Mille Miglia 2015.

Dit historische topevenement brengt elk jaar weer de mooiste en meest exclusieve race automobielen bij een. Met name de historische Italiaanse merken zijn goed vertegenwoordigd zoals; Siata, Cisitalia, Ermini, Stanguellini, OSCA en vele speciale koetswerken op basis van FIAT, Uiteraard zijn Alfa, Lancia, Ferrari en Maserati met vele diverse modellen/koetswerken vertegenwoordigd. OM (Officine Meccaniche) uit Brescia krijgt traditioneel de eerste startnummers. Bugatti, Mercedes en vele Engelse automerken zijn allen vertegenwoordigd.
Voorafgaand aan de start vindt er in Brescia de technische keuring plaats. De auto’s krijgen dan hun startnummers en de equips legen er de laatste hand aan de race auto’s. Op donderdag de dag van de start is het dan eindelijk zover en kan de uitputtingsslag van Mens en Machine beginnen.
Coureurs en de race bolides komen dan samen in de straten en pleinen van Brescia waar de verzegeling plaats vindt. Het vele publiek geniet dan al volop van al het moois wat er voorbij komt. Fotocamera’s en mobieltjes maken overuren om maar niets te missen van al dit moois.
Als dan eindelijk het startschot is gevallen en je tussen de Italianen staat dan is het dubbel genieten van dit groot rijdend museum met al die prachtige automobielen. Tot verbazing van vele reed Sir Sterling Moss onder begeleiding in de prachtig gerestaureerde oude race Mercedes SLR (722). Ja, zelfs de Italianen applaudiseren en hebben respect voor deze op leeftijd zijnde coureur die ooit de Mille Miglia won in de allersnelste tijd ooit.
Heden ten dagen is de Mille Miglia een 4 daags historisch rally event geworden, waarbij in diverse dorpen en steden korte KP’s verreden moeten worden. Om iedereen evenveel kans te geven werkt men met een Coefficient, al naar gelang van het vermogen van de motor.
Na de start in Brescia gaat men de 1e dag via Verona naar Remini. De 2e dag vroeg uit de veren en van Rimini naar Rome. De 3e Rome-Parma en de finish dag terug naar Brescia. De route neemt op diverse plekken de zelfde route als de rally vroeger, en vele historische plekken en passen alwaar het vele publiek weer uitbundig staat te zwaaien en applaudiseren.
Vele equips hebben eigen assistentie voertuigen om indien nodig onderweg nog wat te repareren en bij te tanken. Als alles dan heel is gebleven en de finish is gehaald dan worden door de vele teams de nodige feestjes gevierd.
Het was weer prachtig genieten.
Ciao,
Frank de Veer
Tags from the story
, ,
Written By
More from Alain Mervilde

Renties Ypres Rally – 27-29 juni 2019

Een vernieuwd en compact parcours Ook dit jaar zullen de Belgische, Britse...
Read More

Geef een reactie