Thierry Neuville test Hyundai’s eerst high-performance-model, de Hyundai i30 N, in Zweden

Hyundai combineert zijn ervaring in de autosport met de ontwikkeling van een high-performance-productiemodel door Thierry Neuville de auto in Zweden te laten testen. De Hyundai i30 wordt Hyundai’s eerste high-performance-model. Hij wordt op dit moment ontwikkeld om in de tweede helft van 2017 op de markt te kunnen worden gebracht.

Woensdag 15 maart 2017 — Hyundai voert wintertests uit met zijn eerste high-performance-model, de i30 N. Die wordt in de tweede helft van 2017 in heel Europa op de markt gebracht als het derde lid van de i30-familie, na de vijfdeursversie (gelanceerd in januari) en de i30 Wagon, die in maart op het autosalon van Genève debuteerde. Hyundai’s eerste N-model combineert ervaring uit de autosport met de ontwikkeling van een high-performance-productiemodel, voor maximaal rijplezier op de weg en op het circuit in een toegankelijk, maar zeer snel formaat.

Tijdens de recente wintertests in Zweden voelde Thierry Neuville, World Rally Championship-coureur van Hyundai Motorsport, de auto aan de tand op een bevroren meer om een indruk te krijgen van zijn prestaties en om feedback te kunnen geven aan de ingenieurs met het oog op verbetere verbeteringen tijdens het ontwikkelingsproces. Zijn ervaringen en feedback werden vastgelegd in een filmpje, dat nu door alle fans kan worden bekeken.

“Zo veel mensen hebben naar deze auto uitgekeken, dus het is een waar plezier voor mij om hem te mogen testen,” zei Thierry Neuville. “De ingenieurs hebben fantastisch werk geleverd met de versnellingsbak en het differentieel. Er was veel trekkracht en een uitstekende stabiliteit in deze gladde testomstandigheden. En hij is erg gemakkelijk in de hand te houden. Een normale bestuurder zou hier sensaties moeten vinden die vergelijkbaar zijn met die van een racewagen.”

Hyundai voert wintertests uit in het Zweedse Arjeplog om de dynamische systemen van de auto te ontwikkelen en af te stellen. De elektronische stabiliteitscontrole, het sperdifferentieel, de besturing, de schokdempers, de ophanging en de banden worden allemaal onder extreme weersomstandigheden getest, met temperaturen tot 30 graden Celsius onder het vriespunt.

Alexander Eichler, hoofd van de test- en ontwikkelingsafdeling voor high-performance-modellen in het technisch centrum van Hyundai Motor Europe, omschrijft de doelstellingen voor de i30 N als volgt: “Onze belangrijkste bedoeling is rijplezier garanderen. Het N-logo symboliseert een chicane en maakt aldus allusie op dit aspect: een levendige auto die plezierig rijdt.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait