Rétromobile 2017: puur passioneel genot! Vincent Arpons

In het voorjaar volgen de beurzen elkaar in sneltempo op of overlappen zelfs elkaar. Uiteraard kan je ze niet allemaal bezoeken en dan komt snel de reflex om er enkele over te slaan.

DSC_0154

Maar er zijn ook die manifestaties die je gewoon moet gezien hebben (dan denken we ondermeer aan InterClassics Maastricht of de Techno Classica Essen) en daarbij hoort zeker ook Rétromobile. Akkoord, de ene editie scoort al hoger dan de andere maar Rétromobile blijft een must voor de oldtimerfan.

Net als tijdens de laatste uitgaves waren er dit jaar niet één, twee of drie thema’s maar een hele resem en dan krijg je algauw het verhaal van de bomen en het bos. Wij zien het liever overzichtelijk maar ok, er is een strijd om het grootste aantal bezoekers aan de gang tussen de verschillende beurzen, dus…

Net omwille van die vele thema’s willen we hier geen exact verslag geven maar gewoon een relaas bieden van wat onze geoefende maar passionele blik in foto’s wist om te zetten.

We gaan van start met de aangename vaststelling dat Fiat-Chrysler uiteindelijk toch besloten heeft om zijn mooi patrimonium te promoten. Oef, nu is er de FCA Heritage en die was duidelijk present met een mooie stand voorzien van ondermeer een Alfa Romeo 2600 Sprint, Fiat 500D, Fiat Abarth 124 Spider (nieuw model), Fiat Abarth 1000, Abarth rekordwagen, Lancia Flaminia Coupé Pininfarina en de bekende Lancia Loraymo van stijlgoeroe Raymond Loewy. Benissimo!

Citroën had net als Peugeot en Renault al meerdere jaren een mooi gevulde retro stand. Hier zagen we broederlijk naast elkaar een zilveren type H (verkeerdelijk door velen de ‘TUB’ genoemd) en een groene, echte TUB – Traction Utilitaire Type B – de revolutionaire bestelwagen met voorwielaandrijving en lage laadvloer die net voor WOII in een beperkt aantal geproduceerd werd. Daarnaast vermelden we de B2 Autochénille (Scarabée d’Or genaamd) waarmee Georges-Marie Haardt en zijn expeditie de Sahara doorkruisten. Bekijk ze in ons fotoverslag, het loont de moeite.

Bij Renault stonden verschillende pareltjes waaronder een Viva Grand Sport in cabriolet-versie (gerestaureerd) en een zeldzame Coupé uitvoering met heel veel euh… patine zoals dat nu ‘geliked’ wordt. Alpine toonde ook heel wat moois als promotie voor de nieuwe Vision Alpine. Peugeot rukte onder andere aan met een mooie 203 Darl’mat, trop beau!

Naar traditie was Jaguar samen met Land Rover van de partij op Rétromobile. Hier kon je een van de negen XKSS zien die onlangs volgens het oorspronkelijk model gebouwd werden. Op 12 Februari 1957 legde een grote brand de Jaguar-fabrieken in de as en daarbij ook 9 van de 25 geplande types XKSS. Deze chassisnummers waren nog officieel vrij (?) en worden nu opnieuw aangeboden: reken maar niet met een vriendenprijsje…

DSC_0309

Bij de handelaars leek het of Lukas Hüni het museum in Mulhouse wou declasseren. Het aantal Bugatti’s op de stand was haast niet te tellen en daartussen stond, ‘o surprise’, ook de Atlantic 57S nummer 3 die ooit terug opgebouwd werd nadat hij in de jaren vijftig onzacht in aanraking kwam met een trein. Verder zagen we nog heel wat zeldzaam interessante Voisin’s die op zich alleen al de reis naar Parijs loonden. Een andere handelaar, L’Atelier des Coteaux, had naast een ruim aanbod Nash-modellen (een merk dat niet vaak te zien is in onze contreien) ook een Studebaker Coupe Express Pickup van 1947 aangerold. We loved it!

Afsluiten doen we met de auto’s van de Artcurial-veiling waar we de befaamde Dino 206 Berlinetta Speciale (een design van Aldo Brovarone voor Pininfarina die ooit op het Salon van Parijs stond in 1965) konden bewonderen, een Cadillac V16 (!) en een 1950 Delahaye met koetswerk van Saoutchik geschat op € 700.000 tot 1 miljoen. Excusez du peu! Helaas moesten we ook de Cadillac Series 62 Cabriolet uit 1953 aanschouwen die Boyd Coddington vakkundig naar de vaantjes ‘customizeerde’ voor Johnny Hallyday. Enig excuus daarvoor was dat de opbrengst naar een goed doel ging. That’s all folks!

Tekst en foto’s: Vincent Arpons.

Written By
More from Alain Mervilde Read More

Geef een reactie