40 JAAR PORSCHE 928. Jan Wintein

Het zou een goede quizvraag kunnen zijn: werd de titel ‘Auto van het Jaar’ ooit toegekend aan een Porsche ? Jazeker, en wel in 1978 aan de Porsche 928, die het jaar daarvoor op het Autosalon van Genève was voorgesteld. Dat die prijs naar een super-GT ging in plaats van een doorsnee auto, zegt heel veel over de kwaliteit van deze Porsche. Met dat model, dat bedoeld was als opvolger voor de 911, sloeg Porsche inderdaad volledig nieuwe wegen in: een watergekoelde V8 (een primeur voor Porsche !), een nieuw concept voor de wielophanging en een transaxle (versnellingsbak, koppeling en differentieel tussen de achterwielen). Daarmee past de Porsche 928 in de rij van de andere Porsches met de motor voorin, met name de 924, 944 en 968.
De vormgeving was nog futuristischer dan de techniek en week in elk opzicht af van de klassieke lijnen van de 911. Ontwerper Anatole Lapine kwam voor de dag met een model dat werd gekenmerkt door ronde vormen,  volledig geïntegreerde bumpers in PVC, verzonken achterlichten en eigenaardige wielkastvormen. Door het grote ruitoppervlak bood de Porsche 928 een goed uitzicht rondom en het interieur was een toonbeeld van ergonomie, overzichtelijkheid en de typische seventies look met in het oog springende bekleding zoals het wit/zwarte Pascha-motief, en originele kleuren. De eerste reacties van de vakpers waren positief, maar de grote toeloop van klanten bleef uit, wellicht omdat de 928 een te grote stijlbreuk was met de 911, die tegelijk in productie bleef.

In de loop der jaren onderging de basisversie een aantal kleine ingrepen en zo ontstonden de 928 S, S4, GT en GTS versies. In 1987 werden vier bijzondere versies gebouwd, 928 S4 CS (voor Club Sport) genaamd, voor een select groepje van Porsche-fabriekspiloten, zoals Hans-Joachim Stück en Derek Bell. Op het gewicht werd 120 kg bespaard, er werden een sperdifferentieel en een katalysator ingebouwd alsook sportschokdempers, spoorverbreders en een kortere schakelpook. Elk van de vier 928 S4 CS was in de kleur Grand Prix Weiss gespoten en kreeg als luxe-uitrusting een Blaupunkt radiocassettespeler. Door de tegenvallende verkoopresultaten was de Porsche 928 geen lang leven beschoren, maar nu, veertig jaar later, krijgt deze uitmuntende GT de welverdiende aandacht als een van de modellen die perfect uiting geven aan de toenmalige Porsche reclameslogan : in Europe, it competes with airplanes…

 

Jan Wintein