Renault zet vier Renault 8 Gordini in op de Rallye Monte-Carlo Historique 2017

De vier teams zullen een Renault 8 Gordini besturen, een van de populairste sportieve auto’s die Renault ooit bouwde.

De Renault Classic-teams zullen op vrijdag 27 januari voor het eerst aan de start verschijnen in Barcelona om op woensdag 1 februari in Monaco aan te komen.

Renault_86595_be_nl

Barcelona, 25 januari 2017: Renault kondigt vandaag zijn deelname aan aan de Rallye Monte-Carlo Historique, met vier teams aan het stuur van de Renault 8 Gordini:

  • Team nr. 5: Manu Guigou/ Jean-Pierre Prevot
  • Team nr. 8: Jean Ragnotti/ Sebastien Delanney
  • Team nr. 12: Michel Leclere/ Michel Duvernay
  • Team nr. 14: Guillaume Chancel/ François-Paul Forgeoux

De vier Renault 8 Gordini die Renault inzet zijn uitgerust met Michelin X M+S 89-banden met afmetingen 135×15, die tijdens de voorbije edities hun doeltreffendheid reeds hebben bewezen.

Maak plaats voor een legende!

De Renault 8 Gordini, een van de populairste sportieve auto’s die Renault ooit bouwde, bood een topsnelheid van 175 km/u voor een prijs die elke concurrentie tartte.

Soms drukt een wagen op opmerkelijke wijze zijn stempel op zijn tijd, en de Renault 8 Gordini behoort tot die selecte groep. Hij zag het levenslicht in 1964 en maakte sportief rijplezier toegankelijk voor een hele generatie. De Gordini houdt niet van half werk en dankzij een aantal wijzigingen ten opzichte van de Renault 8 Major is hij klaar voor het circuit.

De ’tovenaar’ Amédée Gordini geeft de brave motor een ander aanzien door zijn vermogen vrijwel te verdubbelen, onder meer dankzij een nieuwe cilinderkop en twee prachtige Weber-carburatoren. Het chassis, de stuurinrichting, de remmen, de uitrusting en een topsnelheid van 175 km/u doen de ronde wijzerplaten en de blauwe kleur met witte banden alle eer aan. Deze kleine bom, die aanvankelijk een 1.108 cm³ grote krachtbron onder de kap had, schakelt in 1966 over op 1.255 cm³ en krijgt tegelijk twee aanvullende lichten die hem een adembenemende uitstraling bezorgen. Datzelfde jaar wordt voor het eerst de ‘Coupe Gordini’ georganiseerd, die de legende populariseert en zijn algemeen erkende kwaliteiten bevestigt met een indrukwekkend palmares. De talrijke piloten die hun eerste wapenfeiten lieten optekenen achter zijn stuur denken er met emotionele herinneringen aan terug… In 1970 verdwijnt de Renault 8 Gordini uit de schijnwerpers, wanneer de Renault 12 met dezelfde naam zijn intrede doet

.Renault_86592_be_nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait