De nieuwe BMW M2 CS (gecombineerd brandstofverbruik: 10,0 l/100 km; gecombineerde CO2-uitstoot: 226 g/km volgens de WLTP-cyclus, CO2-klasse: G)* legt de lat voor puur rijplezier nog hoger in het topsegment van ultraperformante compacte sportwagens. Uitstekende wendbaarheid, een aanzienlijk hoger vermogen, een superieure dynamiek en uiterst sportieve designkenmerken maken van de nieuwste exclusieve speciale reeks van BMW M GmbH een meeslepende ervaring. De nieuwe BMW M2 CS is het nieuwste hoofdstuk in een succesverhaal, dat begon met de iconische BMW 2002 turbo en werd voortgezet met de BMW 1 Reeks M Coupé en de eerste BMW M2 – inclusief de eerste CS-variant, die in 2019 werd onthuld. Op 23 mei gunde BMW M GmbH het publiek een eerste blik op het exterieurdesign van de BMW M2 CS, in het kader van het unieke Concorso d’Eleganza Villa d’Este op de oevers van het Comomeer.
De nieuwe versie van deze speciale reeks biedt het ultieme rijplezier, zowel op het circuit als bij dagelijks gebruik. Net als de BMW M2 Racing, die op het chassis van de jongste M2-generatie staat, wordt de BMW M2 CS geproduceerd in de fabriek van de BMW Group van San Luis Potosí in Mexico. En net als andere speciale reeksen van BMW M GmbH wordt de BMW M2 CS in beperkte oplage gebouwd. De belangrijkste afzetmarkten zijn de VS, Duitsland en China en de marktintroductie begint in de nazomer van 2025. De BMW M2 CS kost € 115.000 in Duitsland.
De nieuwe BMW M2 CS werd afgeleid van de tweede BMW M2-generatie (gecombineerd brandstofverbruik: 9,8 l/100 km; gecombineerde CO2-uitstoot: 223 g/km volgens de WLTP-cyclus, CO2-klasse: G) en tilt de al buitengewone prestaties naar een hoger niveau. Zo ontwikkelt de hoogtoerige zescilinder-in-lijn met M TwinPower Turbo-technologie in de BMW M2 CS een indrukwekkend vermogen van 390 kW/530 pk. Dat is 37 kW/50 pk meer dan in de huidige BMW M2. Daarmee evenaart de BMW M2 CS de prestaties van de BMW M3 Competition Berline met M xDrive (gecombineerd brandstofverbruik: 10,2 l/100 km; gecombineerde CO2-uitstoot: 230 g/km volgens de WLTP-cyclus, CO2-klasse: G), alsook de BMW M4 Competition Coupé met M xDrive (gecombineerd brandstofverbruik: 10,1 l/100 km; gecombineerde CO2-uitstoot: 229 g/km volgens de WLTP-cyclus, CO2-klasse: G). De BMW M2 CS stuurt zijn vermogen naar de achterwielen via de standaard achttraps M versnellingsbak Steptronic met Drivelogic.
Merkbaar lager gewicht dankzij het intelligente lichtgewicht design
BMW M GmbH heeft het gewicht van de speciale reeks met ongeveer 30 kilogram verlaagd ten opzichte van de standaard M2. Dat werd gerealiseerd door aanpassingen zoals het gebruik van lichtgewicht designtechnieken. Zo bevat de BMW M2 CS een groot aantal koetswerk- en interieuronderdelen van met koolstofvezels versterkte kunststof (CFRP) en is hij standaard uitgerust met gesmede M lichtmetalen velgen. Daardoor wordt de CS de lichtste BMW M2 tot nu toe van de huidige generatie.
Opgewaardeerde zescilinder-in-lijn motor met gevoelig meer vermogen en koppel
Voor de BMW M2 CS heeft BMW M GmbH geopteerd voor een opgewaardeerde versie van de 3,0-liter zescilinder-in-lijn motor uit de standaard M2. Die versterkt de prestatiebeleving in de speciale reeks, met name in erg dynamische rijsituaties. Hij scherpt de onmiskenbare vermogenskarakteristieken van de motor verder aan en accentueert perfect de lineaire vermogensafgifte die we gewend zijn van de M modellen en die tot in de hogere regionen van het toerentalbereik aanhoudt. In vergelijking met de BMW M2 met standaard achttraps M versnellingsbak Steptronic met Drivelogic steeg het maximumkoppel met 50 Nm tot 650 Nm en staat het over een breder toerentalbereik (2.650 tot 5.730 t/min) ter beschikking. De motor levert zijn maximumvermogen van 390 kW/530 pk bij 6.250 t/min en haalt een maximaal toerental van 7.200 t/min. Om extreem snelle reacties op de vermogensvraag van de bestuurder te verzekeren en om de verbeterde prestatiekenmerken van de motor tot een bijzonder intense ervaring te maken, werden de mapping en respons van het gaspedaal geoptimaliseerd voor alle rijmodi, die via het M Setup-menu kunnen worden geselecteerd.
Race-expertise voor inspirerende prestaties
Met zijn verbeterde topprestaties bevestigt de nieuwe BMW M2 CS zijn aanspraak op de toppositie in het segment van de ultraperformante compacte wagens. Deze prestatiespecificaties werden bereikt door de motorsturing aan te passen en bewijzen eens te meer het uitstekende potentieel van de zescilinder-in-lijn motor ontwikkeld door BMW M GmbH, die ook als basis dient voor de krachtbron in de racewagen BMW M4 GT3 EVO. De M TwinPower Turbo-technologie van de motor bestaat uit twee MonoScroll-turbocompressoren die elk drie cilinders van gecomprimeerde lucht voorzien, een indirecte intercooler die wordt gevoed door een circuit met lage temperatuur, en een elektronisch gestuurde wastegate. Het technologiepakket omvat ook High Precision Injection, die werkt met een maximumdruk van 350 bar, de variabele kleppensturing VALVETRONIC en de volledig variabele nokkenassturing dubbele VANOS. Ook ontleende de motor rechtstreeks diverse details aan racewagens, waaronder zijn bliksemsnelle respons, zijn honger naar hoge toeren en zijn uitzonderlijke circuitkwaliteiten. Voorbeelden van die details zijn onder meer de uiterst stevige krukkast met een ‘closed-deck’-constructie zonder behuizing, de gesmede krukas met lichtgewicht design, de cilinderboringen met een ijzercoating aangebracht met een draadboog en de 3D-geprinte kern voor de cilinderkop.
Het M specifieke koelsysteem zorgt ervoor dat de motorcomponenten zelfs bij zware belasting een optimale bedrijfstemperatuur behouden en het oliecircuit is ontworpen om extreme, dynamische rijsituaties aan te kunnen. De kenveld gestuurde oliepomp garandeert een betrouwbare olietoevoer, zelfs bij extreme acceleraties.
De motor geeft zijn aandrijfkracht door via de standaard achttraps M versnellingsbak Steptronic met Drivelogic. De in de keuzehendel geïntegreerde Drivelogic-toets maakt het mogelijk om de schakeleigenschappen van de versnellingsbak te wijzigen, met keuze uit drie duidelijk verschillende standen. Zowel de keuzehendel in het nieuwste M design als de schakelpaddles op het stuur maken het mogelijk om op elk moment in te grijpen in het schakelproces.
De BMW M2 CS doorbreekt de viersecondegrens
De modelspecifieke motorophanging met hogere veerconstante zorgt voor een uiterst sterke verbinding van het aandrijfgeheel met de structuur van de BMW M2 CS. De extreem directe krachtoverbrenging naar de aandrijflijn optimaliseert de respons. Dankzij de razendsnelle vermogensafgifte, het toegenomen motorvermogen en het lagere gewicht van de wagen is de BMW M2 CS in staat om de viersecondegrens voor de sprint van 0 naar 100 km/u te doorbreken. Met een tijd van 3,8 seconden is hij 0,2 seconden sneller dan de standaard M2. Met de ‘1 foot rollout’-methode** bedraagt dit cijfer 3,5 seconden. De vermogenstoename komt ook de sprint van 0 naar 200 km/u ten goede. Bij deze oefening wordt de benodigde tijd met 1,2 seconden gereduceerd tot 11,7 seconden – of 11,4 seconden met de ‘1 foot rollout’-methode**. De herneming van 80 naar 120 km/u duurt 3,4 seconden. De topsnelheid van deze speciale reeks – die standaard wordt geleverd met het M Driver’s Package – is elektronisch begrensd tot 302 km/u. De dynamische vermogensontplooiing wordt ondersteund door een emotioneel rijke motorklank die wordt opgeroepen door het M specifieke uitlaatsysteem met elektrisch gestuurde kleppen en de vier typische uitlaatpijpen van BMW M, die bij de M2 CS in matzwart zijn uitgevoerd. Voor wie zijn wagen wil retrofitten, is het speciaal voor CS-modellen ontwikkelde M Performance-dempersysteem met sierstukken in carbon en titanium voor het eerst beschikbaar in het assortiment M Performance Parts voor de BMW M2 CS. Het lichtgewicht kleppensysteem met titanium dempers in de uitlaat genereert een racewagengeluid dat gegarandeerd emoties losmaakt. Het Active Sound Design helpt de soundtrack van de motor bovendien authentiek over te brengen in het interieur. En wanneer de SPORT- of SPORT PLUS-modus wordt geselecteerd met de Driving Experience Control-schakelaar, wordt de intensiteit nog verder verhoogd.
Ophanging en remmen geoptimaliseerd voor betere prestaties
De ophangingstechnologie en het remsysteem van de BMW M2 CS werden nauwkeurig afgestemd op de verbeterde prestatiekenmerken van de motor en de specifieke gewichtsbalans van de speciale reeks. Het chassis werd acht millimeter verlaagd en speciaal voor de wagen aangepast met afstellingen op maat voor de veren, schokdempers en chassisregelsystemen. Deze aanpassingen komen de rijdynamiek sterk ten goede in alle scenario’s, ook bij extreem gebruik. De instellingen voor Dynamic Stability Control (DSC) en de M Dynamic Mode zijn namelijk precies geoptimaliseerd om te voldoen aan de eisen van circuitritten. De standaard adaptieve M sportophaning kreeg een zorgvuldig aangepaste, modelspecifieke afstelling, net als de M Servotronic-stuurinrichting, het M sportdifferentieel en het geïntegreerde remsysteem. Het standaard M Compound-remsysteem met rode remklauwen staat garant voor krachtige vertragingen. Een M Carbon keramisch remsysteem met rode remklauwen is als optie verkrijgbaar. Tot de standaarduitrusting behoren ook CS-specifieke gesmede M lichtmetalen velgen, dubbelspaak met matte Gold Bronze-afwerking. Ze hebben een diameter van 19″ vooraan en 20″ achteraan en zijn standaard geschoeid met Track-banden in de maten 275/35 ZR19 vooraan en 285/30 ZR20 achteraan. Een Ultra Track-band en een standaard sportband (gratis optie) in dezelfde afmetingen zijn op aanvraag verkrijgbaar.
Exterieur met veel carbononderdelen en exclusieve details
Het energieke exterieur van de BMW M2 CS onderscheidt zich door de vele CFRP-componenten (met koolstofvezels versterkt kunststof) en andere exclusieve details. Naast de M buitenspiegelbehuizingen die we al kennen van de BMW M2, zijn ook het M Carbon-dak – standaard op de speciale reeks – en de CS-specifieke achterdiffusor gemaakt van opvallend zichtbaar carbon. Een matzwarte frontsplitter en exclusieve, zwarte BMW M nieren met geoptimaliseerde luchtinlaten vervolledigen de sportieve en dynamische look. Het lichtgewicht CFRP-kofferdeksel met geïntegreerde ducktail is een echte blikvanger en het ‘M2 CS’-logo op de achterkant kreeg een rode omlijning. Voor het koetswerk van de nieuwe BMW M2 CS zijn vier kleuren beschikbaar: Saphirschwarz metallic, BMW Individual Velvetblau metallic, M Brooklyn Grau metallic en M Portimao Blau metallic. Ook de Adaptive LED Headlights met niet-verblindende High Beam Assist BMW Selective Beam zijn standaard, net als de M lights Shadow Line met donkere inleg.
Carbon en raceflair gaan verder binnenin
Het interieur van de nieuwe BMW M2 CS combineert een exclusieve look met het sportieve gevoel van exquis Alcantara en een innovatief lichtgewicht design. Zo is de middenconsole gemaakt van met koolstofvezels versterkte kunststof (CFRP). De bestuurder en passagier nemen plaats in verwarmde M Carbon-kuipzetels met geoptimaliseerd gewicht, een groot aantal elektrische verstelmogelijkheden en een verlicht ‘CS’-logo. De geïntegreerde hoofdsteunen zijn afneembaar en de optie om meerpuntsgordels te integreren verbetert de circuitcapaciteiten van de wagen. De oppervlakken van de zetels zijn afgewerkt met leder Merino.
Het standaard M Alcantarastuur met drie spaken, afgeplatte onderkant, schakelpaddles, een rode middelpuntmarkering op 12 uur en twee M toetsen om individueel geconfigureerde voertuiginstellingen te selecteren, brengt authentieke raceflair naar de cockpit en is als optie verkrijgbaar in een verwarmde versie. De decoratieve lijsten in het instrumentenbord en de middenconsole zijn uitgevoerd in M Carbon Fibre. Andere specifieke details zijn het rode ‘CS’-logo op de middenconsole, de M veiligheidsgordels en de deurdrempels, die voor het eerst zwart zijn met een ‘M2 CS’-logo en rode omlijning. De deurpanelen, nu verlicht door het ‘CS’-logo, trekken zeker de aandacht. De kleur die hier wordt gebruikt kan individueel worden ingesteld, net als de kleur van de standaard sfeerverlichting. In uitgeschakelde toestand is een carbonstructuur zichtbaar. Het sportieve interieur wordt aangevuld met de M hemelbekleding in Antraciet.
BMW Operating System 8.5, digitale bediening van de klimaatfuncties
Tot de standaarduitrusting van de nieuwe BMW M2 CS behoren ook de automatische airconditioning met twee zones, de comforttoegang, het Harman Kardon Surround Sound System en de BMW Live Cockpit Navigation Professional, inclusief het navigatiesysteem BMW Maps. Die cockpit omvat behalve het BMW Head-Up Display ook de functie Augmented View op het Control Display. De standaard geleverde smartphone-integratie maakt het gebruik van Apple CarPlay® en Android Auto™ mogelijk. De M specifieke weergaven in het BMW Curved Display en het BMW Head-Up Display dragen bij aan de vooruitstrevende sportwagenuitstraling van de cockpit. Het volledig digitale weergavesysteem bestaat uit een Info Display van 12,3″ en een Control Display van 14,9″. Die dienen als platform voor het BMW iDrive-bedieningssysteem, dat steunt op het BMW Operating System 8.5 en ook kan worden gebruikt voor de digitale bediening van de klimaatregeling. In de BMW M2 CS laten de temperatuur- en ventilatie-instellingen, de zetelverwarming en (indien besteld) de stuurverwarming zich bedienen met een speciale menuoptie onderaan het Control Display of met gesproken commando’s met de hulp van de BMW Intelligent Personal Assistant.
M specifiek bedieningsconcept voor directe toegang tot een uitgebreide reeks functies
De speciale reeks neemt het geavanceerde bedieningsconcept van de BMW M2 over om de afstelling van de wagen te personaliseren. De kern daarvan is de Setup-knop op de middenconsole. Die biedt rechtstreeks toegang tot de instelmogelijkheden voor de motor, de standaard adaptieve M sportophanging, de M Servotronic-stuurinrichting, het geïntegreerde remsysteem met M Compound-remmen en de M Traction Control-functie, waarmee bestuurders individuele interventiedrempels voor slippende wielen kunnen instellen. M Drive Professional is de ideale metgezel voor reizen aangedreven door extra adrenaline. De M Mode TRACK en de tientraps M Traction Control maken aangepaste rijeigenschappen mogelijk. De M Drift Analyser toont van zijn kant de hoek en duur van drifts die door de bestuurder zijn uitgevoerd, terwijl de M Laptimer ideaal is voor wie streeft naar de perfecte ronde.
Semiautomatische rij- en parkeersystemen die standaard worden aangeboden zijn onder meer de botswaarschuwing vooraan, Cruise Control met remfunctie, de functie Speed Limit Info met No Passing Info, Lane Departure Warning en het Parking Assistant Pack met Reversing Assistant. De Active Cruise Control met Stop&Go functie en het Driving Assistant Pack kunnen als optionele uitrusting worden toegevoegd.
CO2-UITSTOOT & VERBRUIK.
Verbruiks- en emissiecijfers:
Brandstofverbruik gecombineerd: 10,0 l/100 km; CO2-uitstoot gecombineerd: 226 g/km over de WLTP-cyclus, CO2-klasse: G.