Auto Retro Brugge 2015: de godin in de kijker

 

Zo langzaam raakt de generatie die de lancering van de Citroën DS ‘live’ meemaakte uitgedund. Zelf was ik in 1955 pas een jaar oud en heb het dus ook van de overlevering…
De impact van deze futuristische verschijning op de weg moet voor onze ouders en grootouders onbeschrijfelijk geweest zijn. De ongewoon aërodynamische lijn, de hydraulische bediening van remmen-stuur-ophanging, het ‘champignonvormige’ rempedaal, de verstelbare rijhoogte, het avantgarde interieur met zijn eenspakig stuurwiel: het was een nooit geziene mix van.. ‘goddelijke’ eigenschappen.
En dan moeten we nog vermelden dat aan de presentatie van de DS een serieuze rel was voorafgegaan. Het rebelse en goed geïnformeerde Franse tijdschrift ‘l’Auto-Journal’ bracht vooraf geregeld tekeningen en spionagefoto’s uit en raakte zelfs betrokken in een heuse achtervolging in de buurt van het Zuid-Franse Draguignan tijdens een van de geheime testritten van het DS-prototype. Dat was niet naar de zin van Citroën dat klacht indiende bij het gerecht en kort daarop werden de kantoren van het tijdschrift en de privéwoning van redacteur Gilles Guérithault doorzocht. De uitspraak van het daarop volgende proces viel na veel gedoe in het voordeel van het tijdschrift en de persvrijheid maar het toont aan hoe groot de belangen waren die op het spel stonden!
Deze goddelijke en onnavolgbare DS was dus het centrale thema van Auto Retro Brugge, samen met het Engelse Morgan. Bij Citrosfeer kon je een volledig elektrische DS bewonderen (een recente conversie op basis van een DS uit 1971) die asjeblief op eigen kracht vanuit Nederland naar Brugge was gereden!
De DS-SM Club België pakte ook uit met een reeks goddelijke juweeltjes. De tentoongestelde cabriolet Bossaert met zijn verkorte wielbasis mag dan wel geen ‘beauté’ zijn volgens de gevestigde normen maar van deze karaktervolle conversie van préparateur Hector Bossaert uit de buurt van Lille werden slechts twee stuks geproduceerd! De door Pietro Frua getekende en bevalligere Bossaert Coupé GT is haast even zeldzaam. Op dezelfde stand kon je ook een vroeg exemplaar van de DS uit 1956 bewonderen met een mij onbekende optie uit die tijd: een luxueus lederen Chapron-interieur. Zo leer je bij ieder beursbezoek nog iets bij. Prachtig! Een andere eye-catcher was de Chapron Majesty die in minder dan 30 exemplaren werd gebouwd tussen 1964 en 1969. Daarna kwam de iets anders gecarrosseerde ‘Lorraine’. Het interieur van de Majesty is bijzonder luxueus en beschikt over een rijk Jaeger instrumentenpaneel zoals je op de foto’s kan zien. Délicieux! Het moet gezegd dat Chapron als een van de weinige carrossiers erin slaagde om zijn eigen interpretatie te bouwen zonder de ‘ziel’ van de DS/ID te vermoorden. Chapeau Chapron!
Op dezelfde stand zagen we een mooie cabriolet en een heerlijke break omringd door een handvol berlines, precies een reis terug in het Frankrijk van de jaren zestig.
Ook de Morgan’s waren goed vertegenwoordigd en vooral de driewielers konden op een behoorlijke belangstelling rekenen. Verder noteerden we een uitgebreid aanbod van literatuur, schaalmodellen, merkenclubs en te koopgestelde oldtimers. Op de foto’s kan je zien dat Auto Retro 2015 weerom een geslaagde versie was van de beurs die traditioneel het Belgische oldtimerseizoen inzet. ‘Goe bezig’ zeggen ze op zijn Brugs!
Tekst: Vincent Arpons.
Foto’s: Vincent Arpons en Collage d’images (Stephen Sarre en Annelies Van Belleghem)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait