Korte test Subaru Levorg.

‘I wasn’t expecting that!’

 

 

Zondagmorgen zeven uur, de straat is nog leeg en de buurt slaapt. Eenmaal plaatsgenomen achter het mooigevormde lederen stuur van de Levorg druk ik op de starttoets en onmiddellijk komt de viercilinder boxer tot leven terwijl tegelijk uit de luidsprekers Jamie Lawson’s nieuwste hit ‘I wasn’t expecting that’ weerklinkt.
Dat past, denk ik. De Levorg is immers zoveel anders, zoveel beter dan verwacht dat ik met plezier een extrarondje ga rijden. Let’s go!

Subaru beschrijft zijn nieuwste product als ‘sports tourer’ en gaf het een naam die het anagram moet zijn van Legacy (het model waarvan de Levorg blijkbaar de opvolger is), Revolution en Touring. Hier was toch enige verbeeldingskracht en creatief denken bij nodig, me dunkt…

Proud of Boxer.

Alhoewel Subaru al langer bekend staat om zijn gesofistikeerde techniek werd ik aangenaam verrast door het sportieve karakter van de Levorg.

Ook de traploze versnellingsbak, bij Subaru ‘Lineartronic’ genoemd, charmeert door zijn directe respons en de afwezigheid van het bij andere CVT-bakken zo typische, inconsistente en vervelend hoge motortoerental.

Well done Subaru!
Het opschrift ‘Proud of Boxer’ mag terecht op het kofferdeksel prijken, de motor is een (Japans) juweeltje. Het gaspedaal antwoordt meteen giftig, soms zelfs iets te enthousiast… Dat daarbij een hoger verbruik gerealiseerd wordt is niet zo verwonderlijk, de verleiding is groot en ‘kermis is een geseling waard’ zegt het Vlaamse spreekwoord.
De 1,6 liter motor is ondervierkant (de slag van 82 mm is groter dan de 78,2 mm boring), heeft een distributie met twee dubbele bovenliggende nokkenassen en beschikt over directe benzine-inspuiting. Het maximumvermogen van 170 pk wordt afgeleverd bij een zeer redelijke 4800 tr/min terwijl 250 Newtonmeter paraat staan bij 2000 tr/min.

Dat alles resulteert volgens de constructeur in 210 km/u en een tijd van 8,9 sec voor de 0 tot 100.

Misschien zijn de laatste cijfers allemaal niet zo indrukwekkend maar ik kan je verzekeren: de impressie is het des te meer. In Japan zou volgens de ‘bijbel’ (het Salonnummer van het Zwitserse Automobil Revue/Revue Automobile) nog een tweeliter turbo (84 x 90 mm) beschikbaar zijn met 300 pk bij 6200 tr/min en een koppel van 400 Nm bij 2000 tr/min, goed voor 220 km/u. Laat maar komen!

Onwrikbaar op de weg.

Subaru is nu 41 jaar op de markt in de Benelux en is bekend om zijn 4-wielaandrijving. Het Active Torque Vectoring systeem in combinatie met Symmetrical All-Wheel Drive zorgt dan ook voor een gepaste aandrijfkrachtverdeling op ieder wiel. Zelfs als je de Levorg op natte kasseien wil verrassen met een plotse acceleratie of een nijdige ruk aan het stuur blijft hij ongestoord op de weg kleven. Ongelooflijk. Het comfort daarentegen vond ik bepaald aan de ‘droge kant’ maar dat is een klein zeer als je de rest van de resultaten ondervindt. Een ander minpunt op mijn scoreblad is de electronische handrem: bij een sportieve wagen wil je toch een maximum aan invloed kunnen uitoefenen…

Een flink rapport.

Subaru mag dan bij het grote publiek als outsider gelden maar vele bestuurders van een Duitse berline riskeren met rode oortjes aan de eerstvolgende rode lichten te staan. De Levorg behoort tot die klasse van ‘onderschatte’ scheurijzers die de individualist overgelukkig kan maken. En dat met een machine die niet op iedere oprit staat…

 

 

Tekst en foto’s: Vincent Arpons.

 

Geef een reactie