Dreamcar Kortrijk sluit oldtimerjaar af. Vincent Arpons

Op de valreep voor het eindejaar was het voor de oldtimerfan nog even feest op Dreamcar International. Deze manifestatie vond voor de derde maal op rij in Kortrijk plaats.
Het menu is ondertussen bekend en verdeelde zich over drie hallen: een gemengd aanbod van oldtimerclubs, literatuur, onderdelen, folders, schaalmodellen, en glimmende oudjes.

Tussen die oudjes was er een opvallend zeldzame Moon Diana die op zaterdag tijdens de receptie en prijsuitreiking verdiend met een beker ging lopen. Het merk Moon, in 1905 in St-Louis/Missouri (USA) gesticht door Joseph Moon, zal hier allicht weinig bekend zijn en de Diana was oorspronkelijk een ‘companion car’ voor Moon tussen 1925 (lancering van de eerste Diana) en 1928. De meeste merken zochten toen naar diversificatie en een grotere spreiding op de markt. Zo bood bijvoorbeeld ook GM eind jaren twintig zijn Pontiac, Viking, Marquette en LaSalle aan als ‘companion cars’ voor de respectievelijke Oakland, Oldsmobile, Buick en Cadillac-divisies.
De Diana was een upmarket luxewagen met een sterk op de Belgische Minerva lijkende radiator. In 1928 werd de productie van de Diana geïntegreerd in de Moon-gamma en heette vanaf toen Aerotype 8-80. De hier gepresenteerde 1928 Straight Eight Sedan is dus een type uit het bewuste overgangsjaar en beschikt net als alle Diana’s over een Continental flat-head 8-cilinder in lijn. Het merk Moon kwam nog voor de crash van Wall Street in moeilijkheden en de laatste exemplaren werden in 1929 uitgeleverd nadat ene Archie Andrew de leiding had overgenomen en naast Moon ook de Windsor en de voorwiel aangedreven Ruxton presenteerde. Tot zover de geschiedenis achter deze uitzonderlijke wagen waarvan je de foto’s terugvindt in de bijgaande reportage.
Een andere beker in de categorie auto’s/handelaars werd terecht toegekend aan een gave LaSalle Coupé uit 1938.

Bij de clubs ging Peugeot aan de haal met de hoofdprijs en het moet gezegd dat hun stand met een groene 403 en een ‘nez-de-cochon’ D4A bestelwagen bijzonder attractief oogde. De steeds verdienstelijke 40’s & 50’s club moest het ditmaal met een gedeelde tweede plaats stellen maar de 1958 Chevrolet Brookwood in combinatie met de Airstream-caravan was een echte eye-catcher. Well done! Andere mooie stands waren onder andere die van Triumph (een line up van TR5, TR6 en TR7), Volvo, NSU en Ford (met een knappe Consul Capri). Dat was het voor de laatste aflevering van 2016, in januari zijn we er weer met een verslag van InterClassics Maastricht!

 

Tekst en foto’s: Vincent Arpons.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait