Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio nu te koop

  • De Stelvio Quadrifoglio, de snelste SUV in zijn klasse, is vanaf nu te koop.
  • De 2.9 V6 Bi-Turbo-benzinemotor met 510 pk en een koppel van 600 Nm stuwt hem in nauwelijks 3,8 seconden van 0 naar 100 km/u en verder naar een topsnelheid van 283 km/u.
  • Q4-vierwielaandrijving met AlfaTM Active Torque Vectoring.
  • AlfaTM Chassis Domain Control (CDC), AlfaTM Active Suspension-ophanging en Alfa DNATM Pro met RACE-modus.
  • De Stelvio Quadrifoglio is de fijnste expressie van Italiaans design, geïnterpreteerd met de unieke flair van Alfa Romeo.
  • De rijkelijke standaarduitrusting wordt aangevuld met het infotainmentsysteem AlfaTM Connect 3D Nav met 8,8’’-scherm, Apple Car Play en Android Auto.
  • Prijzen vanaf €91.100 BTW incl.

De Stelvio Quadrifoglio, de eerste Quadrifoglio die ook een SUV is, is vanaf vandaag te koop. Voor zijn catalogusprijs vanaf €91.100 BTW incl. biedt het nieuwe model van Alfa Romeo heel wat topuitrusting, die hem meteen ook tot de nieuwe referentie in het segment van de compacte SUV’s maakt. Zijn adembenemende design, prestaties en technologie leverden hem de titel van ‘Snelste SUV op het Circuit’ op nadat hij het record van zijn klasse op de iconische Nürburgring scherp stelde op 7 minuten en 51,7 seconden.

510 pk sterke 2.9 V6 Bi-Turbo-benzinemotor

Onder de motorkap van de Stelvio Quadrifoglio ligt de exclusieve, aluminium 2.9 V6 Bi-Turbo-benzinemotor. Deze motor werd ontwikkeld met input van Ferrari-technologieën en ‑knowhow, en is goed voor een maximumvermogen van 510 pk bij 6.500 t/min en een maximumkoppel van 600 Nm tussen 2.500 en 5.000 t/min. Die krachtbron wordt bovendien gekoppeld aan de speciaal afgestelde achttrapsautomaat die in de Race-modus genoeg heeft aan 150 milliseconden om te schakelen. De Stelvio Quadrifoglio sprint in 3,8 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt een in deze klasse ongeëvenaarde topsnelheid van 283 km/u.

Innovatieve Q4-vierwielaandrijving met AlfaTM Active Torque Vectoring

De 510 pk sterke 2.9 V6 Bi-Turbo-benzinemotor wordt gekoppeld aan de innovatieve Q4-vierwielaandrijving die een onklopbaar niveau van prestaties, rijplezier en veiligheid in alle omstandigheden verzekert. In normale omstandigheden stuurt het Q4-systeem het volledige koppel naar de achteras. Maar naarmate de wielen hun griplimiet naderen, leidt het systeem tot 50 procent van het koppel in realtime af naar de vooras via een transferbak. De sportieve SUV van Alfa Romeo toont zich tevens erg efficiënt in termen van brandstofverbruik en emissies en dat dankzij zijn elektronisch geregelde cilinderuitschakeling en de freewheelfunctie die men kan inschakelen in de rijmodus ‘Advanced Efficiency’. Last but not least is de Stelvio Quadrifoglio standaard uitgerust met aluminium schakelhendels uit één stuk die geïntegreerd zijn in de stuurkolom en de rijervaring naar een ongekend niveau tillen.

AlfaTM Chassis Domain Control (CDC) en AlfaTM Active Torque Vectoring

De Stelvio Quadrifoglio is uitgerust met het exclusieve AlfaTM Chassis Domain Control-systeem en is de enige auto die standaard over het AlfaTM Active Torque Vectoring-differentieel beschikt. CDC fungeert als het ‘brein’ van de Stelvio Quadrifoglio. Het coördineert alle elektronische systemen van de auto om op elk moment de beste prestaties en het toppunt van rijplezier te verzekeren. Het systeem wijst specifieke taken simultaan toe aan de verschillende actieve systemen, zoals de Alfa™ DNA Pro selector, de Q4-vierwielaandrijving, het AlfaTM Active Torque Vectoring-systeem, de AlfaTM Active Suspension-ophanging en het ESC-systeem. De Torque Vectoring-technologie optimaliseert de koppelverdeling in de Stelvio Quadrifoglio en accentueert zijn sportieve karakter. De twee elektronisch gestuurde koppelingen in het achterdifferentieel maken het mogelijk om de koppelontplooiing naar elk wiel afzonderlijk te regelen. Zo wordt het vermogen optimaal overgebracht naar de weg, zelfs wanneer de auto zijn dynamische limieten nadert. Dat maakt de Stelvio op elk moment tot een veilige en leuk rijdende auto, zonder dat hij daarvoor hoeft te rekenen op storende interventies van de stabiliteitscontrole.

Ongeëvenaard specifiek vermogen (176 pk/l) en gewicht/vermogen (3,6 kg/pk)

De Stelvio Quadrifoglio is op twee vlakken recordhouder in zijn klasse en daardoor ook de meest performante SUV in zijn segment: dankzij zijn leeggewicht van 1.830 kilogram kan het model bogen op de beste verhouding gewicht/vermogen in zijn klasse (3,6 kg/pk) en het hoogste specifieke vermogen (176 pk/liter). Die verbazingwekkende resultaten dragen bij tot het superieure rijplezier en zijn onder meer te danken aan de perfecte gewichtsverdeling over de twee assen. Om tot dat resultaat te komen werden de gewichtsverdeling en materiaalkeuze minutieus bestudeerd en werd de lay-out van Alfa Romeo’s SUV geoptimaliseerd door de zwaardere onderdelen zo centraal mogelijk te plaatsen. Zijn ideale verhouding vermogen/gewicht dankt hij dan weer aan het gebruik van ultralichte materialen zoals koolstofvezel voor de aandrijfas en aluminium voor de motor, de ophanging, de remmen, de deuren, de wielkasten en de motorkap. Het lagere gewicht heeft geen impact op de uitstekende torsiestijfheid van de auto, die zelfs bij een uitzonderlijke druk de duurzaamheid, het lage geluidspeil en het uitzonderlijke rijgedrag garandeert.

Ophangingssysteem met exclusieve AlfaLink™-technologie en de meest directe stuurinrichting in het segment

Vooraan heeft de Stelvio Quadrifoglio een dubbele driehoeksophanging met semivirtuele stuuras om de filtering van oneffenheden te optimaliseren en een snelle, nauwkeurige respons op de stuurinput te verzekeren. Door in de bochten het contactoppervlak van de band constant te houden draagt deze exclusieve set-up van Alfa Romeo bij tot een uitmuntende zijdelingse grip. Maar ongeacht de snelheid en omstandigheden biedt de Alfa Romeo Stelvio een natuurlijk en instinctief rijgedrag. De achterwielophanging gebruikt een Multilinksysteem met 4,5 aanslagpunten, dat door Alfa Romeo werd gepatenteerd om tot een erg geslaagde mix van prestaties, rijplezier en comfort te komen. Een elektronisch gestuurde schokdemping past zich voortdurend aan de rijomstandigheden aan en biedt u de keuze tussen een meer prestatiegericht of comfortgericht rijgedrag. Alfa Active Suspension is een systeem dat de ophanging en schokdemping voortdurend actief controleert om in alle rijomstandigheden koetswerkbewegingen te beperken. Het interageert voortdurend met het CDC en Alfa DNA Pro om zich aan de geselecteerde rijmodus aan te passen en zo een ongeëvenaard comfort en rijplezier af te leveren. In om het even welke situatie en bij om het even welke snelheid voelt rijden met de Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio natuurlijk en instinctief aan, mede dankzij de meest directe stuurverhouding op de markt (12,1).

Integrated Brake System (IBS) en koolstofkeramische schijven

Het unieke Integrated Brake System (IBS) van Alfa Romeo, dat debuteerde op de Giulia, is nu ook aanwezig in de Stelvio Quadrifoglio. Dit innovatieve elektromechanische systeem combineert de stabiliteitsregeling met een traditionele servorem om onmiddellijk te reageren op de reminput en zo de remafstanden in te korten. Bovendien draagt het in aanzienlijke mate bij tot het geoptimaliseerde gewicht. Na de lancering zullen Stelvio Quadrifoglio-klanten kunnen opteren voor koolstofkeramische remschijven, die enerzijds het gewicht drukken (17 kilogram lichter dan het standaardtype) en anderzijds een hogere mechanische stijfheid verzekeren, zelfs bij de hoogste temperaturen, en dat zowel in droge als natte omstandigheden.

Uniek design

De Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio is de fijnste expressie van Italiaans design, geïnterpreteerd met de unieke flair van Alfa Romeo. De perfecte synergie van vorm en functie, in een sensueel en gespierd koetswerk, wordt nog extremer gemaakt door het intrinsieke karakter van het model. Stijl en design zijn geen louter esthetische aangelegenheden bij deze uiterst performante SUV, maar ondersteunen de cruciale prestatiefactoren, zoals de stroomlijn, de snelheid, het vermogen en het rijgedrag. Dat komt duidelijk tot uiting in de motorkap, die structurele verluchtingsopeningen kreeg om lucht uit het motorcompartiment af te voeren, en is ook zichtbaar in de verluchtingsopeningen op de flanken, de sportieve zijschorten en de indrukwekkende wielkasten, stuk voor stuk uitgevoerd in koetswerkkleur. En dan hebben we het nog niet over de vier uitlaatpijpen en de onmiskenbare ‘Kamm-staart’, die zijn oorsprong vindt in de Alfa Romeo-traditie. Ook werd het interieur van de Stelvio Quadrifoglio afgewerkt als een maatpak, met een doorgedreven vakmanschap en hoogwaardige materialen zoals koolstofvezel, leder en Alcantara.

De Stelvio Quadrifoglio is de superieure variant van een auto die reeds een unieke en onmiskenbare mix van proporties, stijl, elegantie en identiteit aanbiedt. In deze configuratie krijgt elk aspect een nieuwe dimensie, met nog meer impact. De neus, met het iconische, onmiddellijk herkenbare ‘Trilobo’-motief, werd – net als alle andere specifieke koetswerk- en interieuronderdelen voor deze versie – ontwikkeld om een geheel te creëren dat de meest typische merkwaarden belichaamt. Die waarden worden samengevat in een eenvoudige uitdrukking bestaande uit twee woorden, een missieverklaring bijna: ‘Necessary Beauty’ of ‘Noodzakelijke Schoonheid’.

AlfaTM Connect 3D-infotainmentsysteem met Apple Car Play en Android Auto.

Het midden van het dashboard wordt gedomineerd door het nieuwe Connect-infotainmentsysteem met 8,8”-scherm, dat op verzoek uitgerust is met een 3D-navigatiefunctie. Standaard beschikt het infotainmentsysteem over Apple CarPlay en Android AutoTM: technologieën, respectievelijk ontwikkeld voor Apple en Google, die de smartphone-omgeving op het dashboard kopiëren voor een constant geconnecteerd, veilig en gebruiksvriendelijk gevoel aan het stuur.

Brussel, 2 november 2017.

Tags from the story
,
Written By
More from Alain Mervilde

Pieter-Jan Maeyaert heeft zich getoond in de TAC Rally

“Een klein foutje verknalde het resultaat” Wie puur naar de cijfers kijkt,...
Read More