Nieuwe boeken voor de autofan Vincent Arpons

Toyota MR2 Coupés & Spyders 1984-2007. 

Toyota heeft een lange traditie met sportwagens of coupé’s, startend met de S800 en de 2000GT (denk aan James Bond… ) in de jaren zestig. De bekendste uit die lijn zal wellicht de Celica blijven maar een tijdlang was de MR2 een buitenbeentje vooral omdat een groot concern zoals Toyota zelden kiest voor een gedurfde en exotische formule zoals de midship-motor. Het feit dat Toyota een wereldspeler is maakte de risico’s uiteraard wat kleiner maar het blijft een moedige zet. In dit Veloce-boek kom je alles te weten over het ontstaan en de evolutie van het project dat terug gaat tot in 1976! Het bevat een schat aan informatie geïllustreerd door vele kleurfoto’s en sluit af met waardevolle tabellen omtrent de technische gegevens (ook die van de Amerikaanse of Japanse markt!) en productie-cijfers. Ander pluspunt is de bruikbare index achteraan.

 

Auteur: B. Long. Taal: Engels.

ISBN: 978-1-787110-62-5. 21 x 25 cm. 200 blz.

Uitgever: Veloce Books UK. velocebooks.com

 

Monteverdi. Geschichte einer Schweizer Automarke.

De autogeschiedenis zit vol met markante karakters (zacht uitgedrukt… ) en een bekend exponent daarvan is Peter Monteverdi (1934-1998). Net zoals Renzo Rivolta (Iso Rivolta) ontevreden was met de kwaliteit van zijn Jaguar of zijn Maserati en Ferruccio Lamborghini in botsing kwam met Enzo Ferrari was het een flagrant conflict met diezelfde Enzo die de start gaf van het merk Monteverdi. Dat terwijl Peter ooit Ferrari’s jongste importeur was! Maar stevige karakters met een uitgesproken mening bezitten zelden de nodige diplomatie om een lange samenwerking aan te gaan. Iemand met wie Monteverdi het wel lang uithield is zijn levensgezel Paul Berger die mee aan de grond ligt van de heruitgave van dit boek waarvan de eerste uitgave dateert uit 1980, Monteverdi – Werdegang einer Schweizer Automarke. Meteen staat dit ook garant voor een zekere historische correctheid en veel inside-informatie. In dit boek lees je hoe afwisselend Monteverdi’s carrière was en het toont aan hoe initiatiefrijk de man wel was. Zo lag hij bijvoorbeeld aan de basis van de vierdeurs-versie van de Range Rover. Kortom, een mooi overzicht van het leven van een gepassioneerd autoconstructeur waarvan de museumcollectie net is overgedragen aan het Verkehrshaus in Luzern.

 

Auteurs: R. Gloor/C.L. Wagner. Taal: Duits.

ISBN: 978-3-033-05953-5. 21 x 30 cm. 212 blz.

Uitgever: Paul Berger. Binningen (CH)

 

AUTOritratto.

 

Enrico Fumia (°1948) is een getalenteerd autodesigner die een groot deel van zijn leven voor Pininfarina werkte, vandaar zijn bijnaam Pininfumia, en die vanaf 1998 solo ging met een eigen ontwerpbureau. Dat laatste leidde tot diverse opdrachten in Japan. Het boek heet AUTOritratto wat zoveel betekent als zelfportret, een leuke woordspeling op de term auto. Fumia kent het designerswereldje door en door en gunt ons in dit boek dan ook een blik achter de coulissen van de vele tekenstudio’s waarbij hij in zijn ongezouten stijl de waarheid vertelt en bepaalde personages zoals ondermeer Fiat’s gedelegeerd bestuurder Paolo Cantarella zeker niet ontziet… Een bijzonder interessant relaas dat helaas enkel in het Italiaans te lezen is.

 

Auteur: E. Fumia. Taal: Italiaans.

ISBN: 978-88-88269-44-3. 17 x 24 cm.

Uitgever: Fucina Editore (I). fucinaeditore.it

 

Geschichte der Opelvillen.

Dit kleine boekje beschrijft de Opel-villa’s die ooit toebehoorden aan Friedrich ‘Fritz’ Opel (1875-1938), een van de vijf zonen van stichter Adam Opel.

Friedrich, bijgenaamd ‘Raketen-Fritz’ vanwege zijn experimenten met raketaandrijving voor auto’s (zie ook het boek Projekt Rak’ van K.F. Filthaut), kocht ooit de eerste villa van Opel-ingenieur en -directeur Wilhelm Wenske. Dat was in 1920, de villa dateerde al van 1916, en in 1931 bouwde hij ‘das Herrenhaus’ ernaast dat verbonden was via een soort veranda. Na de oorlog deed het complex dienst als hospitaal en werd in 1955 door Fritz’ weduwe verkocht aan de stad Rüsselsheim. In 2002 werd tussen beide villa’s de zogenaamde ‘Dritte Villa’ gebouwd die een verbinding vormt tussen Villa Wenske en het ‘Herrenhaus’. In de ‘Dritte Villa’ en het ‘Herrenhaus’ werd het Art Center ondergebracht terwijl in Villa Wenske het fijne (hmmm!) Italiaans restaurant ‘La Villa’ werd geopend. Dit boekje beschrijft de geschiedenis en de uiteindelijke bestemming van de Opel-Villen. Wie in de buurt is kan ook het daarnaast gelegen museum van de stad Rüsselsheim bezoeken en na een kijkje in het Art Center lekker afronden met een… Italiaans etentje!

 

Uitgever: Beate Kemfert – Stiftung Opel-Villen,
Ludwig-Dörfler-Allee 9, D 65428 Rüsselsheim.

Taal: Engels en Duits.

www.opelvillen.de

 

Nobelkarosserien aus Berlin. Erdmann & Rossi- Jos. Neuss

Naast Italië, Engeland, Frankrijk of de USA kende ook Duitsland in de eerste helft van vorige eeuw een uitgebreide keus aan getalenteerde carrossiers. Firma’s zoals Bauer, Gläser, Hebmüller, Wendler of Deutsch staan bekend om hun strakkere vormgeving en hun experimenten op ‘Stromlinien’-gebied. Daarmee behoorden ze tot de formele Midden-Europese school samen met Tsjechische firma’s zoals Sodomka, Petera of Uhlík. Maar zelfs in het ernstige Duitsland waren er carrossiers die zich aan een zwierige lijn waagden, met name Spohn uit Ravensburg of Erdmann & Rossi/Jos. Neuss in Berlijn.

De oorspronkelijke firma van Jos. Neuss werd in 1933 overgenomen door Erdmann & Rossi en genoot wereldfaam in de vormgeving van uitzonderlijke koetswerken. Getuige daarvan de vele edele onderstellen (ondermeer Horch, Maybach, Cadillac, Packard) die werden aangekleed en ook de klantenlijst die een beeld geeft van de ‘who’s who’ van het Interbellum. Auteur Stuhlemmer bracht zo’n veertig jaar geleden een boek omtrent Erdmann & Rossi dat je inmiddels enkel antiquarisch en tegen hoge prijzen kan vinden. Dit zestig bladzijden meer tellende boek is nu een actualisering met nieuw materiaal dat bij de afbraak van de vroegere gebouwen gevonden werd. Achteraan is een waardevolle lijst van de geproduceerde koestwerken, de chassis, besteldata en opdrachtgevers. Kortom een subliem boek en naslagwerk!

 

Auteur: R. Stuhlemmer. Taal: Duits.

ISBN: 978-3-938426-21-0. 22 x 24 cm. 302 blz.

Uitgever: Verlag Kraftakt. verlagkraftakt.de

 

Faszination Unimog Museum.

De autofan die een reisje naar Midden- of Zuid-Duitsland plant doet er goed aan om een leerzame halte in Gaggenau in te plannen. Het daar gevestigde Unimog-museum is immers een (familie?-) bezoek waard. Naast de mooie tentoonstelling waarin de Unimog-geschiedenis wordt toegelicht kan je ook een adembenemende rit op de testpiste buiten beleven: een aanrader! Deze uitgave geldt als museumgids en bevat ook heel wat technische info omtrent de tentoongestelde voertuigen.

 

Auteur: D. Mutard. Taal: Duits.

Uitgever: Unimog-Museum

An der B462

76571 Gaggenau

unimog-museum.de

 

L’automobile a vapore: storia e prospettive.

Eind 19de eeuw / begin 20ste eeuw waren de teerlingen in de ontluikende autowereld nog niet geworpen. De elektrische aandrijving concurreerde met de stoommotor en beide moesten zich tevens weren tegen de benzinekrachtbron. Allen stonden ze in de kinderschoenen en dongen om de gunsten van het veelal nog aristocratische autopubliek. Uiteindelijk won de benzinemotor het pleit maar aanhangers van de andere systemen bleven op gezette tijden hun kansen proberen. Auteur Lorenzo Morello leert ons de technische principes van de stoommotor en beschrijft de verschillende ontwerpen en acteurs door de jaren heen en tevens de recentere ontwikkelingen. Een sterk technisch georiënteerd boek met in aanhang een nuttige index, een overzicht van verschillende boeken omtrent stoommotoren en ook de musea waar dergelijke voertuigen te vinden zijn.

 

Auteur: L. Morello. Taal: Italiaans.

ISBN 978-889834436-9. 21 x 30 cm. 209 blz.

Uitgever: Libreria Automotoclub Storico Italiano Torino.

 

Volkswagen Typ 3.

VW-kenners onderscheiden in een vroege tijdslijn hoofdzakelijk de Typ 1 (Kever), Typ 2 (Transporter) en de Typ 3, onderwerp van dit boek. Net zoals de T-Ford in de jaren Twintig duidelijk obsoleet raakte leidde de Kever het merk uit Wolfsburg eind de jaren vijftig onvermijdelijk in een ‘dead-end street’. Het roer omgooien en volledig andere wegen inslaan was niet alleen mentaal moeilijk voor de almachtige Professor Nordhoff maar tegelijk ook zeer risicovol. Op verschillende manieren werd geprobeerd de ‘afgekoelde maaltijd’ terug op te warmen en de Typ 3 was er daar een van. De presentatie en vormgeving mochten dan al wat beter in het tijdsbeeld passen, het concept van de niet bepaald zuinige boxermotor en het bijgaande platform-onderstel waren een niet te ontkennen anachronisme geworden. De Typ 3 zou VW uiteindelijk mee helpen in leven te houden tot Giugiaro’s revolutionaire Golf-ontwerp de reddende ommekeer bracht. In dit boek krijg je het hele verhaal en een volledige type-beschrijving inclusief sommige exotische verwanten zoals de Braziliaanse SP2 en Type 30. Een uiterst leerzaam werk dat met vele interessante foto’s geïllustreerd is. Wunderbar!

 

Auteur: S. Glen. Taal: Engels.

ISBN: 978-1-845849-52-8. 21 x 25 cm. 154 blz.

Uitgever: Veloce Books UK. velocebooks.com

 

Martin’s Cars. Pensieri in tre dimensioni.

Er was een tijd toen de bekende carrossiers de namen van hun individuele stylisten angstvallig en systematisch verzwegen. De prachtige ontwerpen van Pininfarina, Ghia of Bertone bijvoorbeeld werden onder de algemene studionaam gepresenteerd en pas veel later leerden we dat ze eigenlijk het werk waren van Aldo Brovarone, Tom Tjaarda of Franco Scaglione om er maar enkele te noemen.
Ook Paolo Martin werkte eerst bij Giovanni Michelotti en dan onder de paraplu van achtereenvolgens Bertone en Pininfarina zodat we pas jaren later vernamen dat de sierlijke Simca 1000 Coupé (Bertone), de meesterlijke Ferrari 512 Modulo of de trendsettende BLMC 1800 Berlina Aerodynamica (beide bij Pininfarina in 1967) van zijn hand zijn. Dankzij de Libreria Automotoclub Storico Italiano Torino is er nu een reeks boeken over enkele designers die in de vorige eeuw de gouden periode van de Italiaanse stijl vormden: reeds verschenen zijn Frua, Scaglione, Sartorelli, Brovarone, Spada/Zagato, Michelotti/Vignale en Aldo Brovarone en nu dus Paolo Martin. Veramente magnifico, grazie!

 

Auteur: P. Martin. Taal: Italiaans en Engels.

ISBN: 978-88-983-4449-9. 21 x 29 cm. 303 blz.

Uitgever: Libreria Automotoclub Storico Italiano Torino.

 

Fordlandia. The rise and the fall of Henry Ford’s forgotten jungle city.

Onder de pioniers van de automobiel is Henry Ford ontegensprekelijk het meest fascinerende personage. Zijn eigenwijze stijl die hem verschillende keren zwaar deed struikelen bij het stichten van zijn eigen bedrijf tot hij uiteindelijk dan toch zijn weg vond en met de T-Ford een goudmijn aanboorde, zijn kortzichtige politieke ideeën waarmee hij deelnam aan de verkiezingen en zijn irrealistische wereldvisie waardoor hij tijdens de Eerste Wereldoorlog een vredesboot naar Europa organiseerde, zijn sociale overtuiging waarmee hij het dagloon van de Ford-arbeiders in 1914 tot een ongezien royale 5 dollar verhoogde terwijl hij later de vakbonden met geweld trachtte te onderdrukken (The battle of the Overpass), het feit dat hij Amerika mobiel maakte met zijn revolutionaire T maar twintig jaar later iedere vooruitgang zoals onafhankelijke voorvering of hydraulische remmen weigerde, zijn nostalgische hang naar het vroegere rurale Amerika van zijn jeugd dat hij zelf door zijn industriële productie naar de geschiedenisboeken had verbannen, zijn koppig antisemitisme dat hem niet verhinderde om zijn zaken toe te vertrouwen aan een Joodse advocaat en zo kunnen we eindeloos doorgaan. Kortom een vat vol tegenstrijdigheden!
Een andere stokpaardje van hem bestond erin om een gehele controle over zijn bedrijf te verkrijgen. Geen inmenging van anderen, vooral niet van bankiers, leveranciers, politiek of aandeelhouders. Zo streefde hij naar een vertikale integratie van zijn productie-apparaat waardoor hij volledig zelfbedruipend wou zijn: eigen staalproductie, eigen glas, eigen houtvoorraden of eigen bandenrubber.

Voor dat laatste stichtte hij Fordlandia, een nederzetting en plantage in de Braziliaanse Amazone die de Ford-fabrieken onafhankelijk moesten maken van iedere rubberleverancier. Hoe het daartoe kwam en hoe alles uiteindelijk misliep lees je in dit schitterend relaas over een van de toch weinige mislukte dromen van Henry Ford.

 

Auteur: G. Grandin. Taal: Engels.

ISBN: 978-184831154-1. 13 x 20 cm. 416 blz.

Uitgever: Icon Books. iconbooks.com.

 

Strom-Linien-Form. Die Faszination des geringen Widerstands.

Tijdens het zogenaamde Interbellum, de jaren ’20 en ’30 van vorige eeuw, werden de autoconstructeurs zich meer en meer bewust van het belang van de aerodynamica. Net zoals voor andere domeinen ontleenden ze heel veel aan de technische ontwikkeling die plaats vond in de ontluikende luchtvaartwereld. Eerste doel was, geloof het of niet, om minder hinderlijke stofwolken te genereren langs de vele onverharde wegen maar algauw kwam men er achter dat ook enkele kilometer per uur aan snelheid gewonnen werden door een verzorgde vormgeving. Deze denkwijze ontwikkelde zich tegelijk in Amerika en Europa maar vond zijn hoogtepunt bij de Midden-Europese (vooral Duitse) koetswerkbouwers.
Zo konden Rumpler en Jaray bijvoorbeeld beroep doen op de windtunnel van de Zeppelinfabrieken in het Duitse Friedrichshafen.

Het is dan ook in het Zeppelin-museum dat van november 2016 tot april 2017 een tentoonstelling plaats vond waarvan dit boek de kataloog vormt.

Hierin kom je meer te weten over de aerodynamica, de diverse projecten en de verschillende revolutionaire modellen.

Een bijzonder leerzame aanwinst voor de autoboekenkast!

 

Auteurs: Löfdahl/Bleibler/Wichner/Sloniger/Ludvigsen/Kirchberg/Manthey/Knittel/

Faul/Görg/Schütz/Kanamüller/Kaluza/Schrader/Bartels/Älfvåg/Berse.

Illustraties: R. Lutz.

ISBN: 978-3-487-08581-4. 22 x 25 cm. 227 blz.

Uitgever: Olms Verlag. olms.de

 

The Encyclopedia of Italian Coachbuilders.

Je kan gerust stellen dat de Italiaanse carrossiers tot de mondiale top behoorden in de periode 1920-1980. Ze beïnvloedden in hoge mate de vormgeving van de autoproductie over de ganse wereld. Bepaalde namen klinken ons bekend in de oren (Bertone, Ghia, Pininfarina enz.) maar er waren er uiteraard veel, veel meer. Auteur Alessandro Sania slaagde erin om een zo volledig mogelijk overzicht te geven van de talrijke Italiaanse bedrijfjes die in de schaduw van de grote namen actief waren. Zo kwam het tot dit twee volumes tellende standaardboek dat een ideaal naslagwerk is voor iedereen die wat meer wil weten over de rijke geschiedenis van het Italiaanse autodesign. Achterin vind je ook een nuttige index. Prachtig!

 

Auteur/ A. Sannia. Taal: Italiaans of Engels.

ISBN: 978-88-96796-43-6. 24 x 32 cm. 653 blz.

Uitgever: Il Cammello Torino (I). ilcammello.it

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait