- Offroad-karakter: Insignia Country Tourer vanaf 32.800 euro
- Voor alle terreinen: 25 mm meer bodemspeling en vierwielaandrijving met koppelvectoring op topmotoren
- Herfstlancering: wereldpremière op IAA in september, bij de dealers in oktober
De nieuwe Opel Insignia Country Tourer viert zijn debuut op het Autosalon van Frankfurt (IAA, 12 tot 24 september 2017) en wordt in oktober bij de dealers verwacht. Deze avonturier met offroad-karakter en optionele intelligente vierwielaandrijving met koppelvectoring op de topmotoren kan echter nu al worden besteld. De Insignia Country Tourer is in België verkrijgbaar vanaf 32.800 euro. Het nieuwe topmodel heeft een breed scala aan technologieën en rijhulpsystemen van topniveau aan boord. Standaard is hij uitgerust met een vertrekhulp voor hellingen (Hill Start Assist), Opel Eye-camera vooraan inclusief vooraanrijdingsassistent (Forward Collision Alert) met voetgangersdetectie (Pedestrian Detection) en automatische noodrem voor in de stad (Automatic City Emergency Braking), rijstrookwaarschuwing (Lane Departure Warning), rijstrookassistent (Lane Keep Assist) met automatische stuurcorrectie, volgafstandindicator (Following Distance Indication), grootlichtassistent (High Beam Assist) en automatische dimlichten met tunnelherkenning. Groot comfort wordt verzekerd door uitrusting zoals automatische klimaatregeling met twee zones, het sleutelloze open en startsysteem en comfortzetels met meerdere instelmogelijkheden. Verder genieten de inzittenden van de Insignia Country Tourer van topentertainment en uitstekende connectiviteit dankzij de Radio R 4.0 IntelliLink. De persoonlijke connectiviteits- en hulpverleningsdienst Opel OnStar, inclusief één jaar gratis Opel OnStar-diensten[1] zoals een hotelkamer boeken[2] en een parking zoeken[3], is ook standaard aan boord.
Stevig vanbuiten, comfortabel vanbinnen: de Insignia voor liefhebbers van landelijk gebied
De nieuwe Opel Insignia Country Tourer beschikt over dezelfde kwaliteiten als zijn broers: sportief en elegant ontwerp met een gloednieuwe lichtgewicht voertuigarchitectuur, hypermoderne rijhulpsystemen en innovatieve technologieën – zoals de zeer geprezen IntelliLux LED®-matrixverlichting met 32 ledsegmenten die uniek is in deze voertuigklasse – en zoveel meer.
De prominente brede grille en slanke koplampen bieden een brede horizontale indruk, terwijl het zilverkleurige beschermingspaneel de auto visueel naar beneden trekt om zijn stevige postuur te benadrukken. Geprofileerde, zwarte, beschermende bekleding op het onderste deel van de voorpartij, de wielkasten en langs het onderste gedeelte van de zijkant, versterken de stoere looks. Net als de voorkant hint ook de achterkant naar avontuur, bijvoorbeeld met een beschermingspaneel en dubbele uitlaatpijpen die de krachtigere en bredere indruk versterken.
Zoals het een stoere allrounder betaamt, is de nieuwe Insignia Country Tourer vooral uitermate praktisch. Om het laden zo gemakkelijk mogelijk te maken, kan de achterklep optioneel geopend worden zonder de auto aan te raken (100 euro). In combinatie met het sleutelloze open en startsysteem volstaat een schopbeweging onder de achterbumper om de achterklep te openen. Bij een tweede beweging onder de bumper gaat de klep weer dicht. Om de laadruimte te vergroten tot 1.665 liter en nog flexibeler in te richten, is de Insignia Country Tourer standaard voorzien van 40/20/40 neerklapbare zetels. De achterbank kan neergeklapt worden door een eenvoudige druk op een knop in de bagageruimte. En de standaard dakrail benadrukt niet alleen de avontuurlijke looks, maar vergroot ook de gebruiksmogelijkheden van de nieuwe Insignia Country Tourer: de stoere break kan dakladingen tot 100 kilogram dragen. Vanbinnen genieten de bestuurder, en vooral de passagiers achteraan, van de riante ruimte. De optionele ergonomische zetels met AGR‑certificaat (Actie Gezonde Rug) staan dan weer garant voor topcomfort. De bestuurder kan zelfs genieten van zetelventilatie en een massagefunctie, de passagier vooraan van zetelventilatie (650 euro).
Voor alle terreinen: toonaangevende motor- en chassistechnologie
De nieuwe Opel Insignia Country Tourer is behoorlijk pittig met zijn krachtige turbobenzine en -dieselmotoren. De topmotor is de 2,0-liter turbobenzinemotor met directe injectie en 191 kW/260 pk (NEDC-brandstofverbruik: in de stad 11,5 l/100 km, buiten de stad 7,3 l/100 km, gecombineerd 8,9 l/100 km; 203 g/km CO2), gecombineerd met de nieuwe automatische achtversnellingsbak en het hypermoderne vierwielaandrijvingssysteem Twinster. In eerste instantie is de krachtigste dieselmotor de 2,0-liter diesel met 125 kW/170 pk, die ook optioneel met vierwielaandrijving verkrijgbaar is (NEDC-brandstofverbruik: in de stad 8,4 l/100 km, buiten de stad 5,4 l/100 km, gecombineerd 6,5 l/100 km; 172 g/km CO2). In de nabije toekomst wordt het portfolio uitgebreid met een nog krachtiger topdieselmodel.
Vijfentwintig millimeter extra bodemspeling samen met de innovatieve vierwielaandrijving met koppelvectoring en de nieuwe achterophanging met vijf ophangpunten zetten aan om het asfalt te verlaten en geven de Insignia Country Tourer het meest geavanceerde systeem in zijn klasse. In plaats van de traditionele differentieel achteraan, die evenveel koppel aan beide achterwielen doorgeeft, beschikt de Opel Insignia Country Tourer over twee elektrisch bediende meervoudige plaatkoppelingen die een meer individuele en nauwkeurige vermogensoverdracht naar elk wiel mogelijk maken – ongeacht de weg- of weersomstandigheden. Om de neiging tot onderstuur tegen te gaan in snel genomen krappe bochten, stuurt het systeem naargelang de acceleratie en de stuurbeweging meer koppel naar het buitenste achterwiel. Dit gebeurt in een fractie van een seconde, zonder verdere tussenkomst van de bestuurder. Zo wordt de wagen gestabiliseerd. Bovendien draait de Insignia nauwkeuriger in en reageert hij spontaner op de input van de bestuurder. Dit leidt tot een neutraal voertuiggedrag, waardoor de auto stabieler en meer stuurbaar is, ongeacht de situatie.
Het verder verbeterde FlexRide-chassis legt de basis voor een optimaal rijgedrag naargelang de situatie. Het past de schokdempers, de stuurinrichting, de gaspedaalreactie en de schakelpunten (bij automaten) aan, onafhankelijk of op basis van de modi ‘Standard’, ‘Sport’ of ‘Tour’ waaruit de bestuurder kan kiezen. De nieuwe centrale software die de rijmodus regelt (Drive Mode Control), vormt het hart van het adaptieve chassis. Hij analyseert constant de informatie afkomstig van de sensoren en de instelling en herkent zo de persoonlijke rijstijl.
In eerste instantie wordt het dieselaanbod afgerond met een 2,0-liter diesel met voorwielaandrijving, 125 kW/170 pk en een handgeschakelde zesversnellingsbak of automatische achtversnellingsbak (NEDC-brandstofverbruik: in de stad 7,6-7,1 l/100 km, buiten de stad 5,0-4,6 l/100 km, gecombineerd 6,0-5,5 l/100 km; 157-145 g/km CO2). Bij de benzinemotoren start het portfolio met 2 varianten van de nieuwe 1.5 Direct Injection Turbo. De versie met 103 kW/140 pk is gekoppeld aan een zestraps manuele versnellingsbak (NEDC-brandstofverbruik: in de stad 8,0 l/100 km, buiten de stad 5,3 l/100 km, gecombineerd 6,3 l/100 km; 144 g/km CO2). Bij de versie met 121 kW/165 pk kan geopteerd worden voor een handgeschakelde of een automatische zesversnellingsbak (NEDC-brandstofverbruik: in de stad 8,0-7,9 l/100 km, buiten de stad 5,7-5,6 l/100 km, gecombineerd 6,5-6,4 l/100 km; 149-147 g/km CO2).
[1] OnStar-diensten (behalve wifi) vereisen activering en een account bij OnStar Europe Ltd. Alle diensten zijn afhankelijk van de dekking en beschikbaarheid van het mobiele netwerk. OnStar-diensten (behalve wifi) zijn de eerste twaalf maanden gratis, te rekenen vanaf de registratiedatum of de levering van het voertuig, wat eerst komt. Na de gratis proefperiode worden er kosten aangerekend.
[2] Via booking.com. E-mailadres en kredietkaart vereist.
[3] Via Parkopedia