ALPINE IS TERUG

A110, de compacte en wendbare Franse sportauto


Eén jaar na de voorstelling van de show car Alpine Vision onthulde Alpine vandaag de productieversie hiervan op het Autosalon van Genève: de nieuwe A110.
Met zijn lage gewicht, goede wendbaarheid en topprestaties blijft deze tweezits sportcoupé met middenmotor trouw aan de tijdloze principes van Alpine, in de lijn van zijn voorgangers en in het bijzonder de A110 ‘Berlinette’. De nieuwe auto zal in de Alpine-fabriek in Dieppe worden gebouwd. De leveringen op het Europese vasteland beginnen eind 2017.
De leveringen in het Verenigd Koninkrijk en Japan beginnen in 2018.
Alpine is terug om zijn plaats in het sportautosegment op te eisen, met slechts één belofte: rijplezier.

EEN AUTO MET EEN DOEL: WENDBAARHEID
Een compacte en lichte sportauto
Het aluminium chassis en koetswerk van de A110 worden gelijmd, geklinknageld en gelast tot een buitengewoon stijve en toch lichte constructie.
Met een leeggewicht van 1080 kg (opties niet inbegrepen) is de A110 ultralicht. Zijn compacte formaat (4.178 mm lang, 1.798 mm breed en 1.252 mm hoog), optimale gewichtsverdeling (44% vooraan/ 56% achteraan) en laag zwaartepunt dragen bij tot één doel: wendbaarheid. Vooral op bochtige bergwegen waarop Alpine zijn reputatie verwierf in de jaren ’60 en ‘70.
Het gewicht van de Alpine is ook geconcentreerd rond het middelpunt van de auto; de brandstoftank zit achter de vooras en de motor voor de achteras, zodat de bestuurder zich één kan voelen met de auto.

Uitstekende pk-gewichtsverhouding
De A110 is uitgerust met een nieuwe 1.8-liter 4-cilindermotor met turbo, ontwikkeld door de Alliantie Renault-Nissan. In samenwerking met Renault Sport pasten de Alpine-ingenieurs deze motor aan voor de Alpine, door hem te voorzien van een speciale luchtinlaat, turbolader, uitlaatsysteem en motorgeluid. De motor levert een maximumvermogen van 185 kW / 252 pk en een maximumkoppel
van 320 Nm. Dankzij de combinatie van een leeggewicht van amper 1080 kg en een uitstekende pk-gewichtsverhouding van 4,3 kg/pk (233 pk/t) gaat de A110 in amper 4,5 seconden van 0 naar 100 km/u.
De motor is gekoppeld aan een Getrag 7-traps DCT-versnellingsbak met natte koppeling. De overbrengingsverhoudingen zijn speciaal ontwikkeld voor de Alpine, zodat hij altijd optimaal presteert.
Om het lichte, actieve sportuitlaatsysteem met één uitgang te ontwikkelen, waaraan de A110 zijn prestaties en motorgeluid dankt, werd intensief gebruik gemaakt van vloeistofdynamicasimulaties.
De A110 heeft drie rijstanden (Normal, Sport, Track) waarbij de instellingen van de motor en versnellingsbak, stuurinrichting, het ESC, uitlaatgeluid en displayworden aangepast aan de rijomstandigheden (en de gemoedstoestand van de bestuurder).

OP DE RACERIJ GEÏNSPIREERDE
AERODYNAMICA
Een vlakke bodemplaat, net als bij een racewagen, getest in de windtunnel. In hun zoektocht naar een combinatie van vloeiende lijnen en topprestaties keken de ingenieurs van Alpine naar racewagens en supersportauto’s om de aerodynamica van de A110 te optimaliseren. De volledig vlakke bodemplaat en werkende diffuser onder de achterbumper geven de A110 een lage luchtweerstand en grote downforce.
Hierdoor kan de A110 een elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/u halen, zonder dat er afbreuk wordt gedaan aan het strakke ‘Alpine’-profiel en zonder dat er een achterspoiler aan te pas komt.
De luchtinlaten in de voorbumper creëren een luchtgordijn in de voorste wielkasten, dat de luchtstroom rond de voorwielen verbetert en dus de luchtweerstand vermindert.
Met een Cx-waarde van amper 0,32 heeft de A110 een van de laagste luchtweerstanden in het sportwagensegment.

EEN MODERN ONTWERP, TROUW AAN ZIJN
AFKOMST
De A110 is ultramodern, maar toch onmiddellijk herkenbaar als een Alpine. Hij combineert een moderne designtaal, moderne materialen en technologieën met de efficiënte grootte, vorm en profiel van de originele A110 Berlinette.
Het DNA van Alpine blijkt duidelijk uit de vier onafhankelijke full LEDdagrijlichten en centrale ‘ruggengraat’ over de motorkap.
Zijn profiel illustreert het efficiënte ontwerp – het koetswerk zit strak rond de technische onderdelen, voor een minimale voetafdruk en maximale prestaties.
Achteraan geven de X-vormige LED-achterlichten met dynamische richtingaanwijzers de auto een ultramoderne look, terwijl de aflopende,
omhullende achterruit herinnert aan de vroegere modellen van Alpine.
Het interieur van de A110 is een combinatie van een minimalistisch, licht ontwerp en een comfortabele zithouding. Materialen van topkwaliteit – glad leder met natuurlijke nerven, structuuraluminium, koolstofvezel – garanderen een rijke beleving voor de bestuurder en passagier.

PRESTATIES EN COMFORT – ELKE DAG
In combinatie met de ophanging met dubbele draagarmen voor- en achteraan zorgt het lage gewicht van de A110 voor een zeldzaam resultaat – een uitstekend rijgedrag en topprestaties, zonder in te boeten aan rijcomfort en dagelijkse bruikbaarheid.
In- en uitstappen gaat gemakkelijk, ook bij dagelijks gebruik. Op de zitplaatsen voor de bestuurder en passagier past (nagenoeg) iedereen.
Kortom, de A110 voelt zich thuis zowel op de openbare weg als op het circuit.

DE BESTE ONDERDELEN VAN DE BESTE FABRIKANTEN
Bij de ontwikkeling van de A110 kozen de ingenieurs en ontwerpers van Alpine voor de beste leveranciers, met het oog op de beste prestaties, vormgeving en afwerking. Enkele voorbeelden:
‐ Brembo ontwikkelde de remklauwen van de A110, die volledig uit aluminium zijn gemaakt. De remmen achteraan, die speciaal voor de Alpine werden ontwikkeld, zijn uitgerust met een geïntegreerde parkeerrem – een wereldprimeur – die 2,5 kg bespaart.
‐ Otto Fuchs maakte de 18” gesmede lichtmetalen velgen voor de A110, waarmee nog meer gewicht werd bespaard en die een prachtige ‘open’ look hebben
‐ Sabelt ontwikkelde de kuipzetels uit één stuk, die elk slechts 13,1 kg wegen, zonder in te boeten aan comfort.

SPECIFICATIES VAN DE A110 PREMIERE EDITION
De Alpine A110 Première Edition is een genummerde, gelimiteerde editie van 1.955 wagens. 1.955 verwijst naar het jaar waarin Alpine werd opgericht door Jean Redele.

De Première Edition heeft een rijke uitrusting, waaronder:
 De lakkleuren Alpine Blue, Noir Profond (zwart) of Blanc Solaire (wit)
 18” gesmede lichtmetalen velgen van Otto Fuchs, met een gediamanteerde, matzwarte afwerking, speciaal voor de Première Edition
 Drie rijstanden: ‘Normal’, ‘Sport’ en ‘Track’
 Sportremsysteem met remklauwen met een geïntegreerde parkeerrem en remschijven uit twee materialen en een aluminium naaf
 Actieve, lichte sportuitlaat
 Door Alpine getuned audiosysteem van Focal
 Matte interieuraccenten uit koolstofvezel
 Pedalen uit geborsteld aluminium
 Gecapitonneerde sportzetels uit één stuk van Sabelt, bekleed met glad leder met natuurlijke nerven
 ‘Tricolore’-badges in blauw, wit en rood aan de binnen- en buitenkant
 … en een genummerd ‘Première Edition’-plaatje op de middenconsole.
In 2018, wanneer de productie van de Première Edition klaar is, zal de A110 verkrijgbaar zijn in verschillende uitrustingsniveaus, aangevuld met een ruime waaier aan personalisatiemogelijkheden.

PRIJS VAN DE A110 PREMIERE EDITION
Voor de Première Edition gaat Alpine uit van een richtprijs van
 58.500 euro (incl. btw) in Frankrijk
 64.000 Zwitserse frank (incl. btw) in Zwitserland.
De uiteindelijke prijzen zullen worden bevestigd bij het begin van de formele bestellingen medio 2017.

BESCHIKBAARHEID VAN DE A110 PREMIERE EDITION
Reserveringen voor de A110 Première Edition zijn mogelijk sinds december 2016, via de daartoe voorziene mobiele app van Alpine. Alle beschikbare Première Edition-auto’s met het stuur links waren op 5 dagen tijd gereserveerd.
Er zijn nog enkele auto’s met het stuur rechts over voor het Verenigd Koninkrijk (de leveringen beginnen in 2018); reserveren voor de Japanse markt kan in de komende weken.
De Alpine App blijft bruikbaar om het productiemodel van de A110 te reserveren dat in 2018 zal worden gemaakt, na de leveringen van de A110 Première Edition.

ONTWORPEN IN FRANKRIJK, GEMAAKT IN
FRANKRIJK
De A110 werd ontworpen en gemaakt in Frankrijk, in het Technocentre van de Renault-groep in Guyancourt en in het technisch centrum van Renault Sport in Les Ulis.
Alle A110’s zullen worden gemaakt in de Alpine- fabriek in Dieppe – zijn historische en spirituele thuisbasis.
De fabriek in Dieppe werd in 1969 gebouwd door Jean Redele. Daar werden de Alpines van alle generaties gemaakt. Sinds de productie van de Alpine werd stopgezet in de jaren ‘90, rolden er Renault Sport-modellen en andere nichemodellen van de Renault-groep van de band, zoals de Clio V6, de Espace en momenteel de Clio RS. Ook assembleert de fabriek in Dieppe tal van racewagens voor klanten van Renault, zoals de Formule Renault 2.0.
De ervaren specialisten in Dieppe beschikken allemaal over de nodige kennis om een uitstekende sportwagen te bouwen. Momenteel worden miljoenen euro’s geïnvesteerd in de fabriek, o.a. in een nieuwe, geautomatiseerde assemblagelijn voor het aluminium chassis en koetswerk van de A110.

EEN SPECIAAL NETWERK VAN ALPINEDEALERS
Eind 2017 gaan de leveringen van de nieuwe Alpine A110 van start in de
volgende landen:
 Oostenrijk
 België
 Frankrijk
 Duitsland
 Italië
 Luxemburg
 Nederland
 Polen
 Portugal
 Spanje
 Zwitserland
De leveringen in het Verenigd Koninkrijk en Japan (stuur rechts) gaan in 2018 van start.
Vóór het begin van de leveringen van de A110 zal een netwerk van ongeveer 60 Alpine-showrooms zijn deuren openen, beheerd door dealers die werden geselecteerd onder de beste partners van de Renault-groep. Speciale Alpineadviseurs zullen ervoor zorgen dat de klanten van Alpine worden geholpen door mensen die net zo deskundig en gepassioneerd zijn door Alpine als zijzelf. De eerste Alpine-showroom opent eind maart 2017 zijn deuren in Boulogne- Billancourt, Parijs.

BELANGRIJKE DATA VAN ALPINE
1955: Oprichting van “Société des Automobiles Alpine”. Lancering van de A106
1962: Alpine A110
1971: 1ste overwinning in de rally van Monte Carlo
1973: Alpine wint het Wereldkampioenschap voor constructeurs. Overname door
de Renault-groep
1976: Alpine A310 V6
1978: Alpine wint Le Mans
1985: Alpine GTA
1991: Alpine A610
1995: Stopzetting van de productie van Alpine
2012: Aankondiging van een nieuwe Alpine
2015: Voorstelling van de Alpine Célébration in Le Mans
2016: Herlancering van Alpine aangekondigd en voorstelling van de Alpine Vision

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait