- Aantrekkelijk aanbod: nieuwe instapversie te bestellen vanaf 15 mei en vanaf 110.500 euro
- Snelle acceleratie: van 0-100 km/u in 4,0 seconden met een vermogen tot 430 kW (585 pk) in de Launch Control-modus
- Uithoudingsvermogen: rijbereik tot 622 kilometer en laadvermogen tot 320 kW
Audi breidt zijn Gran Turismo-familie uit: de Audi e-tron GT quattro* maakt de toegang tot het batterij-elektrische premiumsegment nog aantrekkelijker. Het nieuwe model is beschikbaar vanaf donderdag 15 mei.
De Audi e-tron GT quattro* vervolledigt de GT-modelfamilie, bestaande uit de S e-tron GT*, RS e-tron GT* en RS e-tron GT performance*. Het voertuig heeft een systeemvermogen van 370 kW (430 kW met Launch Control). Dankzij een bruto-batterijcapaciteit van 105 kWh (netto 97 kWh) en een rijbereik tot 622 kilometer is de Audi e-tron GT ideaal uitgerust voor dagelijks gebruik, zowel op de snelweg als in stadsverkeer.
De instapversie kan ook rekenen op een indrukwekkend laadvermogen tot 320 kW. Dat betekent dat de laadstops kort kunnen zijn, want in amper tien minuten kan het voertuig een rijbereik van ongeveer 285 kilometer bijladen. Het volledige laadvermogen is beschikbaar in een groter thermisch bereik van de HV-batterij. De e-tron-routeplanner conditioneert het energieopslagsysteem automatisch en zorgt zo voor de best mogelijke laadprestaties.

Progressiviteit – vanbinnen en vanbuiten
Audi’s Gran Turismo-filosofie wordt niet alleen belichaamd door de langeafstandscapaciteiten van het model, maar ook door zijn opvallende vormtaal. Grote velgen, een vlak, coupéachtig silhouet en een lange wielbasis resulteren in sportieve proporties. De lage luchtweerstandscoëfficiënt van 0,24 en de regelbare luchtinlaten zorgen voor een indrukwekkende efficiëntie met beperkte rijgeluiden: ideaal voor ontspannen reizen.
Aan de voorkant accentueert een zwart masker het omgekeerde Singleframe in koetswerkkleur, terwijl aan de achterkant een elegant vormgegeven diffusor met verticale vinnen het geheel krachtig afrondt.
Dynamiek verzoend met dagelijkse bruikbaarheid
De lage daklijn verleent het voertuig een dynamische contour. De HV-batterij, die in de voertuigbodem is ondergebracht, beschikt over specifieke uitsparingen in het batterijpack, die dienstdoen als voetruimten en zo alle passagiers een royaal zitcomfort bieden. De bestuurder en voorpassagier reizen op comfortabele, achtvoudig verstelbare sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen, die blijk geven van een hoog comfortniveau op lange afstanden. De rugleuning van de achterbank kan geheel of gedeeltelijk worden neergeklapt, zodat ook sportuitrusting kan worden opgeborgen in de kofferruimte, die tot 405 liter bagage kan slikken. Er is ook een voorkoffer met een volume van 77 liter.
Minder gewicht, optimale balans
Het slimme quattro-systeem verdeelt het aandrijfkoppel tussen de voor- en achteras volledig variabel en bliksemsnel, waardoor optimale tractie in de meest uiteenlopende rijomstandigheden verzekerd is. Daarvoor analyseert het systeem de rijsituatie en past het de krachtverdeling dienovereenkomstig aan. De aandrijving wordt in amper enkele milliseconden nauwkeurig bijgeregeld. De Audi e-tron GT quattro* weegt ongeveer 30 kilogram minder dan het S-model, wat zowel de dynamiek als de efficiëntie ten goede komt.
Marktlancering en prijzen
Net als de andere GT-modellen (S e-tron GT*, RS e-tron GT*, RS e-tron GT performance*) wordt ook de nieuwe e-tron GT quattro* geproduceerd bij Audi Sport GmbH, in de Böllinger Höfe-fabriek in Neckarsulm. De instapversie is vanaf donderdag 15 mei te bestellen. De prijzen beginnen bij 110.500 euro.

*Stroomverbruiks- en uitstootwaarden van de bovengenoemde modellen:
Audi e-tron GT quattro
Gecombineerd stroomverbruik in kWh/100 km 19,3–17,8;
Gecombineerde CO2-uitstoot in g/km: 0; CO2-Klasse: A
Audi S e-tron GT
Gecombineerd stroomverbruik in kWh/100 km: 19,7–18,0;
Gecombineerde CO2-uitstoot in g/km: 0; CO2-Klasse: A
Audi RS e-tron GT
Gecombineerd stroomverbruik in kWh/100 km: 21,1–18,4;
Gecombineerde CO2-uitstoot in g/km: 0; CO2-Klasse: A
Audi RS e-tron GT performance
Gecombineerd stroomverbruik in kWh/100 km: 20,8–18,7;
Gecombineerde CO2-uitstoot in g/km: 0; CO2-Klasse: A