hun vier spaken, een knipoog naar de naam van het model.
  • De uitvoering Iconic tot slot, is eveneens uitgerust met gediamanteerde lichtmetalen velgen, zij het dan met een gesofisticeerde en dynamische grafische stijl, ‘Parisienne’ gedoopt.

Deze drie namen werden niet willekeurig gekozen. Elke modelnaam is afkomstig van een beperkte reeks van de originele Renault 4. De Jogging werd uitgebracht in 1981, de Sixties dateert uit 1985 en de Parisienne, ontworpen in samenwerking met het tijdschrift ELLE, dateert uit 1963.

 

Een kenmerkend radiatorrooster

Met zijn retrofuturistische design biedt Renault 4 E-Tech electric een moderne herinterpretatie van de meest herkenbare elementen van de originele Renault 4. Dat geldt ook voor het radiatorrooster, dat meteen in het oog springt.

Dat radiatorrooster is gemaakt van een doorlopend element uit een stuk, bestaande uit twee afgeronde lichtblokken en een contour die doet denken aan de verchroomde rand van het radiatorrooster op de historische Renault 4. Een contour die niet onopgemerkt blijft, want net als het Renault-logo in het midden wordt hij verlicht zonder zwarte zones en zonder onderbreking van de lichtlijn. Deze naadloze achtergrondverlichting uit een stuk is een wereldprimeur bij een autoconstructeur! De lichten en contourlijn vormen een lichtverbinding die zowel bij stilstand als in beweging zichtbaar is.

Achter deze innovatie schuilt heel wat ontwikkelingswerk. De bijzonderheid van de structuur, namelijk één lang blok van 1,45 meter, was een uitdaging voor de teams van Renault en hun leveranciers, Valeo en OP Mobility. De reden is eenvoudig: zo’n imposant stuk bestond niet. Het moest dus vanaf een wit blad worden ontwikkeld. Bovendien moest dit cruciale onderdeel voldoen aan eisen op het vlak van duurzaamheid, stevigheid en veiligheid, vooral bij aanrijdingen met voetgangers. Tot slot werd er geen enkele toegeving gedaan op het gebied van herstelbaarheid. Zo kunnen beschadigde onderdelen afzonderlijk worden vervangen zonder dat men het hele radiatorrooster hoeft te vervangen, of het nu het polycarbonaatglas of een van de koplampen is die kapot is.

Naast het ontwerp van dit unieke object moest ook de productie ervan worden voorbereid. Met zijn lengte van 1,45 m wordt dit eendelige radiatorrooster beschouwd als een uitzonderlijk object voor montagelijnen. Er werden tal van 3D-maquettes gecreëerd om niet alleen technische tests maar ook veiligheidstests uit te voeren. Verscheidene afdelingen hebben zich over deze kwestie gebogen, van design over ontwikkeling tot productie, om de bediening en plaatsing ervan door de operatoren te optimaliseren. Er wordt ook een plastic beschermfolie op het radiatorrooster gekleefd, die pas na de assemblage van de wagen wordt verwijderd om krassen te voorkomen.

 

Esthetische knipogen naar het icoon

De verwijzingen naar het design van de originele Renault 4 zijn talrijk, vanuit welke hoek u hem ook bekijkt.

  • De motorkaplijnen duiken aan elke kant omlaag in het radiatorrooster om de eerste een horizontale look te geven en de tweede een erg verticale vorm, net als bij het model van weleer.
  • De sierelementen bovenaan de motorkap verwijzen naar het rooster dat de Renault 4 uit de jaren 60 bevatte.
  • De voor- en achterbumpers zijn aan beide uiteinden voorzien van een uitstulping, een knipoog naar de haken die de bumpers van de originele Renault 4 vasthielden. In tegenstelling tot die laatste zijn ze personaliseerbaar dankzij decoratieve accessoires.
  • In profiel trekken de achterzijruitjes meteen de aandacht. Het is een symbolisch element van het historische model en het moest behouden en geherinterpreteerd worden. Deze zijruitjes, die zich achter de hoofdsteunen bevinden, zorgen voor een erg geslaagd stijleffect, met een kleine visuele verrassing die u kunt ontdekken wanneer u dichterbij komt.
  • Eveneens op de flanken verwijzen drie karakteristieke, gebeitelde strepen in het koetswerk van de deuren naar de plastic beschermingen van de Renault 4 GTL van weleer, al maken ze hier onmiskenbaar een sprong in de toekomst.
  • Ook aan de zijkant lijkt de diagonaal van de voorruit door te lopen dankzij personaliseringselementen ter hoogte van de vleugels (naargelang de versie). We lezen er ‘Renault ElectriCity’ en ‘Manufacture de Maubeuge’, twee verwijzingen naar de productieplaats van de wagen.
  • Het dak sluit dan weer aan bij het emblematische design van het historische model, maar krijgt een nieuwigheid: dakstangen, beschikbaar naargelang de versie.
  • Aan de achterzijde tot slot komt het verleden terug in de lichten die de beroemde verticale capsulevorm in drie delen overnemen. Maar ook in de rechte lijnen van de achterklep. Een achterklep die overgaat in de bumper. Wow-effect gegarandeerd bij het openen.

 

Renault 4 image bank media Test-Drive, on April 28th 2025 at Lisbonne, Portugal – Photo Clément Choulot / DPPI

Chique en elegante kleuren

Renault 4 E-Tech electric is verkrijgbaar in zeven chique en tegelijk elegante kleuren: IJswit, stadsgrijs, sterzwart, karmijnrood, terracottabruin, Hauts-de-France-groen en wolkblauw.

Bij zijn lancering zet Renault 4 E-Tech electric voornamelijk de nieuwe kleur Hauts-de-France-groen in de kijker. Hoewel deze tint dezelfde nuance heeft als het Bleu Île-de-France dat in 1961 werd uitgebracht, werd hij aangepast aan de huidige smaken met een meer parelmoerachtige look. Deze laatste houdt het midden tussen blauw en groen, naargelang de lichtinval. De naam is ook een eerbetoon aan de assemblagevestiging, Maubeuge in Hauts-de-France.

 

Een gedifferentieerde sfeer voor elke afwerking

Zodra u plaatsneemt in Renault 4 E-Tech electric maakt u kennis met drie specifieke werelden, naargelang het uitrustingsniveau.

De versie Evolution is herkenbaar aan de lichte kleur van het dashboard en de deurpanelen. Deze tint onderscheidt zich van de donkergrijze kleur van de zetelbekleding en de stiknaden in de kleuren van de Franse vlag.

De afwerking Techno staat dan weer in het teken van jeans. Ze onderscheidt zich door de combinatie van donkerblauw ‘geraffineerd textiel’ (TEP) en verzadigd blauw gerecycleerd polyester, die erg dicht aanleunt bij die van een spijkerbroek die u elke dag kunt dragen. Op de koperkleurige klinknagels aan de zijkanten van de zetels is een ‘easter egg’ te herkennen. Daarop staat ‘Allez-y, vous êtes en Renault 4’. Zelfs de stiknaden hebben een koperkleurige kleur, die vergelijkbaar is met die van jeanssierstiksels. Naast de zetelbekleding werden ook het dashboard en de deurpanelen afgewerkt in deze gewatteerde stof.

Tot slot dompelt de Iconic-versie Renault 4 E-Tech electric onder in een wereld die zowel chic als sportief is. De zetels en hoofdsteunen combineren een stof met pied-de-poulemotief en gele stiknaden met de gedeeltelijk gerecycleerde en biologisch getinte stof ‘textile refined’ (TEP). Ook de kleur geel staat centraal in de sierstrook op de voorzetels, de achterbank en het dashboard. Dat laatste wordt ook verfraaid met een lasergravure en achtergrondverlichting van de
Renault 4.

Renault 4 image bank media Test-Drive, on April 28th 2025 at Lisbonne, Portugal – Photo Clément Choulot / DPPI

Combinaties naar ieders smaak

Renault 4 E-Tech electric past zich aan alle esthetische en praktische wensen van zijn gebruikers aan dankzij de honderden mogelijke combinaties van kleuren, velgen, accessoires en sierelementen, evenals optionele mogelijkheden zoals de dakrails, het stoffen schuifdak en de contrasterende afwerking in zwart of uitgebreid zwart.

De uitgebreide catalogus van interieuraccessoires, die in de meeste gevallen 3D-geprint worden in de Refactory in Flins, omvat een organiser en extra opbergvakken van diverse afmetingen met speciale deksels. Ze zijn verkrijgbaar in verschillende motieven (NumbeR4, LoveR4, FloweR4 en FloweR4) en in drie kleuren (donkerrood, grijs en blauw) voor een chique en elegante uitstraling. Last but not least is ook het rieten mandje voor uw stokbrood, dat werd geïntroduceerd door Renault 5 E-Tech electric, uiteraard inbegrepen, net als het verwisselbare eindstuk van de versnellingspook aan het stuur (de ‘e-pop shifter’), dat verkrijgbaar is in drie versies: NumbeR4, FloweR4 en Br4celet.

Aan de buitenkant zijn de personaliseringselementen* voor het dak, de motorkap, de vleugels en de bumpers voor- en achteraan verkrijgbaar in verschillende uitvoeringen.

  • Fl4sh: Geel / wolkblauw voor de sportieve kant;
  • NumbeR4: Zilver / koper voor de chique kant.

 

* sierelementen niet beschikbaar bij commerciële introductie

 

Deze elementen zijn compatibel met alle voorgestelde koetswerkkleuren. De klant kan al deze accessoires rechtstreeks in de configurator bekijken alvorens zijn keuze te maken!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait