Opel Insignia GSi maakt het verschil

 

Een sportieve wagen voor kenners:

Opel Insignia GSi maakt het verschil

 

  • Scherper: sportief ontwerp van voor- en achterkant plus opvallende 20 inch velgen
  • Preciezer: FlexRide-chassis en Brembo-remmen optimaal afgesteld op de Nürburgring
  • Efficiënt: lichtgewicht, turbotechnologie en automatische achtversnellingsbak met geoptimaliseerd wrijving
  • Meer grip: vierwielaandrijving met koppelvectoring, sterk presterende Michelin-sportbanden
  • Betere controle: nieuwe zetels met AGR-label, met hoge zijsteun en uitstekend comfort
  • Sneller: GSi geeft krachtigere OPC-voorganger het nakijken op de Nordschleife
  • In het middelpunt van de belangstelling: wereldpremière op internationaal autosalon van Frankfurt half september

 

 

Scherper, preciezer en nog efficiënter. De nieuwe Opel Insignia GSi is een sportberline voor wie van iets bijzonders houdt. Deze wagen voor enthousiaste autofanaten verzekert maximaal rijplezier op alle soorten wegen. Het zeer dynamisch ingestelde chassis met bijzonder veel grip staat samen met de vierwielaandrijving garant voor een uiterst aangename rijervaring én maximale veiligheid. De nieuwe automatische achtversnellings­bak kan worden bediend via peddels aan het stuur – net als bij een racewagen – voor een nog actievere rijervaring. Typisch voor de nieuwe generatie van de Insignia is de combinatie van een lichtgewicht ontwerp, een laag zwaartepunt en het vermogen van een 2,0-liter turbomotor. Deze combinatie resulteert in een uitstekende balans en een zeer goede verhouding tussen vermogen en gewicht. Dergelijke interne waarden verdienen een bijzonder exterieur. Met grote verchroomde luchtinlaten vooraan en een fraaie achter­spoiler voor de nodige neerwaartse druk op de achteras zijn de looks van de GSi perfect afgestemd op zijn sportieve prestaties. De met leder beklede, geïntegreerde sportzetels (speciaal ontwikkeld voor de GSi), het lederen sportstuur en de aluminium pedalen zorgen voor de finishing touch.

Het exact afstellen volgens de sterke traditie van Opel bracht de meest efficiënte Insignia ooit voort. De nieuwe GSi verschilt dan ook dynamisch van de reeds zeer wendbare Insignia Grand Sport. Een nieuw niveau van moderne sportiviteit, gekenmerkt door een hoogstaande grip en messcherpe precisie: talenten die fans van sportieve middelgrote berlines op prijs zullen stellen en die ook zichtbaar zijn op de chronometer.

 

“De nieuwe Insignia GSi is op een ronde op de Nürburgring-Nordschleife merkbaar sneller dan de krachtigere Insignia OPC van de vorige generatie”, concludeerde Director Performance Cars & Motorsport, Volker Strycek na de testen. Dit dankt de GSi onder meer aan het feit dat hij 160 kilogram lichter is dan een vergelijkbare Insignia OPC 2.8 V6 Turbo. Een afgetrainde atleet, als het ware. “Het is de combinatie van een laag gewicht – vooral op de vooras – een laag zwaartepunt, vlot rijgedrag, hoog vermogen over een breed toerentalbereik en de optimale tractie die de GSi zo snel maakt”, aldus een enthousiaste Strycek. “Het is pure efficiëntie. Het hoge gripniveau is perfect voor de Nordschleife en komt het rijplezier en de veiligheid op de openbare weg ten goede.”

 

In de “Groene Hel”: het moeilijkste raceparcours ter wereld

 

De laatste hand aan de Insignia GSi werd gelegd op de legendarische Nürburgring-Nordschleife. Hier, in het Eifelgebergte, beheert Opel een testcenter voor de afstelling van de prestatiegerichte wagens. De ingenieurs van Opel hebben voor de GSi een gloednieuw chassis ontwikkeld op de Nürburgring, die drievoudig F1-wereldkampioen Jackie Stewart legendarisch beschreef als de “Groene Hel”. Kortere veren leggen de GSi 10 millimeter lager en speciale korte schokdempers beperken de bewegingen van het koetswerk tot een minimum. De krachtige Brembo-remmen (diameter 345 millimeter) met vier cilinders en de reeds directe besturing werden hieraan aangepast. De Insignia GSi is standaard uitgerust met het mechatronische FlexRide-chassis. Het past de schokdempers en de sturing in enkele fracties van een seconde aan. De controle-eenheid verandert bovendien de kalibratie van het gaspedaal en de schakelpunten van de automatische achtversnellings­bak. De bestuurder kan kiezen tussen drie modi: Standard, Tour en Sport. Naargelang de gekozen modus zijn de sturing en de gaspedaalreactie nog directer. Exclusief voor de GSi is de modus Competition die met de ESP-knop wordt geactiveerd. Tweemaal drukken geeft ervaren bestuurders meer gier en schakelt de tractiecontrole uit, voor een snelle ronde op de Nordschleife bijvoorbeeld.

Dankzij het sportchassis, dat werd ontwikkeld in combinatie met Michelin Pilot Sport 4 S-banden met extra grip en grote velgen van 20 inch, kleeft de wagen nagenoeg aan de weg als bij een slak. De vierwielaandrijving met koppelvectoring waarmee de GSi standaard is uitgerust (uniek in dit segment) levert een belangrijke bijdrage. In dit hoogtechnologische systeem is de gebruikelijke differentieel op de achteras vervangen door een dubbele koppeling. Deze kan elk achterwiel afzonderlijk laten versnellen in enkele fracties van een seconde, afhankelijk van de rijomstandigheden. Vervelend onderstuur, waarbij de voorwielen naar de buitenkant van de bocht neigen, is bij de Insignia GSi daarom zo goed als verleden tijd. Met andere woorden, de GSi neemt een reeks opeenvolgende bochten in een zuivere lijn.

 

De sportberline wordt aangedreven door een indrukwekkende turbobenzinemotor die efficiënt brandstofverbruik combineert met prestaties. De krachtige 2,0-liter turbo levert 191 kW (260 pk) en ontwikkelt een royaal koppel van 400 newtonmeter (NEDC-brandstofverbruik: 11,2 liter per 100 km in de stad; 7,1 l/100 km buiten de stad; 8,6 l/100 km gecombineerd; 197 g/km CO2). De viercilindermotor is gekoppeld aan een gloednieuwe automatische achtversnellingsbak. De bestuurder kan kiezen om te schakelen via peddels aan het stuur. Dankzij het automatische schakelen kan de bestuurder de schakelpunten zelfs vooraf selecteren in de modi Standard en Sport. Naast de 2,0-liter turbobenzinemotor zal de GSi ook met een krachtige nieuwe dieselmotor aangeboden worden.

 

Sportieve uitrusting: van Opels nieuwe sportzetel tot de achterspoiler

 

De sportieve capaciteiten van de Insignia GSi passen perfect bij zijn designkenmerken, technologische hoogtepunten en accessoires. Bovenaan de lijst staat de nieuwe sportzetel die Opel ontwikkelde. Deze biedt meer zijdelingse steun en comfort op lange afstanden. De premiumsportzetel heeft het AGR-label (Actie Gezonde Rug) en is dus ergonomisch uiterst geschikt. Net als in de Insignia Grand Sport, biedt hij ventilatie, verwarming, massage en aanpasbare zijsteunen. In de GSi is de hoge rugleuning ook uitgerust met een geïntegreerde hoofdsteun. De veiligheidsgordel loopt ideaal over de schouder, wat niet evident is voor integrale zetels. De klant kan kiezen uit twee ledercombinaties, beide versierd met een GSi-embleem. Het logo prijkt ook op de achterkant van de wagen, die een efficiënte spoiler draagt om de achteras de nodige neerwaartse druk te geven. De skirt achteraan doet denken aan een diffuser en telt twee uitlaatpijpen met verchroomde rand. Soortgelijke luchtinlaten met verchroomde rand zien we voor de voorwielen. Fans zullen ook de aangepaste stilering van het interieur waarderen: het onderaan afgeplatte leren stuur, de aluminium pedalen en het zwarte plafond – in de pure traditie van een heel bijzondere sportberline.

 

Al 33 jaar een traditie: de GSi-modellen van Opel

 

De Insignia GSi zet een lange traditie van sportieve Opelwagens met de benaming GSi voort. De eersten die opwinding veroorzaakten, waren de Manta GSi en de Kadett GSi (115 pk uit 1,8 liter) in 1984. De 2,0-liter DOHC-motor met 16 kleppen in de Kadett 2.0 GSi 16V leverde slechts vier jaar later 150 pk. Ook de eerste Astra was met deze motor uitgerust, en in 1993 was er een alternatief van 1,8 liter met 125 pk in de Astra GSi. Daarnaast was er ook een GSi in verschillende generaties van de Corsa, te beginnen met de Corsa A met 100 pk (1988) die een begeerde klassieker is geworden. De (voorlopig!) laatste in de rij was de Corsa D in augustus 2012.

 

Maar nu is het dus de beurt aan de nieuwe Insignia GSi, die in wereldpremière gaat op het Internationale Autosalon van Frankfurt (IAA, 14-24 september 2017).

 

 

Tags from the story
, , ,
Written By
More from Alain Mervilde

Alfa Romeo keert terug naar de Formule 1™

Na meer dan dertig jaar afwezigheid keert Alfa Romeo terug naar de...
Read More