Ypres Historic 2015 “Let’s Shake it Baby”

Boezinge, ” the place to be “. Eind juni, als je en beetje “super” door je aderen hebt lopen en vind dat met de uitvinding van de elektronica, in auto’s de wereld om zeep was, stel je “Suzanne” van Tomtom in op “Boezinge”. 
Of vrij vertaald, de “Ypres Historic rally” 2015, gaat van start met de vibrerende “Shake down”.
 Daar komen, jong en oud in massa op af, voor een avond vertier en plezier om en rond “historische rallywagens”.
Misschien eerst even een kleine kanttekening wat het begrip “Historic” inhoud. In het stukje hieronder komt men met het begrip de “youngtimers” of de “nieuwe generatie” op de proppen. Zo zien we de “Polle” aan de start met zijn Subaru Legacy, Didier Van Wijnsberghe met een Toyota Celica 4×4 en zo zijn er nog paar BMW’s M3 en andere Lancia Delta’s. Prachtige machines, maar of iedereen daar blij mee is, valt te betwijfelen. Rally rijden is nog nooit goedkoop geweest, maar dergelijke regelement wijzigingen, zijn misschien niet echt waar de piloten zaten op te wachten. Zelf de toppers ….
Dit gezegd zijn, het centrum van het stadje loopt algauw aardig vol en hoe later op de avond hoe meer volk. Ik durf te stellen “massaal” die opkomst. Het weer is dan ook ideaal , niet echt warm, maar wel zonnig. Op de “shake down zelf stond er echt een rij mensen van km 0 tot aan de aankomst. Even aandacht, voor de vele vrijwilligers en de organisatie die hun handen vol hebben om dat alles gedurende het ganse weekend in toom te houden.
Maar terug naar onze “schaapjes” die zich opmaken om het spektakel te verzorgen. Der is, weer heel wat moois op de afspraak en ja zelfs enkele zeer spectaculaire bolides.
Beginnen voor een keer met de jongste . Didier, is formeel:” De nieuwe Celica is top, maar vers in de “pampers”. Hij, zij is pas 4 uur geleden uit de atelier gerold en zet hier dan ook de eerste kilometers op de teller. Maagdelijk blank, zal het hier een eerste kennismaking, worden met het asfalt dus zullen we moeten opbouwen. Bedoeling is veel te leren en de finish halen. Dat zou al heel mooi zijn en al de rest is winst”. Na een eerste ritje hoorden we hem al zeggen “Celica rijdt met mij, ik nog niet met Celica”.
“Polle” is iets geruster: “De Celica nog in de Pampers , alleé dan zitten wij in de “papschoole” we hebben er al “Wervik” op zitten, en dat ging goed. Veel pk’s, 4×4, nieuwere techniek, maar ook meer kilo’s die we moeten meekrijgen waar we willen. De andere met sterk materiaal, zoals sommige Escort’s en Porsches moeten nog niet echt panikeren. De BMW M3 van Mellisa moet blijkbaar forfait geven. Maar der zijn ook nog de Lancia Delta’s van Massimo Pedro en “Falcone”.
Joris Erard de co van Stefaan Stouf ziet het helemaal zitten. “Ja onze auto en wij zijn er klaar voor”. De Porsche 911 RSR ziet er dan ook subliem uit. Tot in de kleinste detail op punt. Maar dat is niet altijd een garantie. “ Ja, hier hebben we in verleden al veel pech gekend, maar de zon schijnt en we hebben het vertrouwen dat het deze keer wel zal lukken. Hopelijk op het podium” . Podium kandidaten, in de lijst FIA deelnemers zijn er heelwat. Eentje waar wij speciaal aandacht voorwillen hebben is de Escort RS van “Tom en Arnel” . Vader en zoon Calcoen, hebben hier en juweeltje van “Escort” kunst meegebracht. Van Tom weten we dat hij aan een stuur kan draaien en vader Arnel doet zichzelf plezier, met een professionele ingesteldheid waar we alleen respect voor kunnen hebben. Spijtig genoeg zullen ze later op de avond met mechanisch euvel naar de kant moeten
Ander opvallend fenomeen is natuurlijk de “Buzze”. De piloot ook.. maar vooral zijn matzwarte bolide valt op. De Corvette Stingray (1968) bulkt van de pk’s + 400 en staat op “kleine bandjes van een tractor” .Ik vermoed dat bij acceleratie de kasseien rond ons oren zullen vliegen en dat oordopjes aangewezen zijn . Maar wat machine!! Even imposant is ook de Mercedes 500SLC van Bart Van Haverbeke. Tot hier zowat de meest opvallende FIA deelnemers .
Bij de Historic’s Nationaal ook enkele zeer mooi en of opvallende bolides. Daarvan zijn de meest ook zeer competitief.
De 911 van Glenn Janssens staat op de eerste rij. In een nieuwe kleurtje en met een nieuwe co-piloot maar de piloot is er gerust in. “Ja effectief nieuwe kleuren, nieuwe co-piloot maar we kennen de auto nu door en door. Minder dan het podium zou een ontgoocheling zijn”. Wim De Cock, ziet het liever iets rustiger . “ We hebben geen extra taartje gegeten maar we gaan ervoor “. De Porsche ziet er in ieder geval prima uit. Tussen de vele Escort’s , Ascona’s en Kadett zitten zeker ook winnaars in spe.
We keken vol aandacht naar de Kadett van Dirk Van Rompuy , de Ascona van Jimmy Mc Rae en nog vele andere.
Leuk vonden we, vooral de Alfa Coupé van David Boston en Ahron Becquart, die de kleuren van Oxford komt verdedigen. De prijs van de mooiste auto is wat ons betreft weg gelegd voor een “bescheiden” bolide. De door Tuthill geprepareerde Porsche 911 met 2.0 krachtbron van Howard Redhouse en Calvin Cooledge. Mooi in zijn eenvoud maar prachtig door de afwerking.
De uitslag van de wedstrijd moet we nog afwachten maar de Ypres Historic 2015 is wat ons betreft nu al een topper.
Verslag Alain Mervilde
Written By
More from Alain Mervilde

Le Mans Classics 2018. rep. Wilfried Geerts

Wilfried Geerts trok voor ons naar LeMans voor de “Classics” en kwam...
Read More

Geef een reactie