Toyota viert 40 jaar Le Mans met iconische kleurstellingen geïnspireerd op het heden en verleden
Toyota’s 40-jarig jubileum in de 24 uur van Le Mans wordt gevierd met een unieke combinatie van kleurstellingen op zijn twee GR010 HYBRID’s. De ene viert een iconische raceauto uit het verleden, terwijl de andere de huidige vechtlust vastlegt, en beiden zijn vastbesloten om te strijden voor de overwinning in de 93e 24 uur van Le Mans op 14-15 juni.
De #7 GR010 HYBRID van Mike Conway, Kamui Kobayashi en Nyck de Vries zal een rood-witte kleurstelling dragen, geïnspireerd op de TS020 die in 1998 en 1999 deelnam. Deze eenmalige kleurstelling is ook bedoeld om fans enthousiast te maken door hen in contact te brengen met de rijke geschiedenis van enduranceraces en hun passie voor autosport te versterken. De TS020 – ook bekend als de GT-One – boeide fans met zijn ongelooflijke aerodynamische rondingen en trok een hele nieuwe generatie naar Le Mans door zijn hoofdrol in de eerste editie van de Gran Turismo-videogame. De kenmerkende rood-witte kleurstelling is opnieuw ontworpen voor de 2025-specificatie #7 GR010 HYBRID. Een rode basiskleur krijgt een dynamisch randje door gekartelde witte flitsen die van voor naar achter over de auto razen en een onmiskenbare verbinding maken met de TS020.
TOYOTA GAZOO Racing zal ernaar streven zijn illustere Le Mans-erfgoed te eren door dit jaar uit te dagen voor zijn zesde overwinning op La Sarthe en terwijl de #7 GR010 HYBRID dat verleden weerspiegelt, vertegenwoordigt de matzwarte kleurstelling van de #8 GR010 HYBRID – bestuurd door Sébastien Buemi, Brendon Hartley en Ryo Hirakawa – het heden. Het vertrouwde ontwerp is opgebouwd rond een opvallend GR-logo-element dat de geest van het team van “Speed” en “Hate to lose” weergeeft, evenals het “Prototype”-concept dat het maken van steeds betere auto’s uit de autosport en voortdurende evolutie weerspiegelt. Beide GR010 HYBRID’s zullen ook een nieuw logo dragen dat de 40e verjaardag van Toyota’s Le Mans-debuut benadrukt.
Terwijl het verleden en het heden elkaar op het circuit ontmoeten met de unieke GR010 HYBRID-kleuren, zal TOYOTA GAZOO Racing dit jaar ook op Le Mans naar de toekomst kijken. Activiteiten om lopende waterstofprojecten in enduranceraces onder de aandacht te brengen, zullen laten zien hoe autosport bijdraagt aan de ontwikkeling van technologieën met het potentieel om een koolstofneutrale, duurzame toekomst te bereiken.
Gedurende vier decennia op Le Mans hebben Toyota, zijn coureurs, teamleden en fans vreugde, liefdesverdriet en drama ervaren, wat heeft bijgedragen aan de rijke geschiedenis van de race. Sinds de eerste officiële deelname aan Le Mans in 1985 en voorafgaand aan het evenement van dit jaar, hebben in totaal 61 Toyota-auto’s deelgenomen aan La Sarthe, in 26 edities van de 24 uur van Le Mans, met vijf overwinningen, 18 podiumplaatsen en acht pole positions. Via deze inzendingen hebben 62 coureurs van 16 verschillende nationaliteiten hun rol gespeeld bij het vestigen van Toyota’s Le Mans-erfgoed.
Die geschiedenis begon in 1985 met de 85C, aangedreven door een van een straatauto afgeleide motor, en Toyota’s prestaties verbeterden voortdurend op weg naar het behalen van een eerste podium in 1992. Na het eerste decennium te hebben deelgenomen aan prototype-auto’s, zette nieuwe reglementen Toyota ertoe aan om in 1995-96 te concurreren met de legendarische Toyota Supra. Voor het volgende Le Mans-tijdperk mikte Toyota op de algemene overwinning in 1998-99, met de TS020, die in 1999 zijn eerste pole position behaalde. Toyota’s langste Le Mans-ballingschap duurde van 2000 tot 2011, totdat het in 2012 terugkeerde om de ontwikkeling van hybrides naar een nieuw, high-performance niveau te tillen en in 2018 de overwinning behaalde, de eerste van drie opeenvolgende overwinningen voor de TS050 HYBRID. De winnende run ging door in het huidige Hypercar-tijdperk, dat nog twee overwinningen opleverde, met de GR010 HYBRID in 2021 en 2022, voordat hij achtereenvolgens als tweede eindigde.