De ruige en rotsachtige wegen van Griekenland, gecombineerd met verzengende omgevingstemperaturen van meer dan 40°C, vormden een extreme uitdaging voor de GR YARIS Rally1, zijn coureurs en de banden. Losse stenen en gesteente die trappen in de weg creëerden, waren een constant gevaar in de etappes van vrijdag ten westen van de hoofdstad Athene, terwijl de smalle en bochtige wegen in de bergen van de laatste twee dagen betekenden dat zelfs een klein foutje zwaar zou worden bestraft.
Ogier reed weer aan de leiding, ondanks dat hij in de etappes van vrijdag tweede werd op de losse onverharde wegen, waardoor hij een streep vrijmaakte voor rivalen die erachter begonnen. Aan het begin van de laatste etappe van zondag maakte Ott Tänak (Hyundai) met een achterstand van 43,6 seconden een derde overwinning in evenveel rally’s onwaarschijnlijk voor Ogier en bijrijder Vincent Landais, maar ze blonken nog steeds uit op zondag en wonnen zowel de voorlaatste test als de Power Stage om bovenaan het zondagsklassement te eindigen en 10 extra punten te behalen naast 17 voor de tweede plaats algemeen.
Elfyn Evans en Scott Martin eindigden als vierde algemeen en bleven samen aan de leiding van het kampioenschap. Als eerste auto op de weg op vrijdag stond Evans voor een zware strijd om vooraan te vechten, maar een kalme en beheerste rit gedurende de rally, waarbij hij de valkuilen van de uitputtingsslag van de Akropolis vermeed, zorgde ervoor dat hij een sterke reeks punten verzamelde. Hij werd derde op Super Sunday en vierde snelste tijd op de Power Stage, en leidt nu Ogier met negen punten en Tänak met 12 punten.
De TGR-WRT moet in 2025 voor het eerst genoegen nemen met de tweede plaats in een rally en blijft halverwege het seizoen aan de leiding in het constructeurskampioenschap met een voorsprong van 65 punten.
Kalle Rovanperä, Takamoto Katsuta en Sami Pajari kwamen allemaal weer in actie om de laatste dag af te sluiten. Rovanperä, die in de vierde etappe van zaterdag na een overschrijding met schade was gestopt, moest stoppen en een band wisselen op SS15, maar eindigde als tweede in de Power Stage en won samen met bijrijder Jonne Halttunen vier punten terug.
Takamoto Katsuta en bijrijder Aaron Johnston hadden zich zaterdagmiddag ook teruggetrokken na een overschrijding en hadden hun zinnen gezet op een sterke push in de Power Stage, maar zouden moeten stoppen om een band te wisselen, waardoor alle hoop op punten eindigde.
Sami Pajari toonde een sterk tempo in zijn TGR-WRT2-inschrijving en vocht op vrijdagochtend met bijrijder Marko Salminen voor een podiumplaats. Een technisch probleem met het brandstofsysteem dwong hem uit te schakelen, maar hij keerde op zondag terug en deed waardevolle ervaring op door voor het eerst als eerste op de weg te rijden in een WRC-evenement.
In de WRC2-categorie behaalde Oliver Solberg comfortabel een derde overwinning van het seizoen voor de Toyota GR Yaris Rally2, door op indrukwekkende wijze te winnen om de punten voorsprong te claimen en als zesde algemeen te eindigen in zijn door Printsport gerunde auto. Kajetan Kajetanowicz (Rallylab Technology) en Alejandro Cachón (Teo Martín Motorsport) maakten er drie GR Yaris Rally2-auto’s van in de top vijf en de algemene top 10.
Aanhalingstekens:
Juha Kankkunen (plaatsvervangend teambaas)
“Ik denk dat we best tevreden kunnen zijn met hoe de rally vandaag is geëindigd. Natuurlijk zouden we graag elke rally willen winnen, maar het is gewoon niet mogelijk en het was weer een geweldig gevecht tussen Seb en Ott. Ze hebben allebei een fantastische rit gereden, maar deze keer was Ott net iets sneller in het weekend en niemand kon hem verslaan. Toch stond Seb als eerste op de Power Stage en Super Sunday; Hij is op dit moment in goede vorm en is fantastisch geweest in de zeer moeilijke laatste drie rally’s. Elfyn heeft ook fantastisch werk geleverd door de weg te openen voor deze rally’s en nog steeds weg te komen met solide punten. Kalle’s snelheid is er nog steeds, zoals hij liet zien in de Power Stage, en hetzelfde geldt voor Taka en Sami – ze hadden dit weekend allemaal een beetje pech.”
Elfyn Evans (Bestuurder auto 33)
“Het is een zwaar weekend geweest met zeer moeilijke omstandigheden, maar we zijn erin geslaagd om problemen te vermijden en opnieuw als vierde te eindigen – en we hebben ook wat zondagpunten gekregen om het totaal aan te vullen en de klap te verzachten in vergelijking met onze rivalen. We wisten zeker dat we aan deze laatste drie ruige gravelrally’s begonnen die de weg openden dat het mogelijk zou zijn om onze voorsprong in het kampioenschap te verliezen, dus aan die kant ben ik tevreden. Nu gaan we naar een ander type rally waar we hopen wat meer tempo en prestaties te laten zien.”
Kalle Rovanperä (Bestuurder auto 69)
“Het was een lastige dag om vandaag opnieuw te beginnen. Met onze startplaats hadden we niet veel om voor te spelen, maar we hadden een behoorlijk goed tempo op de Power Stage en we konden daar in ieder geval vier punten pakken, wat waarschijnlijk het maximale was dat we konden doen. Het was niet het beste weekend voor mij, omdat ik niet op het tempo en niveau was waar ik zou moeten zijn. Ik weet dat er ruimte is voor verbetering en we zullen eraan werken om sterker terug te komen voor Estland.”
Sébastien Ogier (Bestuurder auto 17)
“Het is weer een heel sterk weekend voor ons geweest. We konden niet veel doen aan het tempo van Ott, ook gezien het verschil in startpositie, zo goed gedaan voor hem met een welverdiende overwinning. 27 punten pakken is het maximum dat we denk ik uit dit weekend kunnen halen, dus we kunnen heel blij zijn. We zijn halverwege het seizoen en liggen nog steeds sterk voor in het constructeurskampioenschap. Dank aan het team dat de hele tijd heel hard heeft gepusht en laten we zo doorgaan in de tweede helft van het seizoen.”
Takamoto Katsuta (Bestuurder auto 18)
“Het was jammer dat de Power Stage niet voor ons uitpakte. We kozen ervoor om ons erop te concentreren en waren veel aan het pushen, maar niet op een gekke manier: kijkend naar de tussentijden waren we de snelste overall totdat we moesten stoppen en de band moesten verwisselen. Het was een frustrerend weekend, maar we weten dat deze rally erg zwaar kan zijn en dat deze dingen kunnen gebeuren; het belangrijkste is om mijn hoofd omhoog te houden en me voor te bereiden op de volgende evenementen in Estland en Finland.”
Sami Pajari (Bestuurder auto 5)
“Ik had een fijn gevoel om vandaag weer te rijden; Dank aan het team om ons weer op weg te helpen. Het was iets heel vreemds en onbekends voor mij om als eerste de weg op te gaan en het schoon te vegen, maar het was ook een goede ervaring. Het is veilig om te zeggen dat het niet het weekend is geweest waar we op hoopten, maar het begin op vrijdag was behoorlijk sterk, dus het is goed om te zien dat het tempo er is en ik kijk uit naar de volgende evenementen.”
VOORLOPIG EINDKLASSEMENT AKROPOLIS RALLY GRIEKENLAND
1 Ott Tänak/Martin Järveoja (Hyundai i20 N Rally1) 4u12m20.1s
2 Sébastien Ogier/Vincent Landais (Toyota GR YARIS Rally1) +32,8 s
3 Adrien Fourmaux/Alexandre Coria (Hyundai i20 N Rally1) +3m09.8s
4 Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1) +3m31.1s
5 Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1) +8m59.5s
6 Oliver Solberg/Elliott Edmondson (Toyota GR Yaris Rally2) +10m34.7s
7 Gus Greensmith/Jonas Andersson (Škoda Fabia RS Rally2) +11m28.5s
8 Yohan Rossel/Arnaud Dunand (Citroën C3 Rally2) +11m43.7s
9 Kajetan Kajetanowicz/Maciej Szczepaniak (Toyota GR Yaris Rally2) +12m56.7s
10 Alejandro Cachón/Borja Rozada (Toyota GR Yaris Rally2) +14m19.9s
27 Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota GR YARIS Rally1) +39m08.9s
30 Takamoto Katsuta/Aaron Johnston (Toyota GR YARIS Rally1) +44m09.1s
46 Sami Pajari/Marko Salminen (Toyota GR YARIS Rally1) +1u22m21.0s
(Uitslagen vanaf zondag 17:30, voor de laatste uitslagen zie www.wrc.com)
2025 FIA World Rally Championship voor coureurs na ronde 7:
1 Elfyn Evans 150 punten
2 Sébastien Ogier 141
3 Ott Tänak 138
4 Kalle Rovanperä 117
5 Thierry Neuville 96
6 Takamoto Katsuta 63
7 Adrien Fourmaux 61
8 Sami Pajari 32
9 Oliver Solberg 19
10 Grégoire Munster 18
2025 FIA World Rally Championship voor fabrikanten na ronde 7:
1 TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team 358 punten
2 Hyundai Shell Mobis World Rally Team 293
3 M-Sport Ford World Rally Team 97
4 TOYOTA GAZOO Racing WRT2 57
Wat is het volgende?
Rally Estland (17-20 juli) keert na een jaar afwezigheid terug naar de WRC-kalender en biedt snelle graveletappes rond Tartu die brede en smalle secties combineren met een over het algemeen zachte en zanderige ondergrond.

|