Porsche 911 Dakar aces testprogramma op gravel, zand en sneeuw

Op de Los Angeles Auto Show op 16 november 2022 (17 november, 04:00 CET) onthult Porsche een wel heel bijzondere variant van de iconische 911: de nieuwe 911 Dakar. Het zal de eerste tweedeurs sportwagen zijn die uitstekende offroad-capaciteiten biedt. De modelnaam is een knipoog naar de eerste eindzege van Porsche in de Parijs-Dakar rally. De doorbraak kwam in 1984 in een aangepaste Porsche 911 – die voor het eerst was uitgerust met een vierwielaandrijving.

Meer dan 10.000 kilometer offroad testen
Bij het testen van de auto hebben de ontwikkelingsingenieurs rond General Project Manager Achim Lamparter zich niet alleen beperkt tot intensief gebruik van het offroad-testterrein in Weissach. Het ontwikkelingsteam testte de 911 Dakar over de hele wereld onder extreme omstandigheden van meer dan een half miljoen km, waaronder meer dan 10.000 km off-road. De testbaan Château de Lastours in Zuid-Frankrijk werd bijvoorbeeld gebruikt om de wegligging van de auto op typische rallybanen te testen en de ophanging te verfijnen. Kilometer na kilometer losse ondergronden stelden de Porsche 911 Dakar echt op de proef. “Alle Dakar-teams komen hier om hun auto’s in Europa te testen voor de rally”, zegt Porsche-fabrieksrijder Romain Dumas. In eerste instantie was de Fransman verbaasd over de opdracht om met een nieuwe 911 te rijden bij Château de Lastours, of all places. Maar de verbazing maakte al snel plaats voor bewondering voor de pittige offroad-prestaties van de Dakar. Zelfs sprongen waren geen probleem voor het chassis dankzij het robuuste ontwerp en de grotere bodemvrijheid. Ook de 911 Dakar ging met aplomb om met sweeping drifts. “Ik wist wat een 911 op de weg kon doen”, zegt Dumas, “maar ik was absoluut verbijsterd over hoe goed de auto hier op vrije voeten presteerde.”

Walter Röhrl onder de indruk door rijgedrag op sneeuw en ijs
Tweevoudig wereldkampioen rally Walter Röhrl kon de kans natuurlijk niet laten liggen om de 911 Dakar op het uitgestrekte testterrein in het Zweedse Arjeplog op de proef te stellen. Het dikke ijs van de bevroren meren biedt Porsche-testrijders de ideale basis voor een ongeveer 90 procent gesloten verdicht sneeuwoppervlak – een realistischer scenario dan puur plaatijs. Met de lage wrijvingscoëfficiënt op de sneeuw draaide het allemaal om tractie en stuurprecisie. Ook offroad moet een Porsche 911 nauwkeurige feedback geven. Porsche-merkambassadeur Röhrl was enthousiast: “De auto is ongelooflijk leuk om te rijden,” zegt hij. ” Alles werkt zo precies en rustig. Geen enkele Porsche-klant zal alle dingen geloven die je met deze auto kunt doen voordat ze er zelf mee hebben gereden.”

Intensief testprogramma in rotsachtige en zanderige woestijnen
De nieuwe 911 Dakar moest zich ook bewijzen op snelle zandpaden en hoge duinen. In Dubai en Marokko reden testrijders de offroad-sportwagen keer op keer genadeloos de steile duinen van 50 meter op bij temperaturen tot 45 graden Celsius. “De 911 Dakar leverde zelfs in de woestijn een indrukwekkende prestatie”, zegt Frank Moser, Vice President Model Line 911/718. “Vooral hier kan de 911 Dakar optimaal profiteren van zijn conceptuele voordelen – de combinatie van een laag gewicht, een hogere bodemvrijheid, een krachtige motor achterin en de korte wielbasis zorgen voor een opwindende rijervaring. Ik heb het zelf kunnen meemaken tijdens testritten in de Sahara.”

Bergmeister en Kern verrast door rijdynamiek op alle ondergronden Porsche-merkambassadeur
Jörg Bergmeister kon ook de 911 Dakar testen als onderdeel van de ontwikkeling van de auto en was verrast door de rijdynamiek van de ongewoon hoog rijdende sportwagen op zowel losse ondergronden als asfalt: “Ik had niet gedacht dat een voertuig met zo’n bodemvrijheid en terreinbanden nog steeds zou aanvoelen als een Porsche 911 op asfalt, ” zegt hij. Ontwikkelingscoureur Lars Kern was ook verrast tijdens de laatste finetuning: “In het begin had ik niet het lef om de auto tot het uiterste te drijven. Maar ik ben zeer tevreden over de wegligging op losse ondergronden. Zelfs het ABS is geoptimaliseerd voor remmen op grind. Het is verbazingwekkend hoeveel tractie de off-road banden leveren. De auto is geweldig om te rijden.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait