Frisse wind in de jaren ’90: de eerste SLK Roadster

De populaire roadster maakt deel uit van de speciale tentoonstelling ‘Youngtimer’ in het Mercedes-Benz Museum

·      Tot en met 2 november 2025 met in totaal tien iconische youngtimers

·      Coupé en roadster: het elektrohydraulische variodak was een geniaal staaltje techniek

·      De SLK sprak binnen het toenmalige productoffensief vooral jongere klanten aan

‘Close-up’ – de naam van deze serie van het Mercedes-Benz Museum zegt alles. Elke aflevering vertelt verrassende, spannende en interessante verhalen over modellen uit de expositie. Ditmaal in de spotlights: de SLK 230 Kompressor (R 170-serie) in de speciale tentoonstelling ‘Youngtimer’, in Collection Room 5. Tot en met 2 november 2025 worden op deze tentoonstelling tien auto’s uit de jaren ’90 en ’00 in een kleurrijke en levendige setting getoond.

Mercedes-Benz SLK 230 Kompressor der Baureihe R 170 in der Kommunikationsfarbe yellowstone (Mercedes-Benz Farbcode 685). Fahraufnahme aus dem Jahr 1996. (Fotosignatur der Mercedes-Benz Classic Archive: A96F2372)
Mercedes-Benz SLK 230 Kompressor of the R 170 model series in the communication colour yellowstone (Mercedes-Benz colour code 685). Action photo from 1996. (Photo index number in the Mercedes-Benz Classic Archive: A96F2372)

Nr. 4/2025: Mercedes-Benz SLK 230 Kompressor

Kleur bekennen: hij staat er als een zonnestraal op wielen. In knalgeel, of beter gezegd in yellowstone (Mercedes-Benz kleurcode 685), domineert de Mercedes-Benz SLK 230 Kompressor uit de R 170-serie het thema-eiland ‘Easy Life’ van de actuele speciale tentoonstelling ‘Youngtimer’ in het Mercedes-Benz Museum.

Kleurrijk uitroepteken: deze ‘gele’ wil niet stil zijn. En dat was ook precies de bedoeling!. De yellowstone lakkleur was in het voorjaar van 1996 de communicatiekleur voor de introductie van de SLK; een krachtig signaal van een nieuw begin. Het concept was een groot succes, de roadster trok enorm veel aandacht bij zijn première en markeerde de transformatie van het hele merk. Binnen het productoffensief van Mercedes-Benz was de SLK de voorloper van een hele reeks nieuwe premium Mercedes-Benz modellen die het merkimago voorgoed zouden veranderen. En yellowstone staat de SLK R 170-serie vandaag de dag nog net zo goed als in 1996. Maar de SLK was destijds ook populair in veel andere kleuren.

Roadster met een twist: de R170-serie was dankzij het variodak een coupé en roadster in één. Het stalen elektrohydraulische vouwdak was een geniaal staaltje techniek. Met één druk op de knop vouwde het zich met een fascinerende choreografie soepel op in de bagageruimte. En voilà, een roadster met open dak. Mercedes-Benz was destijds met dit systeem een ​​pionier in het segment en definieerde een nieuwe norm voor rijplezier het hele jaar door. Belangrijk voor het dagelijks gebruik: de bagageruimte bood ook met geopend dak nog laadvolume.

Prestaties met principes: de SLK 230 Kompressor was het bestverkochte model in de serie. Zijn viercilindermotor met mechanische compressor leverde 142 kW (193 pk), een krachtig statement in de klasse van de compacte sportwagens. De motor leverde al een onovertroffen vermogen vanaf lage toerentallen en bleef tegelijkertijd verfijnd en efficiënt. Technisch gezien was de krachtbron gebaseerd op grotere modellen. Ook de traditierijke Mercedes-Benz S-serie uit de jaren ’20 van de vorige eeuw had een compressormotor om de prestaties te verhogen. En in de negentiger jaren keerde hij terug in een moderne interpretatie onder het motto ‘less is more’: minder verbruik, meer koppel.

Vorm volgt passie: het design van de SLK is een statement. De roadster lijkt uit één mal te zijn gegoten. De strakke lijnen, het korte, gedrongen silhouet, het nadrukkelijk horizontale front met de klassieke Mercedes-Benz SL-grille – samen verlenen ze de auto een tijdloze sportiviteit. Geen overbodige gimmicks, geen modieuze aanstellerij. De SLK is niet schreeuwerig, en toch staat hij in de speciale tentoonstelling zelfverzekerd op het podium met roze designelementen.

Binnen met buiten verbinden: het interieur volgt dezelfde logica als het exterieur: opgeruimd en hoogwaardig. De grote ronde instrumenten, overzichtelijke bedieningselementen en hoogwaardige materialen geven de cockpit ook bijna dertig jaar na de première van de R 170-serie een tijdloze, klassieke uitstraling.

Introductie met een daverend effect: Mercedes-Benz presenteerde in 1994 op de autoshows van Turijn en Parijs de eerste SLK concept cars. Deze concept cars weerspiegelden de tijdgeest en de reacties waren zeer positief. Het seriemodel werd in 1996 geïntroduceerd. De enorme vraag onderstreepte hoeveel mensen in deze compacte roadster wilden rijden. Open, sportief, fris… het waren waarden die echt inspireerden. En de SLK werd al snel een emotionele en tastbare image builder voor het merk. Tot 2004 werden er meer dan 310.000 geproduceerd.

Autocultuur in transitie: voor veel millennials was de SLK de eerste Mercedes-Benz die zonneschijn en weekendplezier uitstraalde. Het werd het paradepaardje voor een nieuwe generatie klanten. Een auto die minder distantie uitstraalde, maar nog steeds de deugden van het merk – design en veiligheid – in zich droeg.

Terug naar de toekomst: de gele SLK 230 Kompressor in het Mercedes-Benz Museum maakt deel uit van de actuele speciale tentoonstelling ‘Youngtimer’. Hij is tot en met 2 november 2025 te zien in Collection Room 5. Tien iconische modellen uit de jaren ’90 en ’00 worden gepresenteerd in een kleurrijk en onderhoudend decor. De thema-eilanden variëren van ‘Easy Life’ en ‘Refinement’ tot ‘Space’. Ze plaatsen de modellen in de lifestyle van hun tijd. Interactieve stations met thema’s die uiteenlopen van generatieve beeldcreatie (met behulp van AI) tot retro gaming begeleiden de expositie en brengen ook de millenniumwisseling naar het heden.

Het Mercedes-Benz Museum is dinsdag t/m zondag geopend van 9.00 tot 18.00 uur.

De kassa sluit altijd om 17.00 uur.

Voor boekingen, reserveringen en de laatste informatie: maandag t/m zaterdag van 9.00 tot 18.00 uur per telefoon op tel +49 711 17-30000, per e-mail via classic@mercedes-benz.com of online op

www.mercedes-benz-museum.com

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait