Met zijn nieuwe startveld voor eenzitters Euro F2 Classic,
zijn gasten in de Formula Vee-klasse
en zijn parades voor Ultracars en GT1 Sport wordt
Spa-Classic 2017 19-21 mei
dit jaar het meest complete evenement op de kalender van de historische autoraces!
Sinds het begin van de jaren 2000 heeft Peter Auto enerzijds startvelden samengebracht die zo uit verschillende periodes van de geschiedenis van de autosport leken geplukt en anderzijds startvelden met verschillende modellen racewagens. In de by Peter Auto-categorieën – Classic Endurance Racing 1 & 2, Sixties’ Endurance, Trofeo Nastro Rosso, Group C Racing en Heritage Touring Cup – verschijnen de GT-, Sports-, Prototype- en Toerismeauto’s aan de start die de geschiedenis van de Endurance hebben bepaald.
Dit jaar creëerde Peter Auto een nieuw startveld, het eerste in zijn bestaan dat gewijd is aan eenzitters: de Euro F2 Classic. Deze klasse beleeft haar avant-première in Spa-Francorchamps.
Op 19 tot 21 mei worden dus zeven verschillende deelnemersvelden losgelaten op het mooiste circuit ter wereld.
De Euro F2 Classic is de eerste reeks eenzitters in de by Peter Auto-organisatie, die een mooie aanvulling vormt op de zes bestaande startvelden tijdens de circuitevenementen. In de Euro F2 Classic-categorie komen de Formule 2-eenzitters aan de start die tussen 1967 en 1978 het mooie weer maakten in de hoogdagen van het Europees Kampioenschap. De Formule 2 werd toen beschouwd als de kweekvijver voor toekomstige Formule 1-coureurs. Een reputatie die helemaal terecht was, zoals blijkt uit het palmares.
De kampioenen van 1967 tot 1978 luisterden naar de namen Jacky Ickx, Jean-Pierre Beltoise, Johnny Servoz-Gavin, Clay Regazzoni, Ronnie Peterson, Mike Hailwood, Jean-Pierre Jarier, Patrick Depailler, Jacques Laffite, Jean-Pierre Jabouille, René Arnoux en Bruno Giacomelli… Daarnaast was deze discipline ook een heel prestigieus slagveld voor constructeurs van chassis, zoals Alpine, Brabham, Chevron, Ferrari, Lola, Lotus, March, Martini, Matra, McLaren, Osella, Ralt, Surtees en Tecno. Een duidelijk bewijs dat de Formule 2 niet louter als promotieformule werd beschouwd en dat tijdens de races stevig werd geknokt, is het feit dat sommige F1-coureurs in die periode niet aarzelden om af en toe nog eens een F2-race mee te pikken tussen hun F1-bezigheden door.
Het Euro F2-startveld wordt nu aangevuld met eenzitters van de Formule B en Formule Atlantic (twee Amerikaanse categorieën van dezelfde periode).
In 2017 wordt het programma vervolledigd met:
* Een deelnemersveld op uitnodiging: de Formula Vee (of Formula Volkswagen). De Formula Vee is een instapformule voor aspirant circuitracers, die in 1965 in de VS werd bedacht. De eerste auto’s waren gebouwd op basis van onderdelen van de VW Kever. Later leerden toekomstige Formule 1-coureurs, onder wie Bruce McLaren, Chris Amon, Helmut Marko, Jacky Ickx en J.P. Beltoise het vak aan het stuur van die kleine scheurijzers. Formula Vee-auto’s zijn betaalbaar en kunnen gemakkelijk worden gebouwd (onder meer door het gebruik van ophangingen die zo van onder personenauto’s vandaan komen) en vormen daardoor de ideale keuze voor wie zijn racekunsten op het circuit wil op punt zetten.
* Ultracar GT One Sports Club Parades.
De BPR, die in 1993 werd bedacht door Jürgen Barth, Patrick Peter en Stéphane Ratel, vormde een kantelpunt in de endurancegeschiedenis. De BPR en vervolgens de FIA GT-races groeiden nadien uit tot klassiekers in deze categorie… De GT1-sessies zijn voorbehouden voor GT1-voertuigen die tussen 1994 en 2011 werden gebouwd en voor de ultracars die exclusief voor gebruik op het circuit werden geprepareerd.
Voor de toeschouwers de gelegenheid om nog eens de auto’s aan het werk te zien die jarenlang het mooie weer maakten in het BRP (1994-1996), het FIA GT (1997-2009) en het FIA GT1 World (2010-2011) kampioenschap. De sessies worden niet gechronometreerd en er wordt na afloop ook geen klassement opgesteld.
In totaal zullen meer dan 400 wedstrijdauto’s tijdens de drie dagen van Spa-Classic zowel overdag als ’s nachts de Raidillon bestormen!
Alle informatie op www.spa-classic.com
en onze facebookpagina https://www.facebook.com/spaclassic?fref=ts