Een verleden van racen en overwinningen: Alfa Romeo is Automotive Sponsor van de “1000 Miglia” 2019

Het merk verlengt zijn partnership met de “mooiste race ter wereld” en is ook de komende drie jaar opnieuw Automotive Sponsor.Alfa Romeo stelt de organisatoren dertig Giulia- en Stelvio-modellen ter beschikking, die zullen fungeren als de officiële wagens van de “1000 Miglia” 2019.De band van het merk met de meest iconische van alle herevocaties gaat terug tot 1928 toen AlfaRomeo zijn eerste overwinning behaalde.In totaal won het de race, die gereden werd van 1927 tot 1957, maar liefst 11keer: een record dat nu nooit nog verbeterd zal worden.Het sportieve DNA van AlfaRomeo schittert nog steeds volop in de krachtigste wagens van het gamma, zonder de C38-racewagen te vergeten die het “AlfaRomeo Racing”-team aan de start brengt in de Formule1.De beperkte reeksen “AlfaRomeo Racing” van de Giulia Quadrifoglio en Stelvio Quadrifoglio, die voorgesteld worden op het Autosalon van Genève, brengen hulde aan het legendarische verleden van het merk.

De 37ste herevocatie van wat Enzo Ferrari de “mooiste race ter wereld” noemde, vindt plaats van 15 tot 18 mei en loopt langs het traditionele traject Brescia-Rome-Brescia. Een niet te missen evenement met opnieuw Alfa Romeo als Automotive Sponsor: de symbiose van het merk met de meest iconische van alle herevocaties werd met nog eens drie jaar verlengd. Zoals altijd zullen er tijdens het evenement in Brescia weer verschillende schitterende Alfa Romeo-modellen aanwezig zijn uit de collectie van FCA Heritage, de afdeling van de Groep die het historische erfgoed van de Italiaanse merken van FCA beschermt en promoot. Naast de erfgoedparels zullen in de parade ook dertig Giulia- en Stelvio-modellen te zien zijn, de officiële wagens van de “1000 Miglia” 2019.

De “1000 Miglia” is al meer dan negentig jaar de ultieme uitdrukking van de passie voor auto’s. De race werd in het leven geroepen in 1927 als massastartrace met vertrek en aankomst in Brescia, naar Rome en weer terug, goed voor in totaal 1600 kilometer of duizend Britse mijl (“mille miglia”). In 1928, tijdens de tweede editie, won Alfa Romeo zowel de individuele als de teamtitel en alle deelnemende Alfa Romeo’s, acht in totaal, finishten. In totaal behaalde het maar liefst 11 overwinningen in de race, die voor het laatst gereden werd in 1957. Het is een record dat nu nooit nog verbeterd zal worden en dat de onverbrekelijke band bezegelt tussen twee merken die met bijzondere glans schitteren in de wereldwijde racerij.

De overwinningen van het merk in de “1000 Miglia” zijn bovendien maar één van de vele elementen die de centrale plaats aangeven van racen in de identiteit van Alfa Romeo, dat zowel in het verleden als nu zegevierde in de belangrijkste autosporttakken, van de DTM tot de Targa Florio, zonder uiteraard de Formule 1 te vergeten. Het merk won zelfs de allereerste editie van het Grand Prix-kampioenschap in 1950, met Nino Farina aan het stuur van een Alfa Romeo 158. Een jaar later herhaalde Juan Manuel Fangio de seizoenszege in de Formule 1 met een Alfa Romeo 159. Vandaag leeft de legende voort met het “Alfa Romeo Racing”-team, de nieuwe naam van het team dat in 2019 zal racen in een wagen met Ferrari-motor.

Op het Autosalon van Genève houdt het merk dat technische erfgoed springlevend met de voorstelling van de opwindende beperkte reeksen “Alfa Romeo Racing” van de Giulia Quadrifoglio en Stelvio Quadrifoglio. Beiden brengen hulde aan het legendarische raceverleden van Alfa Romeo en onthalen ook Antonio Giovinazzi, de nieuwe Italiaanse rijder in de 
Formule 1-wereld die “Alfa Romeo Racing” vervoegt als collega van Kimi Räikkönen, de Wereldkampioen van 2007. Het geheim van Alfa Romeo en zijn unieke uitstraling ligt in de verwondering die gecreëerd wordt door niet alleen de modellen uit het verleden, maar ook door de huidige productiewagens, die met de Stelvio en Giulia het nieuwe paradigma van het merk belichamen. De Stelvio is de eerste SUV in de meer dan een eeuw rijke geschiedenis van het merk en herschreef de regels voor zijn klasse met nieuwe benchmarks op het vlak van prestaties. De Giulia is de sportberline die functionele en dynamische schoonheid combineert tot weergaloze prestaties. Ze maken deel uit van het officiële wagenpark dat het merk als officiële auto’s ter beschikking stelt aan de organisatoren. Ze zien rijden langs een legendarisch traject is een ideale manier om de door een rijk verleden en de racerij doordrongen waarden van Alfa Romeo te leren kennen.

Written By
More from Alain Mervilde

911 voor de weg en de competitie – de nieuwe Porsche 911 GT3

  Prestaties zoals in de motorsport, systematische lichtgewichtconstructie en een ongefilterd rijgevoel...
Read More