Ferrari sluit succesvolle F50 Legacy Tour 2025 af

  • Meer dan 20 deelnemende teams uit 10 verschillende landen legden 675 km af in drie dagen rijden
  • De route bereikte Maranello vanuit Saturnia in Toscane, via Grosseto, Porto Santo Stefano en Siena
  • Deelnemers kregen de kans om de engineer te ontmoeten die verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van de V12-motor in de F50
  • De historische bijeenkomst werd afgesloten met een parade op het iconische Fiorano Circuit

Naarden, 14 mei 2025 – Afgelopen weekend werd de F50 Legacy Tour 2025, een exclusief Ferrari-event speciaal voor F50-eigenaren, afgesloten. De F50, de derde supercar van het merk met het steigerende raspaard, werd in 1995 gepresenteerd op de Autosalon van Genève om de 50e verjaardag van het merk te vieren.

Meer dan twintig deelnemende teams uit tien verschillende landen legden in drie dagen 675 kilometer af door Toscane en Emilia-Romagna, waarbij ze enkele van de mooiste steden van Italië bezochten. Gezamenlijk legden de F50’s bijna 15.000 km af, een bewijs van de passie van deze legendarische supercar-eigenaren en de blijvende betrouwbaarheid van de F50’s, zelfs dertig jaar nadat ze de productielijn verlieten.

 

De Legacy Tour begon bij de thermale baden van Saturnia en voerde langs betoverende steden en locaties als Grosseto, Porto Santo Stefano en Siena, voordat de equipes op vrijdag 9 mei in Maranello arriveerden. Onder de vele georganiseerde activiteiten hadden de deelnemers de gelegenheid om Paolo Martinelli te ontmoeten, de engineer die verantwoordelijk was voor de ontwikkeling van de iconische V12-motor, die in de recente geschiedenis de meest directe technologieoverdracht van een Formule 1-motor naar een Ferrari productauto symboliseert.

 

Het event werd afgesloten met een parade van de auto’s en een ereronde op het legendarische Fiorano Circuit, waar alle Ferrari’s – inclusief de F50 – sinds de opening van het circuit in 1972 werden en worden ontwikkeld.

 

F50

De F50 werd in 1995 gepresenteerd tijdens de Autosalon van Genève, twee jaar voorafgaand aan het vijftigjarig bestaan van Ferrari. Het model belichaamt de Ferrari-spirit van de jaren ‘90 in zijn meest extreme vorm. Het was de eerste supersportwagen van het merk die werd aangedreven door een atmosferische V12-motor. Deze motor was rechtstreeks afkomstig uit de Formule 1 en werd midscheeps in lengterichting in een volledig van koolstofvezel vervaardigd monocoque-chassis gemonteerd. Deze auto vertegenwoordigde indertijd het summum van technologische overdracht uit de hoogste klasse van de autosport. De motor had vijf kleppen per cilinder en was een concreet, belast onderdeeldeel van het chassis. De auto had een geavanceerde aerodynamica en een wielophanging met horizontaal gemonteerde pushrod-dempers. Ook beschikte de F50 over een afneembaar Targa-dak voor een rijervaring die gelijkenissen vertoonde met die van een raceauto, wat extra werd geaccentueerd door het ontbreken van ABS en stuurbekrachtiging. Er werden 349 exemplaren gebouwd.

P Zero Corsa System

Voor de F50’s die deelnamen de Legacy Tour 2025 heeft Pirelli een speciale nieuwe versie van zijn P Zero Corsa System-band ontwikkeld, waarbij het logo ‘Ferrari F50 – Legacy Tour 2025’ in reliëf in de wang van de band is verwerkt, een mate van personalisatie die nog niet eerder is vertoond bij een band van de fabrikant. De band, die verkrijgbaar is in de maten 245/35 R18 en 335/30 R18 voor respectievelijk de voor- en achterwielen, maakt deel uit van de Collezione-lijn van het merk, die is ontwikkeld voor enkele van de meest iconische klassiekers en youngtimers uit de geschiedenis.

 

De P Zero Corsa System-band is net na de eeuwwisseling door Pirelli ontwikkeld als de meest op topprestaties gerichte band in zijn gamma voor de openbare weg. De band heeft een speciale structuur die voor een buitengewone stabiliteit zorgt bij hoge snelheden en in bochten, waardoor hij ook geschikt is voor gebruik op het circuit. Deze band heeft twee verschillende loopvlakontwerpen, met een directioneel patroon voor de voorwielen en een asymmetrisch patroon voor de achterwielen, wat aquaplaning tot een minimum beperkt. Deze band garandeert dezelfde sportieve prestaties als de band van toen, maar dan in combinatie met nog meer veiligheid en betrouwbaarheid dankzij het gebruik van moderne compounds.

 

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait