DE MAZDA3 2017

DE MAZDA3 2017

16 december 2016 0 Door Alain Mervilde

2017mazda3_hb_still_11

De populaire Mazda3, die in augustus 2016 de kaap van de 5.150.000 geproduceerde exemplaren rondde, krijgt een update met de lancering van de Mazda3 2017.

Hoogtepunten voor het volledige Hatchback- en Sedangamma zijn onder meer subtiele koetswerkaanpassingen en een bijgewerkt interieur. En met de introductie van G-Vectoring Control debuteert ook de SKYACTIV-VEHICLE DYNAMICS-technologie van het merk in de Mazda3.

Dankzij zijn ‘KODO – Soul of Motion’-design en zijn SKYACTIV-technologie vestigt de huidige generatie van Mazda’s wereldwijde verkoophit nieuwe normen: zijn gedurfde stijl, hoge kwaliteit en geavanceerde technologie leverden hem al heel wat lof op voor zijn snedige rijgedrag, zijn hoogwaardige interieur, zijn aantrekkelijke look en zijn zuinige motoren.

De Mazda3 2017 werd ontworpen volgens Mazda’s Jinba Ittai-filosofie van ‘bestuurder en auto als één’ en de mensgerichte ethos van het merk. Hij doet ook een beroep op de meermaals bekroonde benzine- en dieselmotoren van het SKYACTIV-gamma en onderging tal van verbeteringen om zijn voorsprong op de concurrentie te behouden.

 

Exterieurdesign

Aan de buitenkant onderscheidt de jongste Mazda3 zich door zijn hertekende radiatorrooster met meer uitgesproken driedimensionale look, een nieuwe rand rond de mistkoplampen en optionele ledkoplampen*. Beide koetswerkversies worden uitgerust met hertekende buitenspiegels met omhullende richtingaanwijzers terwijl de hatchbackmodellen ook een nieuwe achterbumper krijgen.

Een nieuwe 18″ lichtmetalen velg* is verkrijgbaar in twee uitvoeringen: klassiek zilver of een nieuwe, donkerdere zilvertint met hoogglanzende afwerking.

* Naargelang het uitrustingsniveau en de markten

 

 

De Mazda3 2017 is leverbaar in negen kleuren. Een daarvan is nieuw voor Mazda (Eternal Blue Mica) en twee andere zijn nieuw voor de Mazda3 (Sonic Silver en Machine Grey Premium Metallic). Net als de uiterst populaire metaalkleur Soul Red gebruikt Machine Grey Premium Metallic het unieke lakprocedé ‘TAKUMINURI’, dat gebruikt maakt van een laag reflecterende aluminiumdeeltjes die nauwelijks 2,5 micrometer dik is.

 

Interieurdesign en functionaliteit

De bestuurdergerichte interieurruimte onderging tal van updates zoals schakelaarpanelen en deurgrepen van een hogere kwaliteit en een nieuw ontworpen sierinleg voor het dashboard. Het gebruik van een elektrische parkeerrem maakt ruimte vrij voor een praktischere middenconsole. Het nieuwe lederen stuurwiel met verwarmbare velg* komt zowel het aanraakcomfort als de stijl ten goede.

Het Active Driving Display en de wijzerplaten van het instrumentenbord werden herwerkt om de kwaliteit en leesbaarheid van de instrumenten te verhogen. Ook werd het Active Driving Display opgewaardeerd naar ‘full colour’-weergave, waardoor het helderder oogt, een hogere resolutie gebruikt en gemakkelijker te lezen is.

Dit opgewaardeerde interieur is verkrijgbaar met twee nieuwe types van zwarte stof en zwart of wit leder.

* Naargelang het uitrustingsniveau en de markten

 

Motoren en transmissies

Het Hatchback- en Sedangamma van de Mazda3 2017 is verkrijgbaar met de 105 pk sterke 1.5 SKYACTIV-D-turbodiesel* en de 150 pk* sterke 2.2 SKYACTIV-D-biturbodiesel, alsook drie lichte SKYACTIV-G-benzinemotoren: een 1.5 met 100 pk*, een 2.0 met 120 pk* en een 2.0 met 163 pk*.

Deze meermaals bekroonde, ultrazuinige en efficiënte krachtbronnen – alle benzine- en dieselmotoren voldoen aan de Euro 6-normen – worden naar keuze gekoppeld aan de handgeschakelde SKYACTIV-MT-versnellingsbak of de SKYACTIV‑Drive-automaat, allebei met zes versnellingen**.

Om de alertheid, de bedrijfsstilte en het rijgevoel te verbeteren doen de SKYACTIV-D-turbodieselmotoren een beroep op drie nieuwe SKYACTIV-D-technologieën: High-Precision DE Boost Control, Natural Sound Smoother en Natural Sound Frequency Control.

Door de turbodruk te optimaliseren en een fijnere dosering van de brandstofinjectie mogelijk te maken, scherpt High Precision DE Boost Control de motorrespons op het gaspedaal bij lage belasting onmiddellijk aan.

De Natural Sound Smoother gebruikt dan weer een dynamische demper in de zuigerpen om het hoofd te bieden aan de trillingen en het motorgedreun rond 3,5 kHz, de frequentie die hoorbaar is bij het starten van de auto en bij langzame acceleraties.

Door de motortiming licht te laten afwijken vult Natural Sound Frequency Control de Natural Sound Smoother aan door de drie andere kritieke frequentiebanden (1,3 kHz, 1,7 kHz en 2,5 kHz) te onderdrukken. Dit zijn de frequenties waarbij de onderdelen van dieselmotoren doorgaans het luidst trillen.

*1.5 100 pk: 5,1 l/100 km, 119 g/km. 2.0 120 pk: 5,1 l/100 km, 119 g/km (5,6 l/100 km, 129 g/km met automaat). 2.0 163 pk: 5,8 l/100 km, 135 g/km. 1.5 SKYACTIV-D 105 pk: 3,8 l/100 km, 99 g/km (4,4 l/100 km, 114 g/km met automaat). 2.2 SKYACTIV-D 150 pk: 4,1 l/100 km, 107 g/km (4,8 l/100 km, 127 g/km met automaat). Alle verbruiksgegevens gelden over de gemengde cyclus en werden gemeten met Hatchbackmodellen. Voor meer gedetailleerde gegevens over de verbruiks- en CO2-cijfers over de gemengde cyclus, verwijzen we naar het hoofdstuk Technische Specificaties.

** De 2.0 SKYACTIV-G (163 pk) is in Europa enkel verkrijgbaar met handgeschakelde versnellingsbak. De Sedan is niet verkrijgbaar met de 2.0 SKYACTIV-G (163 pk).

 

Rijgedrag

De aanpassingen aan de McPherson-veerpoten vooraan en de meerarmige achteras stonden voornamelijk in het teken van een beter rijcomfort en een afname van de trillingen maar komen ook het gelauwerde messcherpe rijgedrag van de Mazda3 ten goede.

De Mazda3 2017 stelt ook in wereldpremière het systeem ‘G-Vectoring Control’ (GVC) voor, dat deel uitmaakt van Mazda’s SKYACTIV-VEHICLE DYNAMICS-technologieën. Dat laat het motorkoppel variëren om de belasting op elk wiel te optimaliseren om de nauwkeurigheid en het comfort te verbeteren zonder dat de bestuurder hier ook maar iets van merkt.

Het volledige Mazda3-gamma voor 2017 werd bedacht met een extra dosis raffinement in de vorm van extra geluiddemping in de deuren en de transmissietunnel. De geoptimaliseerde deurafdichtingen en extra trillingswerende materialen tussen de dwarsbalken achteraan tillen het interieurcomfort naar een nog hoger niveau.

 

Veiligheid

De nieuwe Mazda3 kan schermen met een verbeterd en uitgebreid gamma geavanceerde en innovatieve i-ACTIVSENSE-veiligheidstechnologieën, ontwikkeld in het kader van Mazda’s filosofie van proactieve veiligheid om een onberispelijke actieve veiligheid te verzekeren. EuroNCAP kende hem dan ook de maximumscore van vijf sterren toe bij de crashtests.

Door de introductie van een nieuwe frontcamera konden de capaciteiten van Mazda’s i-ACTIVSENSE-technologieën worden uitgebreid met de systemen Advanced Smart City Brake Support (Advanced SCBS) en Smart Brake Support (SBS), een nieuwe verkeersbordenherkenning (Traffic Sign Recognition, TSR) en adaptieve ledkoplampen (ALH).

Advanced SCBS, dat voortaan behalve voertuigen ook voetgangers kan detecteren, kreeg een grotere detectieafstand en een bredere kijkhoek terwijl het snelheidsbereik waarbij het systeem actief is, werd verhoogd tot 80 km/u. SBS heeft ook een groter snelheidsbereik voor automatisch remmen, met een bovengrens die werd opgetrokken tot 160 km/u.

www.mazda.be